Graspop Metal Meeting 2026

En daarmee zit de eerste dag erop!
Binnenkort een samenvatting, maar nu eerst direct verder met...

Friday's South Stage

1777073355238.png

Volbeat:
Voor fans van: Metallica, Johnny Cash, Elvis Presley, Godsmack, Five Finger Death Punch

Alter Bridge:
Voor fans van: Creed, Tremonti, Myles Kennedy, Shinedown, Black Stone Cherry, Stone Sour

Sex Pistols featuring Frank Carter:
Voor fans van: The Clash, Ramones, The Damned, Buzzcocks, Frank Carter & The Rattlesnakes

• Leuk
Waarderingen: MandyRose en saurus
(vervolg)

Cavalera "Chaos A.D.":
Voor fans van: Sepultura, Cavalera Conspiracy, Soulfly, Nailbomb, Machine Head, Lamb of God

Bush:
Voor fans van: Foo Fighters, Pearl Jam, Stone Temple Pilots, Silverchair, Candlebox, Live

Quicksand:
Voor fans van: Helmet, Fugazi, Gorilla Biscuits, Youth Of Today, Jane's Addiction

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en saurus
Quicksand
Niks voor mij

Bush
Ik had die ingeluisterd omdat ik naar Volbeat ging in najaar 2025 en zij waren voorprogramma. En toen hadden ze een leuk nummer dat ik niet uit m'n hoofd kreeg maar intussen weet ik totaal niet meer hoe dat nummer ging en ook de rest herinner ik me niet meer. Leuke band dus even maar blijkbaar niet voor m'n hele leven. Dus euh pas ... ik ga niet nog eens die moeite doen. Als ik er toevallig sta op de moment zelf, dan is het natuurlijk maar zo

Cavalera "Chaos AD"
Een van mijn must see's dit weekend

Sex Pistols
Absoluut niet

Alter Bridge
Prachtige stem maar de muziek is me toch wat te soft. Vroeger redelijk groot fan van geweest, ik heb de band zelfs nog ontmoet. Maar tegenwoordig ... meer nog een "leuk voor even maar niet voor m'n hele leven" band blijkbaar

Volbeat
Leuke band, maar geen mega fan. Ik heb de gewoonte met elke albumcyclus ze wel eens een maal te gaan zien wat dus inhoudt 1 maal om de 3 jaar ongeveer. En dat vind ik prima. Ik hoef die band niet vaker te zien. Nu, ik vond de combi TS - Volbeat wel tof. En of wel was het Volbeat en wachten op TS, ofwel was het TS en dan afhankelijk van hoe dood m'n voeten zijn nog Volbeat. Maar ene Dee Snider uit Amerika heeft daar anders over beslist. En nu is het eerder (sorry voor de spoilers) KL en ikke weg en geen Volbeat meer of Volbeat en ikke rap weg.

Disclaimer: de vrijdag en de zaterdag zijn voor mij naar Graspop normen enorm zwak. Zo zwak zelfs dat ik hier op het forum verkondigd had dat ik naar Hellfest ging gaan op die dagen. Helaas ben ik niet aan dagkaarten geraakt. Dus ik zal toch gewoon 4 dagen op Graspop zijn. Maar ik heb letterlijk geen subheadliners die dat dat ik wil zien, en slechts één headliner die me wel aanspreekt maar waarop ik geen 4 h ga wachten. Dus het zou goed kunnen dat ik na de band vlak voor Breaking Benjamin (sorry voor de spoilers) reeds mijn biezen pak en naar huis ga en tussendoor even wat deftige slaap ga doen. Ik las over mensen die het zalig vinden zich 4 dagen niks te moeten aantrekken en er niet aan zouden denken om nog zo een lange reis naar Hellfest te doen. Maar ik overweeg nu echt wel om zalig thuis te gaan slapen die vrijdag. Maar ge moet wel pakken dat ik slechts in Antwerpen woon hé! Niet in Groningen ofzo zoals velen onder jullie dat wel doen! Voor mij is het maar een uurtje reizen tot aan mijn eigen bed ;) Alleen dan wel hopen dat ik tegen dan opnieuw op mijn zij/rug kan slapen, want dat lukt me voorlopig momenteel niet door een gekneusde rib. Ik kan enkel zittend wat oppervlakkige powernaps doen momenteel

GMM Donderdag

Een kleine samenvatting van de hele donderdag, met ruim 30 stemmers voor iedere band/stage:

1777076234097.png

Dat levert de volgende 'gemiddelde' Clashfinder op:

1777076296315.png

Het lijkt er dus op dat de donderdag voor de meesten vrij langzaam op gang komt, maar dat velen wel al toeleven naar een redelijk vroeg hoogtepuntje bij Wind Rose. :)⚒️🎉
Naar de avond toe gaat iedereen het echter wel vrij druk krijgen, en is er op ieder podium wel wat moois en voor ieder wat wils.

Opvallend is eigenlijk ook wel hoe moeilijk het blijkbaar is voor een band om in het groen (boven 6,5) te geraken.
Zelfs bands die bij velen een (absolute) must-see zijn (bv. Cult Of Luna, Megadeth) hebben daar moeite mee, omdat daar ook nogal wat lage scores tegenover staan.
Het toont maar weer eens aan hoe divers dit forum eigenlijk is qua muzieksmaak. :)

Dat is ook hieronder terug te zien in de gemiddelde scores per podium, totaal en per deelnemer.
Zo is de Jupiler gemiddeld gezien het zwakste podium van de donderdag, maar voor sommigen is het juist het sterkste podium in de breedte gezien.

1777076677447.png

1777081841657.png

Laatst bewerkt:
Volbeat:
Jep, ik ben fan en dit gaat weer een heerlijk feestje worden. :cool:🎉
Sorry Not Sorry Friends GIF

Alter Bridge:
Typisch zo'n band die ik heel goed wil vinden (wat ze technisch gezien ook zijn), maar waar ik maar niet echt in kom. Al vaker geprobeerd in te luisteren, maar uiteindelijk geraak ik nooit ver óf ik heb er nauwelijks iets van meegekregen. Blijkbaar toch wat te generiek voor mij, al wil ik ze wel weer eens live een kans geven, als ik de kans krijg, misschien dat ooit alsnog de klik komt.

Ik was vroeger zeker wel fan, maar dan toch vooral van John Lydon/Johnny Rotten, dus voor deze pseudo-reünie loop ik niet zo heel erg warm.
Ben er vorig jaar wel naartoe gegaan op Lokerse Feesten (met ook Iggy Pop en The Damned), maar dat was toch vooral ter overbrugging tussen de twee metaldagen.
Ok, Frank Carter doet het echt niet slecht, integendeel, maar de rest is toch allemaal vrij statisch en braaf, en dat kan nooit de bedoeling zijn van punk.

Cavalera "Chaos A.D.":
Nooit echt een grote Sepultura-fan geweest, al ken ik vele nummers natuurlijk wel uit mijn tienerjaren, aangezien dat hun hoogtijdagen waren.
Zou ze eigenlijk best wel een keertje willen zien, maar daarvoor ligt South Of Heaven veel meer voor de hand.
Sterker nog, er is in juni sprake van een heuse Sepultura-overkill met zowel Cavalera als de 'echte' Sepultura op beide festivals.
Overigens voor wie het zich net als ik zou afvragen:
Cavalera is dus niet helemaal hetzelfde als Cavalera Conspiracy. Onder laatstgenoemde naam spelen de irmãos originele muziek, terwijl ze onder de eerste naam oude Sepultura-muziek spelen en opnieuw opnemen.

Bush:
Ken ik vooral als de band waarvan mijn zus groot fan was (en is), wat natuurlijk absoluut niets met de zanger te maken had... 🙄😅
Ken natuurlijk ook wel de nodige nummers, en sommige zijn ook best ok, maar een fan zou ik me nu niet bepaald willen noemen.
Leuk om ze vorig jaar eens te zien in het voorprogramma van Volbeat, maar tijdens GMM sta/loop ik naar alle waarschijnlijkheid ergens aan de andere kant van het terrein.

Quicksand:
Kende ik nog niet, dus geen echte mening over.
Ze worden blijkbaar vaak vergeleken met Helmet, maar ook daar word ik niet echt warm (maar ook niet per se koud) van.

Eén uitschieter met Chaos AD dat integraal gespeeld wordt, voor de rest nogal wat vraagtekens en nees.

Volbeat: Nog eens naar de setlist geluisterd en er zit zeker genoeg goede muziek tussen. Maar waar ik in de beginjaren ongelooflijk uitkeek naar een optreden van hen sta ik er nu nogal neutraal tegen. Zal dus toch afhangen van een eventuele clash met Cradle of Filth (die me twee jaar geleden bijzonder aangenaam hadden verrast) en dan van gevoel op moment zelf of ik ze ga zien.

Alter Bridge: Mede door de vele enthousiaste reacties hier ze echt meermaals ingeluisterd, maar dit is het echt totaal niet. Zelfs echt een band die ik niet wil horen en zo zijn er eigenlijk niet veel.

Sex Pistols: Ik twijfel. Veel beluisterd indertijd en heel aantal supergoede songs. Het is echt wel een legendarische band (natuurlijk niet hetzelfde zonder Rotten) die ik op zich heel graag eens wil gezien hebben. Maar ik vrees dat het een te vreemde eend in de bijt gaat zijn terwijl ik nochtans de bredere programmering op zich toejuich. Zal dus toch ook van eventuele clashes en moment zelf afhangen.

Cavalera Chaos AD: Hier geen twijfel, deze moet ik zien. Mijn lievelingsplaat van Sepultura, dit zou dus zeker een hoogtepunt moeten worden van de vrijdag die voor mij veruit de zwakste dag is.

Bush: Ook echt wel een kans gegeven en meermaals ingeluisterd maar is me toch ook gewoon te soft. Zou geen straf zijn als achtergrond terwijl ik aan de toog een pintje sta te drinken, maar zo zijn er veel te veel bands op vrijdag en dan komt het niet goed 😬

Quicksand: Nee, op een enkele uitzondering na is hardcore helemaal mijn genre niet en deze post hardcore in elk geval ook niet.

Volbeat: Prima band, maar zou ook niet zeggen dat ik er naar uit kijk. Ik zal er wel bij zijn. Beetje de typische act die nooit teleurstelt maar je ook niet van je sokken blaast

Alter Bridge: Voor mij de band in deze lijst waar ik het meest naar uit kijk! Nooit kunnen zien en op album wel fan. Vorige keer helaas moeten missen op Graspop dus nu wordt het tijd om ze eindelijk te gaan zien!

Sex Pistols: Ben er wel benieuwd naar, wil ze opzich wel zien. Dat generation sex project vorige keer was verschrikkelijk en ben nu wel benieuwd hoe ze het er vanaf brengen met een fatsoenlijke zanger.

Cavalera, Bush en Quicksand doen me niet veel.

Volbeat is dit jaar een van m’n most anticipated bands in de line-up. Ik had ze al zo vaak gezien, maar vond het altijd ‘wel oke’. Ik kende nooit veel, ik zette het nooit zelf op. Tot ze in 2022 speelden en ik om een of andere manier echt van m’n sokken werd geblazen. Kwalitatief een van de beste optredens van die editie, vind ik. Sindsdien ben ik giga fan, en dit jaar wordt de eerste keer dus dat ik ze als giga fan ga zien. 😁 Voelt alsof het terug de eerste keer gaat zijn, maar deze keer wél met luidkeels meebrullen.

Voor de rest ga ik enkel mss komen kijken naar Cavalera, want dat stelt nooit teleur. De andere bands heb ik niet zo veel mee, maar ik ga wel wat luisteren. Wie weet wordt een van die bands wel mijn volgende Volbeat.

Volbeat - Heb er niets tegen, heb er ook niets mee, het vermaakt en passeert zonder verdere impact. Misschien dat ik een half uurtje ga kijken.

Alter Bridge - Op zich wel een band waar ik fan van ben, maar ook eentje die ik nu niet elke keer hoef te zien als ze ergens staan. Heb ze eerder dit jaar al gezien in de AB, keertje overslaan op Graspop blijft wel een mogelijkheid. Maar misschien ook niet.

Sex Pistols featuring Frank Carter - Dit is gewoon een show van Carter die de Sex Pistols covert, dat er een paar belegen, ongeïnteresseerde en bejaarde mannen die in de echte Sex Pistols zaten, wat statisch in de achtergrond staan, zorgt er niet voor dat je kan zeggen dat je de Sex Pistols hebt gezien na hun optredens. Hopelijk is de uittocht bij hun optreden minder omvangrijk dan in Lokeren, daar was het pijnlijk.

Cavalera "Chaos A.D." - Ik kan die 167 Cavalera-incarnaties, wiens bestaansrecht het uitmelken van Sepultura is, niet meer uit elkaar houden. Het zal allemaal wel. Het gaat ongetwijfeld goed worden, maar heb het idee dat ik het ook wel al 10 keer eerder heb gezien onder andere noemers.

Bush - Vond deze band tijdens hun eerste jaren wel fijn (toen ze nog flagrante Nirvana-ripoff muziek maakten), daarna ben ik ze uit het oog verloren. Jaren terug nog eens gezien en toen was 't wel een goed optreden, dus wordt misschien tijd om ze nog eens te gaan bekijken

Quicksand - Vroeger wel regelmatig beluisterd door de link met bands als Deftones en Rival Schools. Vond het toen wel leuk genoeg om het nu te checken uit nostalgie.

Volbeat: meermaals gezien vooral in een verder verleden, vind hun oudere werk nog altijd wel goed. het zal van het moment zelf afhangen als ik een stukje ga kijken of niet, maar het hoeft voor mij niet perse.

Alter Bridge: een paar keer gezien en het is leuke muziek voor op de achtergrond terwijl je aan het eten bent meer doet het voor mij niet.

sex pistols feat frank carter: Frank Carter wil ik al langer zien dus denk dat ik hier wel een stukje van zal meepikken maar geen volledig optreden allicht.

Cavalera "Chaos A.D": Hier zal ik ongetwijfeld bij zijn de gebroeders Cavalera al in zoveel gedaantes gezien en ze stellen mij nooit teleur.

Bush: Nog nooit gezien en daar gaat dit jaar verandering in komen ben er zeer benieuwd naar want best wel fan van het oudere werk, glycerine, machinehead, ....

Quicksand: allicht niet

En daarmee zit de eerste dag erop!
Binnenkort een samenvatting, maar nu eerst direct verder met...

Friday's South Stage

Bekijk bijlage 19389

Volbeat:
Voor fans van: Metallica, Johnny Cash, Elvis Presley, Godsmack, Five Finger Death Punch

Alter Bridge:
Voor fans van: Creed, Tremonti, Myles Kennedy, Shinedown, Black Stone Cherry, Stone Sour

Voor fans van: The Clash, Ramones, The Damned, Buzzcocks, Frank Carter & The Rattlesnakes

Volbeat zal ik sowieso wel gaan zien, net zoals Alter Bridge

Sex Pistols weet ik zo niet. Wil het wel eens zien om gezien te hebben, maar toch ook al veel negatieve dingen over gehoord.

Cavalera en Quicksand zijn niet zo mijn ding en zal ik hoogstwaarschijnlijk links latten liggen

Bush moet ik nog meer inluisteren, maar klinkt wel goed!

Quicksand
Sluit ik niet uit zo vroeg op de dag. Het is altijd een ontdek slot voor mij. De krijgen dus allicht de kans.

Bush
Zonder clash ben ik hier zeker. Lang lang geleden op het toppunt van het oudere werk of net daarna gezien op pinkpop. De energie is me altijd bij gebleven en machinehead helemaal. Zonder degelijk clash is het een zekerheid met Bush voor mij.

Cavalera "Chaos AD"
Tja de cavalera mannen afgelopen zomer nog nailbomb gezien, het blijft allemaal goed wat 1 of 2 cavalera's produceren. Geeft ook meteen om de chaos ad nummer van Sepultura te vergelijken dit jaar.
Ik ga hier zeker kijken, lekker old skool raggen.

Sex Pistols
geloof niet dat dit aan mij besteed is, misschien een blik maar meer niet. Eten of andere bands.

Alter Bridge
Fantastisch groep van muzikanten en lekker op de achtergrond. Maar het is doorgaans te soft voor mij en heeft geen nostalgisch plekjes gekregen en staat daardoor min of meer buitenspel.
Ik ben waarschijnlijk in een tent.

Volbeat
Dit wordt een must niet voor mij maar voor mijn zusje. Buiten dat volbeat gedeelte zonder concurrentie speelt, maar hier mag geen minuut gemist worden. Sommige clashes zijn het niet waard (groep / solo).
Ik vind het oudere werk zeker goed en het nieuwe wat te poppy.
Must see en ik vermaak dus wel. Maar zal me wel op werpen om een keer extra pils te gaan halen.

Quicksand
Ben groot Jane's Addiction fan en vind dit erg lekker klinken, als het niet teveel clashed met de Marquee dan ben ik erbij.

Bush
Oude guilty-pleasure van mij...zo een beetje mijn introductie via grunge naar de (thrash/death)metal. Al betwijfel ik of het nog een schim gaat zijn van vroeger. Maar ook hiervoor geldt, als het niet teveel clashed met de Marquee (Asomvel) dan ga ik zeker even luisteren.

Cavalera "Chaos AD"
Ik vind eigenlijk alles wat raakt bij de Cavalera broertjes of Sepultura wel lekker dus hier ben ik bij.

Sex Pistols
Goed moment om iets te eten en op de achtergrond naar te luisteren...dan snel door naar de Marquee of Jupiler.

Alter Bridge
Nope, paar goede nummers, maar als ze beginnen te zwijmelen dan haak ik af.

Volbeat
Sommige nummers vind ik echt goed en andere zijn absoluut niet mijn ding. Maar waarschijnlijk ga ik dit wel even meepakken.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MandyRose
Quicksand
Zegt me helemaal niets. Ga ik dus ook niet zien waarschijnlijk.

Bush
Eigenlijk ken ik alleen Glycerine van Bush. Voor de rest ook niet echt gevolgd destijds. Ga het ook niet proberen voor dat ene nummer.

Cavalera
Een absolute must see! 2 jaar geleden ook een topshow met de over het algemeen nummers van de eerste 2 albums. De medley van Refuse Resist/Territory klonk toen al geweldig. Dit gaat een topshow worden. Wel een groot minpunt dat ze midden overdag staan.

Sexpistols
Behalve Anarchy in the Uk niet veel met de band. Mooi moment om te gaan eten.

Alter Bridge
Muzikaal een goede band. Krijg alleen kippevel van de zang van Myles Kennedy. En dan niet op de goede manier. Ga ik ver vandaan blijven.

Volbeat
Tja, wat moet ik er van zeggen. Volbeat heeft mij nog nooit teleurgesteld. Gaat weer een groot feest worden. Absoluut te gek in het donker. In '22 ook een waardige afsluiter na Maiden. Verwacht dat het nu ook weer een knaller wordt.

Ik zat daarnet even op setlist.fm te kijken naar de EU tourdata van Crowbar (staan al op alcatraz), toen ik zag dat er enkele data zijn toegevoegd in Europa eind juni, waaronder graspop. Heb dit opgezocht en zijn dus meerdere niewssites die claimen dat ze effectief op graspop staan. De band heeft zelf wel nog niks hierover gezegd. Heb dus geen idee of al die artikelen vals of incorrect zijn of ze toch nog een onaangekondigde vervanger zullen zijn

Ik zat daarnet even op setlist.fm te kijken naar de EU tourdata van Crowbar (staan al op alcatraz), toen ik zag dat er enkele data zijn toegevoegd in Europa eind juni, waaronder graspop. Heb dit opgezocht en zijn dus meerdere niewssites die claimen dat ze effectief op graspop staan. De band heeft zelf wel nog niks hierover gezegd. Heb dus geen idee of al die artikelen vals of incorrect zijn of ze toch nog een onaangekondigde vervanger zullen zijn
Welkom op het forum. 2 posts en anderhalve leak, keurig!

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: MandyRose en kvdb

Users who are viewing this thread