FR Hellfest 2025

John Garcia ken ik van Kyuss, maar HERMANO deed op geen enkele manier een belletje rinkelen. Niet dat ze een heel uitgebreide discografie hebben maar wat is het album om te luisteren ?
Zonde. Misschien dat je Steve Earle ook van The Afghan Whigs kent? Die is er wel na het eerste album mee gekapt, maar toch. Voor de rest zijn het inderdaad niet de meest in het oog springende namen. Zou lekker Only a Suggestion aanslingeren (doe ik dat ook...)!

• Leuk
Waarderingen: johanra
04178f906b1fb297bacb0b0d8d5ce91c205ffd35.png

Ik ga niet (wegens Graspop) maar als ik zou gaan, was dit ongeveer waarschijnlijk mijn loopschema

Donderdag
Seven Hours After Violet
Mental Cruelty
Fit For An Autopsy
Till Lindemann
Whitechapel
Electric Callboy
--> Jammer van Airbourne en Apocayptica, maar MC en FFAA in het donker lijkt mij cooler ook al ben ik eigenlijk meer fan van Airbourne en Apocalyptica

Vrijdag
Charlotte Wessels
Burning Witches
Kittie
3 Inches Of Blood
Tankard
Exodus
Muse
--> Wreed spijtig van Nervosa, maar Kittie nog nooit gezien. Ook spijtig van Sacred Reich en Spiritbox, maar Muse en 3IOB ook nog nooit gezien

Zaterdag
Majestica
Pest Control
Freak Kitchen
Beyond The Black
Nasty
Stick To Your Guns
Savatage
Judas Priest
Scorpions
Dream Theater
--> Niks op aan te merken

Zondag
Basterdane
Guilt Trip
Lorna Shore
Motionless In White
Linkin Park
--> Ook niks op aan te merken

Die vrijdag heeft wel een mooi rijtje als je het zo ziet van The Cult > Epica > The Hu > Within Temptation > Muse!

Ik bedoel eigenlijk dat er voor mij niet echt clashes zijn op die dag. Wat zijn jouw favorieten die dag?
Zo’n beetjes alles wat in Valley, Altar, en Temple speelt, waarvan Valley en Altar telkens clashen. Niet te doen voor mij dus, die dag. Conan - Persefone, The Ocean - Windhand, en Russian Circles - Leprous zijn de ergste clashes. Maar jij zou überhaupt nauwelijks bij die podia komen, vandaar mijn reactie. Niet te serieus nemen heh ;)

Zo’n beetjes alles wat in Valley, Altar, en Temple speelt, waarvan Valley en Altar telkens clashen. Niet te doen voor mij dus, die dag. Conan - Persefone, The Ocean - Windhand, en Russian Circles - Leprous zijn de ergste clashes. Maar jij zou überhaupt nauwelijks bij die podia komen, vandaar mijn reactie. Niet te serieus nemen heh ;)
The Ocean en Persefone zijn heerlijke bands wel. Maar The Ocean al vaak gezien, en Savatage nog nooit. Ook niet echt een probleem, toch niet zo groot als bij Nervosa en Kittie bv dat ik wel 2 van m'n favorieten zijn. Persefone ken ik nog niet zo heel lang, nog maar één maal gezien in Gent maar hun muziek is vrij ingewikkeld , dus toch eerder Beyond The Black voor mij, zeker als vooral power liefhebber ;)

Het valt mij wel op dat ze in The Altar naar mijn zin enkele zeer mooie dingen gedaan hebben dit jaar eigenlijk

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Met Masters of Reality and Peyton Parrish hadden we twee afmeldingen te pakken. Zij worden vervangen door Crippled Black Phoenix en Visions of Atlantis. Door de toevoeging van de laatste verschuift de speeltijd van Beyond the Black naar 17:40.

Met Masters of Reality and Peyton Parrish hadden we twee afmeldingen te pakken. Zij worden vervangen door Crippled Black Phoenix en Visions of Atlantis. Door de toevoeging van de laatste verschuift de speeltijd van Beyond the Black naar 17:40.
2 goede vervangingen voor mij. Wij gaan deze keer met een mobile home naar ginder. We konden een plaatsje bemachtigen op amper 1,5km van de ingang. We konden zelfs elke morgen stokbrood of koffiekoeken bestellen. Dat scheelt weer een dagelijkse trip naar de Leclerq.

De fietsen gaan ook mee, dus zal dat een pak aangenamer zijn (en om de voeten te sparen). De kans is groot dat we op vrijdag even Nantes gaan bezoeken. Als we tegen 18:00 terug zijn, missen we (vergeef het ons, naar onze smaak) niet veel.

Op donderdag wil ik niet missen: Alcest, Monkey3, The Hellacopters, stukje Lindemann ofwel Insahn, Thy Catafalque. Dan nog Apocalyptica, Airbourne en Korn.

Vrijdag : Crippled Black Phoenix, Muse, Within Temptation en In Extremo.

Zaterdag : Majestica, Audrey Horne, The Southern River Band, Visions of Atlantis, Myles Kennedy, Beyond The Black, Black Country Communion, Stachvai Band, Vola en stukje Judas Priest, Russian Circles en Dream Theater.

Zondag : Dead Poet Society, Messa, Eagles of Death Metal, Motionless in White, A Day to Remember, Falling in Reverse en Linkin Park/Eisbrecher.

Om met de deur in huis te vallen, het is hier bloedheet. Gisteren volle zon en de temperatuur vlot boven de 37 graden. Bij afsluiter Muse was het nog steeds +30 graden. Muse was op zich goed, maar aan de P.A. was iemand niet bij de les. De guitar bij momenten te stil, de bas dan weer te luid. Op een paar woorden na, zo goed als geen interactie met het publiek.

‘s morgens genoten van Charlotte Wessels en Amira Elfeky. Vowws was iets apart. Dan terug naar de camper gegaan tot 19:00. Het was ons te warm om daar in de volle zon te staan. Epica was zoals altijd gewoon goed. En Simone zag er mooi uit met de haren in een staart. Het oog wat ook wat 😉. The Hu is iets apart, maar na verloop van tijd is het veel van hetzelfde. Within Temptation kreeg het publiek direct mee. Een goede set. Muse besprak ik al, en afsluiten deden we bij In Extremo.

Op dag 1 begonnen bij Apocalyptica, dan Thy Catalfaque, Airbourne, Monkey 3 (heel erg goede set), Korn en Alcest. Lindemann op afstand bekeken, maar het is mijn ding niet.

Vandaag zal een drukke (en weer bloedhete) dag worden.

Er heerst hier weer een losse sfeer, en het Franse publiek is echt heel erg vriendelijk. En de organisatie is super. Alles wordt hier goed aangepakt. Zeker met deze warmte zorgt men goed voor de festivalhangers. Er wordt hier zeer veel (gratis) water gedronken. En het eten hier is toch andere koek dan de vele eenheidsworst op onze festivals. Veel meer verscheidenheid. En de verhouding tussen prijs, kwaliteit en vooral hoeveelheid ligt erg goed.

Jammer van de afstand tussen Brugge en Clisson, want dat is met de camper dik 10 á 11 rijden. We staan met die camper op een privé terrein. Alle faciliteiten voorhanden. En we konden zelfs stokbrood bestellen op voorhand. Dat bespaart ons een rit naar de bakker/supermarkt.

Terug thuis, na mijn intussen 5de Hellfest. De hitte was spelbreker op deze editie. Zaterdag flirtte de thermometer met de 40° grens. Dat was voor iedereen puffen en blazen. Zelfs de artiesten hadden het schijnbaar lastig.

Redelijk vroeg naar de weide gefietst, om er Majestica, Audrey Horne, Ross the Boss en The Southern River band te aanschouwen. Dat kon nog net in de schaduw van het podium. Dan gaan schuilen onder de luifel van de mobile home. Omstreeks 19u00 waren we dan terug op de festivalgrond. Savatage, Satchvai band, Judas Priest en Russian Circles en Dream Theater gaan bekijken/beluisteren. Alleen de laatsten vielen me wat tegen omwille van de stem van Labrie. Muzikaal is deze band uitmuntend, maar Labrie kan dat niet meer aan. Ergens te begrijpen, want het is op deze leeftijd geen makkelijke opdracht.

De zondag was voor mij eerder een rustdag. Messa was tof, A Day to Remember kon me ook bekoren. Dan even gekeken naar Cypress Hill, maar na 1 nummer uitgeweken naar The Kovenant. Falling In Reverse van op afstand bekeken. Linkin Park was afsluiter van Hellfest, maar deze band zegt me eigenlijk totaal niets. Dat zal voor sommigen onder jullie waarschijnlijk vloeken in de kerk zijn, maar smaak en goesting ... Na het wederom spetterende vuurwerk gaan slapen.

Deze morgen al om 7u15 terug huiswaarts gekeerd. Deze keer deden we "slechts" 10 uur over de 730km. Intussen hadden we tijd om alles nog eens te overlopen. Waar we eerst twijfelden of nog zouden terugkeren, sloeg de balans na een tijdje terug op "ja natuurlijk gaan we terug". Dus de 8ste juli sta ik weer in de rij om tickets te scoren. Op papier had Graspop dit jaar een veel betere affiche. Maar Hellfest is en blijft toch iets speciaals.
En opnieuw heeft de Franse bevolking me meer dan aangenaam verrast. Overal heel erg vriendelijk, veel kunnen praten met andere festivalhangers, de vrijwilligers zijn werkelijk fenomenaal. En de organisatie is gewoon top.

Op papier had Graspop dit jaar een veel betere affiche. Maar Hellfest is en blijft toch iets speciaals.
En opnieuw heeft de Franse bevolking me meer dan aangenaam verrast. Overal heel erg vriendelijk, veel kunnen praten met andere festivalhangers, de vrijwilligers zijn werkelijk fenomenaal. En de organisatie is gewoon top.
This!!!

Graspop is great, but man, Hellfest it really is something special. My first time there but I hope it won’t be the last time.

And I’m really surprised with French people, positively of course.

Amazing, I’m thrilled. Spent around 1000€ for flights, tent, sleeping bag, food, drinks, but it was worth every fuckin cent.

And btw, Hellfest Le Off in front of the Leclerq market is also great, what a surprise.

• Leuk
Waarderingen: imac
is er al een thread voor 2026? Ik zou volgend jaar graag eens hellfest willen doen. morgen maar proberen in de wachtrij binnen te geraken zeker? als er presale mogelijkheden zijn, let me know en ik ben heel dankbaar.

is er al een thread voor 2026? Ik zou volgend jaar graag eens hellfest willen doen. morgen maar proberen in de wachtrij binnen te geraken zeker? als er presale mogelijkheden zijn, let me know en ik ben heel dankbaar.
Neen, geen pre-sale. Je moet gewoon geluk hebben. Vorig jaar stond ik om 13u03 op plaats 17923. 16 minuten later had ik 2 tickets. Rond 15u00 kwam de melding dat alle tickets de deur uit waren. Let wel, mijn maat stond om 13u03 op plaats ... 146690. Om 13u25 stond hij op plaats 86000.
In ieder geval veel geluk. Ik probeer ook weer :cool:

Users who are viewing this thread