Ik ben naar … geweest en het was …

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.470
1.623
Jep, leuke verrassing aan de bar
Welkom in het Concertgebouw! Tijdens mijn studietijd ook met enige regelmaat geweest, en blijf me verwonderen hoeveel subsidiegeld daar wordt kapot geslagen om dit soort dingen te faciliteren.

On topic: Sigur Ros, wauw. Ik moet er nog een nachtje over slapen, maar misschien wel een van de mooiste optredens die ik ooit zag.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.194
Welkom in het Concertgebouw! Tijdens mijn studietijd ook met enige regelmaat geweest, en blijf me verwonderen hoeveel subsidiegeld daar wordt kapot geslagen om dit soort dingen te faciliteren.

On topic: Sigur Ros, wauw. Ik moet er nog een nachtje over slapen, maar misschien wel een van de mooiste optredens die ik ooit zag.
Hoho, kapotgeslagen? Qua optredens is het heel goed besteed, inclusief de drank. Zitten vaak genoeg oudere mensen (lees: boven de 30 die geen aanspraak maken op alle uitzonderingen) in de zaal die wel de volle mep betalen.

Verder eens met wat je zegt. Ga hier ook eens op broeden.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Het was inderdaad heel erg bijzonder en heel erg indrukwekkend. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet vertellen hierover maar het was zo intens. Toch deed mij de show in Afas iets meer omdat ik vooral de nummers met drum ondersteuning mij enorm raken. Maar die set na de pauze… de tering.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.254
2.196
Helemaal eens met iedereen hiervoor. Sigur Rós met het London Contemporary Orchestra was echt heel bijzonder. Ze hadden het zich er gemakkelijk van af kunnen maken door het nieuwe album (dat met dat orkest is opgenomen) integraal te spelen, maar we kregen een mooie mix van een paar nieuwe nummers, maar vooral veel deepcuts die anders de setlist nooit gehaald hadden (tot zelfs Von en het meer dan 20 jaar niet gespeelde Untitled #5 Alafoss.

Vooral de set na de pauze was indrukwekkend.
Geen Svefn-g-englar of Popplagið dit keer, maar dat had ook echt niet gepast bij deze setting. Die zullen er op Werchter vast wel weer bij zijn!

Unieke set, bijzonder om mee te maken!

 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Ik ben naar Swans geweest en het was hard
Vond het de vorige keren nog wat harder eigenlijk. Of dat kan te maken hebben met mijn nieuwe oordoppen.

Goede show trouwens, zitten weer wat mooie nieuwe nummers bij. Maar had stiekem toch gehoopt op minimaal een nummer van The Seer / To Be Kind / The Glowing Man.

Wel nekpijn van die plek op de eerste rij.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.983
562
Haha volgens mij hadden we een halve foyer in het Concertgebouw met het Festileaks forum kunnen vullen. Hier een ‘oudje’ die volle mep betaalde en dat was het dubbel en dwars waard. Prachtige ervaring in een schitterende zaal. Kniesoor-opmerking: ze hadden net even wat extra nummers met percussie mogen doen, want Hoppipolla was mede daardoor toch wel een hoogtepunt, waar dat normaal toch niet één van mijn favorieten is. Maar nogmaals, alles klopte verder en het was prachtig.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.590
11.194
Sigur Rós & London Contemporary Orchestra, 17 juni 2023, Koninklijk Concertgebouw (Amsterdam)
Sinds de aankondiging van @Martijn al enorm naar uitgekeken en het was dan eindelijk zover. Heel mooi dat het eerste album in tien jaar tijd precies gisteren is uitgekomen, zodat we nog snel even in konden luisteren.

Op plaat pakte Bloðberg me meteen en dat was, als opener van de set, niet minder het geval. Het vervolg met Ekki múkk... Wauw! I.t.t tot velen vind ik Valtari echt een prachtalbum met dit nummer als beste, dus heel blij om die in deze uitvoering gezien te hebben. Fljótavík was mooi. En dan Von. De eerste keer sinds 2007 (afgezien van de show in Londen). Merkte dat ie niet helemaal viel bij mensen, of althans, er was weinig enthousiasme, maar dat was prachtig. Het volgende nummer van ÁTTA, 8, kwam ook uitmuntend uit de verf.

Een hoogtepunt van de avond is moeilijk te geven, omdat het over de gehele linie ontzettend sterk was. Als dat toch moet gebeuren, zou ik het blokje van Untitled #1 - Vaka en Untitled #3 - Samskeyti kiezen. Ook Starálfur was schitterend! Skel van ÁTTA ben ik eigenlijk nog steeds overdonderd van. Wat een nummer. Het enthousiasme bij Hoppípolla was goed om te zien. Zag ook een uitgebreide lach van Jónsi. Ben het wel eens met de andere Dave dat er meer percussie bij mocht. Daarom was het ook enigszins jammer dat Óbó niet mee tourt. Avalon als afsluiter was wel weer machtig, een kleine grote afsluiting.

Het is een beetje Sigur Rós-eigen, maar tijdens het optreden droom je toch weg. Dat gebeurde afgelopen oktober al tijdens hun eigen show, maar nu ook weer. De toevoeging van het London Contemporary Orchestra is echt fenomenaal geweest. Volledig weggeblazen! Je merkte aan alles dat iedereen wilde dat het concert nog langer duurde, ook getuige het applaus op het einde, wat indrukwekkend lang duurde. Blijkbaar was iedereen onder de indruk, ondanks dat de set meer uit deep-cuts bestond dan de populairdere nummers. Vaker doen dus!

Nog een kleine shout-out naar @Brian, die mij niet gezien heeft, maar ik hem wel; de jongedame die Fljótavík het slechtste nummer vond dat ze ooit hadden gemaakt en aan het eind daarvan toch overtuigd was; de man in het shirt van Kælan Mikla, de jongen in een shirt van The Mars Volta en de man in het shirt van Alex Henry Foster & the Long Shadows (@EAZy wellicht?). Nooit gedacht dat ik dat ooit nog zou tegenkomen, maar liepen in ieder geval mensen rond met een uitmuntende muzieksmaak.
 
Laatst bewerkt:

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.753
2.338
Vond het de vorige keren nog wat harder eigenlijk. Of dat kan te maken hebben met mijn nieuwe oordoppen.

Goede show trouwens, zitten weer wat mooie nieuwe nummers bij. Maar had stiekem toch gehoopt op minimaal een nummer van The Seer / To Be Kind / The Glowing Man.

Wel nekpijn van die plek op de eerste rij.

Vond het ook goed te doen hoor, maar met op maat gemaakte oordoppen is dat altijd wel. De vriend die naast me zat had er wat meer last van. Zat ook op de eerste rij, vrijwel in het midden. Heb gewoon veel mijn ogen dichtgedaan en mijn hoofd achterover gelegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.254
2.196
Haha volgens mij hadden we een halve foyer in het Concertgebouw met het Festileaks forum kunnen vullen. Hier een ‘oudje’ die volle mep betaalde en dat was het dubbel en dwars waard. Prachtige ervaring in een schitterende zaal. Kniesoor-opmerking: ze hadden net even wat extra nummers met percussie mogen doen, want Hoppipolla was mede daardoor toch wel een hoogtepunt, waar dat normaal toch niet één van mijn favorieten is. Maar nogmaals, alles klopte verder en het was prachtig.
Veel festileakers inderdaad, en BKS-gangers. Wachtend voordat de zaal open ging ving ik nog een gesprek op over Aphex Twin vorige week!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.305
6.506
Nog een kleine shout-out naar @Brian, die mij niet gezien heeft, maar ik hem wel; de jongedame die Fljótavík het slechtste nummer vond dat ze ooit hadden gemaakt en aan het eind daarvan toch overtuigd was; de man in het shirt van Kælan Mikla en de man in het shirt van Alex Henry Foster & the Long Shadows (@EAZy wellicht?). Nooit gedacht dat ik dat ooit nog zou tegenkomen, maar liepen in ieder geval mensen rond met een uitmuntende muzieksmaak.
En toch weer niet hallo zeggen he XD

Mooie review Dave!
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Ik was met ADE bij Nils Frahm in het Concertgebouw, waar we wel gewoon bier moesten betalen. Ik stond nu dus ook al met m’n pinpas te zwaaien na het bestellen van bier… ietwat ongemakkelijk werd ik aangekeken.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.868
1.808
Ik sluit me volledig aan bij alle andere recensies over Sigur Ros. De combinatie met het London Contemporary Orchestra was gewoon fenomenaal. Echt een hele mooie ervaring.
Mooie mix van bezoekers ook inderdaad, BKS publiek, bandshirtjes en hier en daar mensen netjes aangekleed omdat ze naar het Concertgebouw gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Broccoli Rob

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.983
562
Veel festileakers inderdaad, en BKS-gangers. Wachtend voordat de zaal open ging ving ik nog een gesprek op over Aphex Twin vorige week!
Haha dat zou ik heel goed geweest kunnen zijn! Stond daarover nog even uitgebreid na te beschouwen met mijn concertbuddy (die vorige week voor het eerst op BKS was).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkD

Gebruikers die dit onderwerp bekijken