Afgelopen weekend met
@Jamel @nikita &
@Querulante Partij naar het Fortress Festival geweest, dit is een black metal festival in
Scarborough, North Yorkshire, Engeland op een toch wel heel mooie locatie namelijk de
Scarborough Spa . Op het festival ook nog een meerdere festileaks meetings kunnen houden want ook
@Not4U_Gunslinger was van de partij.
Bekijk bijlage 20924
Het festival is nog vrij jong (4e editie) maar heeft op die korte tijd toch al een ijzersterke reputatie opgebouwd dankzij een zorgvuldig samengestelde line-up met topacts en unieke optredens (album sets, first timers, nooit mogelijk geachte reünies , etc...). Hierdoor komt er dus ook een heel internationaal publiek op af.
Het festival is eigenlijk best makkelijk te bereiken, in Rotterdam 's avonds de ferry op naar Hull waar je in de morgen aankomt en vanaf daar is het slechts een uurtje richting festival.
De venue heeft een capaciteit van 1800 met 3 podia. Grand Hall (foto onder) & Theatre bevinden zich in het gebouw links op de foto hierboven en de 3e stage (Ocean Room) zit in het gebouw rechts. Tussen beide gebouwen zit een gang waar de merch zich bevond. De Grand Hall & Ocean Stage alterneren met 10 minuten pauze tussen optredens. Dus voldoende tijd om van het ene optreden naar het andere te gaan. De Ocean Room is wel significant kleiner dus daar is het wel kwestie van erop tijd te zijn als je er wil bij zijn. De Theatre stage heeft zitplaatsen en werd op zaterdag gebruikt voor talks met bands en op zondag was die voorbehouden voor de liefhebbers van Dungeon Synth.
Bekijk bijlage 20934
Tussen beide gebouwen was er gelegenheid om iets te eten. Over het eten niets te klagen, mooie porties en ook lekker. Ook waren er meerdere bars met een ruime selectie aan dranken bier / cider / ... Wat ook enorm meeviel was het enorme aanbod aan zitplaatsen, ik denk dat zelfs als iedere aanwezige tegelijk besloot om ergens te gaan zitten op een bank / stoel / muurtje dat dit gewoon mogelijk was.
Bekijk bijlage 20935
De affiche van dit jaar had Old Man's Child als headliner op zaterdag, deze staan volgende week ook op Graspop. Op zondag was er dan Gallowbraid die hun eerste optreden ooit speelden.
Bekijk bijlage 20928
In tegenstelling tot andere festivals waar ik van het ene podium naar het andere haast heb ik mij dit weekend gefocused op de optredens in de Grand Hall waar toch mijn must-sees stonden. Ik heb geen pogingen ondernomen om iets van de andere optredens mee te pikken in de andere zalen. Deze black metal optredens zijn doorgaans toch behoorlijk intens en dan is het wel aangenaam om daarna wat te verpozen in het zonnetje, iets te drinken/eten en een praatje te maken met zicht op zee. De kwaliteit van de 12 optredens die ik gezien heb was echter wel van bijzonder hoog niveau alles was eigenlijk goed tot fantastisch. Heb geprobeerd wat ik gezien heb op volgorde te zetten maar dat is niet echt evident want er waren toch wel heel wat bijzondere shows.
Dødheimsgard (za) Black Medium Current is een bijzondere plaat en dus ook de live uitvoering daarvan met 9 mensen op het podium is dat ook.
A Forest of Stars (zo) hun recente plaat
Stack Overflow In Corpse Pile Interface komt eind dit jaar terug in de hoge regionen van mijn albumlijst.
Misþyrming (zo) dat werd maar intenser en intenser
Gallowbraid (zo) allereerste optreden dus van de band met hier en daar wel wat foutjes en een bijzonder zenuwachtige frontman maar dat maakt het ook wel weer memorabel. Hun EP uit 2010 is te kort om een headline show te vullen dus kregen we ook nog 2 erg veelbelovende songs van een aankomend album
Fluisteraars (zo) beste NL black metal band en dat hebben ze hier nog maar eens bewezen, ook hier een premiere van een nieuwe song uit een nieuw album dat er zit aan te komen.
Akercocke (za) heel goede visuele show met bijzondere inleidende film om de toon te zetten. Ook nog speciale vermelding voor de keyboardspeler die alleen al is de moeite waard om bezig te zien.
Bekijk bijlage 20937
Ossaert (za) zeldzaam optreden van deze NL band
Bekijk bijlage 20938
Vinterland (za) ,
Old Man's Child (za),
Groza (za) ,
Mesarthim (za) &
Abigail Williams (zo) waren allemaal gewoon goede shows.
Voor mij was het bezoek aan Fortress dus een dikke meevaller , kan quasi niets negatief bedenken. Op zaterdag waren er best lange rijen om van grote naar kleine zaal te gaan maar dat leek op zondag opgelost. Dronken Engelsen zijn ook al eens een issue maar ook dit was al bij al beperkt. Verder was het in de zalen zeker op zaterdag door het goede weer wel heel warm door het serre effect.
Voor het 5-jarig jubileum volgend jaar heeft Fortress alvast
Emperor aangekondigd als headliner, nog even afwachten wat er nog qua bijzondere namen uit de hoed getoverd wordt maar een terugkeer volgend jaar behoort zeker tot de mogelijkheden.