Anyway, ook ik zag
Nation of Language de afgelopen week, maar dan in de
Melkweg.
Vooraf hebben mijn vriendin en ik door Amsterdam gestruind. Iemand heeft ons De 9 Straatjes aangeraden want dat zou best gezellig zijn. Nooit meer. Aan de andere kant van de kanaal hebben we wel Le Flaneur ontdekt, een tweedehandsboekenwinkel. Daar heb ik wat boeken van Gerard Reve gescoord, hopelijk gaan ze niet allemaal over ongepaste contacten met minderjarigen zoals de laatste 2 boeken die ik van Reve gelezen heb.
De Melkweg zelf vond ik niet al te gezellig. Er was ook een of andere popprijs aan de gang, waardoor het heel chaotisch was aan de lockers. Ook bij het binnenkomen van de zaal was het druk, aangezien iedereen in de buurt van de bar stond. Jammer dat de Melkweg geen foyer heeft met een bar buiten de zaal. Eenmaal door het volk gewurmd ontdekten we wel dat er vooraan de zaal eigenlijk aangenaam veel ruimte was.
Voorprogramma
Westerman had te maken had met geluidsproblemen. Sympathieke kerel, sympathieke muziek, ik heb de nieuwste plaat meermaals beluisterd sinds zaterdag. Knap dat hij het toch nog akoestisch probeerde ondanks de problemen.
Nation of Language vond ik een betere ervaring dan Pukkelpop 2024. Op Pukkelpop was de reactie van het publiek eerder lauw, wat de band deed weifelen. In de Melkweg zaten ze beter in hun vel en dat werd ook geapprecieerd. Of was de performance beter omdat ze nu wel het nodige respect kregen van het publiek? Het is een verhaal van de kip en het ei. Een aantal nummers van de nieuwe plaat werkten uitstekend in een live setting, zoals
@Mark's Kal eerder al beaamde. Daar bovenop kregen we een gepeperde versie van On Division St, een dankbare uitvoering van Across That Fine Line en een ecstase tijdens The Wall & I. Top notch synth plezier, van begin tot einde. Ik heb eerder geopperd voor een live drummer om de performance wat te spijzen, maar ze hebben zaterdag bewezen dat dat niet nodig is. Alleen de bassist lijkt me soms wat verloren te lopen. Tussen de zanger en de toetseniste is er wel chemie, iets anders zou maar vreemd zijn wetende dat ze een relatie hebben.
Please come to Belgium.