Graspop Metal Meeting 2026

Is camping included at Hellfest? 359 euro is pretty steep.

I think Graspop was 309 this year, if I would have a wild guess I would assume a 10 euro price increase
Camping + parking is included. They also have a huge hypermarket right next to the campsite, so cheap beer/whiskey/jagermeister/food/tent whatever. Also endless supply of icecubes! I have not had a single lukewarm beer on the campsite even in 39 degrees!

How was the ''supermarket'' on the GMM campsite this year? I remember it as a gift from Satan last year so was it good again this year?

39 graden dit jaar was wel extreem hoor. Weet niet in hoeverre Hellfest schaduwplekken heeft? Met de hoeveelheid randactiviteiten verwacht ik wel dat ze daar ook redelijk wat voor hebben geregeld.
Ik wil ergens komende jaren zeker eens een editie van GMM missen om Hellfest eens mee te pakken. Lijkt me wel echt een heel toffe ervaring.
Heel veel schaduwplekken maar het was absoluut niet te doen daar. Het terrein zelf is wel zo ontzettend druk dat schaduw vinden best lastig is. Zelfs de camping heeft her en der wat schaduwplekken maar met 39 graden ga ik gewoon de zon niet in. Zelfs in de schaduw ging ik dood. Drinkwater is ook best lastig te krijgen op het terrein. Bijna alle wc's zijn van die bio-karton-zaagsel-dozen en geen stromend water kunnen vinden op de hele camping.

Het is het zeker waard om een keer te checken want het is wel een hele beleving daar. Ik heb ook nog nooit zo'n goedkoop festival weekend gehad omdat bijna al het drinken en eten smiddags uit de supermarkt kwam, en het eten op het terrein niet alleen goedkoper is, maar de portie groter en daadwerkelijk gevuld met proteïne. Op GMM betaal ik €18 voor een wok met kip en dan zit er 90% rijst, 5% ui en 5% kip in als je geluk hebt. Kan ik na een uur weer eten gaan halen. Maar wat je op het terrein bespaard betaal je uiteindelijk 3-dubbel aan toll dus tja..

Laatst bewerkt:
Serieus,....heb ze een aantal jaar geleden op werchter gezien,....Sfeer sloeg heeeeeel snel om en serieus ,... ik heb al 3 jaar geen enkel Bon Jovi nummer meer opgezet sindsdien,....zelfs Runaway niet meer.

Dit was voor mij de grootste deceptie van de eeuw en trek maar gerust het vergelijk met GNR.... zet ze allebei op de donderdag en je weet dat je een lege weide zal hebben, helemaal voor jezelf alleen, om ze een keer gezien te hebben
Ik zit net een clip van Bon Jovi in 2024 te kijken... holy shit.

Maar het lijkt helaas een ding te zijn om ouwe lullen die niet kunnen zingen gewoon op headline plekken te zetten. Veel mensen kunnen het gewoon niet verdragen dat sommige bands gewoon verleden tijd zijn. Ozzy klonk dit weekend niet eens half zo slecht als Klaus of Axl en zelfs die weet dat het gewoon een keer tijd is om te kappen en niet elke keer jezelf voor schut moet zetten. Echt 1 of maximaal 2 van die vintage acts en het liefst niet als afsluiter op de main, want het is echt een beetje schandalig om een hele dag aan goede acts af te sluiten met kattengejank en slaapliedjes.

En ergens maakt het mij ook weer niet uit want ik sta dan toch wel bij een act die wel kan performen in de Marquee. Dus als het even kan om alle oude lullen ook echt op 1 dag te laten komen, het liefst donderdag, dan kan je daarna goed verder met de rest van het festival.

Ik zit net een clip van Bon Jovi in 2024 te kijken... holy shit.

Maar het lijkt helaas een ding te zijn om ouwe lullen die niet kunnen zingen gewoon op headline plekken te zetten. Veel mensen kunnen het gewoon niet verdragen dat sommige bands gewoon verleden tijd zijn. Ozzy klonk dit weekend niet eens half zo slecht als Klaus of Axl en zelfs die weet dat het gewoon een keer tijd is om te kappen en niet elke keer jezelf voor schut moet zetten. Echt 1 of maximaal 2 van die vintage acts en het liefst niet als afsluiter op de main, want het is echt een beetje schandalig om een hele dag aan goede acts af te sluiten met kattengejank en slaapliedjes.

En ergens maakt het mij ook weer niet uit want ik sta dan toch wel bij een act die wel kan performen in de Marquee. Dus als het even kan om alle oude lullen ook echt op 1 dag te laten komen, het liefst donderdag, dan kan je daarna goed verder met de rest van het festival.
Hey, blijf anders gezellig thuis? Het zijn die (oude) artiesten die ervoor gezorgd hebben dat jouw Marquee bandjes een podium kunnen hebben om uberhaupt te komen spelen.

Beetje meer respect voor de bands die Graspop mee gemaakt hebben zou u sieren. Dit is ook wat Graspop en tal van andere festivals siert.

Dat ze volgend jaar het namiddag/late namiddag programma maar vullen met de oude garde nu het nog kan!

Hey, blijf anders gezellig thuis? Het zijn die (oude) artiesten die ervoor gezorgd hebben dat jouw Marquee bandjes een podium kunnen hebben om uberhaupt te komen spelen.

Beetje meer respect voor de bands die Graspop mee gemaakt hebben zou u sieren. Dit is ook wat Graspop en tal van andere festivals siert.

Dat ze volgend jaar het namiddag/late namiddag programma maar vullen met de oude garde nu het nog kan!

Zitten jouw oordoppen iets te diep in je gehoorgang ???

Oude bands ? prima, zijn er genoeg die het gat kunnen opvullen en ,....die nog wel kunnen zingen (Joey Tempest van Europe bijvoorbeeld)
Scorpions was ook nog om aan te horen en natuurlijk Judas Priest

En zo zijn er nog genoeg andere, maar elk jaar die namen noemen waarvan we weten dat ze gehoorschade opleveren en zware depressies en jeugd dromen kapot maken ( zag Jon Bon ooit in de Kuip met een voorprogramma met oa slash en dat was een hoogtepunt in mijn toen jonge leven )

Dus heeft niets met respect te maken, meer met respect van de band/zanger naar ons toe om onze jeugd dromen niet te verpesten en de eer aan zichzelf te houden.

En in de (late)namiddag lekker bands met potentie zoals een Avatar of Dominum oid

• Leuk
Waarderingen: Akephalos

Deze opmerking snap ik totaal niet.

Het gaat toch niet over de bands wat nog altijd top performances geven,
Denk maar aan een judas Priest, Alice Cooper, etc.

Maar als bands blijven touren met zangers zoal Axl dan gaan zelfs de fans teleurgesteld weg. Ik hoor de muziek van GnR en Bon Jovi bijvoorbeeld heel erg graag, maar als ik ze live bezig hoor dan is dit toch wel echt 3 uur aan teleurstelling.

Op deze manier touren is ook disrespect naar de fans toe..

Dus heeft niets met respect te maken, meer met respect van de band/zanger naar ons toe om onze jeugd dromen niet te verpesten en de eer aan zichzelf te houden.

Een artiest is ons sowieso niks verschuldigd. Moeten gewoon zo lang door spelen als ze zelf willen. Vind ik dan, Whitesnake niet meer om aan te horen, maar ook dat vergeten we wel weer en dan is t gewoon weer prima luisteren met de studioversie

• Winning
Waarderingen: MetalLimbo

Maar als bands blijven touren met zangers zoal Axl dan gaan zelfs de fans teleurgesteld weg. Ik hoor de muziek van GnR en Bon Jovi bijvoorbeeld heel erg graag, maar als ik ze live bezig hoor dan is dit toch wel echt 3 uur aan teleurstelling.

Ook hier mijn bovenstaande opmerking wel van toepassing, disrespect vind ik wel wat overdreven. Zelf uiteindelijk ook weggelopen bij een GNR, Whitesnake was niet om aan te horen, maar uiteindelijk overheerst bij mij dan toch gewoon het goede gevoel van de gave momenten en niet zo’n slechte show.

Tuurlijk jammer, maar ook hier heb je gewoon de keuze om niet te gaan kijken, ook als je fan bent.

• Leuk
Wanneer je optreed tijdens een eigen show dan mag je voor mij alles zeggen wat je wil. Het publiek weet namelijk wel dat de band een bepaald standpunt heeft. Maar op een festival vind ik dat je dit moet laten. Within Temptation die met een Oekraine vlag gaat zwaaien op het podium dan zeg ik afschieten. Ik zit daar niet op te wachten. Een verhaal vertellen over de klote toestand in de wereld vind ik prima en zelfs kan mij dat ontroeren soms maar neem geen standpunt in voor wie of wat je bent. En muziek is zeker geen politiek tenminste niet een uitgangspunt. Dat er politiek in muziek kan worden gebruikt is weer wat anders. Wat gaan we doen wanneer er Russische, Oekraïnse,Istraelische en pallestijnse vlaggen worden gezwaaid in het publiek? Dit moeten we allemaal niet willen op een Festival.
misschien moeten we net meer opkomen tegen onrecht...
en er zijn genoeg voorbeelden van bands die politiek wel gebruiken als insteek

het zelfde als zeggen Rage against the machine, je mag komen spelen; maar niets politiek getint.
dan moeten die een hele set zwijgen

Ik heb ook wel weer zin in eens een headline set van Within Temptation op Graspop, maar daar zal ik wel redelijk alleen in zijn denk ik
Gaat er bij mij ook altijd prima in hoor. Je weet wat je krijgt en dat doen ze goed. Elke editie heeft voor mij een paar van dat soort bands nodig. Een band waarbij je zonder een half jaar studeren de hele set kan meezingen en het even 'hersenloos' vermaak is.

Ja maar als bands na wissel van een bandlid komen optreden is het gezeik weer van ‘… is niet de originele zanger/gitarist/drummer etc.’

Stop gewoon met klagen over die bands die blijven terugkeren. Ga gewoon niet naar Graspop als je hun niet wil horen. Liever een Journey/Whitesnake/Scorpions dan een Till Lindemann.

Weinig tot geen enkele band die nu bij de nieuwe garde hoort kan een wei zo verenigen als 1 van de oudere vaste waardes dat kan.

Wind of Change horen op Graspop blijft een magisch momentje waar heel de wei naast zich kijkt en glimlacht naar een onbekende die naast hem/haar staat. Prachtig toch?

Wind of Change horen op Graspop blijft een magisch momentje waar heel de wei naast zich kijkt en glimlacht naar een onbekende die naast hem/haar staat. Prachtig toch?
Ik weet niet hoe het met Scorpions zit.... maar zo'n moment is niet prachtig als het kneitervals is... zoals met de bekende hits van GnR of Bon Jovi nu live.

Ik weet niet hoe het met Scorpions zit.... maar zo'n moment is niet prachtig als het kneitervals is... zoals met de bekende hits van GnR of Bon Jovi nu live.
Scorpions vond ik in 2011 echt super gaaf en inderdaad dat magische moment bij Winds of Change waar @graspopmentalmeeting het over heeft.
2015 en 2017 was ik zelf niet op Graspop, dus daar heb ik ze niet gezien. 2022 wel en daar was het helaas gênant slecht. En ik begreep dat het in 2024 wel weer oké klonk.

Ik ben zelf groot liefhebber van Graspop z'n gewoonte om elk jaar wel een aantal plekken op het affiche te reserveren voor al heel lang meelopende rockbands. Toch een unieke kans om wat van die legendarische namen te zien waar je normaal misschien niet zo snel naartoe zou gaan. Ik althans niet, maar erg blij dat ik op Graspop bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd en Uriah Heep heb kunnen zien, om er een paar te noemen. Of afgelopen jaar Savatage, dat was geweldig. Zeker ook omdat Zach Stevens prima bij stem was. Dat is voor mij wel een dealbreaker ook hoor, als het echt nergens meer naar klinkt dan hoeft het voor mij ook niet.

Bij scorpions liet hij de zang voornamelijk over aan het publiek en werd de rest van de set vorig jaar prachtig gevuld met gitaarspel.

Je kan ook niet van 1 set uitgaan dat ze nooit meer moeten terugkomen. Zo heb ik Aerosmith ooit gezien en dat was echt rampzalig slecht maar het jaar erna was de stem weer op en top in orde. Graspop is een momentopname en als het je dagje niet is als zanger dan ja… is het wat het is.

Je kan het toch ook een 70-jarige niet kwalijk nemen om te doen wat hij graag doet. De prijs zal (denk ik) van een band als Scorpions wel evenredig gedaald zijn met de kwaliteit.

• Leuk
Scorpions vond ik in 2011 echt super gaaf en inderdaad dat magische moment bij Winds of Change waar @graspopmentalmeeting het over heeft.
2015 en 2017 was ik zelf niet op Graspop, dus daar heb ik ze niet gezien. 2022 wel en daar was het helaas gênant slecht. En ik begreep dat het in 2024 wel weer oké klonk.

Ik ben zelf groot liefhebber van Graspop z'n gewoonte om elk jaar wel een aantal plekken op het affiche te reserveren voor al heel lang meelopende rockbands. Toch een unieke kans om wat van die legendarische namen te zien waar je normaal misschien niet zo snel naartoe zou gaan. Ik althans niet, maar erg blij dat ik op Graspop bands als Aerosmith, Kiss, Lynyrd Skynyrd en Uriah Heep heb kunnen zien, om er een paar te noemen. Of afgelopen jaar Savatage, dat was geweldig. Zeker ook omdat Zach Stevens prima bij stem was. Dat is voor mij wel een dealbreaker ook hoor, als het echt nergens meer naar klinkt dan hoeft het voor mij ook niet.

Mocht je ooit de ruimte hebben in je spoorboekje, zeker Europe eens meepakken dan nog, of in ieder geval even t einde van de set!

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Imag en Slyder73x
Mocht je ooit de ruimte hebben in je spoorboekje, zeker Europe eens meepakken dan nog, of in ieder geval even t einde van de set!
+1

Heerlijke band en mijn gatewayband tot hardrock en metal. Ook nog eens een band met een goede dosis zelfspot. Veel spelplezier en naast de bekende jaren 80 deuntjes ook nu nog relevante albums (war of kings bijvoorbeeld). En Tempest is gewoon een rasentertainer.

• On fire
Waarderingen: Slyder73x
Al eens gedaan in 2012. Was oké en inderdaad leuk om af te strepen. Maar ik heb met hun muziek dan weer een stuk minder, dus zou niet zo snel weer een set van hun gaan bekijken.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Users who are viewing this thread