Zelf heb ik geen kinderen, maar ik mocht van mijn ouders pas in het jaar dat ik 18 jaar werd voor m'n eerst naar een festival. Ik was daar kwaad over, want ik wou echt wel naar een festival vroeger, maar mocht niet. Ik herinner me nog heel goed dat ik toen zei tegen hun dat ik "nooit dezelfde fout als hun zou maken". Nu 16 jaar later kijk ik iets genuanceerder hiernaar.
Ik vind 12 jaar een prima leeftijd om een kind voor het eerst naar een plaatselijk festival te sturen, met vriendjes natuurlijk en zelf de kinderen op het festival gaan afzetten. Vanaf 14 kunnen ze wat mij betreft voor het eerst naar een concert op zich zelf, maar wel nog bv enkel binnen Antwerpen (in mijn geval, als ik in Antwerpen woon. Voor iemand die in Rotterdam woont bv: in de buurt van Rotterdam). Op hun 16 mogen ze van mij gerust eens naar een concert wat verder, bv in Brussel. Ook een groter festival zoals Graspop of Dynamo of Rock Werchter (zolang ze de volgende dag niet naar school moeten) is voor mij vanaf dan prima dat ze dat doen, maar ik denk dat die festivals zelf bepalen dat mensen onder de 18 onder begeleiding moeten zijn van een volwassenen, dus ja ... . Pas op, het hangt ook af van welk soort festival. Als ik hoor hoeveel drugs er op Tomorrowland en Dour wordt genomen en gesnoven, zou ik eerlijk gezegd niet gerust zijn om mijn kind daar naar toe te sturen. Ja op Graspop gebeurd dat ook wel, maar daar doen mensen (behalve voor wiet) nog moeite om het te verbergen. vanaf 18 doen ze wat ze willen
Wat bv Graspop betreft zou ik ze perfect zelf onder mijn hoede kunnen nemen aangezien ik zelf ook altijd normaal wel ga, maar als ze bv zouden naar Rock Werchter willen, wordt dat moeilijker