Graspop Metal Meeting 2026

We hebben nog 1 headliner te gaan. Wij maakt de meeste kans?
GNR, Ghost of Gojira?
Misschien even alles op een rijtje zetten:

- GNR -> komt niet volgens jimmy
- Gojira -> geen renden om nog niet aan te kondigen
- Marilyn Manson -> geen reden om nog niet aan te kondigen
- Deftones -> stond op de mad cool leak maar heeft nog geen tour
- Ghost -> heeft nog geen tour
- Sleep token -> was door de download booker vermeld maar geen teken van een festival rondje dit jaar

Dan hebben we nog een lijst bands waar we niks van weten:

FFDP, Parkway Drive, A7X, Scorpions

Op basis van de reeds bekend gemaakte namen, ben ik redelijk tevreden.

Must see:
Breaking Benjamin ***
Limp Bizkit **
Architects **
Within Temptation **
Bring Me The Horizon *
Bad Omens *
Electric Callboy * (ga ze volgende maand al zien dus gevoel beetje minder)

Wellicht skippen of op de achtergrond:
Volbeat
Twisted Sister
Sabaton
Alice Cooper
Def Leppard
Baby Metal (wel kingslayer live hopelijk)
Megadeth
Ghost

Bands die ik nog hoop te zien:
Three Days Grace, A Day To Remember, Hollywood Undead, P.O.D., Bury Tomorrow, Trivium, Lacuna Coil, Static X, Drowning pool, From Ashes To New (cancellation goedmaken), Beartooth, ...

Hopelijk krijgen we morgen een pakketje, toch ideaal net voor het weekend 🙏

Laatst bewerkt:
Verwachten we deze week nog een pakketje namen? Of zouden ze de lijn verder zetten met de 4 bovenste namen per dag en per stage? Tot de kaartverkoop.

- Sleep token -> was door de download booker vermeld maar geen teken van een festival rondje dit jaar

Ffdp, a7x of scorpions zou het aantal bands van '24 op 8 zetten. Das slecht nieuws voor de @Piebe71 znne 3 jaar regel 😄

En das best ook wel veel op momenteel 16 bands. MAAR wel geen head of sub op herhaling dan tot op heden.

• Geweldig
Waarderingen: Piebe71
Ffdp, a7x of scorpions zou het aantal bands van '24 op 8 zetten. Das slecht nieuws voor de @Piebe71 znne 3 jaar regel 😄

En das best ook wel veel op momenteel 16 bands. MAAR wel geen head of sub op herhaling dan tot op heden.
Daar is natuurlijk ook geen enkel teken van een tour. Dus geloof ook niet dat een van die er zal staan dit jaar.

Ghost blijft op dit moment de meest logische imo.

Scorpions als headliner op Donderdag zou echt een droomaffiche zijn.

We hebben nog 1 headliner te gaan. Wij maakt de meeste kans?
GNR, Ghost of Gojira?
Hopelijk Gojira, maar anders Ghost.

Nu de eerste teleurstelling over deze voor mij waanzinnig slechte Main Stage-zondag wat is gaan liggen mijn eerlijkere mening over de line-up.

De acht headliners (van beide Main Stages):

Limp Bizkit - Een zeer twijfelachtige reputatie. Als ze de praatstoel thuis laten en 1u-1:15u hits knallen kan het een mooi optreden worden. Als er niks tegenover staat, geef ik ze wel een kans. In de hoop dat ze NA de nog aan te kondigen headliner spelen. Dan kan ik namelijk altijd eerder weg als ze toch zoals zo vaak er een potje van maken.

Volbeat - Een typische Graspop-band die altijd wel prima is. Zodra ze ook echt energie in de set gooien (dit doen ze helaas lang niet altijd) kan het voor mij de mooiste show van het weekend worden.

Twisted Sister: Nooit gezien, maar liveshows die ik online heb bekeken geven een wisselend beeld. Aan de ene kant hebben ze echt wel mooie nummers, maar aan de andere kant halen ze met overdreven publieksinteractie wel vaak de vaart uit de show. Grote kans dat ik ze laat schieten.

Bring Me the Horizon - De grootste metalcore band van het moment. Elk zichzelf respecterend mainstream metal festival zou ze moeten willen hebben. Ik heb ze ook nog nooit gezien maar ik vind op YouTube hun shows echt wel sterk. Ga ik zeer zeker een serieuze kans geven normaal gesproken.

Bad Omens - Dertien in een dozijn metalcore bandje dat ook nog eens op de recentere albums pop-achtig is geworden. Heb de liveshow die iemand tien pagina’s geleden adviseerde bekeken, maar het doet me niks. Zal ze dus laten schieten.

Sabaton - Al een paar keer gezien en nooit ben ik echt overtuigd. Ik ben dan ook niet van de powermetal 9 van de 10 keer. Alleen een band als Sonata Arctica is de uitzondering die de regel bevestigt.

Def Leppard - Kom op man, staat jaar in jaar uit de laatste edities op veel te hoge spots. Laat ze eens een paar jaar (dus voor altijd) wegblijven, want ze voegen echt helemaal niks toe aan een line-up in mijn ogen.

Qua headliners zit ik dus op een score van 2 bands die ik heel graag meepak. 1 band is een grote gok en met de overige vier heb ik helemaal niks. Er is nog één headliner aan te kondigen. Gojira zou wel de balans rechttrekken en Ghost ook enigszins. Maar nog een metalcore, powermetal of bejaardenhardrockband zou echt overkill zijn.

Dan nu de acht subs:
Within Temptation - Al 7x gezien. Ben er weleens klaar mee, zeker doordat ze lang niet altijd meer zo energiek zijn als vroeger. Vooral de keer als headliner van de Main Stage 1 was het zwaar ondermaats. Maar uiteraard zal ik ze wel weer gaan zien als ik er ben.

Megadeth - Ook al 7 keer kunnen meepikken zo ongeveer en ik ben nooit verder gekomen dan ergens op een grasveld te zitten met de band als achtergrondmuziek. Ik vind het maar eentonig.

Breaking Benjamin - Een zeer sterke boeking die ik nog nooit gezien heb en ook nog nooit gezien zou kunnen hebben realistisch gezien. Ze maken ook nog eens voor mij goede muziek dus dit is echt een absolute must see voor mij.

Architects - Net als Bad Omens een dertien in een dozijn metalcorebandje. Het klinkt allemaal hetzelfde voor mij en ik heb er dan ook niks mee. Zoals gezegd: Bring Me the Horizon is de enige metalcoreband waar ik wel iets mee kan.

Babymetal. Subheadliner van een Main Stage? Hoe dan? Ga lekker in het voorprogramma van K3 maar dit is echt helemaal niks.

Electric Callboy - Ik heb helemaal niks met deze voormalige eskimo’s en ik zal ze dan ook heel ver links laten liggen. Het klopt dan ook totaal niet dat ze juist op de rechterstage spelen ;-)

Alice Cooper - Staat ook 5x per 4 jaar op het affiche en is toch wel een gimmick van zichzelf geworden. Hoeft voor mij echt niet meer.

Bij de subs zit ik dus op 1/7 die ik heel graag zie en 1/7 die ik heel graag zag in het verleden en nu nog steeds wel zou gaan bekijken.

Dat komt dus neer op 4 van de 16 bands die reeds zijn aangekondigd die ik zou willen zien. Limp Bizkit tel ik niet mee omdat ze de vorige passage afschuwelijk waren.

Ter vergelijking. In 2025, 2024 en 2023 waren dat van de 18 bands op dezelfde posities er respectievelijk 7, 5 en 9.
Het zit dus wel aan de onderkant, maar het is inderdaad minder schrijnend dan het lijkt. Zeker als ik mijn wens zou volgen van drie dagen en daarmee de zondag skip zit ik wel goed in de cijfers.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en Joslittel
Hoe komt het dat men het opeens over rob zombie heeft eigenlijk, zijn die in de buurt tijdens graspop?

Vooral een wens in het rijtje van Amerikaanse bands die echt eens de oceaan over moeten naar de juni festivals zoals inmiddels succesvol Breaking Benjamin en minder succesvol Lamb of God (minder succesvol voor de juni festivals dus)

Hebben we eigenlijk ooit eerder de podiumindeling gekregen voor de start van de kaartverkoop?

De line up pagina op de website doet wel vermoeden dat we dat dit keer wel krijgen, zou wel tof zijn

Was dat afgelopen jaar niet met die poster met podium indeling?

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Zou Killswitch Engage heel misschien die TBC op vrijdag kunnen zijn? Hebben nog een aantal Europese shows staan in November, maar kan ze niet zo goed inschatten qua grootte.
Zou best kunnen hoor. In 2018 stonden ze als sub voor Parkway Drive, Iron Maiden en A7X. Alleen zie ik ze niet na Breaking Benjamin staan, zijn wat exclusiever en meer mainstream. Ervan uitgaande dat Volbeat als South HL afsluit dan hè? Mocht dat anders zijn, zou het nog wel kunnen als vierde band van het rijtje.

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Vorig jaar met dit jaar vergeleken sta ik er wel beter op. Niet perse allemaal must see maar tenzij de tbc head tegenvalt ziet het er naar uit datk telkens op de main zal kunnen afsluiten 👌

1000023790.jpg

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Rockbeer
Edit: Sorry Loeks reactie verkeerd gelezen! De zondag is voor mij een 0 uit 4 vwb interessante headliners/subs. Ik wil er niet een van zien tbh, ook niet als “Nice to have” . Nu is zondag altijd een erg zwakke dag vwb mijn muzieksmaak VS programmering.

Andere dagen minimaal 1 headliner welke ik ook voor Graspop al veel luisterde:
Do: Limp Bizkit en Megadeth
Vr: volbeat
Za: BMTH en Architects
Zo: niks nada noppes

@Graspop: graag de volgende bands, welke touren in juni, van do t/m za inplannen:
- Static X
- Bury Tomorrow
- Trivium
- The Offspring
- Black Label Society
- Alter Bridge
- Papa Roach (Fuck Parklife!)
- Malevolence
- Three Days Grace

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: pisser en PreFXDesigns
With some headliners announced for all 4 days, can we still expect more names tomorrow?
What do you guys think ?
i saw that Rock am ring has something planned for tommorrow

Users who are viewing this thread