Lowlands 2016

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
visdave34 wrote:
NOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!! Zonder gekheid: iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie wil op de festivals, zulk soort incidenten heb ik zeker ook meegemaakt. Maar als halverwege 30’er kan ik me niet meer voorstellen dat iemand een festivaldag met Sigur Ros hierdoor mist…

Weet ik man, gaat volgend jaar ook niet meer gebeuren haha. Met 21 jaartjes kan ik dit nog net flikken.
Haha, you're excused... Ik was 20 op mijn eerste Lowlands (2001) en ook lam op de camping van drankspelletjes met Gold Strike ;-)
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ook mijn lowlands ervaringen maar even in een verhaaltje verwerkt.

Na onwijs lang gewacht te hebben in de brandende zon op donderdag hebben we rustig ons tentje opgezet op een mooi plekje op camping 4. Een beetje bij de tent gehangen en in het begin van de avond richting de silent disco, wat uiteindelijk een erg mooie avond werd. Erg grappig om mensen om je heen compleet anders te zien dansen/zingen. Leuk om een keer mee te maken, maar na een paar uur en 3x Liquido - Narcotic verder had ik het wel weer gezien.

Vrijdag ochtend langzaam opgestart en op basis van de beschrijving bij XIXA gekeken in de Lima. Een beetje zuid-amerikaanse indie. Was voor een paar nummers wel oke maar toen raakte ik wel snel verveeld. Daarbij bij Highly Suspect geweest maar daar had ik het ook al snel gezien. Zo’n typische amerikaanse gitaarband met een irritante frontman. Vervolgens maar een tijdje op de berg bij alpha gelegen en Die Antwoord aangehoord… Dat was ook niet om aan te horen dus toen maar terug naar de camping gegaan. Vlak voor The Kills weer terug gegaan maar uiteindelijk viel dat ook een beetje tegen. Klonk erg veel hetzelfde en miste een beetje power. Vervolgens weer richting de Alpha gelopen en in de Lima beland. Daar was eindelijk iets waar ik wel vrolijk van werd; Bohemian Betyars. Een of andere hongaarse speedfolk/gypsypunk band. Was een erg mooi feest in die kleine tent en uiteindelijk belande er weer enkele plantenbakken op het podium. Toen dit af was een beetje bij de alpha blijven hangen, onbewust Warpaint missen, en daarna weer verder gefeest in de Lima bij España Circo Este. Als je mij verteld had dat dit precies dezelfde band als de vorige was had ik je geloofd. Al ging dit iets meer richting ska toe. Was weer mooi. Daar na nog mee staan schreeuwen met Muse, beetje jammer van de tweede helft van de toch al voorspelbare setlist. Maar ach. ’s Avonds het heel kort uit gehouden bij Zer00’s Heroes en vervolgens nog een tijdje bij St. Paul staan dansen wat een stuk beter te doen was.

Zaterdag eigenlijk net zo’n moeilijke opstart als vrijdag. Even wakker worden op de berg bij Alpha in het zonnetje met Tributo 2016 op de achtergrond, maar dat klonk niet boeiend. De blues van Leadbeaters waren ook nog een beetje te traag voor deze ochtend en die zanger van Wolfmother klonk ook niet al te best. Daarna eindelijk maar een de tent in voor De Staat, maar ik snap toch echt niet wat iedereen zo boeiend vind aan die band? Of is het puur alleen om lekker rondjes te rennen? Dan moest het ’s avonds maar gebeuren wat betreft de leuke muziek. En dat begon erg goed met de show van Sigur Ros. Wel een beetje mis geprogrammeerd in een half lege pratende Alpha maar even goed onwijs genoten van de prachtige muziek. Daarna de act waar ik misschien nog wel het meest naar uit keek die dag; King Gizzard & The Lizard Wizard. Vlak voordat ze begonnen kwam er een onwijze stortbui waardoor Charlie eigenlijk veel te vol stond. Evengoed ontstond er vanaf de eerste minuut een pit vooraan die de hele show geduurd heeft. King Gizzard speelde zonder onderbrekingen en jammen hun hele show aan elkaar met nummers. Ook mooi om je show te beginnen met Robot Stop, om vervolgens halverwege op iets anders over te gaan en op het einde van de set Robot Stop weer afmaakt. Daarna geen tijd om bij te komen en weer door swingen bij Caravan Palace. Fijne electro swing dat erg doet denken aan Parov Stelar maar dan iets leuker. Het grootste deel van de avond weer bij Checkpoint Charlie staan dansen, om vervolgens veel te laat bij The Black Madonna aan te komen en een uitpuilende X-ray aan te treffen. Jammer.

Zondag ochtend was de dag een stuk beter te doen qua muziek, ondanks dat ik wel helemaal kapot was van de vorige dagen. Philip Glass was echt wel onwijs indrukwekkend in de donkere en stille(!) tent. Super mooi versnelde beelden en bijna hypnotiserende muziek erbij. Dat heeft wel erg veel indruk gemaakt. Daarna had ik wel weer zin in een typische Lima ska band en belanden we bij Andy Frasco. En stonden een stuk of 7 onwijs energieke gasten op het podium met een nog drukkere frontman. Dat werkte best aanstekelijk en terwijl ik nog aan mijn tomatensoepje zat was het alweer feest in Lima. Het volgende wat we gezien hebben was een erg sterke The Last Shadow Puppets. Ik vond ze op Werchter nogal tegenvallen dus dat mijn verwachtingen al wat bijgesteld. Maar hier speelden ze wel weer een overtuigende set. Vervolgens hadden we geen zin om weer het hele terrein over te lopen voor Foals en zijn we bij Dr. Krapula gaan kijken. Dat was niet heel speciaal en ook niet echt een goede keuze als ik de reacties lees. Daarna was het eindelijk tijd om Thee Oh Sees eens live te zien. En die voldeden aan alle verwachtingen. Hard, strak en toch klinkt het heel losjes allemaal. Met bijna alleen maar nummers van mijn favo albums kon de setlist ook niet beter. Ook tof om te zien dat die twee drummers bijna de hele show synchroon aan het drummen zijn. Tot de laatste noot genoten. Om Lowlands dan maar met een muzikaal voldaan gevoel af te sluiten heb ik het hierbij gelaten.

Over Lowlands algemeen vind ik het toch wel een erg fijn festival. Het terrein zit erg goed en gezellig in elkaar en er is altijd wel iets divers te doen. Wat mij betreft een perfect festival om met vrienden heen te gaan en af en toe een leuk bandje mee te pakken.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Leuke verslagen jongens!


Dat was ook niet om aan te horen dus toen maar terug naar de camping gegaan.

Kan me echt niet voorstellen dat ik ooit van het terrein weer eventjes terug naar de camping zou gaan eigenlijk.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Kan me echt niet voorstellen dat ik ooit van het terrein weer eventjes terug naar de camping zou gaan eigenlijk.
Er kwam nog iemand aan van onze groep op vrijdag middag, dus die hebben we maar even verwelkomt. En het was dat de camping op 5/10 minuten lopen was. Op Rock Werchter/BKS zou ik dat ook niet doen.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Voor de mensen die het leuk vinden, hier m'n uitgebreide Lowlands verslag!
http://gewoonsjoerd.weebly.com/events/sjoerd-op-lowlands
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
Voor de mensen die het leuk vinden, hier m’n uitgebreide Lowlands verslag!
http://gewoonsjoerd.weebly.com/events/sjoerd-op-lowlands
Heel leuk stuk! En jaloersmakend... Toch weer het één en ander gemist. Binnenkort LL2017 maar wel even zeker stellen.

Rest van de site ook maar eens bekeken, altijd leuk om verslagen te lezen van concerten waar je zelf ook bij was. Goed ook om te zien dat Radiohead en Arcade Fire waarschijnlijk je twee favoriete (live) bands zijn, ik kan je vertellen dat ik na 15 jaar concerten en festivals bezoeken tot dezelfde (persoonlijke) conclusie kom. En ik heb in die tijd toch aardig veel gezien!
 

Lowlandstelevisie

Nieuw lid
1 sep 2016
2
0
Nagenieten?

Hier de LL16 After Movie
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vwDa20Z0euQ[/video]
Alles van Lowlandstelevisie 2016
https://www.youtube.com/user/lowlandstelevisie/
 

Lowlandstelevisie

Nieuw lid
1 sep 2016
2
0
Nagenieten?

Hier de LL16 After Movie
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vwDa20Z0euQ[/video]
Alles van Lowlandstelevisie 2016
[video]https://youtu.be/07F9UCfnrTo?list=PLmtlxUzSx1k3INZNxWzkMbnLTtTBhLxN9[/video]
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Sjoerd wrote:
Voor de mensen die het leuk vinden, hier m’n uitgebreide Lowlands verslag!
http://gewoonsjoerd.weebly.com/events/sjoerd-op-lowlands


Heel leuk stuk! En jaloersmakend… Toch weer het één en ander gemist. Binnenkort LL2017 maar wel even zeker stellen.

Rest van de site ook maar eens bekeken, altijd leuk om verslagen te lezen van concerten waar je zelf ook bij was. Goed ook om te zien dat Radiohead en Arcade Fire waarschijnlijk je twee favoriete (live) bands zijn, ik kan je vertellen dat ik na 15 jaar concerten en festivals bezoeken tot dezelfde (persoonlijke) conclusie kom. En ik heb in die tijd toch aardig veel gezien!
Thanks, en dat heb je goed gezien ja! Ik bezoek pas sinds een jaar of vijf pas echt wat concerten etc. Iets beters dan Arcade Fire en Radiohead ga ik waarschijnlijk niet zien de komende jaren. :)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Arcade Fire en Radiohead staan ook in mijn all-time top 5 (met verder Sigur Ros, Nick Cave en PJ Harvey). Veel beter wordt het inderdaad niet snel.

Grappig dat je bij Ought in Doornroosje was. Was daar ook, heel tof optreden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken