Graspop Metal Meeting 2026

Komt niet vaak voor inderdaad, maar er zijn wel aardig wat uitzonderingen:
  • 2025: Carcass 45 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2024: (Dark Funeral 5 min met Scorpions)
  • 2023: My Dying Bride volledig met Ghost (a.g.v. 3 uur GnR), Watain 30 min met Gojira, Eluveitie 25 min met Mötley Crüe
  • 2022: -
  • 2019: Cradle Of Filth volledig met Sabaton (a.g.v. 2 uur KISS)
  • 2018: Heilung (én Kataklysm) volledig met GnR (a.g.v. 3,5 uur GnR; Ghost daarvoor gek genoeg juist geen clash met Marquee), Watain 55 min met Iron Maiden (a.g.v. 2 uur IM)
  • 2017: -
  • 2016: Gojira volledig met Nightwish
Als aanvulling: omdat Iron Maiden 10-15 min. uitliep ook een clash met Hatebreed. Toch een minuut of 20 gemist daardoor.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Clashes zijn logisch, anders staat er een overvol podium.

Ik vind de mainstage zondag wel goed gevuld. Europe bijv. als 2e band? Die zakken wel steeds meer, van 3e band, naar sub, naar 3e band naar nu de 2e band.
Battlebeast nog als opener? I know nieuwe zangeres, maar dat was volgens mij nog niet bekend gemaakt.
Precies wat ik hier ook al verkondigde. Misschien niet de grootste klappers die er ooit stonden, maar overall toch wel een lekkere steady lineup toch?

De! Clash vorig jaar was Dethklok met Slipknot. Geen seconde spijt van gehad dat ik voor Dethklok heb gekozen. Denk dat @saurus daar hetzelfde over denkt😉
Ja dat was voor mij ook de grootste clash, zelfde keus gemaakt en dat was absoluut geen fout! Daarna direct door naar Opeth tijdens het laatste stuk van Slipknot.
"Who is talking so loud? It's that Slipknot guy again, isnt it?" Michael is altijd zo'n droogkloot, heerlijk

Ja dat was voor mij ook de grootste clash, zelfde keus gemaakt en dat was absoluut geen fout! Daarna direct door naar Opeth tijdens het laatste stuk van Slipknot.
"Who is talking so loud? It's that Slipknot guy again, isnt it?" Michael is altijd zo'n droogkloot, heerlijk

Het is ook gewoon jammer als die Slipknot guy z’n mond open trekt!

• Haha
Waarderingen: dogsoldierspoon
Of de keer dat de judas Priest set echt compleet fout gemixt was.
Toen ook naar opeth gevlucht kon moeilijk horen die keer dat het een droogkloot was, judas Priest kwam er gewoon vol doorheen gevlogen zo scheef gemixt.

Geloof dat bij de jupiler de bas nog wel zou kunnen horen.

De Slipknot guy en eigenlijk de gehele band klinken bruut op de nieuwe video van hun set op Resurrection, wat een geweldige festivalshow. Het blijft jammer dat Graspop gewoon niet genoeg moeite stopt in het maken van dit soort video's, maar wij het moeten doen met opnames van livestreams die niet altijd even best gemixt zijn.

De! Clash vorig jaar was Dethklok met Slipknot. Geen seconde spijt van gehad dat ik voor Dethklok heb gekozen. Denk dat @saurus daar hetzelfde over denkt😉
Idd daar heb ik ook geen seconde spijt van! Slipknot kan je zo vaak zien en al zo vaak gezien, Dethklok daarintegen is allicht ene keer en nooit meer! Dat is toch wel het zalige aan graspop dat ze soms zulke pareltjes neerzetten als alternatief op het grote geweld op de mainstages

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: MetalLimbo en Piebe71
Idd daar heb ik ook geen seconde spijt van! Slipknot kan je zo vaak zien en al zo vaak gezien, Dethklok daarintegen is allicht ene keer en nooit meer! Dat is toch wel het zalige aan graspop dat ze soms zulke pareltjes neerzetten als alternatief op het grote geweld op de mainstages
Heb precies dezelfde afweging gemaakt en ook geen spijt gehad van de keuze voor Dethklok. Unieke ervaring!

• Leuk
Waarderingen: saurus
In feite is alles al geweten, nog 5 bands ergens vanonder. Misschien nog een eindejaarspush dan de komende week? Weinig nut op daarmee te wachten?

Staan er al Belgische bands op de affiche? Anders zouden dat mogelijk die 5 nog wel kunnen zijn..
Dan horen we iets in februari.

In feite is alles al geweten, nog 5 bands ergens vanonder. Misschien nog een eindejaarspush dan de komende week? Weinig nut op daarmee te wachten?

Staan er al Belgische bands op de affiche? Anders zouden dat mogelijk die 5 nog wel kunnen zijn..
Dan horen we iets in februari.
Volgens mij alleen Bark en Fleddy Melculy. Bij mijn weten gebruiken ze Belgische bands niet heel bewust als laatste troef, gaat niet het verschil maken tussen wel of niet uitverkopen. Dus denk niet dat het louter om Belgische bands gaat voor de laatste aankondigingen.

saw so much respect GIF

In navolging van het onvoltroffen en vermakelijke Pinkpop+Werchter HURT/HEAL spel, dat inmiddels langzaam zijn ontknoping nadert, lijkt het me leuk om ook iets soortgelijks te doen voor Graspop en/of Alcatraz, uiteraard nadat eerdergenoemd spel is afgelopen.

Meer informatie en link naar poll in de H&M chat.

Precies wat ik hier ook al verkondigde. Misschien niet de grootste klappers die er ooit stonden, maar overall toch wel een lekkere steady lineup toch?
Het is ok.
Er tourt niet zoveel. GNR zitten nog op het strafbankje, Maiden 2x is wellicht wat over de top, Linkin Park staat sowieso op Werchter.
Met deze 3 (mits Axel ineens weer bij stem is) was het de sterkste line-up die ze konden plaatsen.
Volbeat en Sabaton kan ik helemaal grijs draaien, dus dat zit wel goed qua persoonlijke smaak.
Def Leppard, Offspring, Limp bizkit en Twisted Sister vind ik ook prima, maar het wauweffect is er wel af.
Bring Me The Horizon en Bad Omens zijn ook prima, maar ik had deze band wat meer verspreid over de dagen. BMTH bijv met Def Leppard en Architects met Volbeat of Sabaton.
En Bad Omens dan wisselen met de positie van Architects als sub.

Mijn ideale top of the bill met wat er tourt:
DO: GNR (axl in vorm) - BMTH - Def Leppard

Vr: Volbeat - Architects - Limp Bizkit -

Za: Linkin Park - Sabaton - Bad Omens - Alice Cooper

Zo: Iron Maiden - Within Temptation - Twisted Sister - Electric Callboy

Laatst bewerkt:
Laat ik vandaag vast de eerste zijn die iedereen alvast een heel mooi en gezegend 2026 wenst

Met heel veel mooie concerten een geweldig GRASPOP waarbij het dit jaar een paar graadjes koeler is maar wel droog blijft.

Dus allemaal ROCK ON 2026 in stay safe, en neem mij af en toe met een korreltje zout (ik hou ervan een beetje te zeiken en de boel op te jutten)

Users who are viewing this thread