Graspop Metal Meeting 2026

Zaterdag: The Pretty Wild > Fleddy Melculy > P.O.D. > nnb > Primal Fear > Hollywood Undead/Loathe > Three Days Grace > Ice Nine Kills > nnb > Architects > Bad Omens > Bring Me The Horizon
Ah kijk, de nnb is ook gevuld: de 2e helft van Nederland - Zweden kijken en daarna de overwinning vieren tijdens Architects :cool:

• Pray
Waarderingen: bootje76
Over prijslijst gesproken, de huidige prijslijst die online staat, spreekt bij cola en fanta altijd over cans van 33cl.
Dat is natuurlijk anders dan de bottle 25 cl van afgelopen jaren.
Als dat zo is, dan is de frisdrank goedkoper dan vorig jaar 3,5€ voor 25 cl is 4 cent per centiliter duurder dan 3,6€ voor 33 cl.

Zouden er dan geen pet flesjes cola/fanta meer verkocht worden?
Want dan moet ik zelf nog iets gaan voorzien, nu gebruikte ik altijd een cola flesje om water in mee te nemen tijdens de dag.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dwarf
Mijn clashes:

Donderdag:

Megadeth vs Bloodywood, Misschien de laatste keer Megadeth en ik ben er sowiso grotere fan van, dus een makkelijke keuze.

Within Temptation vs Cult of Luna, De invloed van dit forum zorgt ervoor dat ik Sharon links ga laten liggen, ik wil iets nieuws live ontdekken.

Limb Bizkit vs Anthrax: Anthrax volledig meepikken, om dan naar de main te tenen voor The Offspring, ik zal dan nog iets kunnen horen van de Fred en zen maatjes.

Vrijdag:

Sex Pistols vs We came as Romans, Ik ga hier de nostalgie kaart trekken.

Zaterdag:

Sepultura vs Primal Fear, de afscheid nemende band wint het hier voor mij.

Ice Nine Kills vs Sonata Arctica, Die laatste ga ik nog in de Ab zien met Beast in Black, dus keuze is redelijk makkelijk

Moonspell vs Queensryche: Moonspell al te vaak gemist, deze keer niet dus.

Zondag:

Alice Cooper vs The Gathering, Mijn liefde voor het genre is begonnen bij Alice Cooper, die wint van alles.

Electric Callboy vs Venom, Venom nog nooit gezien, daar gaan we dit jaar dus iets aan doen.

Hoe zit het met de sfeer en drukte bij die tribute acts 's nachts? Is dat een goed gevulde metaldome met veel sfeer, of eerder een mager beestje?
Drukte hangt af van de populariteit van de acts. Op zaterdag gaat het met die Slipknot en SOAD tribute wel goed gevuld zijn. Op donderdag waarschijnlijk ook wel nadat The Offspring is afgelopen. Vrijdag vind ik lastiger inschatten, weet niet of men met duizenden tegelijk warmloopt voor een Green Day band.

De sfeer is er altijd wel geniaal. Zij die er dan nog voor willen gaan zijn meestal ook wel echt de feestmakers. Ik verwacht met name op de zaterdag wel vrij legendarische toestanden, met een goed gevulde Metal Dome vol met keihard meezingende, ietwat beschonken, festivalbezoekers.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Burgernfries
Die donderdag is wel tof gedaan (zeg ik in alle objectiviteit, want mijn ding is het absoluut niet), goed ingespeeld op de Nu-Metal revival. Alleen wat doet die Marilyn Manson band daar? Opbokken.
Die hele donderdag lijst is een tour pakket zie ik nu. Hebben afgelopen december met precies deze line up de UK getoured, door de zomer heen hebben ze op 2 andere festivals al shows samen en 1 festival met 2 van de 4. Dit is voor GMM gewoon een hele goede deal geweest wat betreft budget
Zij delen waarschijnlijk een backline (drums, amps, risers etc) en mogelijk zelfs leden. Dit zorgt voor een goede deal voor zowel de bands als het festival

Is inderdaad een band die over zijn prime is. Ze hebben gepiekt met Cannibal, erna was alles toch wat té platgeproducet vond ik. Het afscheid van gitarist/zanger Jason Cameron is toch een serieuze aderlating gebleken. Op plaat (The Seventh Sun) viel het nog mee, maar vooral live zijn ze serieus wat van hun smoel kwijtgeraakt. Die laatste plaat is belachelijk slecht vind ik persoonlijk.

Ooit nog gezien op de Macbeth stage op Groezrock en toen omvergeblazen (vooral ook door de zang van Jason Cameron). Daarna jaar na jaar nóg zien verbeteren. Dacht dat ze het ooit tot GMM headliner gingen schoppen, maar dat zie ik ze in de huidige bezetting niet meer doen. Wordt een beetje een While She Sleeps-verhaal vrees ik: veel te veel platen, veel te veel tours, niet meer weten wat je identiteit is en vervolgens ter plaatse blijven trappelen.
Heb hetzelfde ja. Was voorheen groot fan van Bury Tomorrow en een paar hele goede shows van ze gezien, maar de laatste show op Graspop viel echt tegen. De nieuwe muziek is ook niet veel soeps meer. Erg jammer. Ik zal nu dan ook maar naar ECB gaan kijken en Bury Tomorrow overslaan. (bij geen clashes had ik ze nog wel een kans gegeven)

• Leuk
Waarderingen: Mjz en dennis87
Drukte hangt af van de populariteit van de acts. Op zaterdag gaat het met die Slipknot en SOAD tribute wel goed gevuld zijn. Op donderdag waarschijnlijk ook wel nadat The Offspring is afgelopen. Vrijdag vind ik lastiger inschatten, weet niet of men met duizenden tegelijk warmloopt voor een Green Day band.

De sfeer is er altijd wel geniaal. Zij die er dan nog voor willen gaan zijn meestal ook wel echt de feestmakers. Ik verwacht met name op de zaterdag wel vrij legendarische toestanden, met een goed gevulde Metal Dome vol met keihard meezingende, ietwat beschonken, festivalbezoekers.
Welja, de zaterdag is mijn plan, en klinkt exact hoe ik het wil beleven.

• Leuk
Waarderingen: Projunk en Jamel
Dat gaat wel goedkomen dan! Nog nooit een slecht feestje meegemaakt 's nachts in de Metal Dome. :)
Idem alleen de realisatie die op een gegeven moment toeslaat dat het festival nog x dagen duurt en de ochtend nu al 4 uur dichterbij is dan ik zou willen. (Helemaal als de eigen tent om 9:30 al op 30 graden zit)

• Haha
Waarderingen: Jamel
Met jouw schema? Nee, wij kunnen inderdaad gemakkelijk een heel weekend op hetzelfde festival zijn zonder elkaar ook maar bij één band tegen te komen. 🤭

Wind Rose, Anthrax, Queensryche en Avatar zie ik in jouw schema, maar een deel schuingedrukt. Voor de rest inderdaad nergens

• Cool
Vrijdag vind ik lastiger inschatten, weet niet of men met duizenden tegelijk warmloopt voor een Green Day band.

Denk dat die vrijdag best goed zou gaan. Die Green Day tribute doet namelijk de set uit hun American Idiot era en dan als richtlijn de set van de Milton Keynes DVD. Doen dus echt vooral oudere nummers, en dan met een 90s grunge tribute erachteraan. Je gaat 90s rock liefhebbers hier best blij mee maken. En als je dan ziet dat de headliner die dag Volbeat is komt dat wel goed uit, als een wat toegankelijkere headliner en dan dit als after voor de dagjes mensen die het niet erg vinden het later te maken.

Maar die afters. Top!
Ik ga sinds 2015 elke afterparty af en heb er nooit spijt van, sochtends stap ik wel gewoon onder de douche om beter wakker te worden hahah
De sfeer is altijd gezellig, vooral met tributes van bands als SOAD. Die hele tent staat met de meeste tributes wel echt vol!
Al had je een paar jaar geleden een Tool tribute (die echt tof waren) maar gezien die als laatste speelden, na een Linkin Park tribute was het wat matig qua vulling van de tent.

• Leuk
Wind Rose, Anthrax, Queensryche en Avatar zie ik in jouw schema, maar een deel schuingedrukt. Voor de rest inderdaad nergens
Haha, als wij allebei toch op Graspop waren geweest dan zou ik Anthrax wel veranderen in dikgedrukt, puur om die show samen met jou te beleven. Al krijg ik je niet mee de circle pit in, vrees ik. ;)

Al had je een paar jaar geleden een Tool tribute (die echt tof waren) maar gezien die als laatste speelden, na een Linkin Park tribute was het wat matig qua vulling van de tent.
Zo haha, die Tool tribute! Daar was op het laatst echt bijna niemand meer over, op enkele tientallen diehards na. Maar man, wat was dat een vette belevenis! Helemaal losgegaan daar met mijn vriendengroep.

Achteraf bleek dat daar wel meer Festileakers bij waren, dus kan haast niet anders dan dat een aantal van ons elkaar daar gezien heeft. Grappig wel.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Haha, als wij allebei toch op Graspop waren geweest dan zou ik Anthrax wel veranderen in dikgedrukt, puur om die show samen met jou te beleven. Al krijg ik je niet mee de circle pit in, vrees ik. ;)

Klopt, weet ook niet hoe ver ik naar voren zou gaan bij thrash metal in een tent… beetje halverwege aan de zijkant is voldoende, zeker omdat ik WT ook volledig mee wil pakken (sluiten precies op elkaar aan)

• Leuk
Zo haha, die Tool tribute! Daar was op het laatst echt bijna niemand meer over, op enkele tientallen diehards na. Maar man, wat was dat een vette belevenis! Helemaal losgegaan daar met mijn vriendengroep.

Achteraf bleek dat daar wel meer Festileakers bij waren, dus kan haast niet anders dan dat een aantal van ons elkaar daar gezien heeft. Grappig wel.
Ik zal toegeven dat ik daar maar een paar losse delen van heb gezien, niemand van mijn vrienden wilden daarheen dus we stonden met een groep in een afgeladen Classic Rock. Die is tevens elk jaar ook echt goed vol, lekker meebrullen met classics met bier erbij.

• Leuk
  • Metal!
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
Hahaha hoe mooi.
Juist main programma was al bekend (wat kleine verschuivingen) en de meeste clashes al bekend.

Dus passé

Afterparty materiaal dat is pas nieuw en leuk over te vertellen.
Leuk dat deze dag zo 'n wending heeft.

• Leuk
De enigste 2 bands die ik zondag echt wil zien hebben een clash !! Electric Callboy en Bury tomorrow. BT al 5x gezien en de laatste 2 albums vind ik persoonlijk iets minder. EC slecht 1x gezien (Graspop 24) van een afstand en daar was het al een feest. Dus is de keuze niet zo moeilijk 😅 Hypa Hypa 🕺!!! Al doet het wel wat pijn om het geniale Black Flame niet mee te kunnen zingen:(
Wel blij met de clash Anthrax en LB en geen Anthrax-Offspring in tegenstelling tot mijn vrienden😁 Dat word Anthrax voor mij en dan een half uur de tijd om zo ver mogelijk naar voren te komen bij The Offspring 🤘

• Leuk
Waarderingen: talos654
Maar het is wel echt een clash die ik niet snap. Die bands hebben nog samen getourd en hebben grotendeels de zelfde fans! En The Plot In You is zo'n President geval voor mij, wat voor ne paddestoel is dat nu weer? Die waren me nog nooit opgevallen tot hier toe maar vallen me nu pas op. Ze hadden beter daar Bury Tomorrow gezet
Ik doe zelf Solstafir en Bury Tomorrow. EC ben ik geen fan van de beats, en al vaak gezien
Iedere band die jij niet kent een President noemen is ook zowat
The Plot In You is al actief van 2010 en heeft al 5 shows in België gespeeld, zijn recent gewoon wat populairder geworden terwijl Bury Tomorrow alleen maar achteruit gaat. (zeg ik als fan, helaas)

Wist je trouwens dat EC de drummer heeft van Sum 41?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh, Pommer en Ahbon

Users who are viewing this thread