Graspop Metal Meeting 2027

Ik zou Helloween eventueel als headliner op de Jupiler stage zetten op zaterdag. Moeten ze wel een scherm en catwalk voorzien.
Of een andere band die ik er wel zie staan als headliner op de Jupiler is Saxon
dan zouden ze wel hun show moeten aanpassen, ze maakte veel gebruik van de schermen voor al hun visuals en als ik me niet vergis heeft de jupiler stage dit niet (voor de backdrop bedoel ik dan)

Ze staan nog steeds aangekondigd als headliners op Wacken... We weten dat Wacken een speciale band heeft met Duitse bands, maar het blijft het grootste metalfestival. Ik ben op zoek naar een band die volgend jaar misschien komt. Sabaton was er dit jaar, maar zou Powerwolf volgend jaar terug kunnen komen? Ik denk niet dat ze op festivals zullen spelen.
Wacken heeft vaak bands als headliner staan die op Graspop lager op de lineup staan, en is idd een band die in eigen land groter is.

Graspop heeft de meeste jaren overigens geen powermetal headliner dus kans is groot dat die er komend jaar ook niet is. (Eigenlijk alleen de jaren dat Sabaton er staat, en dan die ene keer Powerwolf laatst). Sabaton is de enige powermetal band die een dag kan dragen op Graspop.

Yep Won had in het Alcatraz topic ook al aangegeven dat de gage van Helloween buiten proportie is. Als je ziet dat Dynamo twee headlinespots daarvoor heeft opgeofferd en dat de ticketverkoop zo tegenviel lijkt het me heel duidelijk dat die band bij ons in Nederland/België gewoon de prijs niet waard is. Het is een prima mainstage sub of jupiler headliner voor Graspop maar als headliner gaan die nooit geboekt worden, zeker als je niet eens een festival met 10k capaciteit kunt uiverkopen. Toch blijft iedereen hier net zulke scheve verwachtingen hebben als de band zelf.
Feit is natuurlijk dat op Dynamo zij de dag alleen moesten dragen. Op de andere dagen stonden twee headliners. Of dat is omdat de dag korter was is een optie, maar ik denk ook zeker wegens de prijs. De vrijdag headliner van Dynamo zou zomaar evenveel kunnen kosten als Lamb Of God en STP samen of als IF en Godsmack samen. Maar als ge dan maar pakweg 75 trekt van wat IF en Godsmack samen lokken, zit het scheef natuurlijk. Alcatraz had het letterlijk over zichzelf niet blauw willen betalen

Persoonlijk vind ik die zondag leuk maar haal LS daar weg! Edguy en Halloween (maar de eerste a is een e) vlak na elkaar zou pas vonken geven. Zelfde tijdsgeest , zelfde genre , zelfde fans , vrienden van elkaar , ... . En om het compleet te maken: smijt er nog Hammerfall, Stratovarius, Sonata Arctica en Power Palladin bij (Power Palladin is Ijslandse power metal)

Twisted Sister, zou daar niet bijstaan iets als "ft Sebastian Bach"?

En een band als Devildriver verwacht ik in hetzelfde jaar niet zowel op Graspop als Alcatraz

slaughter to prevail was ook duurder dan verwacht maar helloween ging inderdaad duurder geweest zijn dan alle andere headliners op alcatraz dat ik van weet.*

*Geen idee hoeveel powerwolf vraagt dus ik zet er nog een sterretje bij

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Feit is natuurlijk dat op Dynamo zij de dag alleen moesten dragen. Op de andere dagen stonden twee headliners. Of dat is omdat de dag korter was is een optie, maar ik denk ook zeker wegens de prijs. De vrijdag headliner van Dynamo zou zomaar evenveel kunnen kosten als Lamb Of God en STP samen of als IF en Godsmack samen. Maar als ge dan maar pakweg 75 trekt van wat IF en Godsmack samen lokken, zit het scheef natuurlijk. Alcatraz had het letterlijk over zichzelf niet blauw willen betalen

Persoonlijk vind ik die zondag leuk maar haal LS daar weg! Edguy en Halloween (maar de eerste a is een e) vlak na elkaar zou pas vonken geven. Zelfde tijdsgeest , zelfde genre , zelfde fans , vrienden van elkaar , ... . En om het compleet te maken: smijt er nog Hammerfall, Stratovarius, Sonata Arctica en Power Palladin bij (Power Palladin is Ijslandse power metal)

En een band als Devildriver verwacht ik in hetzelfde jaar niet zowel op Graspop als Alcatraz
Als ik jouw logica goed volg, geldt dat ook voor Halestorm. Ik zal mijn poster wat aanpassen 😉.
Bedankt allemaal!

Goh de prijzen en producties veranderen natuurlijk wel best veel van jaar tot jaar. als ze ziet met wat voor een mastodont van een productie Parkway Drive Tegenwoordig Tourt! En architects had dit jaar practisch niks van productie mee.

Over die vergelijking van de zondag dan.

Faith no More is inderdaad moeilijk in te schatten, al denk ik niet dat ze echt groter zijn dan een NIN van een paar jaar terug. en ik geloof dat die dag ook niet snel uitverkocht was. en dan had je nog een Korn er bij staan wat ook een sportpaleis band is tegenwoordig!

Helloween is daarentegen echt geen grote headliner, als ik moet gokken denk ik dat er een man of 5-6k was op Dynamo die dag, beduidend minder dan op de LoG x STP en In Flames x Godsmack dagen. daar mag zeker nog een grote naam bijkomen!

En vergelijken met Volbeat x Knocked Loose is natuurlijk ook vreemd aangezien origneel Twisted Sister op die plaats stond. en Dan is Volbeat, Twisted Sister, Alter Bridge, Breaking Benjamin, Trivium, Sex Pistols toch wel een stuk sterker in vergelijking

Eens dat ik Helloween ook wel wat kleiner inschat maar het vergelijk is ook niet helemaal eerlijk. Helloween stond op vrijdag (dus geen vrije dag) en het tweede podium was niet in gebruik dus de helft minder bands.

Ja Helloween zal waarschijnlijk qua speeltijd en qua gage de plek innemen van twee andere headliners maar kunnen niet de ticketverkoop bieden van twee andere headliners dus dan ben je mooi klaar als festival. Je kunt zeggen dat de vrijdag wat beter had verkocht als er meer opvulling bij stond, maar als die werkelijk 10% van de capaciteit van graspop verkopen met wat andere bands erbij (inschatting van 5k-6k van Blackwaterpark die erbij was) dan kan je niet verwachten dat die op een festival 10x zo groot ook bovenaan de dag zullen staan. het is gewoon een band die veel te veel geld kost voor het aantal tickets dat ze daadwerkelijk verkopen, je eigen inside info zegt dat eigenlijk ook

En Thy art is murder is wel een goeie sub maar ook wel een totaal ander genre. Dit zal veel twijfelaars die speciaal voor Helloween zouden komen ook niet over de streep trekken.

• Leuk
Waarderingen: won666
En Thy art is murder is wel een goeie sub maar ook wel een totaal ander genre. Dit zal veel twijfelaars die speciaal voor Helloween zouden komen ook niet over de streep trekken.
dat was inderdaad wel een vreemde keuze, zeker als je het vergelijkt met vorig jaar toen je Opeth, Mastodon, en Paradise Lost had die allemaal mooi op elkaar aansluiten

dat was inderdaad wel een vreemde keuze, zeker als je het vergelijkt met vorig jaar toen je Opeth, Mastodon, en Paradise Lost had die allemaal mooi op elkaar aansluiten
denk dat thy art is murder heel erg logisch is als je lorna shore als headliner zet, maar als die wegvalt en je moet iets anders plaatsen dan heb je soms niet meer te kiezen.

weet jij meer? 👀
dit is nu maar een beredeneerde gok. Ik weet dat Lorna shore ergens vorig jaar wel nog aan het overwegen was om Augustus aan te doen in Europa 2026 maar daarna weggevallen is. Maar het is niet onlogisch dat er een headliner/sub headliner duo geplaatst wordt die volledig past en daarna door cancel plots toch weer een mismatch wordt daar kan je als festival niet altijd iets aan doen. alcatraz is nu al bezig voor de 28 editie, en daar gaan er sowieso headliners vastgelegd worden die in 27 toch cancellen maar de subheadliner blijft wel staan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Hoezo? Jij bivakkeert toch het liefst de hele dag rond de mains?

Klopt, maar kijk naar de zaterdag jupiler van de afgelopen paar edities:

2024: Glenn Hughes, Uriah Heep, Blind Guardian en Kamelot
2025: Dirty Honey, Vandenberg, The Dead Daisies, Dragonforce en Airbourne
2026: Feuerschwanz, Orden Ogan, Sonata Arctica, Queensrÿche en Avatar

En dan nog de rest die ik op voorhand niet echt ken...

Voor mij een stuk beter dan de metalcore-achtigen op de mains die dag, al staat er altijd wel een enkele naam op de main om te zien die dag. Het lijkt me geen toeval meer hoe ze deze dag inrichten.

Metalcore zaterdag is ook maar twee keer geweest, wanneer BMTH er stond.

2025 was niet veel beter voor mij die zaterdag op de mains, wel op de Jupiler. Dat ze nu drie jaar op rij zo'n type Jupiler neerzetten, maakt de kans groot dat ze dat dit jaar weer gaan doen. Ze mogen ook gewoon weer terug in de tijd en iets als Judas Priest op die dag zetten, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk dan een Jupilerstage ingericht naar mijn smaak...

slaughter to prevail was ook duurder dan verwacht maar helloween ging inderdaad duurder geweest zijn dan alle andere headliners op alcatraz dat ik van weet.*

*Geen idee hoeveel powerwolf vraagt dus ik zet er nog een sterretje bij
Wordt de gage niet op voorhans afgesproken?

Als ik jouw logica goed volg, geldt dat ook voor Halestorm. Ik zal mijn poster wat aanpassen 😉.
Bedankt allemaal!
Ik wist dak nog iets vergeten was

• Metal!
Waarderingen: Underdog
Wordt de gage niet op voorhans afgesproken?

Ik wist dak nog iets vergeten was
Ja, maar ik ben niet de booker, ik krijg maar via via wat informatie en ik wist gewoon dat het bedrag van helloween vrij hoog lag, en Slaughter to prevail eigenlijk ook maar dat kan misschien als een investering naar de toekomst toe gezien worden.

• Leuk
Waarderingen: won666
1786997663089.png

Ik gok op 3 juli of 24 juli

Hoe dan ook, kan interessant worden naar Graspop toe

Users who are viewing this thread