Hoe zijn jullie in metal geraakt?

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.719
1.764
In het Graspop forum gaat het volop momenteel over hoe mensen naar Slipknot zijn beginnen luisteren, maar ik ben ook wel eens benieuwd naar hoe jullie into metal algemeen zijn geraakt?

Ik zal aftrappen. Toen ik 8 jaar was keek ik heel vaak naar WWE op Kanaal 2 (een Belgische zender, en voor de niet kenners, WWE is worstelen). Er was een worstelaar genaamd Sting en die kwam altijd op met Seek & Destroy van Metallica. Ik vond dat toen een cool nummer, maar had totaal nog geen idee. Mijn bovenbuur heeft dat nummer toen voor mij opgenomen op cassette maar ik wist toen nog altijd niet dat ik naar Metallica aan het luisteren was. Internet was toen nog niet echt een ding, anders had ik waarschijnlijk eerder into metal gezeten en was ik vandaag de dag ook veel meer into worstelen (passief)

Fast forward, 4 jaar, mijn buur (niet die bovenbuur, mijn gewone buur, eigenlijk de buur van mijn buur om correct te zijn) liet mij luisteren naar Sum 41, Pennywise en opnieuw Metallica. En zo leerde ik steeds meer van dit soort bands kennen. Guano Apes, Cradle Of Filth, Morda (een toonaangevende metal core band uit Brugge in de jaren 2000 maar bestaand denk ik niet meer), Linkin Park, Rammstein, ... . In die tijd echter vond ik Iron Maiden maar een saaie band want die hadden geen grunts en klonken niet cool. Het is pas later dat ik ook bands als Iron Maiden, Judas Priest of Scorpions ben gaan waarderen, toen ik wat volwassener werd

Mijn gateway drug was Queen in 1990, daarna via de neef van m'n maat Alice In Chains, Soundgarden, Nirvana en Metallica leren ontdekken (vanaf 1992) en Pinkpop 1992 met Soundgarden, Pearl Jam en The Cult. Groot fan van Metallica op Werchter in 1993. Daarna Sepultura, Biohazard, FNM, Danzig, Gorefest, The Gathering, LOA en heel veel hardcore. Jarenlang de echte metalcore gevolgd met vooral bands uit H8000, Limburg en Frankrijk. Hierna gedoken in death/black en stevige thrash. Heavy/power/glam en andere ballenknijp metal vind ik nog altijd afgrijselijk en overbodig. Nu toch meer van de post/prog/industrial metal. City van Strapping Young Lad zal altijd mijn favoriete album blijven.

Dit is volgens mij best een leuk verhaal.

Ik speelde op mijn twaalfde in het voetbalteam dat voor het eerst in de geschiedenis van de amateurclub waar ik speel divisie niveau speelde in het voetbal. Dit zorgde voor best veel publiek dus wilde mijn coach voor ons een opkomstnunmer, dit werd Enter Sandman van Metallica. Op het teamfeest bij onze coach thuis vertelde ik hoe gaaf ik ons opkomstnummer vond en hij leende mij het Black album van Metallica uit om meer van ze te luisteren. Sindsdien hooked...

Toen ik zo tussen de 7 en 12 was, was het niet meer dan normaal dat je bands als Rammstein, Linkin Park en Limp Bizkit op TMF of The Box had. Dus daar is het begonnen en nooit meer verdwenen, m'n eerste zelfgekochte CD'tjes waren All Killer No Filler en Hybrid Theory. Ja en toen kwam Limewire en inmiddels natuurlijk vooral door Spotify nog honderden andere bands en subgenres leren kennen.

Heb ook nog wel een vrij lange periode gehad dat ik bijna alleen maar hardstyle en hardcore luisterde, maar inmiddels alweer een paar jaar helemaal terug in de rock & metal.

Mijn start was tijdens Fortarock. Daar kwam ik met name voor de bands als Within Temptation en Disturbed.

Zonder enig verwachtingspatroon toch een goede plek gescoord bij Amon Amarth. Dit vond ik zo waanzinnig goed dat ik veel meer van de extremere ben gaan ontdekken. (Ja, Amon Amarth vond ik toen nog zeer extreem)

Bij mij is het eigenlijk vrij simpel gegaan, via mijn ouders. Al als klein kind speelde ik op de muziek van rammstein, werd my dying bride veel gedraaid en heb ik de black symphony dvd van within temptation grijs gekeken. Dit begon op mijn 8e om te slaan in mijn eerste concertjes met slayer, neurosis en karma to burn op 3 verschillende avonden ter ere van 40 jaar effenaar. Hierna zijn mijn ouders uit elkaar gegaan en heeft mijn nieuwe stiefvader mij nog meer geopend voor de wereld van metal, met een veel bredere smaak in de black death en trash. Zo geschiedde ga ik nog steeds met mijn moeder en stiefvader en heel soms nog ons pap naar allerlei mooie concertjes en festivals en heb ik op de middelbare school ook een groep vrienden langzaam beinvloed om meer metal te luisteren. De groep waarmee ik nu nog steeds elk jaar naar dmf en graspop ga.

Oudste broer speelde met 3 buurjongens in een band.
Meer frank zappa achtige dingen.
Maar ook metal covers en eigen nummers. Zelf na m'n pubertijd periode klein new wave en techno uitstapje gehad , maar denk jaar of 4 geduurd.
Ook veel met gitaar altijd wel wat gehad. Periodes les, maar totaal geen talent , helaas. Ook van kleins af aan al metal singles en elpees verzameld maar in 2008 alles kwijt, helaas😃

Dankzij m'n papa.

Nooit echt zelf naar muziek geluisterd, maar thuis zette hij altijd platen op van Metallica, Iron Maiden, Rammstein ... M'n papa is van 1974. Hoe hijzelf de metal heeft leren kennen, heb ik hem nooit gevraagd. Maar het helpt wel als je zelf liefhebber bent van het genre en je dan plots met bepaalde bands kan meegroeien, zoals bv. Metallica.

Zoals ik al zei, als kind luisterde ik nooit echt naar muziek. Ik gamede veel, dus die soundtracks waren m'n "muziek" van toen. Echter in het middelbaar en zeker als puber wat meer beginnen luisteren naar "zijn" muziek en ik kon me erg vinden in de emotie daarvan. Vervolgens ook m'n kameraad, die nogal fan was van de poppunk om stevigere bands gevraagd. Zo ben ik met Bullet For My Valentine begonnen. Ironisch genoeg zelfs met een erg zacht nummer, Bittersweet Memories.

Vervolgens hun discografie ontdekt, dieper gedoken in bands waar m'n papa cd's van had (de eerder genoemde alsook Korn, Disturbed, Slipknot ...), vervolgens overgeschakeld naar In Flames (omdat de schrijver van een bepaalde reeks het lied "Moonshield" koos voor een personage dat me enorm intrigeerde) en sindsdien niet meer weggegaan.

Op m'n 15de stond ik voor het eerst (een dagje) op de wei van Graspop, in 2014. Voornamelijk voor Bring me the Horizon, Suicide Silence en Black Sabbath. Inmiddels 10 jaar later en stiekem heel erg tevreden dat ik inmiddels zoveel bands, festivals en optredens mocht meemaken.

Bij mij is het eerste zaadje geplant toen ik 6 jaar was. Op zodag kwam de familie samen bij de grootouders en mijn oudere neven en nichten hadden de gewoonte om de hitparade op TV op te zetten.
Opeens was er een clipje wat heel erg goed scoorde en mijn ouders mochten nooit vertrekken voordat het clipje gedaan was.
Vooral de intro vond ik toen geweldig en dat er heel veel rook een vuurwerk in de clip zat.
De clip waarvan sprake: The Final Countdown van Europe.

Daarna een paar jaar niets noemenswaardigs meer, tot rond de leeftijd van 12, 13.
Eerst wat meer punk achtig beginnen ontdekken met Ramones/the Clash/Sex Pistols maar dan al snel richting Iron Maiden en Metallica opgeschoven.
En van daaruit eerst een smaak ontwikkeld richting symphonic metal en folk metal, dan via Epica en Eluveitie de grunts ontdekt en wat steverigere bands leren kennen.

Toen ik klein was, hoorde ik vaak nummers zoals Nothing Else Matters, liedjes van Guns N' Roses, Linkin Park en dergelijke op de radio. Papa draaide ook regelmatig wat van AC/DC. Tegen de tijd dat ik in het middelbaar zat, begon ik meer naar Metallica (vooral Master of puppets album), System of a Down (Toxicity album), Linkin Park(Hybrid theory en Meteora) en Bring Me the Horizon te luisteren. Pas na mijn 18e is mijn muzieksmaak flink verbreed toen ik bands zoals Gojira, Opeth en Deftones ontdekte. En tegenwoordig luister ik naar enorm veel verschillende (Sub) Genres en zeker niet alleen naar metal :)

Laatst bewerkt:
Tot 1986 is er bij mij enkel subliminale beïnvloeding met new wave (Sisters Of Mercy, Front 242, Gary Numan,...) van mijn broers. Mijn eerste (hard) rockherinnering is net als bij @Ceeweb "The Final Countdown" in 1986 kon je daar echt niet aan ontkomen. Vanaf 1987/88 hadden we MTV op de kabel en daar kwamen de videoclips van Welcome To The Jungle , Sweet Child o' Mine & Paradise City voorbij en was ik vertrokken voor jaren als hardcore fan van Guns n' Roses.
In 1992 was er op MTV een Guns n' Roses weekend en één van de programma's ging over GNR / Metallica / Faith No More tour in de US. Van daaruit ben ik ook Faith No More intensief gaan luisteren.
Daarna via school & Metalopolis op Stubru onder andere terechtgekomen bij Amorphis (Tales From A Thousand Lakes), The Gathering (Always, Mandylion). Ook via school uiteindelijk bij Metallica beland nadat iemand mij de cd van And Justice For All geleend had samen met een illegale kopie van Live Shit: Binge & Purge.
Wat ik mij ook nog herinner als belangrijke invloed zijn de uitzendingen op de NL TV over Pinkpop '96 en '97 , daar heb ik ontdekt: Rammstein, Therapy?, Sepultura, Heideroosjes, Osdorp Posse met Blind Justice, Placebo.
Ook nog speciale vermelding voor de covers albums Garage Inc. van Metallica & The Spaghetti Incident van GNR, via die albums heb ik ook wel veel "nieuwe" groepen (her)ontdekt.

Ik ben inmiddels wat uit de metal geraakt, maar als klein manneke door familie en vrienden. Wâldrock was een begrip hier in de regio en boeiende dingen als Twisted Sister en Dimmu Borgir staan me nog bij! Terwijl ik nog op de basisschool zat ook naar Rammstein in Ahoy (2004!?) geweest in 2 taxibusjes vanuit het hoge noorden, geweldige ervaring! Slipknot, Korn en System of a Down waren ook favorieten destijds. Zet het nu soms nog wel eens op, maar mijn muzieksmaak is heel erg breed geworden ten opzichte van toen

Ik was als tiener fan van de serie Bleach, en ik keek op youtube veel AMV's daarvan. Die hadden Skillet, Linkin Park, maar ook Nightwish en Within Temptation als muziek achter de video. Toen heb ik via Limewire die specifieke nummers op mijn mp3-speler gezet. Tijdens wiskunde luisterde ik altijd muziek met een vriendin waar ik naast zat (ieder 1 oortje in), en zij was toen al van de metal. Toen ze doorhad dat ik WT en Nightwish luisterde gaf zij mij veel aanraders.

Later leerde ik ene @Koekdoos kennen, en werd mijn metal-smaak uitgebreid met de gehele glam-wereld. Zowel de muziek als de man bleef hangen <3

Users who are viewing this thread