Graspop Metal Meeting 2027

Heeft iedereen haat voor Children of Bodom ofzo....
denk dat hun zeker een sub headliner gaan zijn dit jaar, maar als ik er iets over zeg is er niemand die erop reageert
Haat, hoe kom je daarbij?
Die zijn de laatste tijd al vaak genoemd in dit en het Alcatraz topic, en staan bovenaan menig wishlist:
Zelf hoop ik vooral op (mag ook op GMM):
  • Children Of Bodom
  • Edguy
  • The Sisters Of Mercy
  • Towards The Sinister
  • Non Est Deus
  • Perchta
  • Seth
  • Therion
  • Dalriada
  • Tarja
Voor de overige headliners zouden Avatar en Helloween wel heel mooi zijn.
😉

2007 stonden ze op de mainstage als 3de laatste voor Slayer en Ozzy Osbourne
verder op de mainstage die dag:
- Lamb of god
- Devildriver
- Chimaira
- Hammerfall
- Children of bodom
- Slayer
- Ozzy Osbourne
2007... Laten we eerlijk zijn. Dat was een heel ander tijdperk, slechts 3 podia en de bands waren te groot om onder de tent te passen. Het is echt een slecht voorbeeld... De metalcore/deathcore-golf was nog niet eens begonnen. Sommige bands bestonden zelfs nog niet... Je kunt dat voorbeeld niet gebruiken. Destijds had je Cannibal Corpse, Celtic Frost, Type O Negative, Dimmu Borgir op het hoofdpodium... Echt een ander tijdperk 😉

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Steph85 en saurus
2007... Laten we eerlijk zijn. Dat was een heel ander tijdperk, slechts 3 podia en de bands waren te groot om onder de tent te passen. Het is echt een slecht voorbeeld... De metalcore/deathcore-golf was nog niet eens begonnen. Sommige bands bestonden zelfs nog niet... Je kunt dat voorbeeld niet gebruiken. Destijds had je Cannibal Corpse, Celtic Frost, Type O Negative, Dimmu Borgir op het hoofdpodium... Echt een ander tijdperk 😉
Tuurlijk kun je dat gebruiken. Het geeft heel vaak aan hoe bands wel of niet gegroeid zijn en/of doorgebroken bij een groter publiek.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Steph85 en saurus
2007 had je 4 podiums op graspop
1 mainstage
2 marquees
1 metaldome

En alle bands die u opsomt stonden in de beide marquees mijn vriend.
Met zelfs op zondag in marquee1 een dag volledig met folk en vikingmetal:
- eluveitie
- turisas
- moonsorrow
- korpiklaani
- finntroll
- amon amarth
Nog steeds een van de beste graspopdagen ooit. Deze Marquee line-up en die van de mainstage die dag.

Tuurlijk kun je dat gebruiken. Het geeft heel vaak aan hoe bands wel of niet gegroeid zijn en/of doorgebroken bij een groter publiek.
In dit geval is dat niet zo voor Children Of Bodom, aangezien de band sinds 2007 niet meer op een Main Stage heeft gestaan. Lahio is er zelfs niet meer... Wees consequent. De band zal als headliner onder de Marquee-tent staan, wat al geweldig is, want ze zouden bijvoorbeeld net zo goed voor Emperor of Dimmu Borgir kunnen spelen, hoewel ik er zeker van ben dat we een headliner-plek zullen vinden om hun terugkeer te vieren.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Piebe71
Ondanks dat het zonder Laiho is. Denk ik wel dat het dan potentieel goed druk kan worden in de marquee.
Het hangt er helemaal vanaf welke band er tegelijkertijd met hen speelt. In elk geval hoop ik dat de band er zal zijn. Dat zou fantastisch zijn. Samy is echt geweldig!

Bij graspop heb je mainstage hangers en de tentenstruiners.

Tentenstruiners komen pas in de avond of helemaal niet uit de tenten.
Bij mainstage hangers is het precies andersom.

Welke naar waar stroomt bij een (sub)headliner dat hangt van de samenstelling van de bands af.

Dus voor mij gmm26
Do: head: Marquee. Head: main
Vr: headline metaldome, stukje marquee en stukje volbeat
Za: headliner jupiler headliner main
Zo: Head metal dome --> head marquee -- > head main.

Conclusie:
Ik heb geen enkel headliner north stage gezien.
South headliner heb ik er 2 volledig gezien en de andere 2 vooral een gedeelte omdat er niks anders meer was.

In 26 en eigenlijk altijd ben ik een tenten struinen.

Vended 2x gezien en ze zijn echt super goed! Zijn cleans zijn nog niet zo goed als Corey, maar soms heeft dat tijd en ervaring nodig. Instrumentaal echt super! Cafe Calluna is een top locatie, het was wel bloedheet daar binnen, maar het was ook een warme week. Echt een klein zaaltje, 250 man? Dat was echt genieten, we zullen daar nu vaker te zien zijn!
Dat belooft niet veel goeds want Corey is maar een matige zanger.

• Haha
Waarderingen: HaaEll
In dit geval is dat niet zo voor Children Of Bodom, aangezien de band sinds 2007 niet meer op een Main Stage heeft gestaan. Lahio is er zelfs niet meer... Wees consequent. De band zal als headliner onder de Marquee-tent staan, wat al geweldig is, want ze zouden bijvoorbeeld net zo goed voor Emperor of Dimmu Borgir kunnen spelen, hoewel ik er zeker van ben dat we een headliner-plek zullen vinden om hun terugkeer te vieren.
Ik heb ze erna nog op een sub headline spot in wacken gezien in openlucht

Ik heb ze erna nog op een sub headline spot in wacken gezien in openlucht
Net zoals Helloween, die onbetwist de headliners van Wacken zijn, maar Graspop niet... Elk festival is anders. Als je wilt, laten we een weddenschap afsluiten... Ik trakteer je op een biertje als Children Of Bodom op het hoofdpodium staat, en jij trakteert mij op een biertje als ze in de Marquee spelen. Akkoord? 😊

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Net zoals Helloween, die onbetwist de headliners van Wacken zijn, maar Graspop niet... Elk festival is anders. Als je wilt, laten we een weddenschap afsluiten... Ik trakteer je op een biertje als Children Of Bodom op het hoofdpodium staat, en jij trakteert mij op een biertje als ze in de Marquee spelen. Akkoord? 😊
Je kan ook gewoon afspreken op de meeting en sowieso elkaar dat biertje doen. Doe ik er ook eentje in🤗

COB kunnen prima op zowel main (max. sub) als in de Marquee (mogelijk headliner) staan, net als bv. een In Flames.
Je maakt het wat spannender dan het is.. ;)

Nee want ze horen voor mij op zn plaats als headliner in de marquee.
Als je dan toch wilt wedden dan voorspel ik liever de 4 headliners van de marquee in 2027 en degene die er het kortste bij zit wint.
Mijn voorspelling is:
- orbit culture
- children of bodom
- alcest
- watain

COB kunnen prima op zowel main (max. sub) als in de Marquee (mogelijk headliner) staan, net als bv. een In Flames.
Je maakt het wat spannender dan het is.. ;)
Persoonlijk hou ik wel van de vastberadenheid waarmee @Underdog zijn posts hier op het topic zet. Lekker direct, maar zonder vervelende discussies. Vind het persoonlijk wel een verademing.

Als je dan toch wilt wedden dan voorspel ik liever de 4 headliners van de marquee in 2027 en degene die er het kortste bij zit wint.
Mijn voorspelling is:
- orbit culture
- children of bodom
- alcest
- watain
Gebaseerd op de headliners van de Marquee of een ander podium?

Mijn voorspelling is:
- orbit culture
- children of bodom
- alcest
- watain
Alcest heeft met de huidige plaat/tour al eens op Graspop gestaan. Tenzij een nieuw album in de pijplijn zit verwacht ik hen niet op de festivals in juni.

Persoonlijk hou ik wel van de vastberadenheid waarmee @Underdog zijn posts hier op het topic zet. Lekker direct, maar zonder vervelende discussies. Vind het persoonlijk wel een verademing.
Tuurlijk, dat is ook dikke prima. ;)
Alleen kloppen de feitjes niet helemaal, wat natuurlijk niet erg is, maar @saurus corrigeert deze wel gewoon terecht.

COB stond 7 maal op GMM:
  • 1999: Marquee I (voor Anathema, Immortal, Mercyful Fate, Cradle Of Filth)
  • 2004: Marquee I (voor Dimmu Borgir)
  • 2007: Main Stage (voor Slayer, Ozzy Osbourne)
  • 2009: Marquee I (headliner)
  • 2012: Marquee I (headliner)
  • 2015: Marquee (voor Cradle Of Filth)
  • 2019: Marquee (voor Eagles Of Death Metal, Stone Temple Pilots)
Ze stonden dus wel al eerder op main stage, en hun status is door de jaren heen toch wel wat veranderd (en liep de laatste keren blijkbaar zelfs wat terug).
Dat zegt echter niet zo heel veel over waar ze eventueel volgend jaar terecht zouden kunnen komen, mochten ze op GMM staan, dat kan wat mij betreft op zowel main (van late middagplek tot sub) als in de Marquee (van vroege avond tot headliner) zijn.

Verder heeft @Underdog best een punt dat 2007 een ander tijdperk was, maar dat geldt dan net zo goed voor de editie van 2012 die hij eerder noemt, ook toen waren er immers dezelfde 4 (geen 3) podia als in 2007, met slechts 1 main stage en 2 marquees (eerste editie met 2 main stages was in 2014).
En in tegenstelling tot COB hebben Cannibal Corpse, Celtic Frost, Type O Negative en Dimmu Borgir dus juist uitsluitend in de Marquees gestaan.

Dat lijkt me geen kritiek van @saurus , maar simpelweg een correctie.
Van een echte discussie is volgens mij dan ook geen sprake, want beide verwachten en hopen op een headlineplek van COB in de Marquee volgend jaar (net als ik). 🙂

Users who are viewing this thread