Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
En een verslagje van mijn kant.

Donderdag rond 15:00 uur waren wij denk ik ongeveer op het terrein, en een plekje gekocht ergens achter camping 6. We waren met een flink groepje dus lekker bij de tent gechilled en biertjes weggewerkt. Geen idee hoe laat het was, maar we zijn nog naar het festival terrein geweest. Uiteraard te laat voor de koptelefoons. Dus gewoon rustig aan gedaan, wat gegeten en gedronken maar verder niets bijzonders. Rond een uur of 02:00 zijn we terug gegaan. Nog uurtje op de camping gechilled maar ik ben maar op tijd gaan slapen.

Vrijdag: Ik ben een vroege vogel, dus lekker naar het terrein geweest. Krantje open geslagen, en een Panini broodje weggewerkt met een bekertje melk. Heerlijk. Uiteraard op een afstand stiekem naar de Yoga gekeken en uiteraard niet mee gedaan. De eerste act van de dag stond in de Lima, namelijk Florence Arman. Was op het laatste moment pas toegevoegd aan de line-up en was me eigenlijk onbekend. Ze had best een fijne stem, maar de nummers deden me niet echt heel veel. Ook was het nog niet echt druk dus lekker even weg geluisterd.

Daarna op tijd vertrokken voor een mooi plekje bij Wet Leg in de nabijgelegen Heineken tent. Het begon al snel vol te lopen, en het was behoorlijk warm in de tent. Ik vond het eerst jammer dat ze niet in de India stonden, maar uit eindelijk waren ze de Heineken meer dan waardig. Enorme sympathieke frontvrouw en de band had er gewoon duidelijk zin in. Anticipeerde hartstikke leuk op het publiek, en de niet hits werkte prima in de bomvolle Heineken. Chaise Longue was uiteraard de hit van de show waardoor de temperatuur tot een hoogtepunt kwam. Zeer ruime voldoende.

Tweede show van de dag was de punk-rock act Joe & The Shitboys in de X-Ray stage. Deze puilde uit, maar was net op tijd om mijzelf in de tent te wurmen. De show deed precies waar voor het uitgenodigd was, namelijk knallen en de tent afbreken. En dat deden ze ook. Moshpits, mee schreeuwen, en zonder bijzonder te worden toch een erg leuke show neerzetten. Wederom niet verkeerd.

Daarna even uitgerust, om vervolgens op tijd weer de niet drukke India in te duiken voor Klangstof. Ik heb ze vaker gezien, maar dat was even geleden. En om eerlijk te zijn waren de laatste releases een beetje aan mij voorbij gegaan. Onterecht want het was gewoon een erg sterke show. Ik was nog een beetje warm van de vorige shows, dus dit was een heerlijke show om leven op uit te brakken. Soms oogjes dicht gedaan en gewoon lekker meeluisteren en met je hoofd meebewegen. Ook dat is soms mogelijk. Vooralsnog gaat het prima deze dag dus.

Vervolgens waren een hoop vrienden aangekomen op het terrein want die waren naar Dubioza Kollektiv geweest. Dus even afgesproken en wat gechilled met een paar man. Maar ik wilde door en ben na een uurtje rust opnieuw de India ingedoken voor een goed bezette show van Charlotte Adigéry & Bolis Paul. De show had even tijd nodig maar uiteindelijk een leuke dansbare show. Wel vind ik de nieuwe India minder sfeervol dan de oude. Ik stond aan de zijkanten en ik vond de lichtinval best hinderlijk bij vlagen door de open voorkant. Maar ook weer een mooie voldoende voor deze act.

Ik twijfelde nog naar de Alpha te lopen voor Michael Kiwanuka, maar had eigenlijk geen zin om hem in die setting te zien. Dus maar binnen gelopen bij Coloray in de X-Ray. Nee wist me totaal niet te boeien helaas. Dus redelijk op tijd vertrokken. Ik zat een hapje te eten en keek vervolgens naar boven. Ja ik zag in de buien al wel aankomen. Dus eerder dan gepland maar de Bravo ingelopen voor een set van Jungle. Goede keuze want het kwam met bakken uit de lucht vallen even, en de tent zat bommetje vol. Ik had al interesse om deze show te zien, maar had weinige verwachtingen. Het ontaarde verrassend genoeg in erg leuke indie disco show wat het publiek op dat moment (schuilende voor de regen) enorm goed deed. Hoewel ik ze op plaat soms wat cliché vind, vond ik de show heel goed werken op de "dansvloer". Leuk hoor.

Vervolgens was het weer droog en was het terrein best veranderd in een flinke modder bende. Maar goed, toch maar eens naar die gigantische Alpha gelopen voor Liam Gallagher. Zzzzzsaaaaaaaaaaaaaaaaai. Op enkele nummers na doet zijn solowerk het niet echt bij mij, en de Oasis hits werken wel maar werden met volle desinteresse gebracht door Liam. Ook waren de weergoden opnieuw niet goed gezind waardoor ik maar besloten heb om te vertrekken naar de X-Ray om daar Koreless te gaan bekijken. Even uitdrogen van de regenbuien was dit wel weer even lekker dromen op de beats. Jammer wel dat er naast ons wat mensen stonden die er steeds doorheen aan het praten alsof ze zich waande in kroeg. Enorm jammer want het ik was soms meer geïrriteerd dan dat ik de show kon bekijken. Jammer want aan de act lag het niet.

Daarna doorgestapt naar de Lima waar Go_A bezig was, welke mijn vrouw even live wilde zien. En ik moet zeggen dat ze het best leuk deden, maar mijn ding was het niet echt. Het songfestival publiek gehalte was me dan ook echt even te hoog.

Daarna lekker de Heineken ingedoken voor Hang Youth. De show begon enorm vette, lekker meeblèren op belastingdienst en de volle Heineken ging volledig uit zijn plaat. Maar helaas, al snel bleek wel dat dit totaal geen goede band is. En het uiteindelijk wel erg snel in alle clichés ging vallen. Leuk hoor die korte nummers, maar met steeds dat gelul en pauzes er tussendoor werd het uiteindelijk toch maar een matige show. Jammer want de potentie voor een enorm feest was aanwezig.

We waren nog net op tijd in de Bravo om de laatste half uur van Floating Points te zien. Dat klonk weer tof, maar pff die Bravo in de nacht staat vol met asociaal drugsvolk. Ik vind het prima dat men wat neemt voor het genot, maar soms is het daar wat mij betreft teveel over de top. Maar goed, terug naar de muziek. Overmono speelde na Floating Points en dat wel tof. Waarna Four Tet helaas niet echt kon brengen ging de vrijdagnacht als een nachtkaars uit. Uiteindelijk prima vermaakt deze eerste dag.

Zaterdag:
Wederom lekker vroeg aanwezig op het festivalterrein. Enorm knap hoe het terrein er bij lag na al die regenbuien van vrijdag en hoe het terrein toen was. Kwa dat betreft is Lowlands op het gebied van organiseren echt top of the bill.

Maar in de ochtends een afgetrapt in de Echo met FC Afkicken: Niemand Buitenspel. Normaal bezoek ik niet snel andere shows, maar ik luister de podcast van deze gasten regelmatig. En ja er stond niets op het programma op dat moment dus maar gaan kijken. Interessante materie over de donkere kant van het professionele voetbal en blinde vlekken die er zijn. Ook interessante verhalen van Edson Braafheid en Gianna Zuiverloon. Geen idee of dit buiten Lowlands ook te zien is, maar best interessant voor de voetbal liefhebber.

Ik had toen weinig mustsees op mijn lijstje staan. Dus bij gebrek aan beter bij Q gaan kijken. Een mix tussen R&B en Soul maar het was mij niet echt te imponeren. Dus even doorgelopen en binnen gelopen bij Remi Wolf. Dit was mij te poppy met voor mij iets teveel bravoure "kijk mij eens een bad bitch" zijn niveau zeg maar. Meh.

Dus maar mooi plekje opgezocht bij The Lathums in de Lima. Ik had ze al gezien als voorprogramma van The Killers en toen bevielen ze prima. En nu ook weer deed dit Britse bandje het weer erg leuk. Soms iets wat Britpop-achtig wat me wel bevalt. Publiek behapte het erg goed. Leuke show opnieuw.

Doorgegaan richting de Bravo waar BadBadNotGood al een poosje bezig (ook nog 1 nummer bij Cavetown gekeken maar heel snel doorgelopen). De Bravo was behoorlijk slecht gevuld, en bevestigde van te voren mijn idee dat dit een maatje te groot was. Desondanks was het muzikaal nog goed vertoeven de laatste minuten van de show. Had achteraf wel de volledige show willen bekijken, maar ja het is niet anders.

Even een korte pauze gehouden om op tijd naar binnen te gaan voor The Kooks. De Bravo puilde uit, en dat zegt eerlijk gezegd over de matige dag van deze. Maar ik had ze al een poos niet gezien, en de eerste paar albums is voor mij pure nostalgie. En daar speelde deze band ook wel op hun. Lekker openen met Seaside blijft stiekem wel geinig. De show vond zijn weg dus in de nostalgie en daar kwamen ze best goed mee weg. Leuke show zonder niet heel bijzonder te worden.

Weer terug richting de Lima om aan de zijkanten even te kijken bij Togo Togo Allstars. Uiteraard de cliché Lima act waarvan je verzekerd bent van een "feestje". En dat was het ook, leuke sfeer en de band leek er zelf ook van genieten. Prima, maar ik ben weer terug gelopen naar de Bravo. Ik was benieuwd om te kijken wat Jack Harlow nou precies eens live deed. Naar mijn idee was hij al iets te laat op het podium, en pff wat een slechte flow heeft die gast zeg. Kwam op mij ook erg arrogant over en voldeed aan alle hip hop clichés waardoor ik mij ging ergeren aan deze man. Ik had hem van te voren iets wat sympathieker ingeschat. Dan waren de songs ook nog behoorlijk karig dus maar afgehaakt.

Ik was eerder al in dubio tussen Jack Harlow en Fred Again en had duidelijk een verkeerde keuze gemaakt. Dus toch maar met flinke pas richting de Heineken gestapt om toch maar wat mee te pakken waar het daadwerkelijk uitpuilde. Gelukkig kon ik via de rechterkant nog aan de buitenkant wat opvangen van deze show. En dat zag erg echt tof uit. Een gelikte show met uiteraard als hoogtepunt de hit Marea (We've Lost Dancing). Die gaan we nog wel terugzien lijkt me.

Heel even gespiekt bij de Lima waar Nu Genea aan het spelen was. En ook dit was weer de same old cliché Lima act voor het "feestje". Wederom werkte het, maar ik had niet zo heel veel trek in. Ook weer aangesloten met de rest van de groep waar we allemaal naar Pendulum gingen kijken in de Bravo. Enorm druk, en weer enorm veel vervelende Amsterdamse juppen die zich overal doorheen denkt te kunnen beuken. Ze waren dit jaar in grote aantallen aanwezig, meer dan mij ooit eerder is opgemerkt. Maar goed terug naar de show. Pendulum deed waarvoor ze geboekt waren, gewoon een "feestje" bouwen in een kolkende Bravo met harde beats en overmatig pyro gebruik. Maar het werkte enorm goed. Ik heb me ondanks het vervelend publiek toch prima vermaakt.

Daarna nog op het gemakje doorgelopen naar de Alpha waar de Arctic Monkeys op het podium stonden. Ik kon nog best makkelijk een mooi plekje vinden dus daar lag het niet aan. De show was niet slecht, straks, maar ook vond ik ze erg ongeïnteresseerd en plichtmatig spelen. Ook de setlist was niet helemaal aan mij besteed was. Het is nog steeds een mooie voldoende hoor, want slecht zal deze band niet snel worden. Maar uiteindelijk verwacht je toch meer van deze band.

De nacht ben ik weer richting de Bravo gelopen. Eris Drew & Octo Octa wist mij niet echt te boeien, en het was zo belachelijk druk dat het eigenlijk niet leuk meer was. Daarom maar buiten gaan luchten en heel even de India in gelopen waar ik nog stukje Philou Louzolo heb gehoord, maar dat is totaal niet mijn genre was. Even de beentjes uitgerust en wat gegeten en gedronken. Toen heb ik even het begin van Ki/Ki gezien die aan alle techno clichés voldeed. Totaal niet interessant, geen bijzondere mixes, geen verhaal in de muziek. Nee het ligt me niet. Nog even binnen gedropt bij De Schuurman want Bubbling. Best een grappige gimmick en enigszins gedurfd om in deze tijden dit genre nog te draaien. Grappig maar ook niet meer dan dat. Toch nog even afgesloten bij Ki/Ki om vervolgens rond 05:45 in het tentje te belanden.

Zondag:
Na een kort nachtje toch weer rond 09:30 richt het terrein gelopen. Ik vind het echt heerlijk op een rustige terrein wat te eten te drinken en wat andere behoeftes te doen. Een praatje maken met Lowlanders die niet nog op hun bed liggen te stinken is toch ook weer fijn.

Ik hoorde Froukje al soundchecken in de Bravo, maar uit eindelijk gekozen om eens te kijken bij de India voor Wesley Joseph. En dat was een positieve meevaller, best toffe Hip Hop met goede flow. Het was niet echt druk maar aangenaam genoeg voor een leuke show.

Maar ondertussen was ik opgehaald door de rest van de groep en gingen we even kijken bij Palaya Royale in de Heineken. Kwa potentie best een band met kwaliteiten, maar uiteindelijk bleek hier niet heel veel meer te zijn dan een zwakke Maneskin ripoff. Daarmee doel ik gladde poprock voor de gillende tienermeiden. Toen ze 7 Nation Army inzette haakte ik wel een beetje af.

Daarna uit alle nieuwsgierigheid binnen gekeken bij Gayle en Gotu Jim maar heel snel maar weer doorgelopen om nog stukje Koffee mee te pakken. Raggae is niet echt mijn ding want het gaat naar mijn gevoel nooit echt een bepaalde richting op waardoor het een vrij eentonige genre is. En helaas is dat met Koffee ook een beetje, het wist niet ergens in te pieken waardoor het niet meer dan een "ok" show was.

Toch maar weer eens heel dat stuk naar de Alpha gelopen waar Tash Sultana op het podium stond. Allemaal leuk en aardig, en vast "knap" wat ze doet. Maar waar blijven de "leuke liedjes"? Die waren er niet echt waardoor het resulteerde in een vrije matige show helaas. Jammer want ik kon wel wat gebruiken. Dus zijn we maar even lekker gaan relaxen bij de bankjes. Heel even gewacht op de start van Burna Boy. Maar ik ben zelf snel door gelopen naar Mdou Moctar waar ik net op tijd was voor een plaatsje achterin de Lima. Een leuke set met goed gitaarwerk en weer een leuke sfeer. Zoals eerder geschreven is de Lima altijd best wel een prima plek om te vertoeven, want hoewel de clichés is het daar zelden slecht te vertoeven. Maar Mdou Moctar was zeker de moeite en verdiend een ruime voldoende.

Daarna doorgelopen naar Japanese Deep House DJ Soichi Terada. Ik was eerlijk gezegd niet bekend met zijn muziek maar het ging er voor mij in als zoete koek. Uiteraard was het hippe dans publiek hier aanwezig maar dit keer kon het mij niet storen. Heerlijke sound, gewoon lekker viben in de middag. Met hier en daar echt wat toffe tracks die ik nog terug ga zoeken (en nee, niet de Kiss - I Was Made For Loving You Remix). Opnieuw een leuke verrassing.

Hij was wel redelijk op tijd klaar en zijn we doorgelopen naar de Heineken om wat te eten en te drinken en eigenlijk als voorbereiding voor de volgende act. Maar toch nog de laatste nummer van Daði Freyr mee kunnen pakken, wat uiteraard hun songfestival hit was. En hoewel ik gruwel van het ESSF moet ik eerlijk bekennen dat ik dit wel een leuke sound vond hebben.

Heel even gespiekt bij Goldkimono in de Lima. Maar de vermoeidheid was aanwezig en het wist me twee nummers niet te boeien. Dus terug gegaan om heel even te chillen om door te gaan naar de Heineken voor Rüfüs Du Sol. En ja hoor, dat was toch wel genieten. Een live deephouse achtige act maar toffe vocale en heel mooie relax momenten in combinatie met dansbare hoogtepunten. En Innerbloom was weer even genieten. Hoogte punt van de toch matige dag.

Tijd om het dagprogramma af te ronden. Eerst even binnen gelopen bij Kills Birds in een vrij lege X-Ray. Blijkbaar is Dave Grohl groot fan van deze band. Nouja, bij vlagen lieten ze best wel hun edgey punk achtige potentie horen. Maar daarna viel het vaak snel weer terug naar saaie stukken in de set. Jammer, want de potentie was aanwezig. Paar meter verder nog even de India in gedoken waar Yves Tumor aan het spelen was. En ondanks de matige opkomst was dat echt ook heel tof. De vermoeidheid, de muziek, de leegte.. het paste op een of andere manier bij elkaar. Heel tof, beter dan de eerdere keren dat ik ze zag.

De nachtprogramma afgetrapt met een stukje Daphni. Klonk lekker zonder echt heel erg te pieken. Daarna lekker de Drum & Bass avond vol gemaakt met Posij B2b Former. Leuke opwarmer waarbij ik de sound van vooral Posij best tof vind. Toen was het The Upbeasts B2b Halogenix en dat was ook gewoon lekker knallen. Om vervolgens af te sluiten in uitpuilende laatste show van Noisia. Hoewel ik de reünie over 5 jaar al voel aankomen was dit toch wel genieten hoor. Flink wat toffe tracks gemaakt en het wist lekker in de rondte te beuken. Al hoewel Kraantje Pappie erbij een beetje raar aanvoelde. Maar goed het was hun laatste show en blijkbaar goede vrienden van elkaar. Dus lekker laten gaan. Mooie afscheid voor deze heren en dat was gelijk ook mijn afscheid van Lowlands 2022.

Een vreemde editie. Ik heb me nog steeds prima vermaakt en weer veel te veel acts bekeken. Vaak was er wel potentie te ruiken maar kwam het er niet helemaal uit. Ik mis net bij iets teveel acts die goede songs. Ik geloof allemaal best dat je goed kan zingen, of heel knap een instrument kan bespelen, maar ik hoor het niet altijd terug in de losse nummers waardoor sommige acts weinig piek momenten hebben. En veel songs zijn "leuk" maar zelden nog mooi. Ook opvallend dat mijn interesse dit jaar veel meer lag in de electornische acts dan andere jaren.

+ Organisatorisch gewoon het beste festival van de EU
+ De electornische "live" acts op het dag programma.
- Bepaald type publiek
- Hopelijk volgend jaar toch meer "uitkijk" moment in de line-up. Iets wat te karig dit jaar.

Een top 5 is best lastig. Maar ik denk toch dat het dit gaat worden.
1. Wet Leg
2. Rufüs Du Sol
3. Mdou Moctar
4. Pendulum
5. Fred Again
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Op camping 0 werd steeds wat meer ruimte gecreërd en daardoor was er vrijdagmiddag rond 15:00 nog volop plek. Dat is dan wel een heel eind lopen als je ook net zo laat op de parkeerplaats aan komt. Mijn vriendin had last-minute toch vrij gekregen maar wilde niet donderdag al gaan.

Gedurende het weekend helaas veel meer gemist dan gezien, door de regenbuien op vrijdag, meemaken van het nachtprogramma op zaterdag en als gevolg enorme vermoeid- en brakheid zondag.

Meest genoten van Michael Kiwanuka en Arlo Parks. Badbadnotgood klonk ook heel fijn, maar daarvan alleen het laatste kwartier gezien. Sam Fender zelfde verhaal.

Vond de rijen en drukte niet heel storend, hoewel Lowlands zeker merkbaar uitverkocht was. Kon bij de Monkeys en Stromae kort voor aanvang nog makkelijk een mooie plek in de Alpha krijgen. En eigenlijk nooit (te) lang voor eten of drinken hoeven te wachten.

Sfeer en festivalterrein waren top. Volgend jaar weer. En dan wel donderdag :)
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Misschien maar eens de partytenten gaan verbieden? De ruimte die sommige mensen innemen neemt soms wel absurde vormen aan.

Snap wel dat dat gezellig is, maar past eigenlijk niet.

Of meer camping ruimte...
Minder van die glamping shit voor 500 euro per tent..lees 50.000 euro per camping veld. Jij lekker in de rij voor de douche voor de commercie
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Oja... wat is al die ophef over Het Noord Nederlands Orkest? Ja kut hoor, maar wat had LL in dit geval anders moeten doen? Stromae met een kut productie laten performen? Of het Noord Nederlands Orkest op een podium zetten waar ze productioneel niet om op te passen?

Ik vind het nog al social media geluk om eerlijk te zijn. Ik zou niet weten wat Lowlands hier aan te verwijten is. Vooral van mensen die niet naar LL gaan en wss ook geen concert van het orkest bezoeken. Kut om zo'n keuze te moeten maken maar niet meer dan dat.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Oja... wat is al die ophef over Het Noord Nederlands Orkest? Ja kut hoor, maar wat had LL in dit geval anders moeten doen? Stromae met een kut productie laten performen? Of het Noord Nederlands Orkest op een podium zetten waar ze productioneel niet om op te passen?

Ik vind het nog al social media geluk om eerlijk te zijn. Ik zou niet weten wat Lowlands hier aan te verwijten is. Vooral van mensen die niet naar LL gaan en wss ook geen concert van het orkest bezoeken. Kut om zo'n keuze te moeten maken maar niet meer dan dat.
Tja, na alle afzeggingen op verschillende festivals vanwege ziektes is het afzeggen van een groot concert om iets sufs als het ontbreken van 2 kisten met katrollen wel pijnlijk voor de organisatie. LL heeft hier duidelijk een risico genomen door de zaterdagheadliner later te laten spelen en twee grote producties op de zondag neer te zetten. Er was dus niet voldoende tijd om zo'n tegenvaller in te halen.

Waarschijnlijk kon LL inderdaad niet anders, maar het beeld dat blijft hangen is dat er wel een privé-vliegtuig geregeld kan worden om Jack Harlow op te halen, maar dat er voor een orkest van 150 man niets meer geregeld kon worden. Met het imago van Lowlands als goed georganiseerd festival, en Van Eerdenburg die tijdens de coronatijd regelmatig in talkshows aan tafel zat om kritiek op het corona- en cultuurbeleid te leveren, is dan inderdaad gemakkelijk schoppen op de sociale media. Maar het is vooral botte pech...

Daarmee is in ieder geval de eerste naam voor LL'23 wel bekend!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Oja... wat is al die ophef over Het Noord Nederlands Orkest? Ja kut hoor, maar wat had LL in dit geval anders moeten doen? Stromae met een kut productie laten performen? Of het Noord Nederlands Orkest op een podium zetten waar ze productioneel niet om op te passen?

Ik vind het nog al social media geluk om eerlijk te zijn. Ik zou niet weten wat Lowlands hier aan te verwijten is. Vooral van mensen die niet naar LL gaan en wss ook geen concert van het orkest bezoeken. Kut om zo'n keuze te moeten maken maar niet meer dan dat.
Nu boeit dit onderwerp me niet erg veel maar Lowlands is toch juist de énige partij die hier wat aan kon doen? Dit soort problemen hoor je in de pre-productie te tackelen. Je weet met welke productie Stromae komt en je weet wat het orkest nodig heeft van tevoren, dat is geen verrassing die ochtend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cisseman en Lowlandicus

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
Ik vind de Bravo echt een schitterende tent als je er binnen staat, maar een optreden volgen vanaf de rand of buitenkant is wel altijd erg lastig.
Ik snap dan ook niet dat er op dat enorme scherm bij de Bravo een optreden niet wordt gestreamd.
Bij Werchter werkt dit prima
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.287
1.286
Iemand Aurora gezien? Binnenkort wel tickets voor ze in Paradiso maar weet niet niet of ik daar perse heen wil/ga.

Heb zelf vooral donderdag en vrijdag nog wel aardig wat FOMO gehad en op het punt gestaan om nog een ticket voor 200piek van ticketswap te kopen, maar het paste echt net niet helemaal in mn (werk)planning.

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat die oude Bravo vroeger ook zo vol stond als dat deze nieuwe al jaren staat op vrijdag/zaterdag.
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
653
578
Oja... wat is al die ophef over Het Noord Nederlands Orkest? Ja kut hoor, maar wat had LL in dit geval anders moeten doen? Stromae met een kut productie laten performen? Of het Noord Nederlands Orkest op een podium zetten waar ze productioneel niet om op te passen?

Ik vind het nog al social media geluk om eerlijk te zijn. Ik zou niet weten wat Lowlands hier aan te verwijten is. Vooral van mensen die niet naar LL gaan en wss ook geen concert van het orkest bezoeken. Kut om zo'n keuze te moeten maken maar niet meer dan dat.

Wiens schuld het ook was (Organisatie Lowlands of van Stromae), het is toch gewoon een blunder dat dit is gebeurd? Er staan 160 man op het podium die dagenlang repeteren en uitkijken naar deze show. Het was gewoon een grote logistieke blunder en qua planning moet alles gewoon 100 procent kloppen bij zoiets, het feit dat de Alpha dan niet zo vol staat heeft daar weinig mee te maken.
Ik wilde eindelijk een keer het orkest wel eens zien op Lowlands, dus persoonlijk was het ook extra zuur. Maar goed, volgend jaar een nieuwe kans
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.316
1.747
Pff langzaam weer aan het bijkomen. Veel lol gehad, ontzettend leuke mensen gesproken, hard gelachen en paar puike optredens gezien.

Mijn conclusies: vooraf had ik al vraagtekens bij het programma, in de prakijk viel het daadwerkelijk een beetje tegen. Vrijdag met name vond ik geen sterke dag. Klangstof was wel aardig, Charlotte Adigery ook, Koreless was fijn. Liam Gallagher toch wel de grootste tegenvaller. Een ronduit matige dag qua muziek, maar wel ontzettend gezellig. Wel nog hard gevallen met hechtingen in het gezicht en gekneusde ribben als gevolg.

Zaterdag stukken interessanter. Nana Adjoa was prima, Remi Wolf beter dan ik verwachtte (al gaat dat typische Amerikaanse overdreven stoer en schreeuwerig doen) op een gegeven moment tegenstaan. Goldband was goed. En daarna werd het echt interessant: Badbadnotgood en Yusuf Dayes waren de onbetwiste hoogtepunten. Wat een fantastische optredens. The Kooks leuke nostalgie. Fred Again helaas van een afstandje gehoord, daar baal ik achteraf wel van. Tramhaus was ook fenomenaal in vorm. Afgesloten met stukje Fatima Yamaha en Channel Tres. Goede dag.

Zondag stukje Froukje gekeken en daarna Koffee. Allebei gewoon prima. Sevdaliza vervolgens, dat vond ik wel heel gaaf. Yard Act was een tegenvaller, Shame deed wat je ervan mag verwachten: dikke show vol overgave, Kelly Lee Owens was het absolute hoogtepunt van het weekend, Stond helemaal vooraan en heb tot in de vezels genoten van een genadeloos strak maar toch ook sferisch optreden. Geweldig. Tenslotte nog een stuk Yves Tumor gezien, dat was ook erg goed.

Een Lowlands waar ik me goed heb vermaakt, veel leuke mensen heb gesproken, maar muzikaal vond ik het dit jaar net iets te karig. Maar het goede gevoel overheerst en daar wil ik mee afsluiten. Volgend jaar weer!
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
417
373
Weer genoten van LL. Mijn uitschieters waren Goldband',Tash Sultana, Murder Capital,Nu Genea,Lathums,Fever333. Voor de rest valt het mij op dat er steeds meer Snuivende Konijnen rondlopen.Dit is mij na 21 jaar LL nog nooit zo erg opgevallen als nu. Bij mijn idee was het toen meer van af en toe een blowtje. Hoop niet dat dit de overhand gaat krijgen.
 

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Iemand Aurora gezien? Binnenkort wel tickets voor ze in Paradiso maar weet niet niet of ik daar perse heen wil/ga.

Heb zelf vooral donderdag en vrijdag nog wel aardig wat FOMO gehad en op het punt gestaan om nog een ticket voor 200piek van ticketswap te kopen, maar het paste echt net niet helemaal in mn (werk)planning.

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat die oude Bravo vroeger ook zo vol stond als dat deze nieuwe al jaren staat op vrijdag/zaterdag.
Ja, Ik heb Aurora gezien en die viel mij tegen. Ik had iets sprookjesachtig/magisch verwacht, het was veel meer poppy dan ik verwachtte. Ze praat ook met een heel vreemd hoog stemmetje (kan ze ook niets aan doen), maar een opmerking als: 'I feel in my uterus that I have to play this next song' doen mij een beetje binnensmonds spugen..

Over de Bravo: Ook de oude Bravo stond vaak al nokkie vol. Ik moet ook wel zeggen: Ik ben zaterdag nacht zelf van buiten helemaal naar het midden 'gedrongen'. Het zijn alleen de buitenste 10 rijen die zo stamp druk zijn. In het midden is er plek genoeg. Dat valt mij op bij meer optredens. De nieuw Bravo is natuurlijk niet helemaal open aan de zij & achterkant, dus de plek om binnen te komen is kleiner (en dus drukker).

De enige keer dat ik echt vast heb gestaan tussen de mensen was bij Stromae in het linker voorvak.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
173
199
Hierbij mijn ervaring van Lowlands. Man wat had ik er vooraf zin in! En ik had me ook voorgenomen om minstens 1 nacht door te gaan. Die zondagnacht met Amelie Lens, Fjaak, Noisia zag er heel fijn uit, dus daar stonden de pijlen op gericht. Spoiler alert: Niet gelukt. Door een combinatie van factoren.

Donderdag:
Rond half 10 kwamen we de dijk bij Biddinghuizen op rijden. Veel te laat bleek. Het heeft ons tot half 2 gekost eer we een plekje op de camping hadden. Camping 0 it is. Prima, meer dan genoeg plek om rustig op te bouwen! Vandaag toch niet veel op het programma, dus lekker met een biertje en een krentebol het tentje opgezet. Tot mijn vriendin naar me toe komt: "Ik kan je slaapzak nergens vinden!". Wat? Die had ik toch neergelegd om ons terreintje af te bakenen? Die is dus gewoon door een lollige voorbijganger meegenomen, Vrij asociaal. Gelukkig maar dat die Hema tent bestaat, maar een slecht begin van het weekend. In de avond wel leuk nog een paar uurtjes op de Silent Disco en in de Hacienda gestaan, maar voor middernacht naar bed om morgen fris aan de eerste dag te beginnen. Onze buren dachten daar echter anders over en hebben tot half 6 een karaoke sessie gehad. Dag nachtrust...

Vrijdag:
Na af en aan geslapen te hebben rond een uur of 8 wakker geschreeuwd door een kind. Wat moet een kind nou weer op Lowlands. Ik heb er meerdere zien lopen dit weekend. Met alle bezopen en strak staande mensen lijkt me dit niet de meest geschikte omgeving voor een kind van nog geen 10... Goed, minder uitgerust aan de dag beginnen dan maar. Geprobeerd iets mee te pakken van Headie One, maar die was te laat, dus speelde zijn DJ een beetje een ongemakkelijke set. Boeie, door naar Wet Leg. Leuke meiden, prima muziek! We stonden op mooie plekken in de Heineken, maar het werd halverwege toch iets te warm voor ons, dus buiten verder staan kijken. Chaise Longue was een mooi feestje! Deze groep gaat nog wel doorgroeien. Daarna koffie zitten drinken met Kamal. op de achtergrond. Klonk erg leuk, op dat moment perfect om nog even te rusten. FKJ meegepakt van buiten de Bravo. Blijft toch heerlijke muziek dus lekker op meegedeind. De dames waarmee ik was gingen hierna even terug naar de tent voor wat knakworsten. Helaas daardoor The Murder Capital moeten missen. Michael Kiwanuka was een muzikaal hoogtepuntje wel. Fantastische zangeressen ook mee! Toch iets eerder vertrokken voor Jungle, waar ik echt drijfnat aankwam. Regen en festivals staat natuurlijk wel paraat voor een feestje. Dat was het ook in de Bravo! Heerlijk kunnen dansen met veel te veel mensen om me heen en tegen me aan gedrukt. Voor even kon het niemand wat deren. Rond de Bravo blijven hangen voor Sam Fender. We stonden perfect, 4 diep ongeveer. Wat een stem heeft deze kerel. En wat een band. Maar toch was het niet helemaal wat ik ervan gehoopt had. Was hij nou straalbezopen? Dacht hij dat hij het publiek niet mee had? Is hij echt ongelofelijk onzeker? Al zijn gesproken tekst tussendoor werd steeds meer gebrabbel, met wel heel vaak zichzelf uitmaken voor "Fucking Cunt". Ik kreeg bijna medelijden met hem. Klein smetje op een anders perfect optreden. Rustig aan door naar The Opposites. MAN wat was het druk. Ik stond echt ver achterin, rond de Alpha paal, maar het was echt tot aan het water gevuld met mensen. Begon erg traag het eerste half uur, maar daarna barstte het feest echt los. Leuke gasten erbij, paar flinke stagedives. Dit was wel waar het Lowlands publiek voor gekomen was. Ik begon echter wel te merken dat er een bepaald publiek rondloopt wat niet helemaal matcht met mij. Veel asociale figuren die overal maar denken doorheen te kunnen beuken. Weinig respect voor anderen. Strak van de pillen en andere meuk. Elke nacht had ik toch wel weer moeite om daar aan te wennen. Na The Opposites toch maar de douches opgezocht in de hoop dat ik wat meer kon slapen.

Zaterdag:
Mooi, 6 uur geslapen! Toch wat uitgeruster aan deze dag begonnen. Wel kwamen we wat later op gang met Goldband. Wat een feest. Wat een showmensen. Top optreden om de dag als een energiebom te beginnen. Stond bijna even vol als met The Opposites! Zou me niks verbazen als zij over een paar jaar Lowlands headlinen. Even bij Weval en Chloe Moriondo naar binnen staan gluren, maar deed me beiden heel weinig. Ook raar dat Weval van Heineken afsluiter naar een spot om 15:30 is gegaan in diezelfde tent. Daarna door naar de Bravo voor een heerlijk nostalgisch feestje bij The Kooks, inclusief sit-down die volgens mij door het publiek zelf werd ingezet. Sad Night Dynamite was ook erg leuk. Veel energie op en voor het podium. Die X-Ray heeft toch wel wat extra's voor dit soort optredens. Door naar het hoogtepunt van de dag: Fred Again.. Wat een feest. En wat een beleving van beide mannen op het podium in hun muziek. De gunfactor is hier ook héél hoog, wat een dankbaarheid en puur genot straalt die man uit. Wel weer erg asociaal volk om me heen, maar dat mocht de pret echt niet drukken. De inmiddels doorweekte kleding werd toch wel erg ongemakkelijk, dus even naar de tent gegaan om op te frissen en om te kleden. Daardoor helaas Declan McKenna en Pendulum gemist, maar mooi op tijd aanwezig bij Arctic Monkeys om goeie plekken te bemachtigen. Heerlijk optreden qua kwaliteit, maar het miste wel iets. De 'encore' ging het energielevel wel weer de lucht in met I Bet You Look Good on the Dancefloor and R U Mine? Mooie afsluiter van de dag, maar merkte wel dat veel mensen het ook vrij saai vonden. In de nacht nog even Encore (incl crowdsurfende Adje), Eris Drew & Octo Octa, Anz en Ki/Ki meegepakt. Maar de muziek begon toch allemaal op elkaar te lijken. En dat publiek bij Ki/Ki... Ik denk dat onze groep als enige niet onder invloed van hulpmiddelen rondliep. Wat prima is natuurlijk, maar out in the open in de Bravo nog even een extra lijntje doen was toch wel iets te veel van het goeie. Rond een uur of 4 uiteindelijk richting de douches gegaan.

Zondag:
Onverwachts prima geslapen weer! De Bravo was me wel te druk voor Froukje, dus doorgelopen naar Palaye Royale. Daar was het erg rustig. Liep wel vol gedurende de show, maar man wat gimmicky. Door naar Koffee, wat met live-band erg leuk klonk. Leuke vrouw ook! Zelfde kan gezegd worden over Gayle. Kwamen perfect op tijd aanlopen om enkel haar hit te zien, was ook wel goed genoeg voor mij. Vriendin wilde graag naar Tash Sultana, dus heerlijk in het gras gelegen met haar muziek op de achtergrond. Had ook niet per se anders hoeven zijn voor mij. FEVER 333 deed het hem voor mij niet. Ook erg rustig, veel plek over vanaf de technici in de tent. Voorin werd wel goed losgegaan, maar voor mij was het iets te veel. Ligt waarschijnlijk ook aan de mensen waarmee ik naar Lowlands ben afgereisd, dit soort optredens stond ik er alleen voor. Na 20 min toch maar de groep opgezocht voor Burna Boy. Kippenvel van het koor wat bij hem op het podium stond. Goeie productie, goeie show, leuk publiek! Onverwacht hoogtepuntje van de dag was Dadi Freyr. Sympathieke mensen, leuke dansbare muziek, en hi-la-risch. Cover van de vogeltjesdans, een liedje "speciaal ter plekke geschreven voor Lowlands", een cover van Smash Mouth - All Star. Enorm leuke show! Terecht dat de Heineken uitpuilde van de mensen. Wel weer van die figuren die na 40 minuten in de show nog denken vooraan te kunnen komen... Zucht. Laatste nummertjes van Lewis Capaldi en Goldkimono meegepakt, maar we wilden goede plekken voor Stromae. En die hadden we. Niet alleen show van het weekend, maar by far de beste show die ik dit jaar gezien heb. Wat een charisma. Perfect gebruik van de schermen en de lichten. Goede props die allemaal iets toevoegden aan de show. Het publiek zat er ook écht in. Wel halverwege weggelopen bij mijn groepje, omdat er wat "vrienden van vrienden" bij kwamen die zichzelf belangrijker vonden dan de artiest. Achteraf bleek dat meer mensen uit mijn groepje moeite met hen hadden en me gevolgd zijn, waardoor we verspreid over de Alpha stonden te kijken. Dat vat het weekend echter wel pijnlijk samen: Top optredens die vaak verstoord werden door kleine groepjes mensen die de overhand nemen.

Na Stromae waren we wel echt klaar. Ik wilde naar mijn eigen bed. Ik wilde geen karaokefeestjes of kinderen horen schreeuwen. Alles dus ingepakt en richting de auto gegaan. Heerlijk zonder file weg kunnen rijden en rond half 3 in mijn eigen bed beland.


Top 10 van het weekend:
1. Stromae
2. Fred Again..
3. Goldband
4. Dadi Freyr
5. Jungle
6. Arctic Monkeys
7. Sam Fender
8. The Opposites
9. The Kooks
10. Michael Kiwanuka
 

Molis040

Campingartiest
6 aug 2022
98
148
Weer genoten van LL. Mijn uitschieters waren Goldband',Tash Sultana, Murder Capital,Nu Genea,Lathums,Fever333. Voor de rest valt het mij op dat er steeds meer Snuivende Konijnen rondlopen.Dit is mij na 21 jaar LL nog nooit zo erg opgevallen als nu. Bij mijn idee was het toen meer van af en toe een blowtje. Hoop niet dat dit de overhand gaat krijgen.
Snuiven is mij ook echt opgevallen. Zelfs bij Sevdaliza stond een groepje opgeschoten gasten al volop, meerdere keren, te snuiven. In mijn 18x Lowlands was dit wel de eerste keer dat ik het zelfs overdag zag. 's nachts bij de Techno al wel vaker gezien.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.287
1.286
Ja, Ik heb Aurora gezien en die viel mij tegen. Ik had iets sprookjesachtig/magisch verwacht, het was veel meer poppy dan ik verwachtte. Ze praat ook met een heel vreemd hoog stemmetje (kan ze ook niets aan doen), maar een opmerking als: 'I feel in my uterus that I have to play this next song' doen mij een beetje binnensmonds spugen..

Over de Bravo: Ook de oude Bravo stond vaak al nokkie vol. Ik moet ook wel zeggen: Ik ben zaterdag nacht zelf van buiten helemaal naar het midden 'gedrongen'. Het zijn alleen de buitenste 10 rijen die zo stamp druk zijn. In het midden is er plek genoeg. Dat valt mij op bij meer optredens. De nieuw Bravo is natuurlijk niet helemaal open aan de zij & achterkant, dus de plek om binnen te komen is kleiner (en dus drukker).

De enige keer dat ik echt vast heb gestaan tussen de mensen was bij Stromae in het linker voorvak.
Ah misschien had ik er vroeger minder last van dan met de nieuwe Bravo. Maar inderdaad, vaak zijn de buitenste ringen het meest dichtbevolkt. Dat geldt trouwens voor heel veel(misschien altijd wel?) tenten in de nacht. Op DTRH ook altijd het voorste 'vak' wat echt prima was, maar daarbuiten geen doorkomen aan.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
290
168
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in cijfertjes: ik hoorde dat Lowlands een omzet heeft gedraaid van 35 miljoen, waarvan ze normaal gezien ongeveer 5% overhouden. De duurste act die dit jaar geboekt werd zou 1 miljoen gekost hebben. Dat zal Arctic Monkeys wel zijn, denk ik dan?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken