Graspop Metal Meeting 2026

En nu voor iets compleet anders...
Ik ben artiestenboeker bij onze vereniging en voor een carnavalesk evenement kwam een van mijn vrienden af met Matthias Lens accordeonspeler.
En nu denkt iedereen wat heeft dat met graspop te maken???

wel ik kijk in die mens zijn agenda op zijn website en wat zie ik erin staan.

Matthias Lens​

21 juni 2026
15:00 - 16:00
Dessel
Publiekstent ingang Graspop

Zouden ze nog meer verrassingen in petto hebben?
Het is dan al niet elke dag volgens zijn agenda en maar kort. Dus dan moet er idee wel iets 'speciaal' gepland staan op zondag lijkt wel..

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Zou Livenation of Graspop (als onderdeel van Livenation) echt zelf tenten kopen in plaats van huren? Mij lijkt toch echt dat ze die tenten huren, dan moet je huur betalen maar kun je daar niet op afschrijven. Als er nieuwe tenten staan is dat gewoon een kwestie van vernieuwing/verbetering.

En nu voor iets compleet anders...
Ik ben artiestenboeker bij onze vereniging en voor een carnavalesk evenement kwam een van mijn vrienden af met Matthias Lens accordeonspeler.
En nu denkt iedereen wat heeft dat met graspop te maken???

wel ik kijk in die mens zijn agenda op zijn website en wat zie ik erin staan.

Matthias Lens​

21 juni 2026
15:00 - 16:00
Dessel
Publiekstent ingang Graspop

Zouden ze nog meer verrassingen in petto hebben?
'Publiekstent ingang', beetje sfeer muziek tijdens het wachten om binnen te mogen? :p

• Leuk
  • Confetti
Waarderingen: saurus, Dwarf en Lars.
Zou Livenation of Graspop (als onderdeel van Livenation) echt zelf tenten kopen in plaats van huren? Mij lijkt toch echt dat ze die tenten huren, dan moet je huur betalen maar kun je daar niet op afschrijven. Als er nieuwe tenten staan is dat gewoon een kwestie van vernieuwing/verbetering.
Ik denk ook wel dat ze gehuurd zijn, maar dan nog, de verhuurder wil ook graag fiscaal het voordeligste denk ik dan

Avatar: Ik geef 6FU een half uur de kans om me te overtuigen en anders ga ik hier naartoe

Queensryche: Naar mijn mening hebben ze één van de beste langspelers óóit gemaakt met Operation: Mindcrime, grijs gedraaid, maar staan nu tegenover 2 clashes die ik ook graag wil zien :(. Vond ze in 2024 wel echt goed, maar wordt een beslissing ter plaatse vrees ik...

Sonata Arctica: Zeker niet

Orden Ogan: Zeker niet

Primal Fear: Zeker niet, clash met Sepultura, maar anders ook niet

Feuerschwanz: Nope

Vicious Rumours: Nope

Ik was nu toch wel benieuwd of er nog andere redenen waren om de tenten te vernieuwen, buiten het '10 jaar is fiscaal interessant' verhaal.
Met behulp van ChatGPT en extra google werk, kom ik uit op een bepaalde veiligheidnorm die in Europa geldt: "EN 13782"

Deze norm is in 2015 aangepast geweest, de versie daarvoor was van 2006, wat wel overeenkomt met de vorige periode van tenten vernieuwing. Nu in 2025 is er een nieuw voorstel gemaakt, waarschijnlijk gaat dat pas vanaf volgend jaar van kracht, maar ik vermoed dat die nieuwe tenten nu al wel aan die nieuwe norm zullen voldoen (de oude hoogstwaarschijnlijk ook hoor).

Ik dacht trouwens ook juist aan een tribune. Zou die komen in de marquee? Zoals op Rock Werchter in de Klub C?

De Jup stage op zaterdag is voor mij the place to be, op een paar uitstapjes na, die wellicht nog veranderen de dag zelf.
Maar voor mij het graafste podium van't weekend.

Vicious Rumors: Staat vast dat ik ga kijken, nog niet live gezien, nu dus een must

Feuerschwanz: Abso-fucking-luut, Een must see met stip en bellekes rond. Staat heel hoog op mijn bucket list.

Primal Fear: Grote fan van, maar clashen met Sepultura, en daar ben ik nog meer fan van.

Orden Ogan: Hier ga ik het begin van meepikken, om dan naar Lacuna Coil te gaan kijken. tenzij ze natuurlijk zo'n set spelen dat ik niet weg geraak.

Sonata Arctica: Heel jammer dat ze clashen met Ice Nine Kills, gelukkig krijg ik een herkansing later op het jaar in den AB, met Beast in Black.

Queensrÿche: Moonspell krijgt voorrang.

Avatar: Sowiso geweldige band waar ik enorm naar uitkijk.

Saturday's Jupiler Stage​

Bekijk bijlage 20440

Voor fans van: Nekrogoblikon, In Flames, Soilwork, Orbit Culture, DevilDriver, Rob Zombie

Queensrÿche:​

Voor fans van: Fates Warning, Crimson Glory, Savatage, Dream Theater, Rush, Dokken

Sonata Arctica:​

Voor fans van: Stratovarius, Kamelot, Rhapsody of Fire, Avantasia, Twilight Force, HammerFall

De Jupiler Stage op zaterdag is fantastisch en ik wil eigenlijk echt wel elke band op dit podium zien. Avatar is iets minder mijn ding (hangt echt van de song af), maar had het graag eens gezien omwille van de vele goede feedback op het forum hier.

Helaas staat er op de main stage ook veel goeds die dag. Vicious Rumors, Feuerschwanz en Primal Fear zijn een zekerheidje. Bij Orden Ogan en Sonata Arctica moet nog een moeilijke knoop doorgehakt worden. Dat wordt balen. Bij Queensrÿche (wint tegenover Architects) en Avatar (verliest tegenover Bad Omens) is de knoop minder moeilijk.

Users who are viewing this thread