Graspop Metal Meeting 2026

Zo ver was ik nog niet met inluisteren, maar Black metal is meestal wel een match voor mij.
Dus ik vermoed dat ik het spijtig vind dat ze afzeggen, maar Rivers of Nihil had ik al hoog op het lijstje staan, dus dat scheelt (ook al omdat het dan van Feuerschwanz op de jupiler rechtstreeks naar de dome is)
Ik was al van plan om bij Rivers of Nihil te staan. Die zijn echt wel top.
Maar kan er zomaar drukker worden
Waarom deze gasten niet in de marquee zetten en de metal dome opvullen.

Lijkt mij een prima scenario.

Ik was al van plan om bij Rivers of Nihil te staan. Die zijn echt wel top.
Maar kan er zomaar drukker worden
Waarom deze gasten niet in de marquee zetten en de metal dome opvullen.

Lijkt mij een prima scenario.
Mij ook. Ik was juist van plan vanwege de drukte voor Uada te kiezen, dus een verplaatsing zou ik zeer op prijs stellen

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Had ik idd al opgezocht en dus jammer genoeg zo goed als onmogelijk. Of het zou een fly in show moeten worden maar dan zit ge vrees ik al snel over wat Static x aan gage vroeg
Maar @synco

Uada speelde op zaterdag en heeft nu juist gecancelled. Crypta speelt op vrijdag op Hellfest, en op zondag in Istanbul. Of die nu moeten vliegen naar Istanbul vanuit Parijs of vanuit Brussel maakt minder uit denk ik. Bovendien is dit slot ideaal voor hen, marquee 15 h 05 tot 15 h 55. Dus nu durf ik wel te hopen

Alleen denk ik dat die hun vliegtickets al lang geboekt zullen hebben en geen mogelijkheid hebben tot refund ...

• Leuk
Waarderingen: synco
Hellfest update betreft Static-X en Trelldom annuleringen.

Hoop dat we Møl ook kunnen krijgen, dit weekend ontdekt en vind ze gaaf! Sidilarsen is ook gaaf trouwens!

🔴 OPSTELLING UPDATE 🔴

Op D-30 enkele aanpassingen in de programmering en de running order van deze editie 2026.

Om medische redenen moet STATIC-X zijn tournee annuleren. TRELLDOM annuleert hun komst om logistieke redenen.

Hier zijn de wijzigingen op de poster:

🔁 Nieuwe overgangstijd voor ENHANCER (ZAM 20 | MS1): 16.55 UUR

✅ SIDILARSEN (SAM 20 | MS1) — 15U25
De robuustheid van het metaal en de energie van de elektro SIDILARSEN is een van de mooiste bloemen gemaakt in Frankrijk van de rock en zijn derivaten sinds bijna 3 decennia goed gevulde teller. De geëngageerde en openlijk boeiende muziek is een ode aan het verzet, een geconcentreerde hoop en een trotse vinger naar tegenspoed. Een rauwe en moderne geluidservaring, die zowel bedoeld is om te trillen als om te denken.

✅ M ØL (VEN 19 | TEMPEL) — 16U45
In de kleine wereld van de post black metal bestaat een stroming die vol is met klompjes die allemaal gedurfder en briljanter zijn dan de ander, van Deafheaven tot Agriculture tot Alcest. Onder de zachte naam blackgaze vermengt de stijl zijn wervelende gitaren en zijn gefluisterde en gegreeuwde stemmen in de droomsfeer van de shoegaze. De unieke samenstelling van de Denen, in de vorm van etherische sounds en scherpe riffs, creëert een emotionele dynamiek en hoop op een achtergrond van ondoorgrondelijke wanhoop.

i️ De Running Order is up-to-date op de Officiële App en op hellfest.fr

Uada heeft ook alle shows van 2026 gecancelt 😢
1000153380.jpg
Edit: zie dit nu in een ander bericht voorbij komen, had ik gemist

MØL is inderdaad tof zijn maar dan moet je ze wel van podia wisselen met Nihil in mijn ogen.
Heb ze gezien in de kleine zaal in de effenaar afgelopen jaar en daar was meer dan genoeg ruimte over.

En ja snap dat de meeste black metal in de marquee staat.

Hellfest update betreft Static-X en Trelldom annuleringen.

Hoop dat we Møl ook kunnen krijgen, dit weekend ontdekt en vind ze gaaf! Sidilarsen is ook gaaf trouwens!

Sidilarsen ken ik van een CDtje dat ik vroeger van een vriend van m’n ouders kreeg, jammer dat die buiten Frankrijk en Wallonië niet zo populair zijn. Moesten die op Graspop komen, ging ik sowieso kijken!

Static-x kom ik wel overheen, Uada is echt wel een serieuze domper. Moeilijk in te schatten wat er waar is van de beschuldigingen van fascistische sympathieën, vanwege optredens op bepaalde festivals en samenwerking met bepaalde promotors. Welke festivals het betreft wordt niet genoemd. De band zelf noemt zich a-politiek en distantieert zich van de beschuldigingen. Met als argument een joods bandlid te hebben en het ironisch te noemen dat juist een Duitse concertorganisator ze Nazi’s noemt, gezien het Duitse oorlogsverleden. 🤷🏼‍♂️

Static-x kom ik wel overheen, Uada is echt wel een serieuze domper. Moeilijk in te schatten wat er waar is van de beschuldigingen van fascistische sympathieën, vanwege optredens op bepaalde festivals en samenwerking met bepaalde promotors. Welke festivals het betreft wordt niet genoemd. De band zelf noemt zich a-politiek en distantieert zich van de beschuldigingen. Met als argument een joods bandlid te hebben en het ironisch te noemen dat juist een Duitse concertorganisator ze Nazi’s noemt, gezien het Duitse oorlogsverleden. 🤷🏼‍♂️
Is er concrete aanleiding om te denken dat dat de reden is dan? @Projunk speculeerde daarover maar gaf al aan dat hij dit niet gecheckt had. Enige wat ik zelf kon vinden was dat ze een jaar of 10 terug mot hadden met Antifa doordat ze op een festival hadden gespeeld met andere bands die wel duidelijk fout zijn. Lijkt me niet dat daar nu opeens een tour om gecanceld wordt. Heb geen recente berichten over opspraak rondom de band kunnen vinden. Mijn vermoeden is dat het toen al een storm in een glas water was, en dat er nu een hele andere, onbekende oorzaak speelt.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Is er concrete aanleiding om te denken dat dat de reden is dan? @Projunk speculeerde daarover maar gaf al aan dat hij dit niet gecheckt had. Enige wat ik zelf kon vinden was dat ze een jaar of 10 terug mot hadden met Antifa doordat ze op een festival hadden gespeeld met andere bands die wel duidelijk fout zijn. Lijkt me niet dat daar nu opeens een tour om gecanceld wordt. Heb geen recente berichten over opspraak rondom de band kunnen vinden. Mijn vermoeden is dat het toen al een storm in een glas water was, en dat er nu een hele andere, onbekende oorzaak speelt.
Oh, wat stom, ik zie nu dat de beschuldigingen en reactie die ik noemde inderdaad al van 2018 dateren. Zoals @Projunk inderdaad aangaf valt het nog moeilijk te factchecken. Al helemaal als je niet goed leest, blunder mijnerzijds.

Oh, wat stom, ik zie nu dat de beschuldigingen en reactie die ik noemde inderdaad al van 2018 dateren. Zoals @Projunk inderdaad aangaf valt het nog moeilijk te factchecken. Al helemaal als je niet goed leest, blunder mijnerzijds.
Ja precies, dat gedoe met die Duitse concertorganisator was in 2018, wat voortkwam uit een rel met Antifa bij het Messe des Morts festival in 2016. Dan hebben we de feiten maar op een rijtje. Er valt genoeg te zeggen over de zin en onzin van de reactie die Uada daar op geeft, maar nogmaals, ik denk niet dat het enige betrekking heeft op deze cancel, dus dat is meer iets voor de Hardrock & Metal chat als mensen daar nog inhoudelijk op door willen gaan.

Jammer dat Static-X en Uada niet komen. Er zijn dit jaar veel bands die ik wilde gaan zien die afzeggen. Hopelijk komt er toffe vervanging voor in de plaats en gaan ze niet àlles doorschuiven waardoor ik mijn spoorboekje opnieuw moet maken.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Loek123
Op Download speelt Creeper een tweede set vanwege de cancellation van static-x

Die stonden op download in:
2015
2017 twee sets
2018
2021,
2022,
2023
2024
En in 2026 dus ook twee sets

Dat zijn dus 10 shows op Download in 10 edities. Wij hebben het nog niet zo slecht met bands die op herhaling komen blijkbaar

Ik zou het feitelijk tof vinden als er al eens een 8 tal bands zouden spelen vanaf 18 h ofzo. 4 Jupiler, 4 metal dome. Ideaal moment om de Belgen eens in de kijker te zetten zoals ze vroeger op donderdag al deden. En Channel Zero als Jupiler headliner. Vroeger was er ook nog die Red Bull contest voor Belgische bands maar ook daarmee zijn ze helaas gestopt
Zou ik ook geweldig vinden.
Was dit weekend nog op Rock Affligem en dacht meteen zo een klein podium met enkel Belgische namen is echt nog een gemis.
En perfect afscheid voor CZ, Mikey is er dan toch al en anders halen ze Marcel Coenen er wel weer bij zoals afgelopen weekend :)

Die DJ sets is in ieder geval al beter dan gewoon die Red-Bull truck maar als iemand die alleen gaat hou je dat ook niet lang vol haha.
DJ Fleddy vond ik dan weer wel amusant

• Leuk
Waarderingen: CedricH en won666

Users who are viewing this thread