Lowlands 2021 - Nieuws en geruchten

Pompompidom

Dagopener
14 jun 2021
567
477
Nu nog wel maar met het nieuws van gisteren is dat ook wat onzeker allemaal. Daar is wellicht straks ook een tweede prik voor/bij nodig omdat die onvoldoende tot slecht lijkt te beschermen tegen de Delta variant.
Mensen die AZ hebben gekregen kunnen nu ook als tweede prik een Pfizertje krijgen. Dus zoiets zal ook wel onderzocht worden voor de mensen die Janssen hebben gekregen. Als 'booster'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

MisterIks

Randprogramma
18 mei 2021
222
193
De machine, podcast van 3FM en VPRO. Ga hem zo ff luisteren

De eerste 20 minuten gaan over wat we hier ook bediscussiëren. Zeker interessant om te luisteren.
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Maar weiger je dan ook de tassencontrole omdat je geen verboden waar bij je hebt? Of de ticketcontrole omdat je toch weet dat je een ticket hebt?

Het is al toch duidelijk dat je ook besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent en geen gezondheidsklachten hebt, dus waarom die principiele weigering op een moment dat er nog veel mensen besmet kunnen worden?
Ha Zworp,

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ontzettend graag dat Lowlands doorgaat. Net als velen hier wil ik mijn kaartjes voor concerten en festivals ook wel eens verzilveren. Ook de organisatie zou ik het enorm gunnen wanneer Lowlands een 'go' krijgt. Maar wat mij betreft zijn we technisch/juridisch/ethisch niet zover dat we bezoekers kunnen verplichten om aan te geven of mensen niet besmet zijn met een ziekte. De vraag is of dit vanuit maatschappelijk oogpunt überhaupt wenselijk is? En waar eindigt het als de maatregelen toch niet optimaal blijken te werken. Zetten we dan bijvoorbeeld een weegschaaltje neer voor de ingang van het festivalterrein omdat de werking van vaccins mogelijk minder effectief is bij mensen met obesitas? En wat als volgende week uit een onderzoek naar voren komt dat de kans op verspreiding van het virus het grootst is onder mensen met HIV? Mogen zij dan niet meer komen op het feestje?

Het zijn extreme voorbeelden, maar de spelregels zijn voortdurend aan het veranderen. Dat is voor mij een teken dat we (nog) onvoldoende weten/ervaring hebben hoe om te gaan met Covid. Er komen ook steeds meer berichten in de media dat ook volledig gevaccineerden het virus verspreiden. Volgens mij laten eerdere ervaringen zien dat het testsysteem (nog) niet waterdicht is. Ik stel me dan ook de vraag of het dan wel handig is om naar een festival te gaan als ik weet dat ik mezelf en anderen kan besmetten (buiten alle praktische vragen die voorbij zijn gekomen in dit topic).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mroizo

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Ik vind overigens nu nog afkondigen dat je alleen met een vaccinatie naar Lowlands kan, ook geen goed idee. Als iemand bewust gekozen heeft voorlopig geen vaccinatie te nemen en zich te laten testen voor evenementen, dan is het nu dus te laat om van gedachten te veranderen.
Wat je al schrijft dat is een bewuste keuze en ik denk ook een minderheid. Lastig om daar rekening mee te houden.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Veel mensen hebben echt nog niet de kans gehad om de tweede prik te halen. Er zat standaard zo'n 7 weken tussen het moment dat je de afspraak maakte en de tweede prik. Mensen uit 1982 konden vanaf 3 juni een afspraak maken. Dus de meeste mensen onder de 40 kunnen pas vanaf deze week hun tweede prik halen.

Er zullen mensen zijn die het sneller voor elkaar gekregen hebben; er zijn GGD-locaties zijn waar je sneller een afspraak kunt maken omdat er in de regio minder animo is dan aanbod (bijvoorbeeld Urk), maar standaard krijg je locaties die op redelijke afstand van je woonadres zijn. Ook zijn er 'acties' geweest zoals dat "Dansen met Janssen", maar procentueel stelt dat niet veel voor.

De laatste volwassenen konden op 18 juni een afspraak maken, dan is 9 weken nèt genoeg om volledig beschermd te zijn met Lowlands. Dus theoretisch was het voor een 18-plusser mogelijk om afspraken in te plannen net op tijd voor Lowlands, maar dan moest je wel direct een afspraak kunnen maken, wel twee data voor je neus krijgen binnen binnen die 7 weken en waarop je ook nog eens kan. Het is zoals met de Lowlands-kaartjes die in april in de verkoop gingen. Elke afzonderlijke persoon die op tijd inlogde had een kaartje kunnen hebben, maar uiteindelijk waren er maar 1500 kaarten te koop.

En waarom een tweede prik halen? Ik mag toch hopen dat mensen dat doen als (collectieve) bescherming tegen het virus en niet alleen maar omdat ze naar een festival willen.
Oké, ik lees wat je schrijft, maar daar doen we het dus voor, zonder te weten om hoeveel mensen dit daadwerkelijk gaat. En wat voor problemen daar weer van komen.

Je vergelijking met het LL kaartje ontgaat me een beetje, maar dat zal wel aan mij liggen hoor.

ik hoop het ook hoor mbt 2e prik, maar wat Indiaan al schreef….
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Ha Zworp,

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ontzettend graag dat Lowlands doorgaat. Net als velen hier wil ik mijn kaartjes voor concerten en festivals ook wel eens verzilveren. Ook de organisatie zou ik het enorm gunnen wanneer Lowlands een 'go' krijgt. Maar wat mij betreft zijn we technisch/juridisch/ethisch niet zover dat we bezoekers kunnen verplichten om aan te geven of mensen niet besmet zijn met een ziekte. De vraag is of dit vanuit maatschappelijk oogpunt überhaupt wenselijk is? En waar eindigt het als de maatregelen toch niet optimaal blijken te werken. Zetten we dan bijvoorbeeld een weegschaaltje neer voor de ingang van het festivalterrein omdat de werking van vaccins mogelijk minder effectief is bij mensen met obesitas? En wat als volgende week uit een onderzoek naar voren komt dat de kans op verspreiding van het virus het grootst is onder mensen met HIV? Mogen zij dan niet meer komen op het feestje?

Het zijn extreme voorbeelden, maar de spelregels zijn voortdurend aan het veranderen. Dat is voor mij een teken dat we (nog) onvoldoende weten/ervaring hebben hoe om te gaan met Covid. Er komen ook steeds meer berichten in de media dat ook volledig gevaccineerden het virus verspreiden. Volgens mij laten eerdere ervaringen zien dat het testsysteem (nog) niet waterdicht is. Ik stel me dan ook de vraag of het dan wel handig is om naar een festival te gaan als ik weet dat ik mezelf en anderen kan besmetten (buiten alle praktische vragen die voorbij zijn gekomen in dit topic).
Zo’n weegschaal zou ik dan wel weer heel grappig vinden en dan vooral voor en na het festival wegen ??
 
  • Leuk
Waarderingen: daily en Raskolnikov

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Oké, ik lees wat je schrijft, maar daar doen we het dus voor, zonder te weten om hoeveel mensen dit daadwerkelijk gaat. En wat voor problemen daar weer van komen.

Je vergelijking met het LL kaartje ontgaat me een beetje, maar dat zal wel aan mij liggen hoor.
Toen ik het opschreef vroeg ik me al af of het duidelijk zou zijn. Mijn gedachtegang was dit: alle 18-plussers konden op 18 juni een afspraak maken om te vaccineren. Uitgaande van twee weken voor de eerste prik en zeven weken voor de tweede prik erin zit kom je dan op 2 juli en 6 augustus. Dan nog twee weken om in te werken kom je op 20 augustus, ofwel de dag dat Lowlands officieel begint. Dus in theorie was het voor elke volwassene haalbaar om op tijd voor Lowlands beschermd te zijn, maar in de praktijk was er natuurlijk maar een beperkt aantal plekken op (of voor) 2 juli en 6 augustus. De vergelijking met het Lowlands-kaartjes is dus: het was voor iedereen in theorie haalbaar om Lowlands-kaartjes te kopen in april, maar in de praktijk waren er maar 1500 kaartjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil ontzettend graag dat Lowlands doorgaat. Net als velen hier wil ik mijn kaartjes voor concerten en festivals ook wel eens verzilveren. Ook de organisatie zou ik het enorm gunnen wanneer Lowlands een 'go' krijgt. Maar wat mij betreft zijn we technisch/juridisch/ethisch niet zover dat we bezoekers kunnen verplichten om aan te geven of mensen niet besmet zijn met een ziekte. De vraag is of dit vanuit maatschappelijk oogpunt überhaupt wenselijk is? En waar eindigt het als de maatregelen toch niet optimaal blijken te werken. Zetten we dan bijvoorbeeld een weegschaaltje neer voor de ingang van het festivalterrein omdat de werking van vaccins mogelijk minder effectief is bij mensen met obesitas? En wat als volgende week uit een onderzoek naar voren komt dat de kans op verspreiding van het virus het grootst is onder mensen met HIV? Mogen zij dan niet meer komen op het feestje?
Voorzover ik weet zijn we in ieder geval juridisch wel zo ver, met de (adempauze) Wet van 26 mei 2021 tot wijziging van de Wet publieke gezondheid in verband met het stellen van tijdelijke regels over de inzet van coronatoegangsbewijzen bij de bestrijding van het virus SARS-CoV-2 (Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen). Technisch is het ook mogelijk. Ethisch? Tja, daar kun je over twisten, maar er zullen echt wel heel wat mensen zijn (inclusief ik) die het op dit moment ethisch niet verantwoord vinden om zomaar zonder enige restrictie 105.000 mensen gedurende twee weekends in Biddinghuizen los te laten.

Ik vind jouw hellend vlak-argument geen standhouden. Het idee is juist om iedereen te testen op besmettelijkheid. En mocht het allemaal niet effectief zijn, dan is de consequentie dat het feest voor iedereen niet doorgaat. Dan kun je toch niet volhouden dat dat zal kunnen leiden tot het uitsluiten van specifieke groepen.
Het zijn extreme voorbeelden, maar de spelregels zijn voortdurend aan het veranderen. Dat is voor mij een teken dat we (nog) onvoldoende weten/ervaring hebben hoe om te gaan met Covid. Er komen ook steeds meer berichten in de media dat ook volledig gevaccineerden het virus verspreiden. Volgens mij laten eerdere ervaringen zien dat het testsysteem (nog) niet waterdicht is. Ik stel me dan ook de vraag of het dan wel handig is om naar een festival te gaan als ik weet dat ik mezelf en anderen kan besmetten (buiten alle praktische vragen die voorbij zijn gekomen in dit topic).
En hier komt het punt waarop ik waarschijnlijk voor hypocriet uitgemaakt zal worden, so be it. Ik geef aan wat ik wenselijk vind. Ik vind het wenselijk dat iedereen getest wordt. Maar als dat niet gaat gebeuren (en het lijkt me vrij zeker dat het niet gaat gebeuren), dan ga ik gewoon. Ik ga niet als ik klachten heb, niet als ik weet dat ik positief ben, maar ik kan ook niet verwachten dat alles precies zo in elkaar steekt zoals ik dat wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: bardt en Timmetje

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Hoezo
Voorzover ik weet zijn we in ieder geval juridisch wel zo ver, met de (adempauze) Wet van 26 mei 2021 tot wijziging van de Wet publieke gezondheid in verband met het stellen van tijdelijke regels over de inzet van coronatoegangsbewijzen bij de bestrijding van het virus SARS-CoV-2 (Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen). Technisch is het ook mogelijk. Ethisch? Tja, daar kun je over twisten, maar er zullen echt wel heel wat mensen zijn (inclusief ik) die het op dit moment ethisch niet verantwoord vinden om zomaar zonder enige restrictie 105.000 mensen gedurende twee weekends in Biddinghuizen los te laten.

Ik vind jouw hellend vlak-argument geen standhouden. Het idee is juist om iedereen te testen op besmettelijkheid. En mocht het allemaal niet effectief zijn, dan is de consequentie dat het feest voor iedereen niet doorgaat. Dan kun je toch niet volhouden dat dat zal kunnen leiden tot het uitsluiten van specifieke groepen.

En hier komt het punt waarop ik waarschijnlijk voor hypocriet uitgemaakt zal worden, so be it. Ik geef aan wat ik wenselijk vind. Ik vind het wenselijk dat iedereen getest wordt. Maar als dat niet gaat gebeuren (en het lijkt me vrij zeker dat het niet gaat gebeuren), dan ga ik gewoon. Ik ga niet als ik klachten heb, niet als ik weet dat ik positief ben, maar ik kan ook niet verwachten dat alles precies zo in elkaar steekt zoals ik dat wil.
Hoezo zou dat hypocriet zijn? Je mag toch je mening weergeven en wat jouw voorkeur is? Niks mis mee ?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Omdat de beredenering van zworp niet voor Lowlands alleen geld. Er zal een basis principe neergezet moeten worden tot hoever we dit allemaal blijven accepteren. En wat mij betreft is dit een brug of 3 te ver waar we nu mee bezig zijn.

We zitten niet in een overgangsfase zoals enkele hier beweren. Deze overwegingen blijven we nog een flinke poos behouden en is ook in September niet afgelopen.

Besmettingen blijven we houden en zal niet snel of zelfs nooit meer weg gaan. Zworp zijn mening is mooi papier, maar totaal onpraktisch in praktijk.

Ik ga ook heel graag festivallen, maar we moeten voor dit jaar het verlies pakken vrees ik.

Maar ik maak verdomme ernstig zorgen over onze toekomst en vooral de toekomst van mijn kinderen als we dit type samenleving blijven hanteren. En daar kan Lowlands zelfs een sleutelrol in krijgen voor de gehele Nederlandse festival scene.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.190
Wat bedoel je met sleutelrol, hoe zie jij dat voor je?
Dat o.a. Lowlands nu een soort startschot is voor het horrorscenario dat ie de hele tijd schetst. Ik trek heel Indiaans gezeur niet zo goed. Toekomst van m'n kinderen ook. Zoiets zeg je over een oorlogssituatie, niet over zoiets lulligs... Nou, doei. Ik ga proberen om me er niet meer mee te bemoeien, maar ik wil wel duidelijk maken dat je (hij) het ook te ver in het absurde kan trekken.
 
  • On fire
Waarderingen: MisterIks

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Dat o.a. Lowlands nu een soort startschot is voor het horrorscenario dat ie de hele tijd schetst. Ik trek heel Indiaans gezeur niet zo goed. Toekomst van m'n kinderen ook. Zoiets zeg je over een oorlogssituatie, niet over zoiets lulligs... Nou, doei. Ik ga proberen om me er niet meer mee te bemoeien, maar ik wil wel duidelijk maken dat je (hij) het ook te ver in het absurde kan trekken.
Doei
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Wat bedoel je met sleutelrol, hoe zie jij dat voor je?
Lowlands is essentieel in het evenementen landschap van Nederland. En hoe het met Lowlands zal lopen zal leidend zijn voor de evenementen sector tot de zomer van 2022 vrees ik. Als een evenement van dat formaat het zou kunnen in Nederland dan is het Lowlands wel. Daarom zie ik ze een sleutelrol hebben.

en Dave. Kinderen onder de 12 krijgen voorlopig geen vaccine. Ik zie letterlijk het resultaat van de corona samenleving bij mijn kinderen. Rij jij maar om de week met een huilend kind naar de teststraat omdat er weer een klasgenoot verkouden is. Mijn zoontje die 1,5 jaar is schrikt al wanneer hij meer dan 3 vreemde mensen ziet. Wie ben jij om te zeggen dat ik mij daar geen zorgen over mag maken?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Chiel

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.613
Wacht ff, ik zet ff RTL 7 op en zie daar 20/30.000 hossende PSV supporters? Iets met branche? Commercie?
 
  • Wow
Waarderingen: MisterIks
12 nov 2016
650
389
Lowlands is essentieel in het evenementen landschap van Nederland. En hoe het met Lowlands zal lopen zal leidend zijn voor de evenementen sector tot de zomer van 2022.l vrees ik. Als een evenement van dat formaat het zou kunnen in Nederland dan is het Lowlands wel. Daarom zie ze een sleutel hebben.

en Dave, rot toch op. Kinderen onder de 12 krijgen voorlopig geen vaccine. Ik zie letterlijk het resultaat van de corona samenleving bij mijn kinderen. Rij jij maar om de week met een huilend kind naar de teststraat omdat er weer een klasgenoot verkouden is. Mijn zoontje die 1,5 jaar is schrikt al wanneer hij meer dan 3 vreemde mensen ziet. Wie ben jij om te zeggen dat ik mij daar geen zorgen over mag maken?
tenor.png
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken