Lowlands 2016

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
eloelo wrote:
Alle 3


Dus we gaan van:
Paolo Nutini – Ben Howard
Bastille – The Chemical Brothers
Kendrick Lamar – Major Lazer

naar:
TLSP – LCD Soundsystem – Disclosure?
Ik acht alle 3 de namen kleiner dan elke (sub)headliner van vorig jaar, enkel TLSP kan voor meer enthousiaste mensen zorgen dan Paolo Nutini (en Ben Howard). Matig.

Even de headliners naast elkaar:

1. The Last Shadow Puppets vs. Ben Howard.
Ik weet niets van prijzen, maar ik kan me niet voorstellen dat deze heren goedkoper zijn dan Ben Howard. Ik zie dat je er erg fan van bent en dat is prima, maar Ben Howards grootste hit heeft bijvoorbeeld slechts 18 miljoen views op Youtube. Vergelijk dat eens met de 265 miljoen van Do I Wanna Know. Nu weet ik dat we hier niet Arctic Monkeys met Ben Howard moeten vergelijken, maar de status van Alex Turner kan gemakkelijk concurreren met die van Ben Howard.
Neem ook nog mee dat het album van TLSP nog moet uitkomen; die kunnen binnen dit jaar gemakkelijk die headlinerstatus gaan verwerven.

2. Disclosure vs. The Chemical Brothers
Disclosure: Magnets + Omen (singles van het laatste album): 125 miljoen views.
The Chemical Brothers: Go + Under Neon Lights: 12,5 miljoen views.
Dus op basis van hun laatste werk is Disclosure echt wel gigantisch. Ook is het een belangrijk feitje dat The Chemical Brothers niet meer samen touren, dus Ed Simons gaat niet meer mee. In feite krijg je dus maar de helft van The Chemical Brothers, dus helemaal eerlijk is dat niet. Net alsof The Last Shadow Puppets zonder Alex Turner zouden komen. Disclosure wint dit echt met gemak.

3. LCD Soundsystem vs. Major Lazer
Eerlijk is eerlijk, dat Lowlands ook wel geluk had met Major Lazer. Toen ze die boekten wísten ze nog niet wat die gingen brengen dat jaar. Dat ze met een hit zo groot als Lean On zouden komen hadden ze echt niet voorspeld. Vooraf was er dan ook veel kritiek op de veel te hoge spot voor Diplo's reggaeton-project. Voor LCD geldt toch een beetje hetzelfde. We hebben nog niks van hun nieuwe album gehoord, dus we weten ook niet of het gaat inslaan als een bom of niet. Je kan Lowlands daar nu moeilijk op beoordelen.


Mijn mening is dat ze ábsoluut geen kleinere namen hebben geboekt. Duurder vooral, denk ik zelfs. Dat hoeft nog niet te betekenen dat je de line-up beter moet vinden, dat ligt natuurlijk erg persoonlijk. Voor mij zal LL'15 altijd een betere line-up hebben vanwege Kendrick Lamar en voor jou waarschijnlijk vanwege Ben Howard. ;)

En, laten we wel zijn, de co-headliners van Lowlands zijn doen meestal ook niet onder voor de headliner, dus dat krijgt ook wel een staartje nog.
 

juri

Campingartiest
11 mrt 2015
82
0
Dit zijn nog niet de headliners als je het mij vraagt.

Lcd soundsystem wel. Gezien de prijs en nieuws betreft reünie.

Last shadow puppets, goede subheadliner of afsluiting Heineken, te onbekend als headliner. Plus hype 3fm laatste weken dus was te verwachten.

Eagles of death methal ook goede subheadliner of afsluiten Heineken, gekozen ivm gedoe Parijs. Vond het toen al logisch dat die naar lowlands zouden komen. Denk aan Paolo nutini na Charlie hebbdo, stond daarna ook op lowlands.

Sigur ros, ken ik niet echt. Goede dingen over gehoord en klinkt ok maar headliner? Misschien, maar denk eerder afsluiten Heineken of subheadliner.

Sum41 werd ook afgelopen weken ineens gehyped op 3fm dus was te verwachten. Maar geen headliner of sub headliner, lekker in de middag alfa.

En dan nog disclosure. Kan wel headliner zijn maar is wel erg simpel gedacht misschien? Twee jaar terug ook al als headliner gehad in moeilijke / kritische tijden van lowlands, dus zou beetje krom gedacht zijn om die opnieuw te laten headlinen. Past beter in opstarten bravo nacht als je het mij vraagt?
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.231
744
wat een gebazel allemaal,pas als het blokkenschema van LL bekend is,dan kun je je route uitstippelen en dan pas kun je zeggen of het programma goed of slecht is.
Het mooie van LL is toch juist dat je in 3 dagen zo veel verschillende dingen kan zien?!
op 1 dag kijken naar ballet,een singer songwriter ,een takkeherrie band uit japan in de charlie,een grote headliner in de alpha,daarna dansen op je favoriete dj en tussendoor lekker eten en drinken en kijken op je nog ergens iets nieuws ontdekt.
Dat is LL,
Maar ja,dan hebben we op t forum hier niets te doen,dus ouwehoer lekker verder

Ik ben al 2 jaar niet naar LL geweest,maar ik ben er wel over aan t nadenken om weer te gaan,prijsverlaging werkt dan niet tegen.
En namen als LCD SS ,sigur ros ,dislosure ,chvrches en paul kalkbrenner,collabs,en m83 zijn al namen die ik graag (nog ) eens wil zien
En dan zijn er nog een 20 namen die ik niet ken,die moet ik nog onderzoeken.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Zoals je kunt lezen denk ik dat TLSP naar mijn idee groter kan zijn dan Paolo Nutini (en Ben Howard), maar het is een gedurfde boeking om een band te boeken waarvan pas 1 album uit is, en ze maar 2 referentiekaders hebben… Het uitverkopen van Paradiso in 2008 en in 2016. Ben Howard heeft in 2014 met zijn nieuwe album naast de tienermeisjes ook een ander publiek aangesproken én verkocht de HMH 3x uit, en dit heeft dus niets te maken met het feit dat ik Ben Howard meer of minder waardeer dan TLSP.
Oh, zo bedoelde ik het ook niet te zeggen. En ja, het is alsnog een gedurfde boeking, maar dat zijn de Lowlands-boekingen vaak en.... dat vond ik ook van Ben Howard. Met zijn nieuwe album sprak hij wel een nieuw publiek aan, maar dat is wel een veel kleiner publiek. Met dat album heet hij volgens mij geen hoge hitlijstnoteringen gehad.

Dit is een oneerlijke vergelijking. Toen The Chemical Brothers doorbrak was er nog geen Youtube of Spotify, enkel naar views kijken kan imo dus niet. Daarnaast weet 90% van de mensen niet dat Ed Simons niet meedeed.
Klopt, maar daarom was The Chemical Brothers ook zo'n 'slimme' headliner. Je boekt de helft van het duo, maar iedereen denkt dat je ze beide hebt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je een volledige Disclosure-liveshow hebt, je wel een betere headliner hebt dan de helft van een duo dat tegenwoordig niet echt grote hits meer maakt.
Obviously is The Chemical Brothers een stuk goedkoper nu je nog maar één van de twee hoeft te betalen en het nieuwe album niet meer zo'n grote hit is.

Daarbij wilde ik wel zeggen dat ik van beide artiesten de meest recente singles heb vergeleken, dus dat is wel enigszins eerlijk om hun huidige succes te meten. Al ben ik het met je eens dat in het geval van The Chemical Brothers die legacy wel meespeelt.

Zo kun je elke headliner rechtvaardigen. Nieuw album, hypen op de radio, Lowlandsheadliner.
Eens, maar als Coachella je als headliner boekt dan wordt die hype een self-fulfilling prophecy. Ik vind LCD een leuke band, maar dat ze overal ter wereld gekatapulteerd worden tot headliner (opeens!) is niet eerlijk. Maar als je als Lowlands een zelfde headliner hebt staan als Coachella, dat staat toch goed. :p

Thomas, ik wil ook niet aangeven dat Lowlands nu bétere headliners heeft, maar ik was gewoon aan het reageren op de discussie of dit de headliners zijn. En ik heb met mijn argumenten een beetje proberen aan te geven dat, ja, dit de headliners zijn. En ik denk ook dat het duurdere headliners zijn dan vorig jaar. Of het leuke en waardige headliners zijn, tsja, mij spreekt het ook niet echt aan, maar... dit zijn de headliners en qua geld krijg je wel waar voor je kaartje (zeker nu het goedkoper is).
 

juri

Campingartiest
11 mrt 2015
82
0
@KID

Volgens mij geen echte kenner. De show van the chemical brothers (of hij nou alleen stond of met z'n tweeën, hier heb ik geeneens op gelet) was zoveel beter dan disclosure het jaar ervoor. Disclosure speelt alleen de hits van hun eerste album, en zullen misschien nu ook teren op hun nieuwe hits. Maar show zelf stelde niet zoveel voor vond ik. Gewoon dezelfde show als op pitch 2013.

De show van the chemical brothers was al een beleving op zich daarentegen. En muzikaal kwamen er zoveel goeie nummers voorbij. Ik was bang dat er veel van hun laatste werk tussen zou zitten (met qtip enzo die nummers ) maar dat viel me zo mee! Heerlijk was t om de oude klassiekers te horen van het album surrender en dig in your own hole! en vooral de psychedelische onbekendere nummers gingen er goed in bij mij ipv de meer commerciëlere nummers als galvanize.

Als je mij vraagt welke show er beter is ga ik echt voor 100% voor the chemicalbrothers. Disclosure komt amper in de buurt ( ook al ben ik erg fan van de eerst genoemde, maar niet bevooroordeeld ). Er moet wel een hoop veranderd zijn in hun show willen ze zich aan the chemical brothers kunnen meten!

En ik denk dus ook niet dat dit de headliners zijn zoals al eerder gezegd :)
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik kan me best voorstellen dat TLSP geen headliner is, Thomas. Als er één van deze drie geen headliner is, dan zijn zij dat. ;) Zelf denk ik dat de kans groter is dat ze wél headliner zijn, maar dat is ook meer intuïtief.
Maar Disclosure en LCD Soundsystem zijn zonder twijfel headliner.

En, Juri, ik vind het prima dat je Chemical Brothers een betere act vind dan Disclosure. Daar heb ik nooit iets over gezegd. Ik heb gewoon gezegd dat Disclosure headliner zal zijn op basis van hoe populair ze zijn. ;)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.404
628
Disclosure zal headliner zijn omdat ze dat eisen. Op alle Europese festivals waar ze in 2015 stonden waren ze afsluiter van het hoofdpodium, en zo te zien is dat dit jaar niet anders.

En TLSP als headliner zou een zwaktebod zijn. Populaire act ja, maar ook eentje die nog veel te bewijzen heeft. En dat zie je ook op andere festivalaffiches: hoogstens subheadliner of headliner van een zijpodium.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Op Reading staan ze samen met Foals, zal hier ook wel gebeuren. Foals zit bij Mojo, maar heeft volgende week nog een optreden in NL staan. Ze waren al headliner op DTRH, dus bij de volgende aankondiging zullen ze Foals dan bekendmaken voor LL16.
Disclosure+Foals is niet karig.
 

juri

Campingartiest
11 mrt 2015
82
0
Foals zou ik ook niet als headliner zetten.
Misschien afsluiten Heineken ofzo en disclosure als opstarten bravonacht. Maar t is nog niet een act van t formaat chemical brothers, major lazer, foo fighters etc. Dat zijn de echte headline namen.
Misschien komt een faithless wel een keertje op lowlands zou ook niet verkeerd zijn!

@ kid,
Je kan best gelijk gaan krijgen betreft het bekend maken van foals na hun concert. Maar dat ze net als disclosure bij Mojo zitten wilt niet meteen zeggen dat het leading reeds programma hetzelfde eruit komt te zien hé.

En het stukje omdat ze headliner waren op dtrh is ook niet helemaal waterdicht want dat was twee jaar terug alweer en volgens mij is de band sindsdien wel enorm gegroeid qua populariteit maar ze waren er vorig jaar niet bij op lowlands... Op dit moment is alleen oscar and the wolf de enige overeenkomst tussen dtrh 2015 en lowlands 2016. Dan zie ik liever the Black Keys van het dtrh 2014 programma als headliner lowlands maar ik denk dat de gedachte dat t headliner wordt omdat het vorig jaar op het Bfestival van Mojo stond te simpel gedacht is! ;) die mensen denken echt wel na over de programmering, niet ff de namen van iets van vorig jaar bij elkaar prikken en thats it..

@Thomas,
Je hebt gelijk betreft dat tweede album disclosure. Eerste album is heerlijk en t tweede is maar beetje simpeltjes t oude trucje na proberen te doen. Alleen dat nummer met lorde is wel ok maar niet echt vernieuwende muziek.
 

Mik

Playlistbediener
2 feb 2016
8
0
Wat verwachten jullie van de kaartverkoop? Het programma is volgens mij vooralsnog niet zodanig dat het binnen een weekje of drie na 6 februari zal uitverkopen, toch? Ik wil dit jaar voor het eerst naar Lowlands gaan, maar ga ook ieder jaar naar pinkpop. Ik verwacht dat pinkpop, met hopelijk Paul McCartney, wel op één dag uit zal verkopen, dus ik denk op 20 februari te gaan vechten voor pinkpop tickets en dan de week erna (met een verse loon) de Lowlands tickets in de wacht slepen. Dit moet wel te doen zijn, toch?

Hoe schatten jullie de kansen van Noel Gallagher in op Lowlands? In mijn ogen schitterend op de dag met TLSP.
 

juri

Campingartiest
11 mrt 2015
82
0
Gaat wel lukken hoor, ik ga ook niet speciaal zaterdagochtend klaar zitten voor een kaartje. Voor pinkpop is dat misschien anders maar daar ga ik nooit heen ;) maar de zogenaamde hype bij lowlands is wel voorbij gelukkig dus ik denk dat je in mei ook nog wel een kaartje kan kopen, maar voor de zekerheid zou ik toch eerder doen ;) je weet nooit wanneer er weer een grote naam wordt toegevoegd die wel de kaartjes laat rollen!
 

Mik

Playlistbediener
2 feb 2016
8
0
Misschien heb ik dan rond de 24e nog wel het geluk dat ik Early Bird tickets kan scoren. Hebben jullie verder nog zaken (weet dat het nog heel ver weg is) die absoluut bij Lowlands horen of dingen die je echt niet mag nalaten om te bezoeken of doen. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand negatief gehoord over Lowlands (van mensen die er geweest zijn), dus ik heb er heel veel zin om het dit jaar voor het eerst zelf te ervaren. Ik heb wat grote festivals betreft ervaring met Pinkpop (dit jaar 10e keer) en Sziget (drie keer geweest). Ik krijg het idee dat Lowlands een beetje tussen deze twee uiterste in zit, klopt dat een beetje?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Foals was inderdaad te verwachten. Prima toevoeging!

Waar zouden die staan? Staan nu tussen Disclosure en LCD Soundsystem in het programma.
 

Peter

Randprogramma
10 mrt 2014
142
29
Denk dat Foals de Heineken gaat afsluiten of sub, maar Heinkenen lijkt me dan waarschijnlijker
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Na vier knallers van platen is Foals’ sound inmiddels veelzijdiger dan een gemiddelde dansnacht in Heineken,
Ik denk afsluiter Heineken dan, anders is het een beetje raar dat ze die tent noemen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken