Iron Maiden

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
toch weer een indrukwekkende review, uit Glasgow
beloofd toch wat voor de shows in Ziggo en Sportpaleis volgende week...
(tot de rand toe uitverkocht ook)

https://www.thetimes.co.uk/article/...erclass-in-relentless-entertainment-7wnb96b6s

Iron Maiden review — a masterclass in relentless entertainment​


“Scream for me, Glasgow! Here we go!” Should the bottom ever drop out of the rock star game, Bruce Dickinson could defer retirement by getting a job as the guy who hypes the punters on the waltzers. He remains, at 64, a terrifically powerful and theatrical singer, but his secondary role is to work the crowd with the same expert touch that his bandmates bring to bear on guitars and drums. He is hammy, he is cheesy, he’s the full omelette, but he will not rest until everyone in the room is clapping and roaring. This opening night of Iron Maiden’s UK run was a masterclass in relentless entertainment.

This new tour is built around two albums: Somewhere in Time from 1986 and 2021’s Senjutsu, dropping many of their poppiest songs and leaning into the bassist and lead songwriter Steve Harris’s prog-rock tendencies. In a set of epics Alexander the Great stood tall. This holy grail among fans was released almost 37 years ago but, until this summer, the band had never played the song live. In some ways it’s preposterous, with a lyric like a Wikipedia entry — “By the Aegean Sea/ In 334BC/ He utterly beat the armies of Persia” — but Dickinson hollered with such bellicose gusto that its eight and a half minutes passed in a flash.

The staging, which featured the band’s giant mascot Eddie as a samurai warrior swinging a sword, had splendid pantomime charm. But that’s just window dressing. Iron Maiden are all about virtuosity in pursuit of intensity. Every riff, every beat, every solo builds towards catharsis. When this works, which is most of the time, it’s thrilling. Fear of the Dark, the evening’s high point, was an expression of communal euphoria, the crowd singing along with Janick Gers’s beautiful opening guitar motif and never letting up. By this time the band had recovered from a bad lull caused by four new songs clustered early in the set. The Senjutsu material is worth hearing, and Maiden’s refusal to be a legacy act admirable, but the running order could be finessed.
That said, Hell on Earth, the best of the new work, deserved its place in the encore, paired with another futility-of-war song, The Trooper. The latter, an all-time metal classic, was so fast and exhilarating that it was almost possible not to notice that its content — “The mighty roar of the Russian guns” — is once again bleakly relevant.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaydee76

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
aan het einde van de London show heeft Bruce blijkbaar gezegd dat ze terug zouden komen 'sooner than you think'...
sluit wel aan bij de uitspraak van Smallwood dat de tour doortrekt in 2024.
aangezien het in 2023 voor overgrote deel arena tour was, zal 2024 gevuld worden met veel festivals ga ik van uit.
misschien is oa een terugkeer aan Download UK wel te verwachten?

Sticking to the theme of time even to the closing statements, Bruce teased: “See you sometime in the future, I promise.”
https://www.express.co.uk/entertainment/music/1789288/iron-maiden-review-london-o2-arena-tour
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer en jaydee76

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.448
2.928
Graspop lijkt dan ook een inkoppertje. Mogelijk toch die tour met Judas Priest?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.520
10.697
aan het einde van de London show heeft Bruce blijkbaar gezegd dat ze terug zouden komen 'sooner than you think'...
sluit wel aan bij de uitspraak van Smallwood dat de tour doortrekt in 2024.
aangezien het in 2023 voor overgrote deel arena tour was, zal 2024 gevuld worden met veel festivals ga ik van uit.
misschien is oa een terugkeer aan Download UK wel te verwachten?

Sticking to the theme of time even to the closing statements, Bruce teased: “See you sometime in the future, I promise.”
https://www.express.co.uk/entertainment/music/1789288/iron-maiden-review-london-o2-arena-tour
Hoe houden ze het vol...? Op een gegeven moment hebben mensen er toch ook wel genoeg van, lijkt me?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
ben beniewd naar de reviews uit Amsterdam van vanavond!

als er iemand in Ziggo is, veel plezieer en ik lees graag hoe het was (de reacties van de shows hiervoor, zijn aan de positieve kant!)
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Net bij Iron Maiden geweest en in een woord fantastisch. Zelfde setlist als alle andere deze Tour maar wat was het strak.

Geluid optimaal, prima show en kan gerust headliner zijn op Pinkpop.

Alexander the Great het absolute hoogtepunt.

Zie nu de setlist van Guns and Roses en daar wel verrassingen tussen. Grrr wat baal van dat Mojo
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en duck

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.355
2.840
We gaan dan toch voor Graspop. Pinkpop heeft Tallica nou ook al aantal keren gehad. Ergens moeten we een grens trekken😜😜
 

jaydee76

Gouden Tip
30 nov 2018
289
239
Ik ben ook gisteren geweest en ik sluit me helemaal aan bij de woorden van @PP1980 . Geweldig genoten weer, en deze setlist vol nummers van Somewhere in Time is voor mij er eentje uit de categorie "altijd stiekem op gehoopt, nooit verwacht, en toch gekregen". En dan ook nog The Prisoner en Can I Play With Madness erbij, wat een krakers. Show is ook weer erg vet, wel iets minder groots dan bij Legacy of the Beast - dat was wel duidelijk een stadiontour waar dit een arenatour is. Wel was er iets raars aan de hand tijdens het vierde nummer Days of Future Past; Bruce Dickinson stond toen ineens met zijn handen voor zijn ogen te zingen en ging daarna richting drumstel om druk te gebaren naar de crew. Verder maakte hij weer heel veel contact met het publiek, alleen babbelde hij zoveel dat hij op een gegeven moment door Adrian Smiths fraaie solo van Stranger in a Strange Land heen aan het kletsen was.
Het tien minuten lange Death of the Celts had voor mij persoonlijk niet gehoeven, maar wel sympathiek van Maiden dat ze vrijwel elke tour zo'n nummer halverwege de set spelen wat lang genoeg is om naar de WC te gaan, bier te halen en een kijkje te nemen bij de merchandise. (Bij Legacy of the Beast was dat For the Greater Good of God en ik heb nog nooit zoveel man tegelijk bier zien halen als toen, hele Gelredome liep leeg). Ik heb trouwens nog nooit zulke lange rijen voor de merchandise gezien, helemaal de hoek om en tot achterin de hal ter hoogte van vak 110?!
Om terug te komen op @wenteldave zijn vraag "Hoe houden ze het vol...? Op een gegeven moment hebben mensen er toch ook wel genoeg van?" Zolang zo'n goede band met zo'n strakke show op volle kracht blijft spelen zal het publiek blijven toestromen - en terecht. En zoals @DennisvdBr al noemde mogen we ze al opschrijven voor 2024: "We'll see you again sometime in the future... Bring a friend, or better yet, bring two" aldus Bruce Dickinsons afsluitende woorden. Misschien dat ze volgend jaar alsnog een extra Bospop-dag kunnen doen zoals in 2020 oorspronkelijk het geval was?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.554
7.215
Het tien minuten lange Death of the Celts had voor mij persoonlijk niet gehoeven, maar wel sympathiek van Maiden dat ze vrijwel elke tour zo'n nummer halverwege de set spelen wat lang genoeg is om naar de WC te gaan, bier te halen en een kijkje te nemen bij de merchandise. (Bij Legacy of the Beast was dat For the Greater Good of God en ik heb nog nooit zoveel man tegelijk bier zien halen als toen, hele Gelredome liep leeg)

Dat zijn juist vaak de vetste nummers!
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
404
250
Vooral bij het concert genoten van gitarist Janick Gers. Die man had er zichtbaar zin in en speelde als een baas. Soms is het even zoeken met zijn gitaarsolo's, maar dit keer vond ik hem heel strak spelen.
 
Laatst bewerkt:

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
404
250
  • Haha
Waarderingen: Oasiss en Koekdoos

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
hier is nog een reactie uit de Ziggo
https://lflmagazine.nl/editorspicks/iron-maiden-ziggo-dome-2023

Zie jij kans om wat te lobbyen bij van Trommelen? 😉
helaas liep Trommelen dinsdag in Weert, hij was dus niet aanwezig in A'dam... zag 'm vanuit het VIP-deck naar de backstage gaan, heb hem niet meer zien terug komen. Denk dat ik hem anders wel had aangesproken wat zijn reactie was op de verkoop van GnR en 'm subtiel gewezen op het t-shirt dat ik aan had (Iron Maiden ;) )...
overigens, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er al iets ingepland is voor Maiden in NL in 2024. In 2023 in de randstad, dan trekken ze imo gegarandeerd de provincie in, dus dat kan Goffertpark, Stadspark Groningen, Bospop terrein Weert of Megaland Landgraaf worden, al is de kans op wederom Gelredome niet onverwacht. In deze vorm, met weer een prima show en uitverkochte zalen, slaan ze oa NL zeker weer niet over.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.133
10.411
hier is nog een reactie uit de Ziggo
https://lflmagazine.nl/editorspicks/iron-maiden-ziggo-dome-2023


helaas liep Trommelen dinsdag in Weert, hij was dus niet aanwezig in A'dam... zag 'm vanuit het VIP-deck naar de backstage gaan, heb hem niet meer zien terug komen. Denk dat ik hem anders wel had aangesproken wat zijn reactie was op de verkoop van GnR en 'm subtiel gewezen op het t-shirt dat ik aan had (Iron Maiden ;) )...
overigens, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er al iets ingepland is voor Maiden in NL in 2024. In 2023 in de randstad, dan trekken ze imo gegarandeerd de provincie in, dus dat kan Goffertpark, Stadspark Groningen, Bospop terrein Weert of Megaland Landgraaf worden, al is de kans op wederom Gelredome niet onverwacht. In deze vorm, met weer een prima show en uitverkochte zalen, slaan ze oa NL zeker weer niet over.
Het zou mij echt verbazen als Iron Maiden nog een Megaland of Goffertpark voltrekt. Gelredome oke, maar die twee velden zijn dubbel zo groot. Laatste jaren al best doodgegooid met die band he en staan ongetwijfeld weer op Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.119
7.286
Het zou mij echt verbazen als Iron Maiden nog een Megaland of Goffertpark voltrekt. Gelredome oke, maar die twee velden zijn dubbel zo groot. Laatste jaren al best doodgegooid met die band he en staan ongetwijfeld weer op Graspop.
zou me verbazen als Maiden ooit nog velden uit gaat verkopen van 60k-70k hier.
dacht dat de ticketverkoop van ziggodome zelfs al vrij traag ging, al is het uiteindelijk wel uiverkocht
ben benieuwd of die nog steeds een Weert/Gelredome kunnen uitverkopen nu ze ieder jaar hebben opgetreden zoveel jaar achter elkaar zal de aantrekkingskracht wel wat afnemen lijkt mij
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Het zou mij echt verbazen als Iron Maiden nog een Megaland of Goffertpark voltrekt. Gelredome oke, maar die twee velden zijn dubbel zo groot. Laatste jaren al best doodgegooid met die band he en staan ongetwijfeld weer op Graspop.
laatste keer Gelredome ging moeizaam, was dan ook wel de 3de keer met de LOTB tour en de verplaatste show van de Weert cancel van 2020.
Een slecht gevulde Gelredome valt met doeken voor de achterste tribune ook wel mee, heb het idee dat ze er zelf graag staan.
Maar een ca 70.000 veld, dat gaan ze alleen niet vol trekken, wat jij (edit: en Loek123) ook aangeeft idd.
Maar het zal beslist een uitdaging zijn of ze een Megaland, Goffertpark of Stadspark > 50.000 vullen.
Kan je eigenlijk mee concluderen dat Gelredome de geschikte plek is in 2024.

Zou me een losse show op het Bospop Weert terrein ook best kunnen voorstellen, wat in 2020 de bedoeling was!
Een headline show op Bospop lijken ze me dan weer wel nog te groot voor.
Echter met het gebrek aan genre geschikte festivals, blijven er in NL niet veel over?
Zwarte Cross in juli of Pinkpop in juni zouden prima kunnen, maar zie ze eigelijk sneller een losse show in NL doen dan op een festival opduiken.
Ook omdat deze NL festivals meestal (lees: altijd) samenvallen met buitenlandse metal/rock festivals.

maar... een festival setting zou de verkoop altijd een andere push geven.
een losse show in Weert of een dag Pinkpop zouden ze wel ca 25.000 (dag)tickets aankunnen imo?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.119
7.286
maar... een festival setting zou de verkoop altijd een andere push geven.
een losse show in Weert of een dag Pinkpop zouden ze wel ca 25.000 (dag)tickets aankunnen imo?
25k dagtickets lijkt me wel wat veel
ik denk dat het alleen mogelijk is als je er een metaldagje van maakt, wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren op Pinkpop/Bospop.
laatste keer dat Pinkpop dat heeft gedaan is de Metallica dag van 2014 denk ik?
Een goed voorbeeld is Slipknot die vorig jaar een dagje Pukkelpop deed. De dagprogrammering had niet of nauwelijks raakvlakken met de headliner waardoor de ticketverkoop dus ook niet al te best was. Terwijl Slipknot hun dag op Graspop altijd wel uitverkoopt.
Ik zie niet veel Iron Maiden fans naar Pinkpop/Bospop afzakken als ze in hetzelfde festival seizoen bijvoorbeeld ook op Graspop staan. Dan heb je toch een dagprogramma dat veel beter aansluit bij de headliner. om deze reden zie ik dus Maiden niet op Pinkpop terecht komen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
het is ook altijd lastig inschatten wat de verkoop van een festivaldag doet...
er zijn acts die in no time een Ziggo uitverkopen en voor een festival bijna niets over de toonbank krijgen, of andersom

in Nederland is er toch een gemis dat Fortarock ter zielen gegaan is.
en voor een festival als Pinkpop zie ik het ook alleen werken als er over de dagprogrammering wat raakvlak is, dat sowieso

maar, blijft overeind, NL slaan ze imo in 2024 weer niet over.
de vraag is alleen nog : waar?
en dan denk ik Gelredome grootste kanshebber, gevolgd door losse show op Bospop Weert terrein als 2e kanshebber, Stadspark Groningen als 3e kanshebber. Met mindere kanssen op losse shows op Goffertpark of Megaland... en festivals in NL sowieso de aller kleinste kans. Of er moet aplomb een Download NL komen of wederopstanding van Fortarock.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Gebruikers die dit onderwerp bekijken