Lowlands 2021 - Nieuws en geruchten

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Er zitten behoorlijk wat weken tussen prik één en prik twee toch? Volgens mij kon pas vanaf mei/juni kon het grootste gedeelte van de mensen onder de 50 zich laten vaccineren / een afspraak maken. Grote kans dat die prik twee pas eind juli / begin augustus kunnen halen. Met die 14 dagen daarna zit je dan krap aan Lowlands.
Maar kan me zo voorstllen dat als je al een kaartje had en de kans er was dat je zou gaan, dat je er rekening mee ging houden dat je voledig gevaccineerd zou zijn voor LL. En nogmaals het gaat mij om mensen die naar LL gaan, want voor de rest heb je dan met weinig mensen wat te maken. Wat dat betreft zit de privacywetgeving ons nu wel in de weg.

Ben ook wel benieuwd hoe je hier verder tegenaan kijkt:

Dan het punt over wel testen, volledig gevaccineerd zijn en positief getest worden…. ik mag niet naar binnen mijn vrouw en de rest van mijn vrienden wel. Nu wil mijn vrouw ook niet meer omdat ik niet kan, maar zij is negatief. Mag zij dan ook weigeren? Krijg ik mijn geld als positief geteste terug of een ticket voor volgend jaar? En mijn vrouw ook, of heeft zij daar dan geen recht op? Is dit iets wat Lowlands zou willen aan de poort? Waarom ben ik dan de sjaak als volledig gevaccineerde? Waar heb ik dat voor gedaan dan?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Niet per se representatief, maar op mijn werk lopen veel studenten, dus tussen 20-25. De meesten van hen hebben net pas de eerste prik gehad. En dat heeft er niets mee te maken dat ze te laat waren met het maken van een afspraak.

Het vaccinatietempo ligt hoog, maar niet dusdanig hoog dat alle twintigplussers voor 6 augustus hun tweede prik hebben gehad. Dus iedereen gevaccineerd en beschermd tijdens Lowlands is denk ik niet haalbaar.
En hoeveel gaan er daarvan naar LL?

Was er ook geen sprake van dat er eerder voor de 2e keer geprikt kon worden volgens Hugo?

En dan nog ga je poortproblematiek krijgen zoals ik al aangaf.

Alles zo in ogenschouw genomen zijn er steeds meer bezwaren voor LL om dit op een voor iedereen goede manier door te laten gaan.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Maar kan me zo voorstllen dat als je al een kaartje had en de kans er was dat je zou gaan, dat je er rekening mee ging houden dat je voledig gevaccineerd zou zijn voor LL. En nogmaals het gaat mij om mensen die naar LL gaan, want voor de rest heb je dan met weinig mensen wat te maken. Wat dat betreft zit de privacywetgeving ons nu wel in de weg.

Ben ook wel benieuwd hoe je hier verder tegenaan kijkt:

Dan het punt over wel testen, volledig gevaccineerd zijn en positief getest worden…. ik mag niet naar binnen mijn vrouw en de rest van mijn vrienden wel. Nu wil mijn vrouw ook niet meer omdat ik niet kan, maar zij is negatief. Mag zij dan ook weigeren? Krijg ik mijn geld als positief geteste terug of een ticket voor volgend jaar? En mijn vrouw ook, of heeft zij daar dan geen recht op? Is dit iets wat Lowlands zou willen aan de poort? Waarom ben ik dan de sjaak als volledig gevaccineerde? Waar heb ik dat voor gedaan dan?
Je raakt precies het dilemma voor overheid en festivalorganisatie denk ik. Vooropgesteld denk ik dat je niet alleen vaccineert voor toegang tot Lowlands. Je vaccineert om jezelf en anderen te beschermen, niet alleen voor Lowlands maar ook voor daarna toch? Tot het punt bereikt is dat dat gerealiseerd wordt door massale vaccinatie, zul je moeten schipperen hoe hiermee om te gaan. Als Lowlands te vroeg is daarvoor, is het te vroeg, daar kun je weinig aan veranderen. En dat leidt tot dilemma's zoals jij beschrijft ja. Ik weet ook niet hoe dat op te lossen valt. Daarom ben ik ook bang dat de stekker eruit getrokken gaat worden. Want dat soort situaties zoals jij beschrijft bij de ingang, daar zit niemand op te wachten uiteraard. De bezoeker niet, maar de organisatie ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Nouja dat is ook een probleem. Wat als het technisch wel door kan gaan, maar dat er zoveel regels aanhangen dat het toch niet haalbaar is? Wie gaat de kosten dan voor zijn kiezen krijgen?

Ik denk dat je als beveiliging bedrijf ook niet te maken wil hebben met besmette personen die vervelend doen. Wat als die nu zeggen we gaan dit niet doen?

ik zie helaas teveel obstakels dit jaar.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: @Marc

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
En hoeveel gaan er daarvan naar LL?

Was er ook geen sprake van dat er eerder voor de 2e keer geprikt kon worden volgens Hugo?

En dan nog ga je poortproblematiek krijgen zoals ik al aangaf.

Alles zo in ogenschouw genomen zijn er steeds meer bezwaren voor LL om dit op een voor iedereen goede manier door te laten gaan.
Hoeveel er daarvan specifiek naar Lowlands gaan is toch niet zo relevant in deze? Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het vaccinatietempo nog niet voldoende is om de potentiële doelgroep van Lowlands in zijn geheel tijdig gevaccineerd te krijgen. En ik heb uiteraard geen idee hoe groot deze groep precies is, maar dat weet Lowlands ook niet. Stel dat het 10 procent is? Of meer? Dan kunnen er 6500 mensen onbeschermd rondlopen.

Of Hugo de Jonge heeft beloofd dat mensen eerder geprikt konden worden, weet ik niet.

De poortproblematiek erken ik ja. Dat moet je niet willen denk ik....
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Misschien ben ik wel onredelijk of onrealistisch hierin maar ik vind het echt een totaal bizarre situatie dat we nu een maand voor de festivals zitten en dat er gisteren wéér niks uit de gesprekken gekomen is. De tijd voor het kabinet om op tafel te slaan en de knoop door te hakken is zo onderhand al ruim overschreden toch? Dit kun je niet maken naar de festivals (en bezoekers) toe.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Je raakt precies het dilemma voor overheid en festivalorganisatie denk ik. Vooropgesteld denk ik dat je niet alleen vaccineert voor toegang tot Lowlands. Je vaccineert om jezelf en anderen te beschermen, niet alleen voor Lowlands maar ook voor daarna toch? Tot het punt bereikt is dat dat gerealiseerd wordt door massale vaccinatie, zul je moeten schipperen hoe hiermee om te gaan. Als Lowlands te vroeg is daarvoor, is het te vroeg, daar kun je weinig aan veranderen. En dat leidt tot dilemma's zoals jij beschrijft ja. Ik weet ook niet hoe dat op te lossen valt. Daarom ben ik ook bang dat de stekker eruit getrokken gaat worden. Want dat soort situaties zoals jij beschrijft bij de ingang, daar zit niemand op te wachten uiteraard. De bezoeker niet, maar de organisatie ook niet.
Zeker doe ik dat voor anderen (maar welke anderen die naar LL gaan, dat is voor mij totaal niet duidelijk), maar menselijk als ik ben ook voor mijn eigen "vrijheid". Als dan de eerste de beste mogelijkheid dat ik daar "profijt" van kan hebben wegvalt zonder sterke argumenten en je eigenlijk onder voorwendselen je hebt laten vaccineren, dan klopt er volgens mij iets niet.

Ik denk ook inderdaad dat dit operationeel niet op te lossen is en je er niet eens aan moet willen beginnen. Tenzij je zoals het al eerder aangehaald is , alleen gevaccineerden toegang gaat verlenen. Al het andere is niet te doen. Ik begrijp me niet vreekeerd, als ze nu zeggen, we slaan nog een jaartje over, jammer, maar meer ook niet. Het moet vooral leuk blijven om naar Lowlands (een festival) te gaan en niks geen geforceerd gedoe.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Hoeveel er daarvan specifiek naar Lowlands gaan is toch niet zo relevant in deze? Ik wil er alleen maar mee aangeven dat het vaccinatietempo nog niet voldoende is om de potentiële doelgroep van Lowlands in zijn geheel tijdig gevaccineerd te krijgen. En ik heb uiteraard geen idee hoe groot deze groep precies is, maar dat weet Lowlands ook niet. Stel dat het 10 procent is? Of meer? Dan kunnen er 6500 mensen onbeschermd rondlopen.

Of Hugo de Jonge heeft beloofd dat mensen eerder geprikt konden worden, weet ik niet.

De poortproblematiek erken ik ja. Dat moet je niet willen denk ik....
Als je dat in kaart zou hebben, dan is dat wellicht relevant om te weten waarvoor je het doet. Was toch ook dat we dit voor de "zwakkeren"deden in het begin van corona?


Nee, die poortproblematiek kan echt niet. Wat Indiaan al aangeeft, dat kan je een beveligingsbedrijf ook niet aandoen. Wat ga je dan doen met die positieg getestte mensen etc. Echt niet te doen allemaal, wat voor scenario je er op loslaat.

Dan maar F1 (waar ik het ook niet zie gebeuren) ;-)
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.385
1.066
Misschien ben ik wel onredelijk of onrealistisch hierin maar ik vind het echt een totaal bizarre situatie dat we nu een maand voor de festivals zitten en dat er gisteren wéér niks uit de gesprekken gekomen is. De tijd voor het kabinet om op tafel te slaan en de knoop door te hakken is zo onderhand al ruim overschreden toch? Dit kun je niet maken naar de festivals (en bezoekers) toe.
100 % mee eens, maar Tim net zoals wij hier, weten ze het daar domweg ook gewoon niet. Het is continue kiezen tussen twee kwaden, dat gaat niet.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Het zou in die zin gewoon eerlijker zijn als het kabinet de knoop nu doorhakt en zegt dat het niet kan. De kans dat het doorgaat en kan gaan is immers gewoon vrijwel nihil. Super jammer.
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: @Marc

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Ik snap de transitiefase, maar ik vraag me af waarom veel mensen nog niet hun tweede prik hebben gehaald en of ze dat wel van plan zijn om dat te doen. Want ze hebben toch al wel de kans gehad? En als je toch moet blijven testen, waarom dan nog een tweede prik halen?

Veel mensen hebben echt nog niet de kans gehad om de tweede prik te halen. Er zat standaard zo'n 7 weken tussen het moment dat je de afspraak maakte en de tweede prik. Mensen uit 1982 konden vanaf 3 juni een afspraak maken. Dus de meeste mensen onder de 40 kunnen pas vanaf deze week hun tweede prik halen.

Er zullen mensen zijn die het sneller voor elkaar gekregen hebben; er zijn GGD-locaties zijn waar je sneller een afspraak kunt maken omdat er in de regio minder animo is dan aanbod (bijvoorbeeld Urk), maar standaard krijg je locaties die op redelijke afstand van je woonadres zijn. Ook zijn er 'acties' geweest zoals dat "Dansen met Janssen", maar procentueel stelt dat niet veel voor.

De laatste volwassenen konden op 18 juni een afspraak maken, dan is 9 weken nèt genoeg om volledig beschermd te zijn met Lowlands. Dus theoretisch was het voor een 18-plusser mogelijk om afspraken in te plannen net op tijd voor Lowlands, maar dan moest je wel direct een afspraak kunnen maken, wel twee data voor je neus krijgen binnen binnen die 7 weken en waarop je ook nog eens kan. Het is zoals met de Lowlands-kaartjes die in april in de verkoop gingen. Elke afzonderlijke persoon die op tijd inlogde had een kaartje kunnen hebben, maar uiteindelijk waren er maar 1500 kaarten te koop.

En waarom een tweede prik halen? Ik mag toch hopen dat mensen dat doen als (collectieve) bescherming tegen het virus en niet alleen maar omdat ze naar een festival willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pompompidom en Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Zeker doe ik dat voor anderen (maar welke anderen die naar LL gaan, dat is voor mij totaal niet duidelijk), maar menselijk als ik ben ook voor mijn eigen "vrijheid". Als dan de eerste de beste mogelijkheid dat ik daar "profijt" van kan hebben wegvalt zonder sterke argumenten en je eigenlijk onder voorwendselen je hebt laten vaccineren, dan klopt er volgens mij iets niet.

Ik denk ook inderdaad dat dit operationeel niet op te lossen is en je er niet eens aan moet willen beginnen. Tenzij je zoals het al eerder aangehaald is , alleen gevaccineerden toegang gaat verlenen. Al het andere is niet te doen. Ik begrijp me niet vreekeerd, als ze nu zeggen, we slaan nog een jaartje over, jammer, maar meer ook niet. Het moet vooral leuk blijven om naar Lowlands (een festival) te gaan en niks geen geforceerd gedoe.
Ik ben het met je eens hoor, gevoelsmatig voelt het onrechtvaardig. Alleen veranderen de omstandigheden voortdurend en dat heeft gevolgen voor de keuzes die gemaakt worden. Tijdje geleden was er nog helemaal geen sprake van een deltavariant, die een stuk besmettelijker is en het risico op besmetting vergroot. En pas sinds een paar weken weten we dat de vaccins minder goed werken tegen deze variant, dus ook dat vergroot de risico's. Gecombineerd met het gegeven dat niet iedereen reeds zo goed mogelijk beschermd is en de ziekenhuisopnamen toch weer stijgen helaas, zijn er dus wel argumenten aan te voeren voor herbezinning op wat mogelijk is. Ook vanwege de keuze van de regering om de regels te snel los te laten. Hoe bagger dat ook is.
 
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2 en @Marc

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Ik vind overigens nu nog afkondigen dat je alleen met een vaccinatie naar Lowlands kan, ook geen goed idee. Als iemand bewust gekozen heeft voorlopig geen vaccinatie te nemen en zich te laten testen voor evenementen, dan is het nu dus te laat om van gedachten te veranderen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Blijf maar hopen zworp3. Ik ken vrij veel mensen die zich laten vaccineren om weer vrij dingen te kunnen. En niet zozeer om de bescherming tegen de ziekte.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

zworp3

Support act
17 mei 2018
814
528
Blijf maar hopen zworp3. Ik ken vrij veel mensen die zich laten vaccineren om weer vrij dingen te kunnen. En niet zozeer om de bescherming tegen de ziekte.
Ik ben een positief ingesteld persoon, dus dat komt goed. :)

Maar ik heb me de laatste dagen wel verbaasd hierover. In dit forum, en ook wat ik zag op social media. Dat mensen zich niet laten vaccineren zodat we als samenleving weer open kunnen, maar omdat ze dan als individueel persoon weer dingen mogen.

Je kan nooit met 100% zekerheid zeggen wat je zou doen in een hypothetisch scenario, maar heb toch het idee dat als ik niet geloofde in het nut van het vaccin, dat ik me dan tot in lengte van dagen zou laten testen om naar een evenement te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pompompidom en Timmetje

MisterIks

Randprogramma
18 mei 2021
222
193
Ik vind overigens nu nog afkondigen dat je alleen met een vaccinatie naar Lowlands kan, ook geen goed idee. Als iemand bewust gekozen heeft voorlopig geen vaccinatie te nemen en zich te laten testen voor evenementen, dan is het nu dus te laat om van gedachten te veranderen.
Je kan nog steeds janssen krijgen als je wilt, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

MisterIks

Randprogramma
18 mei 2021
222
193
De machine, podcast van 3FM en VPRO. Ga hem zo ff luisteren

1626860910142.png
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Je kan nog steeds janssen krijgen als je wilt, toch?
Nu nog wel maar met het nieuws van gisteren is dat ook wat onzeker allemaal. Daar is wellicht straks ook een tweede prik voor/bij nodig omdat die onvoldoende tot slecht lijkt te beschermen tegen de Delta variant.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken