Graspop Metal Meeting 2026

Eigenlijk is het probleem dat de nummers van Foreigner die ik wil meemaken verspreid zitten over de volledige set. Althans bij de laatste setlisten. En Kanonenfieber zou ik graag volledig zien

Daarnaast, geen throwbackthursday vandaag dus ik vermoed om 16 h een aankondiging. Aanpassing timetable, de vervangingen, STUBRU pre-party (die vorig jaar al 5 dagen bekend was ...) of misschien nog iets anders
De merch dus

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
nieuws is altijd goed!

Schijnt wel niet echt een hetzelfde uit te stralen. Integendeel, 7 lettertypes en nog meer kleuren. Vrees dus (thans voor mezelf, op dat gebied) dat het waarschijnlijk enkel de tentaanpassingen zullen worden en er niet echt voor een soort thema doorheen het festival gekozen is.

swat.

zon, drankje en goeie muziek, zalt het em ook wel weer doen!

edit: zie trouwens bij explore geen botsauto's staan? stonden wel op het filmpje dacht ik dus misschien komt er nog wat aanvulling

Laatst bewerkt:
Op zich valt dat nog wel mee, de data hebben ze al, want de app gebruikt diezelfde data.
Vorig jaar had ik daar snel een kleine website voor gemaakt, dit jaar wat verder uitgewerkt: https://tommatheussen.github.io/gmm-atlas/

Als GMM het zelf doet gaan ze natuurlijk niet de vergelijking laten maken met vorige jaren, maar de basis zou wel zijn om op een groter scherm gewoon alles duidelijk te zien staan. Ze kunnen als extra nog filters erinn zetten om bijvoorbeeld te laten zien waar er vegan/vegi eten te verkrijgen is en zo'n zaken.

Kost dat geld? Ja
Kost dat veel geld? Op schaal van heel het festival zou ik zeggen nee

Zal vooral neerkomen op een return of investment, hebben mensen dit echt nodig?
nice man. is wel leuk om de verschillen zo te zien met vorige edities

• Leuk
Op zich valt dat nog wel mee, de data hebben ze al, want de app gebruikt diezelfde data.
Vorig jaar had ik daar snel een kleine website voor gemaakt, dit jaar wat verder uitgewerkt: https://tommatheussen.github.io/gmm-atlas/

Als GMM het zelf doet gaan ze natuurlijk niet de vergelijking laten maken met vorige jaren, maar de basis zou wel zijn om op een groter scherm gewoon alles duidelijk te zien staan. Ze kunnen als extra nog filters erinn zetten om bijvoorbeeld te laten zien waar er vegan/vegi eten te verkrijgen is en zo'n zaken.

Kost dat geld? Ja
Kost dat veel geld? Op schaal van heel het festival zou ik zeggen nee

Zal vooral neerkomen op een return of investment, hebben mensen dit echt nodig?
Of ze zoals Jera On Air een kleine samenwerking met Appic doen. Daar kun je ook een live interactieve plattegrond mee krijgen, je ziet waar jij bent, je ziet waar je vrienden zijn en dingen als EHBO, barren, merch, camping etc staan er goed op aangegeven. Veel festivalliefhebbers zitten toch al op die app, het is ook een jaarlijks terugkomend event in de app, zitten nu op 200+ leden voor GMM26. Ook kun je aparte chats maken voor als je bijvoorbeeld alleen zou gaan om andere mensen die alleen gaan te leren kennen, of voor te carpoolen etc.
Ze hoeven dit niet de main app te maken, maar ik denk dat dit het voor veel festival gangers wel een ideale oplossing kan zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en gerbthederp
Of ze zoals Jera On Air een kleine samenwerking met Appic doen. Daar kun je ook een live interactieve plattegrond mee krijgen, je ziet waar jij bent, je ziet waar je vrienden zijn en dingen als EHBO, barren, merch, camping etc staan er goed op aangegeven. Veel festivalliefhebbers zitten toch al op die app, het is ook een jaarlijks terugkomend event in de app, zitten nu op 200+ leden voor GMM26. Ook kun je aparte chats maken voor als je bijvoorbeeld alleen zou gaan om andere mensen die alleen gaan te leren kennen, of voor te carpoolen etc.
Ze hoeven dit niet de main app te maken, maar ik denk dat dit het voor veel festival gangers wel een ideale oplossing kan zijn.
Er zit al enkele jaren wel een interactieve map in de officiele app, hier ging hier vooral over een map op de website. Het grote voordeel daarvan is dat je de map op een groot scherm kan kijken (uiteraard niet op het festival zelf maar wel op voorhand).
Ik zou het raar vinden moesten ze nu ineens de map niet meer in de officiele app steken maar wel een externe app daarvoor laten gebruiken.

Een integratie waarbij die zaken van Appic in de officiele app beschikbaar zijn is misschien mogelijk, gebruik hem zelf niet dus weet ook niet wat die allemaal als voordelen heeft. Of andersom, dat Appic toegang krijgt tot de map data van de officiele app.

EDIT: Appic toegang geven tot de map data zie ik trouwens niet snel gebeuren, ze willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen op de officiele app hebben. De functie om je vrienden op de kaart te zien is wel heel handig van Appic, maar ik denk zolang de officiele app die functie niet heeft, ze ook die map data niet uit handen gaan geven.

• Leuk
(vervolg)

Extreme:​

Voor fans van: Mr. Big, Skid Row, Winger, Tesla, Warrant, Dokken

Life Of Agony:​

Voor fans van: Type O Negative, Helmet, Only Living Witness, Crowbar, Alice In Chains, Prong

Battle Beast:​

Voor fans van: Beast in Black, Dynazty, Powerwolf, Brothers of Metal, Metalite, Amaranthe

Zelf best een grote fan van de main stage op zondag, al kan ik me inbeelden dat het "te soft" is voor een heel aantal op het forum. Ik vermoed dat ik ook wel bijna de hele dag aan de main stage zal blijven staan.

South stage

Battle Beast: kijk ik naar uit, ben zeer benieuwd hoe de nieuwe zangeres zal zijn

Life of Agony: vind ik wel okƩ, maar moet me meer inluisteren

Extreme: eerlijk, de band is zeker okƩ, maar er blijft weinig van plakken. Ook hun vorige passage op Graspop vond ik gewoon okƩ. Entertainend uurtje, maar niets bijzonder of memorabel. Waarschijnlijk zal ik eerder naar Wargasm of Future Palace gaan kijken

Black Label Society: heb ik ook niet zoveel mee, maar zal wel gaan kijken als er niets anders speelt dat ik graag wil zien.

Electric Callboy: feestje, kijk ik naar uit

Sabaton: blijf ik ook altijd goed vinden. Hopelijk kan ik het uitkijken en wilt de rest niet al te vroeg vertrekken (maandag werken, dusja)

North stage

Evergrey: moet ik ook nog meer inluisteren, maar goede band

Europe: vind dat ze naast the Final Countdown nog tal van topnummers hebben. Wil ik nog wel eens zien

Foreigner: een beetje het schip van Theseus natuurlijk, maar ook hier tal van nummers die ik goed vind en graag nog eens hoor. Nieuwe zanger nog neit gehoord, denk ik.

Alice Cooper: ga toch elke keer gaan kijken als hij er staat en was zeer enthousiast over zijn headlinerpositie vorige keer. De man is 78, dus elke keer kan de laatste zijn. Zorgen dat ik er dus geen spijt van krijg.

Def Leppard: net zoals de bovenstaande klinken ze misschien niet allemaal meer zoals vroeger, maar ik zie ze toch altijd graag de revue passeren en pik ze graag mee. Grote fan van het glam metal genre, #sorrynotsorry

Er zit al enkele jaren wel een interactieve map in de officiele app, hier ging hier vooral over een map op de website. Het grote voordeel daarvan is dat je de map op een groot scherm kan kijken (uiteraard niet op het festival zelf maar wel op voorhand).
Ik zou het raar vinden moesten ze nu ineens de map niet meer in de officiele app steken maar wel een externe app daarvoor laten gebruiken.

Een integratie waarbij die zaken van Appic in de officiele app beschikbaar zijn is misschien mogelijk, gebruik hem zelf niet dus weet ook niet wat die allemaal als voordelen heeft. Of andersom, dat Appic toegang krijgt tot de map data van de officiele app.

EDIT: Appic toegang geven tot de map data zie ik trouwens niet snel gebeuren, ze willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen op de officiele app hebben. De functie om je vrienden op de kaart te zien is wel heel handig van Appic, maar ik denk zolang de officiele app die functie niet heeft, ze ook die map data niet uit handen gaan geven.
Elkaar op de map vinden (aangeven) doen wij al een paar jaar met festivalradar.io. vind ik persoonlijk echt fijn werken

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en tmatheussen
Hoe meer ik naar Bad Omens luister hoe minder zin ik krijg in hun show. Het is alsof iemand nummers schrijft met het idee dat er wordt opgebouwd naar een breakdown maar dan is opeens het nummer afgelopen en die breakdown komt niet. Alsof de muziek is geschreven met het doel om alle metalcore fans depressief te maken.

Sorry voor de rant, moest even mijn frustratie kwijt.
Sorry voor de late reactie maar ik heb net hetzelfde gevoel. Ben net alle setlijsten van mijn route aan het luisteren en als ik alles na elkaar hoor valt het mij ook wel tegen. Ik keek er echt naar uit gebaseerd op de 3 liedjes die ik echt kende, maar bij alles achtereen vind ik het zo ā€˜zweverig’ over het algemeen. Mss toch maar een avatar uitstapje doen 😌

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Loek123
@MetalLimbo : zet je voor de 'eindafrekening' nog eens je excel met wie welke bands gemist heeft om een score te geven? Want aangezien ik nu bijna alles wél ingevuld heb, zou het spijtig zijn van die paar gemiste bands. Zelf heb ik het niet zo goed bijgehouden. Alvast bedankt! 😬
Zeker, komen nog wel wat reminders aan! ;)

Overigens volgt morgen de laatste poll voor Alcatraz, dus daarvoor ga ik komende week als eerste aan de slag met de correlaties.
Een stuk minder deelnemers aan de polls uiteraard, dus zal nog wel relatief eenvoudig zijn.
Een soort van generale repetitie voor GMM dus, zeg maar.. 😁

Deze week volgt ook een samenvatting van de zaterdag van GMM, die nu dus zo ongeveer compleet is.
Wel hoop ik daarvoor nog op 30+ lijstjes (nu 28 voor Metal Dome, 29 voor Jupiler Stage, daar mag nog het nodige bij).

Edit: bij jou missen overigens alleen nog de vrijdag North Stage (buiten Infected Rain) en zaterdag Jupiler Stage.

Trivium
Breaking Benjamin
Drowning Pool
Mammoth
Knocked Loose

Feuerschwanz
QueensrĆæche
Sonata Arctica
Primal Fear
Orden Ogan
Vicious Rumors

• Geweldig
Waarderingen: Dwarf en thesummoning

Overigens volgt morgen de laatste poll voor Alcatraz, dus daarvoor ga ik komende week als eerste aan de slag met de correlaties.
Een stuk minder deelnemers aan de polls uiteraard, dus zal nog wel relatief eenvoudig zijn.

Deze week volgt ook een samenvatting van de zaterdag van GMM, die nu dus zo ongeveer compleet is.
Wel hoop ik daarvoor nog op 30+ lijstjes (nu 28 voor Metal Dome, 29 voor Jupiler Stage, daar mag nog het nodige bij).

Edit: bij jou missen overigens alleen nog de vrijdag North Stage (buiten Infected Rain) en zaterdag Jupiler Stage.

Trivium
Breaking Benjamin
Drowning Pool
Mammoth
Knocked Loose

Feuerschwanz
QueensrĆæche
Sonata Arctica
Primal Fear
Orden Ogan
Vicious Rumors
Respect hoor dat je het allemaal bijhoudt. Ik moet soms terugkijken of ik een bepaalde poll wel gestuurd heb. Top!!

Trivium
Breaking Benjamin
Drowning Pool
Mammoth
Knocked Loose

Feuerschwanz
QueensrĆæche
Sonata Arctica
Primal Fear
Orden Ogan
Vicious Rumors
Bij deze dan die punten ook
Trivium: 6
Breaking Benjamin: 2
Drowning Pool: 7
Mammoth: 2
Knocked Loose: 8

Feuerschwanz: 9
QueensrĆæche: 3
Sonata Arctica: 5
Primal Fear: 7
Orden Ogan: 9
Vicious Rumors: 4

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
Ben bij het inluisteren ondertussen bij malevolence aanbeland en moet zeggen dat deze band mij toch positief verrast. Normaal totaal niet zo een fan van metalcore en hardcore, maar dit kan mij toch wel aardig bekoren. Leuke nieuwe ontdekking!! Leuke riffjes leuke afwisselingen soms even lekker catchy en vooral opzwepende aggresiviteit.

• Geweldig
Waarderingen: CedricH
Ben bij het inluisteren ondertussen bij malevolence aanbeland en moet zeggen dat deze band mij toch positief verrast. Normaal totaal niet zo een fan van metalcore en hardcore, maar dit kan mij toch wel aardig bekoren. Leuke nieuwe ontdekking!! Leuke riffjes leuke afwisselingen soms even lekker catchy en vooral opzwepende aggresiviteit.
Ook een heel sterke live performance! Ik baal er heel hard van dat ze clashen met Rivers of Nihil... ik hoop dat daar een en ander verschuift met de cancel van Uada, zodat ik ze allebei kan zien. 🤘

• Leuk
Waarderingen: dvdh666
Ook een heel sterke live performance! Ik baal er heel hard van dat ze clashen met Rivers of Nihil... ik hoop dat daar een en ander verschuift met de cancel van Uada, zodat ik ze allebei kan zien. 🤘
Dat is voor mij ook een enorm vervelende clash inderdaad. Voordeel dat ik inluister zonder te kijken naar het tijdschema is dat ik er echt open invlieg, nadeel is dat leuke ontdekkingen toch ineens tot een nieuwe vervelende clash leiden.

South stage:

Battle Beast: leuke band, tot zover altijd goed live en ik ben heel benieuwd naar de nieuwe zangeres. Ga ik dus zeker heen!

Life of Agony: niks voor mij

Extreme: vrij soft natuurlijk, maar als gitarist word ik hier toch ook wel heel enthousiast van! Ik baal van de overlap met Future Palace want (spoiler) dat is echt een absolute must see. Maar ik zal daarvoor nog wel even gaan kijken bij Extreme.

Black Label Society: niks voor mij

Electric Callboy: ik ben het eens met de mensen hier die aangeven dat ze er op plaat niet heel lang naar kunnen luisteren, maar hoe dan ook wordt dit een van de grootste feestjes van het hele festival en daar ben ik zeker bij!

Sabaton: Hier. Moet. Ik. Zijn. Al jarenlang fan. Altijd goed. Kan niet wachten.

North stage:

Evergrey: ik kende ze nog niet, maar dit klinkt echt top. Heel benieuwd naar!

Europe: dit wordt weer heerlijk meeschreeuwen, ik doe mee!

Foreigner: ik kende ze al wel, zeker de nummers die iedereen wel van ze kent, maar toch hebben ze me bij het inluisteren verrast. Ik ben ondertussen echt wel fan geworden. Ik baal dan ook van de clash met Future Palace en Set It Off, wat maakt dat ik ze ga missen helaas.

Alice Cooper: ik word hier niet heel warm of koud van, maar ik heb op dat moment niks anders te doen, dus ik zal vast wel even gaan kijken voor de show.

Def Leppard: lekker meezingen vanaf mijn plekje vooraan bij de south stage terwijl ik wacht op Sabaton.

Users who are viewing this thread