Graspop Metal Meeting 2026

8 november is vooral een datum voor de luxepoezen onder ons. Ivm de accomodaties.

Voor de campinggangers zal het allemaal niet veel uitmaken. Dagtickets zie ik er niet uitvliegen (ook niet Zondag, juist omdat een Zondag is). Combis zijn er tot in het voorjaar.

Rustig de tijd om alles te luisteren.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Welke undercard namen kunnen we vrijwel zeker noteren? Niet een wensenlijst, maar gewoon bands die er vrijwel zeker zullen staan.

Wind Rose vanwege dat bandlid dat het heeft gezegd en daarnaast The Gathering. Maar verder?
Ik durf me er niet aan te wagen.
The gathering had ik ook in gedachten, maar GMM is voor mij te voorspellen dit jaar.

Channel zero die houden er ook mee. Dus die verwacht ik ook.

Heel benieuwd wat er dit jaar op de jupiler staat. Zelfde kaliber als normaal of de oude mainstage namen.

Verder hoop ik op psychonaut (geen idee of ze touren) op een later slot. Die heb ik gemist afgelopen jaar.

Tegelijk begrijp ik de kritiek ook en vind ik dit voor mijn smaak het saaiste rijtje headliners dat ze ooit hebben gehad sinds ik ga in 2012, er staat vrijwel niets aan de bovenkant waar ik echt heel enthousiast over wordt en dat is eigenlijk nog nooit eerder zo geweest

Ik ben gewoon een beetje klaar met mensen die hun eigen mening niet kunnen scheiden van de sterkte van de line up. Zeg gewoon dat het je ding niet ipv zitten te janken dat één of andere retepopulaire band een objectief slechte boeking is, je zet dan jezelf gewoon voor lul.
Okay but if most of the headliners are constantly touring everywhere and evidently so - is this not valid and objective criticism of the line ups quality and lack of unique bands?

That’s not the inability to separate ones own taste from the objective strengths and weaknesses, it’s just an observation that happens to be true.

• Leuk
Waarderingen: Piranha43
Okay but if most of the headliners are constantly touring everywhere and evidently so - is this not valid and objective criticism of the line ups quality and lack of unique bands?

That’s not the inability to separate ones own taste from the objective strengths and weaknesses, it’s just an observation that happens to be true.

Dat bands regelmatig terugkeren, betekent niet dat de lineup minder kwalitatief is. Ik denk toch dat je gewoon dezelfde bands zou zien bij vier dagen als bij drie dagen met net zo veel herhaling, kijk maar naar de jaren dat Graspop een driedaags festival was, daar had je ook gewoon regelmatig dezelfde headliners.

Er staat objectief gewoon een zeer sterk affiche op basis van deze namen.

Ik ben blij 😊 Ik ben nu ook wel niet de moeilijkste maar toch:

Volbeat en Sabaton: Megafan, dus altijd blij!

Breaking Benjamin EINDELIJK 😍

Bad Omens stiekem al op gehoopt.

BMTH, Architects, Alice Cooper altijd goed!

Def Leppard kan ik gelukkig inhalen nu 😊

Twisted Sister: Meebrulmomentjes

EC en Limp Bizkit: Feestje 🥳

WT en Megadeth OK als er niets anders is.

Babymetal: Een mens moet eten ook eh 😅

En dan moet er nog zoveel bekend gemaakt worden. Ik kijk er al weer naar uit 🥰

Hoewel er geen enorm grote klappers of verassingen bij zitten onder de headliners, heeft de line up dit keer uitgepakt met meerdere headline waardige subs. Ik denk dat we dat toch wel kunnen constateren met bands zoals EC, Architects, AC en WT.

Hoewel de line up misschien minder verassend is, staat er zo toch een heel sterk rijtje namen!

Ik ben gewoon een beetje klaar met mensen die hun eigen mening niet kunnen scheiden van de sterkte van de line up. Zeg gewoon dat het je ding niet ipv zitten te janken dat één of andere retepopulaire band een objectief slechte boeking is, je zet dan jezelf gewoon voor lul.
Geef even aan of je op mij doelt, dan kan ik mezelf nog verdedigen...

Dat bands regelmatig terugkeren, betekent niet dat de lineup minder kwalitatief is. Ik denk toch dat je gewoon dezelfde bands zou zien bij vier dagen als bij drie dagen met net zo veel herhaling, kijk maar naar de jaren dat Graspop een driedaags festival was, daar had je ook gewoon regelmatig dezelfde headliners.

Er staat objectief gewoon een zeer sterk affiche op basis van deze namen.
Er zijn een paar unieke bands die we niet zo makkelijk vangen als Graspop.

Zie SOAD, LP, etc

Als ik dan kijk naar de andere juni festivals die wat bekend hebben. Dan zie ik veel vergelijkbaars.
Zie rock am Ring of Sweden rock.

Wat die extra hebben is Iron Maiden of LP. Dat gaat op GMM niet of is gewoon herhaling.

Nou ja ik hoop nog steeds op APC, die zie ik vaker net onder de headline spot staan of Rob Zombie.
We kunnen ook hopen dat heel het budget op is gegaan aan SOAD.... gewoon heel hard hopen.

Maar eindconclusie zal wel zijn dat ik me vermaak.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Sterke toevoeging toch.

Door het feit dat wij dit jaar uitzonderlijk de grens oversteken en naar Rock am Ring gaan zal het voor mij hooguit een dagje Graspop worden, een mens kan helaas niet alles hebben.

Afwachten wat er bij die donderdag bij komt als headliner en qua undercard en dan zou dat wel eens die dag kunnen worden. Hoop op Ghost.

Als sepultura in de undercard staat, is het dan weer goed?

I disagree.

For an annual festival uniqueness is a positive quality in a lineup as it makes the experience fresh, interesting and keeps things from getting boring. Thus, the lack of unique bookings does indeed lessen a line ups quality.

Breaking Benjamin (oke geen headliner) voor het eerst op Graspop en zelfs in België, Twisted Sister heeft er 10 jaar niet gestaan, Bad Omens staat er volgens mij ook voor het eerst en ook meteen nieuwe headliner. Meerdere bands die er tegen die tijd ook al 4 jaar niet hebben gestaan. Dan heb je eigenlijk maar een paar namen die er weer snel staan en natuurlijk Alice Cooper die er altijd wel ergens te vinden is.

Het valt dus eigenlijk wel gewoon mee met hoeveel er nou echt recycle is. Dat de nieuwe namen en namen die er toch al een paar jaar niet hebben gestaan dan niet jouw smaak zijn, kan Graspop natuurlijk niks aan doen...

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Voor degene die niet kunnen wachten op de poster.
Graspop-2026.png

Breaking Benjamin (oke geen headliner) voor het eerst op Graspop en zelfs in België, Twisted Sister heeft er 10 jaar niet gestaan, Bad Omens staat er volgens mij ook voor het eerst en ook meteen nieuwe headliner.
Yes, those 3 bands out of 14 are indeed the ones that I find most interesting, even though TS isn’t really my cup of tea for example.

I don’t consider the booking of those to be boring.

Niet maar dat is in iedergeval een andere richting.
Maar vertel gerust waar je nog op hoopt.
There’s too many bands to list that could still surprise me in a positive way. I’m not really worried about the undercard not satisfying me.

What separates Graspop from smaller festivals that also have good smaller names is the selection of headliners though. That, and the premium you pay for those headliners.

If the headliners aren’t working, that’s a bit of an issue in my opinion.

I’ll probably still go and have a good time. However, valid and constructive criticism is just part of a forum and I will always voice it if I feel like it’s justified.

That’s all I got to say on this.
Fingers crossed for a more interesting undercard, I guess.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Ben het met je eens dat Graspop af en toe de makkelijke boekingen af en toe wel eens mag weg laten om iets unieks te boeken, maar uiteindelijk gaan die altijd voor een goede en veilig resultaat. Dat is inderdaad soms best jammer.

Denk dat het bijvoorbeeld bij Hellfest wel veel zal helpen dat die ieder jaar sowieso uitverkopen, dan kan je gemakkelijker risico's nemen

Kijk bijvoorbeeld naar die gojira - machine head dag in 2023. Het was een fantastische zet om machine head naar europa te brengen voor een exclusieve show, maar volgens mij verkocht die dag best wel slecht. Terwijl het voor de fijnproevers hier één van de beste combi's was van de afgelopen jaren. Hetzelfde ook voor die behemoth headline show, fantastisch gedaan maar vrijwel iedereen ging naar huis

Als die dan in plaats daarvan gewoon volbeat kunnen boeken en een pak meer tickets verkopen dan zullen ze dat gewoon doen

Dan speelt natuurlijk het werchter argument nog mee met bands als linkin park, en als laatste wil ik nog aanhalen dat het vaak ook persoonlijk aanvoelt of iets snel terugkomt. Ik dacht zelf bij de aankondigingen van within temptation, sabaton en volbeat ook "alweer" terwijl die bands er al 4 jaar niet stonden

Users who are viewing this thread