Hardrock & Metal Chat

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.602
3.350
Ik gebruik vooral YouTube Music i.p.v. Spotify, dus een wat ander overzichtje:

Bekijk bijlage 7259

Wel leuke lijstjes, waarin duidelijk de inluisteruren van de festivals en concerten die ik afgelopen jaar heb bezocht naar voren komen. :)
Hoewel ik me van sommige bands en nummers wel afvraag of ik ze daadwerkelijk zo vaak beluisterd heb?
En ook Sleep Token is een beetje een vreemde eend in de bijt, aangezien ik helemaal niet zo'n grote fan ben.. 😅

Ook een mooi playlistje dat eruit kwam (beetje opgefrist):

Bekijk bijlage 7263
Dat is bij Spotify niet anders hoor. Dat Normaal zo hoog staat in mijn instafest festival is niet helemaal representatief.
Toevallig dat ik vorige week met mijn jongste zoon nummers aan het luisteren was. Het algoritme van Spotify mag nog iets verbeterd worden.

Wel toffe playlist trouwens🤗💪
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Dit is denk ik ook wat voor Jos:

406638407_844114891055317_1074531300324666213_n.jpg
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Niet alleen voor Jos.. Dat is een schitterend rijtje eerste namen.

Jij was daar afgelopen editie, toch? Hoe was het? Net zo indrukwekkend als het lijkt op de foto's?
Klopt, het was echt geweldig! Ontzettend gezellige sfeer met alleen maar muziekliefhebbers op een prachtige locatie. Veel ruimte op de camping en drie supermarkten op loopafstand. Overdag kun je ook een mooie wandeling maken rondom de berg van de grot of het plaatsje Balve bekijken. De grot zelf heb je in een paar minuten gezien, toch blijft het een fascinerend natuurverschijnsel (het is een namelijk een natuurlijke grot). Het is vooral indrukwekkend om in een grot al die bands te zien en de muziek als nieuw te ervaren dankzij de akoestiek van de grot, vooral de doom en atmosferische black metal profiteren hiervan. Prophecy programmeert ook (vrijwel) alleen maar artiesten waarbij je met je armen over elkaar en de ogen dicht in trance raakt, dus vrijwel iedereen klinkt beter in de grot en er zijn veel bands te ontdekken. Extra bijzonder is dat veel artiesten een speciale setlist samenstellen voor deze locatie, om de grot eer aan te doen. Je merkt ook dat iedereen een tandje bijzet om dat beetje extra te geven voor het publiek. Agalloch op die locatie is in ieder geval een van de beste optredens die ik ooit heb gezien, nog nooit een publiek van zo'n 1300 man zo uit hun dak horen gaan. Ook My Dying Bride, Amenra, Saturnus, Novembers Doom en Dark Space waren echt fenomenaal!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Klopt, het was echt geweldig! Ontzettend gezellige sfeer met alleen maar muziekliefhebbers op een prachtige locatie. Veel ruimte op de camping en drie supermarkten op loopafstand. Overdag kun je ook een mooie wandeling maken rondom de berg van de grot of het plaatsje Balve bekijken. De grot zelf heb je in een paar minuten gezien, toch blijft het een fascinerend natuurverschijnsel (het is een namelijk een natuurlijke grot). Het is vooral indrukwekkend om in een grot al die bands te zien en de muziek als nieuw te ervaren dankzij de akoestiek van de grot, vooral de doom en atmosferische black metal profiteren hiervan. Prophecy programmeert ook (vrijwel) alleen maar artiesten waarbij je met je armen over elkaar en de ogen dicht in trance raakt, dus vrijwel iedereen klinkt beter in de grot en er zijn veel bands te ontdekken. Extra bijzonder is dat veel artiesten een speciale setlist samenstellen voor deze locatie, om de grot eer aan te doen. Je merkt ook dat iedereen een tandje bijzet om dat beetje extra te geven voor het publiek. Agalloch op die locatie is in ieder geval een van de beste optredens die ik ooit heb gezien, nog nooit een publiek van zo'n 1300 man zo uit hun dak horen gaan. Ook My Dying Bride, Amenra, Saturnus, Novembers Doom en Dark Space waren echt fenomenaal!
Verdraaid zeg, dat klinkt prachtig! Ik was inderdaad met name benieuwd naar de akoestiek. Fascinerend dat het daar zo goed klinkt. Had juist ergens verwacht dat dit het grote nadeel zou zijn van de locatie.

Enig idee hoe hard de ticketverkoop gaat? Want dit komt sowieso op mijn 'misschien' lijst voor 2024. Zoals jij het omschrijft klinkt het namelijk als een evenement wat op mijn lijf geschreven is.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Verdraaid zeg, dat klinkt prachtig! Ik was inderdaad met name benieuwd naar de akoestiek. Fascinerend dat het daar zo goed klinkt. Had juist ergens verwacht dat dit het grote nadeel zou zijn van de locatie.

Enig idee hoe hard de ticketverkoop gaat? Want dit komt sowieso op mijn 'misschien' lijst voor 2024. Zoals jij het omschrijft klinkt het namelijk als een evenement wat op mijn lijf geschreven is.
Ik had zelf vooraf ook vraagtekens bij de akoestiek, maar op de vooravond (de eerste dag waren er een aantal optredens in de buitenlucht waarbij je je eigen eten + drinken mocht meenemen, er was ook gratis bier) stelden de vaste bezoekers mij al gerust dat het juist erg goed was, en ze hebben volkomen gelijk gekregen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het klinkt voller en komt als een soort windvlaag over je heen, je voelt de noten van de muziek in je ledematen tot op het bot doordringen. Je kunt het een beetje vergelijken met een film in 4D zien denk ik (alhoewel dat vooral visueel is). Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat niet alle optredens zonder geluidsmankementen waren, met name op het tweede kleinere podium (dat is het podium op de foto van Mark's Kal) was het vaak niet op orde en dan kom je er ook echt niet in. Bij de grote must see's weinig tot geen last van gehad. Vemod was trouwens ook een van de beste optredens, daar was het geluid het allerbest en dan klinkt die plaat (ze hebben er maar 1) ongelooflijk machtig.

De ticketverkoop ging vorig jaar erg hard toen Agalloch werd aangekondigd in april; een populaire underground naam met hun eerste show in 8 jaar tijd met bijna originele line-up. Dat resulteerde toen in een recordsnelheid voor de ticketverkoop, in mei (nog geen maand later) was alles uitverkocht. Ik denk dat het weer zal uitverkopen, maar ook dat je nog wel een aantal maanden hebt om te beslissen, tenzij er dus weer een hele bijzondere naam op het affiche staat die de verkoop in stroomversnelling zet. De early birds waren al na afloop van het festival uitverkocht, dus veel vaste bezoekers die hun tickets snel zullen kopen denk ik.
Ik ken je niet persoonlijk, maar ik kan mij heel erg goed voorstellen dat dit festival op je lijf geschreven is! €139 voor een combi viel ook alleszins mee en wij waren weinig geld kwijt aan eten en drinken op het terrein vanwege de nabijgelegen supermarkten.
 
Laatst bewerkt:

Fluxion

Gouden Tip
24 feb 2023
262
232
Ik had zelf vooraf ook vraagtekens bij de akoestiek, maar op de vooravond (de eerste dag waren er een aantal optredens in de buitenlucht waarbij je je eigen eten + drinken mocht meenemen, er was ook gratis bier) stelden de vaste bezoekers mij al gerust dat het juist erg goed was, en ze hebben volkomen gelijk gekregen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het klinkt voller en komt als een soort windvlaag over je heen, je voelt de noten van de muziek in je ledematen tot op het bot doordringen. Je kunt het een beetje vergelijken met een film in 4D zien denk ik (alhoewel dat vooral visueel is). Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat niet alle optredens zonder geluidsmankementen waren, met name op het tweede kleinere podium (dat is het podium op de foto van Mark's Kal) was het vaak niet op orde en dan kom je er ook echt niet in. Bij de grote must see's weinig tot geen last van gehad. Vemod was trouwens ook een van de beste optredens, daar was het geluid het allerbest en dan klinkt die plaat (ze hebben er maar 1) ongelooflijk machtig.

De ticketverkoop ging vorig jaar erg hard toen Agalloch werd aangekondigd in april; een populaire underground naam met hun eerste show in 8 jaar tijd met bijna originele line-up. Dat resulteerde toen in een recordsnelheid voor de ticketverkoop, in mei (nog geen maand later) was alles uitverkocht. Ik denk dat het weer zal uitverkopen, maar ook dat je nog wel een aantal maanden hebt om te beslissen, tenzij er dus weer een hele bijzondere naam op het affiche staat die de verkoop in stroomversnelling zet. De early birds waren al na afloop van het festival uitverkocht, dus veel vaste bezoekers die hun tickets snel zullen kopen denk ik.
Ik ken je niet persoonlijk, maar ik kan mij heel erg goed voorstellen dat dit festival op je lijf geschreven is! €139 voor een combi viel ook alleszins mee en wij waren weinig geld kwijt aan eten en drinken op het terrein vanwege de nabijgelegen supermarkten.
Tof man! Ik ga dit eens in de gaten houden, lijkt me wel een hele toffe ervaring. Kende het nog helemaal niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Ik had zelf vooraf ook vraagtekens bij de akoestiek, maar op de vooravond (de eerste dag waren er een aantal optredens in de buitenlucht waarbij je je eigen eten + drinken mocht meenemen, er was ook gratis bier) stelden de vaste bezoekers mij al gerust dat het juist erg goed was, en ze hebben volkomen gelijk gekregen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het klinkt voller en komt als een soort windvlaag over je heen, je voelt de noten van de muziek in je ledematen tot op het bot doordringen. Je kunt het een beetje vergelijken met een film in 4D zien denk ik (alhoewel dat vooral visueel is). Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat niet alle optredens zonder geluidsmankementen waren, met name op het tweede kleinere podium (dat is het podium op de foto van Mark's Kal) was het vaak niet op orde en dan kom je er ook echt niet in. Bij de grote must see's weinig tot geen last van gehad. Vemod was trouwens ook een van de beste optredens, daar was het geluid het allerbest en dan klinkt die plaat (ze hebben er maar 1) ongelooflijk machtig.

De ticketverkoop ging vorig jaar erg hard toen Agalloch werd aangekondigd in april; een populaire underground naam met hun eerste show in 8 jaar tijd met bijna originele line-up. Dat resulteerde toen in een recordsnelheid voor de ticketverkoop, in mei (nog geen maand later) was alles uitverkocht. Ik denk dat het weer zal uitverkopen, maar ook dat je nog wel een aantal maanden hebt om te beslissen, tenzij er dus weer een hele bijzondere naam op het affiche staat die de verkoop in stroomversnelling zet. De early birds waren al na afloop van het festival uitverkocht, dus veel vaste bezoekers die hun tickets snel zullen kopen denk ik.
Ik ken je niet persoonlijk, maar ik kan mij heel erg goed voorstellen dat dit festival op je lijf geschreven is! €139 voor een combi viel ook alleszins mee en wij waren weinig geld kwijt aan eten en drinken op het terrein vanwege de nabijgelegen supermarkten.
Klinkt geweldig allemaal! Dank voor het delen van je enthousiasme. :)

Dit is een festival waar ik hoe dan ook een keer naartoe ga. Of het komend jaar al gaat lukken, moet ik even bekijken. Maar als ik de line-ups door de jaren heen bekijk, zetten ze daar elk jaar acts neer waar ik me een weekend lang meer dan uitstekend mee kan vermaken. Voor komend jaar ken ik vrijwel elke act die ze tot nu toe hebben geboekt. Ik kende eigenlijk alleen Empyrium en Perchta niet. Die laatste moet ik nog gaan luisteren, maar Empyrium klinkt alvast prachtig. Dat album wat ze gaan spelen, gewoon wow. Zo mooi.

Tof ook trouwens dat je hier je herkansing voor MDB hebt kunnen pakken en dat ze dat, zo te lezen, helemaal waar hebben gemaakt!
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Klinkt geweldig allemaal! Dank voor het delen van je enthousiasme. :)

Dit is een festival waar ik hoe dan ook een keer naartoe ga. Of het komend jaar al gaat lukken, moet ik even bekijken. Maar als ik de line-ups door de jaren heen bekijk, zetten ze daar elk jaar acts neer waar ik me een weekend lang meer dan uitstekend mee kan vermaken. Voor komend jaar ken ik vrijwel elke act die ze tot nu toe hebben geboekt. Ik kende eigenlijk alleen Empyrium en Perchta niet. Die laatste moet ik nog gaan luisteren, maar Empyrium klinkt alvast prachtig. Dat album wat ze gaan spelen, gewoon wow. Zo mooi.

Tof ook trouwens dat je hier je herkansing voor MDB hebt kunnen pakken en dat ze dat, zo te lezen, helemaal waar hebben gemaakt!
Zeker doen! En de line-ups worden alsmaar beter. Empyrium is echt een van de parels van het Prophecy label. Niet voor niets een nummer van hen in mijn top 100 opgenomen een paar maanden geleden en ook een reden dat ik overweeg om opnieuw naar de grot te gaan. Perchta ken ik ook niet.

MDB is een van de ontdekkingen van het jaar kan ik wel stellen, samen met bands als Draconian en Saturnus is er echt een wereld aan doom metal voor mij opengegaan mede dankzij jouw bijdragen op het forum.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Zeker doen! En de line-ups worden alsmaar beter. Empyrium is echt een van de parels van het Prophecy label. Niet voor niets een nummer van hen in mijn top 100 opgenomen een paar maanden geleden en ook een reden dat ik overweeg om opnieuw naar de grot te gaan. Perchta ken ik ook niet.

MDB is een van de ontdekkingen van het jaar kan ik wel stellen, samen met bands als Draconian en Saturnus is er echt een wereld aan doom metal voor mij opengegaan mede dankzij jouw bijdragen op het forum.
Eerlijk gezegd best blij om te horen dat ik jou ook wat nieuws heb laten ontdekken. Jij hebt mij intussen al verdraaid veel prachtige muziek doen leren kennen via hier, haha. Je laatste shout, Panopticon, was ook weer een schot in de roos.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.598
11.924
Dit is denk ik ook wat voor Jos:

406638407_844114891055317_1074531300324666213_n.jpg
Ja kanonnen zeg wat ongelofelijk tof! Om Ard op die locatie te zien lijkt me enorm indrukwekkend..

En dat helpt niet echt bij met mijn voornemen om een beetje te bezuinigen haha. Je had gelijk @Koekdoos.. is vooral gelukt met de concerten. Maar dan wil de misses opeens naar Werchter en dan ben ik de onsportievste niet natuurlijk.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525
Ik zit al een aantal weken in een Dan Presland-fuik (ex-Ne Obliviscaris), maar het wordt er niet slechter op. Misschien dat anderen dit ook wel kunnen waarderen!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.833
5.546
Ik had zelf vooraf ook vraagtekens bij de akoestiek, maar op de vooravond (de eerste dag waren er een aantal optredens in de buitenlucht waarbij je je eigen eten + drinken mocht meenemen, er was ook gratis bier) stelden de vaste bezoekers mij al gerust dat het juist erg goed was, en ze hebben volkomen gelijk gekregen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het klinkt voller en komt als een soort windvlaag over je heen, je voelt de noten van de muziek in je ledematen tot op het bot doordringen. Je kunt het een beetje vergelijken met een film in 4D zien denk ik (alhoewel dat vooral visueel is). Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat niet alle optredens zonder geluidsmankementen waren, met name op het tweede kleinere podium (dat is het podium op de foto van Mark's Kal) was het vaak niet op orde en dan kom je er ook echt niet in. Bij de grote must see's weinig tot geen last van gehad. Vemod was trouwens ook een van de beste optredens, daar was het geluid het allerbest en dan klinkt die plaat (ze hebben er maar 1) ongelooflijk machtig.

De ticketverkoop ging vorig jaar erg hard toen Agalloch werd aangekondigd in april; een populaire underground naam met hun eerste show in 8 jaar tijd met bijna originele line-up. Dat resulteerde toen in een recordsnelheid voor de ticketverkoop, in mei (nog geen maand later) was alles uitverkocht. Ik denk dat het weer zal uitverkopen, maar ook dat je nog wel een aantal maanden hebt om te beslissen, tenzij er dus weer een hele bijzondere naam op het affiche staat die de verkoop in stroomversnelling zet. De early birds waren al na afloop van het festival uitverkocht, dus veel vaste bezoekers die hun tickets snel zullen kopen denk ik.
Ik ken je niet persoonlijk, maar ik kan mij heel erg goed voorstellen dat dit festival op je lijf geschreven is! €139 voor een combi viel ook alleszins mee en wij waren weinig geld kwijt aan eten en drinken op het terrein vanwege de nabijgelegen supermarkten.
Damn, ik ben jaloers... 😞
Ik had hier dit jaar ook heel graag naar toe gewild, vooral nadat Agalloch, een persoonlijke favoriet waar ik al enkele jaren regelmatig naar luister, maar die ik nooit had gedacht live te kunnen zien aangezien ze allang gestopt waren, werd aangekondigd.
Tel daarbij op nog My Dying Bride, die ik op GMM heb moeten skippen door de clash met Ghost, en nog steeds nooit live heb gezien, Amenra, Novembers Doom, Disillusion, en een hoop bands die ik nog had te ontdekken (E-L-R kende ik toen bv. nog niet, maar is sinds Samhain enkele weken geleden een nieuwe favoriet), én de unieke locatie, en ik was natuurlijk snel verkocht.

Helaas heb ik echter onderschat hoe snel dit zou uitverkopen (met name waarschijnlijk door de reünie en Europe exclusive show van Agalloch), en heb ik te lang zitten aanmodderen met het uitzoeken van slaapplekken (wat wel een uitdaging is als je liever niet op de camping wil slapen) en het overtuigen van vrouwlief.
Best wel hard zitten balen toen het uitverkocht was, nog wel wat keren op Ticketswap gekeken, maar helaas...
Hopelijk doet Agalloch dit of volgend jaar nog eens een tourtje door Europa, misschien wel Samhain of Soulcrusher o.i.d.?

Het affiche voor 2024 ziet er ook nu alweer prachtig uit, toch maar eens snel gaan beslissen..! 😅
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.833
5.546
Voor de liefhebbers van de meer progressive melodic death metal, atmospheric black metal, blackgaze, etc., een band die veel meer bekendheid en waardering verdient:

Shylmagoghnar

Band uit het mooie Zuid-Limburg, die onlangs op 10 november hun 3e album uit hebben gebracht: Convergence.
Nou ja, 'band' en 'hun'? Na de eerste 2 albums heeft Skirge (Coen van der Weerden) de tweekoppige band verlaten, en is Nimblkorg (Kevin Bertrand) als enig bandlid verder gegaan, waarbij hij dus alles volledig zelf inspeelt, -zingt én produceert.

Bekijk bijlage 7033

Het nieuwe album, Convergence, vormt samen met Emergence (2014) en Transience (2018) een trilogie, die nu dus eindelijk is voltooid. Laatstgenoemde albums heb ik de laatste jaren vele malen beluisterd, en ook het nieuwe album nu al enkele keren.
En wat mij betreft zijn het alle drie meesterwerken!

Dat ik daarin blijkbaar niet de enige ben, bewijst de 'Top 20 albums of 2023' lijst van website Metal Storm, waar ze maar liefst op een 2e(!!) plek zijn beland, bóven geweldige bands als Ne Obliviscaris, Insomnium, Saturnus, Enslaved en Kalmah!

Bekijk bijlage 7034

Deze ongelooflijk knappe notering kwam zelfs gepaard met een excuusberichtje van Metal Storm:

Bekijk bijlage 7035

Wie echter hoopt een optreden van Shylmagoghnar te zien op een festival als GMM, Alcatraz, Into The Grave, of gewoon een zaaloptreden te kunnen bijwonen in Maastricht, Heerlen of waar dan ook, zal helaas worden teleurgesteld:
Shylmagoghnar heeft nog nooit live opgetreden, en zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gaan doen...
Dat heeft vooral te maken met bepaalde gezondheidsproblemen van de zeer introverte Nimblkorg, die overgevoelig voor prikkels is (zie ook dit mooie interview).

Shylmagoghnar maakt dan ook bij uitstek muziek om lekker thuis bij weg te dromen, waarbij albums in hun geheel beluisterd dienen te worden. Dus heb je een uurtje of 3, en een koud sixpackje bier ofzo, luister dan eens de hele trilogie (en vooralsnog tevens discografie):



Nu zelfs op één! :cool:🤘

1701619148097.png
 

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
241
548
Zojuist nieuwe nummer van Architects uitgekomen genaamd Seeing Red.
Ik vind het een knaller hoor. Wat ruiger qua coupletten zoals vroegere albums, nog steeds de aanstekelijke refreinen zoals de laatste 2 albums.
Af en toe een lekkere BLEGH, ik ben tevreden.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.735
5.087

nieuwe architects komt toch ook aardig binnen. de teksten lezen wel als een haatmail richting bepaalde internet fora die niet heel blij waren met de verandering in stijl bij architects
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken