Graspop Metal Meeting 2025

Naast de lijstjes, meteen een extra vragenrondje:

Hebben jullie nog specifieke datums om naar uit te kijken in aanloop van Graspop? Naast de timetable uiteraard.

Ik denk zo snel dan aan:
- 27 mei; de setlist van Iron Maiden
- week van Graspop voor de signeersessies

Maar misschien zijn er dus wel meer startdata van tours voor setlists, of persoonsgebonden dingen als die “hypedag” van wie t ookalweer was.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: prins en MandyRose
Heb dit ook al eens in het Pinkpoptopic beantwoord. Ik werk sinds mijn 16e quasi heel de zomer en sinds ik ben moeten stoppen met voetbal ook doorheen het jaar. Dus belachelijk veel werken helpt.

- ik drink quasi enkel water en eet ook vooral goedvullende dingen + sochtends eigen eten (voor RW zorg ik dat ik genoeg eet tot s avonds aangezien ik daar op kot blijf slapen)
- ik geef doorheen het jaar ook niet zoveel uit aan andere dingen, ben bvb niet echt een feester, dus doet wel wat qua budget
- veel vrienden gaan werken (op RW) en mogen daardoor gratis.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en johanra

Hebben jullie nog specifieke datums om naar uit te kijken in aanloop van Graspop? Naast de timetable uiteraard.

Ik denk zo snel dan aan:

Maar misschien zijn er dus wel meer startdata van tours voor setlists, of persoonsgebonden dingen als die “hypedag” van wie t ookalweer was.
Vooral inderdaad de setlists en de timetable. Setlists zullen ook wel een beetje doorslaggevend zijn voor mijn clashes, ben dus wel benieuwd naar Korn en Airbourne

Maar ik vraag me af hoe jongeren dit kunnen blijven betalen die met alles erop en eraan een keer blij mogen zijn met netto 15 euro per uur in de supermarkt. Terwijl ze dus niet fulltime werken ivm studie.
Hier dus zo'n 19 jarige student. Zoals eerder al genoemd is het vooral aankopen verdelen, maar ook dan is het nog dramatisch (met hamburgers van 16 euro). Als cadeutje heeft mijn moeder voor mij en mijn broer de helft betaald dit jaar, dat helpt wel mee😂. En het helpt dat ik een baantje heb en regelmatig nog fors bijverdien met muziek

Ik denk zo snel dan aan:

Voor mij inderdaad ook bepaalde setlists. Bijvoorbeeld die van Thrice, want die gaat letterlijk bepalen of ik daar m'n festival ga afsluiten, of niet.

Maar ik kijk ook wel weer uit naar de aankondiging van het nachtprogramma. Kijken of er nog ergens een leuk feestje te vieren valt. Al moet ik op basis van de concept-clashfinders wel elke dag weer heel vroeg op het terrein zijn, dus om dan de avond ervoor tot diep in de nacht te gaan feesten...

• Winning
Waarderingen: Piebe71

Ik denk zo snel dan aan:

inderdaad de setlist van een aantal bands maar dat zal pas in de laatste dagen van mei komen en begin juni
verder naast de timetable, plattegrond etc geen idee eigenlijk

hopelijk geen cancellations meer dit jaar.

Lijstjes, leuk! Alleen... Het gaat echt nog niet. Hoe kan ik melden naar welke shows ik het meest uitkijk als ik nauwelijks zicht heb op timetables en clashes. Ik blijf hopen dat de clusters en lege momenten zich wat beter uitvullen en dat het uiteindelijke tijdschema niet zomaar de volgorde op de poster aanhoudt.

Ik kom er op terug, ergens tussen eind april en midden mei ofzo 😉
Heb in mijn lijstje eerlijk gezegd totaal geen rekening gehouden met timetable/clashes etc.
Heb gewoon van iedere dag de 3 bands gekozen waar ik het meest naar uit kijk
Vandaar ook dat ik Jinjer en Opeth bieden in mijn top 3 heb:LOL:

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Heb in mijn lijstje eerlijk gezegd totaal geen rekening gehouden met timetable/clashes etc.
Heb gewoon van iedere dag de 3 bands gekozen waar ik het meest naar uit kijk
Vandaar ook dat ik Jinjer en Opeth bieden in mijn top 3 heb:LOL:
Dat was toch ook de uitvraag van @MetalLimbo ? Clashes telden niet mee toch? Sowieso zijn de clashfinders nog niet accuraat genoeg op het moment

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer en MetalLimbo

Ik denk zo snel dan aan:

Setlist Maiden. Niet onmisbaar, maar wel heel nieuwsgierig waar ze mee komen voor het 50 jarig bestaan van de band!

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Mijn top 3 per dag, in willekeurige volgorde. Ik had er gerust 5 van kunnen maken!

- Dream Theater
- Landmvrks
- Psychonaut

- Jerry Cantrell
- Knocked Loose
- Opeth

- Nine Inch Nails
- Imminence
- Last Train

- Thrice
- Currents
- Alcest

Goeie mix van subgenres ook. Ik kan niet wachten.

Ik ben wel jaloers dat u zoveel heeft om naar uit te kijken. Mijn clashfinder is wel redelijk gevuld met zo'n 10 acts per dag, maar daar blijft het ook echt wel bij
10 acts per dag is toch ook meer dan prima?
Uit ervaring weet ik dat dat ook wel zo ongeveer het maximum is wat je per dag kunt zien (volledige optredens althans).
Ok, je zult wel niet 10 must-sees per dag bedoelen, en wellicht vallen er van die 10 ook nog enkele samen, maar ook dan lijkt me dat nog geen slechte score.
Er zijn mensen die zelfs niet verder komen dan 2 of 3 bands per dag. Dan vraag ik me wel eens af of zo iemand überhaupt wel naar de juiste festivals gaat of aan het kijken is...
Maar dan bedenk ik me ook weer dat gasten als deze bestaan, die maar één band op een heel weekend willen zien:

Lijstjes, leuk! Alleen... Het gaat echt nog niet. Hoe kan ik melden naar welke shows ik het meest uitkijk als ik nauwelijks zicht heb op timetables en clashes. Ik blijf hopen dat de clusters en lege momenten zich wat beter uitvullen en dat het uiteindelijke tijdschema niet zomaar de volgorde op de poster aanhoudt.

Ik kom er op terug, ergens tussen eind april en midden mei ofzo 😉
Snap ik, heb wel hetzelfde probleem.
Maar voor deze poll is het heel simpel: je kunt gewoon doen alsof er helemaal geen clashes zijn. 😉

Setlist Maiden. Niet onmisbaar, maar wel heel nieuwsgierig waar ze mee komen voor het 50 jarig bestaan van de band!
We mogen uitgaan van een very best of. Wat in het geval van Maiden dan nog alle kanten op kan. Hun legacy tours zijn toch sterker dan de album tours. Dus het beste uit de legacy tours kan alleen maar vuurwerk betekenen. Veel jaren ‘80 maar misschien ook A Brave New World (want wát een comeback van Bruce was dat hé!). Hoe dan ook, dan kan niet fout gaan!

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass
We mogen uitgaan van een very best of. Wat in het geval van Maiden dan nog alle kanten op kan. Hun legacy tours zijn toch sterker dan de album tours. Dus het beste uit de legacy tours kan alleen maar vuurwerk betekenen. Veel jaren ‘80 maar misschien ook A Brave New World (want wát een comeback van Bruce was dat hé!). Hoe dan ook, dan kan niet fout gaan!
Aangezien het enkel de eerste 9 albums zijn, zullen er geen nummer van brave new world tussenzitten:

In 2025 they will headline the festival for the 11th time when their ‘Run For Your Lives Tour’ stops off in Dessel to celebrate half a century of Iron Maiden. Brace yourselves for a set list spanning the first nine studio albums, from their eponymous debut to ‘Fear of the Dark’.

Er zijn mensen die zelfs niet verder komen dan 2 of 3 bands per dag. Dan vraag ik me wel eens af of zo iemand überhaupt wel naar de juiste festivals gaat of aan het kijken is...

Kwestie van hoe je het festival beleeft vooral. Die zondag en vrijdag kan ik me opzich prima vermaken, maar op de zondag als must see heb ik ook alleen maar Judas Priest. Beyond the Black is er nog leuk bij, maar daar houd het ook op.

Kan natuurlijk wel bij Krokus, Savatage en Ugly Kid Joe gaan staan, en zal me er dan vast prima vermaken, maar “prima vermaken” is niet een reden om te gaan voor mij (net als nieuwe bands ontdekken).

Nou heb ik natuurlijk op de donderdag alsnog gewoon veel waar ik echt naar uitkijk, dus ik ben niet helemaal de groep waar je het over hebt, maar het kan dus wel gewoon dat iemand op een dag of meerdere dagen gewoon niet genoeg acts heeft om te zien, maar wel naar de juiste festivals aan het kijken is

• Leuk
Waarderingen: prins
Helemaal in lijn met koekdoos, 3 dagen heb ik genoeg te zien of zelfs te veel.
Echter de zondag heb ik ook geen bands waarmee ik op voorhand veel heb.

De andere gedachte is dat ik prima nog andere dingen ga zien die ik niet had verwacht maar met de algehele smaak van gmm ben ik het eens.

Heb andere edities al gemerkt dat als je vroeg op de weide bent en dan een een tent induikt de gekste dingen kan zien. Laffe plaat/artiest met inluisteren die je live helemaal door het dak ziet gaan met energie en het publiek mee krijgt. Dat zijn de parels waar ik toch wel vaak aan terug denk.

Festivals moeten bands hebben die je wilt zien maar ook de kans bieden lekker veel te ontdekken.

Snap ik, heb wel hetzelfde probleem.
Maar voor deze poll is het heel simpel: je kunt gewoon doen alsof er helemaal geen clashes zijn. 😉
Digital Art Love GIF by systaime

(net als nieuwe bands ontdekken).
Dit vind ik juist misschien wel het leukste van zo'n meerdaags festival met verschillende podia. Dat er elk jaar wel weer iets tussen zit wat ik nog niet (goed) kende. Tegenwoordig ontdek ik ze wel op voorhand, omdat ik me niet meer kan beheersen in de maanden voor het festival om niet alles op youtube of spotify te gaan beluisteren. Maar soms verlang ik nog weleens terug naar de tijd dat ik veel nog niet kende op Graspop en dan totaal verrast kon worden door een tot dan toe onbekende band. Zo ben ik ooit bij een bandje genaamd Ghost gaan kijken, ergens vroeg in de middag in een vrij lege Metal Dome, puur omdat hun omschrijving in het programmaboekje me wel aansprak.

Wordt elk jaar wel steeds lastiger om echt nog verrast te worden, door de enorme hoeveelheid muziek die ik tegenwoordig luister. Maar toch slaagt Graspop er tot nu toe elk jaar weer in om wat te programmeren wat ik niet kende en waar ik heel enthousiast van ben geworden. Dit jaar is dat met name Villagers of Ioannina City. Voor hun aankondiging voor Graspop nog nooit van gehoord en nu luister ik het bijna dagelijks. En sowieso heb ik elke dag diverse bands die ik nog nooit live heb gezien. Heerlijk, dat alleen al maakt een ticket het dubbel en dwars waard voor mij.

Kwestie van hoe je het festival beleeft vooral. Die zondag en vrijdag kan ik me opzich prima vermaken, maar op de zondag als must see heb ik ook alleen maar Judas Priest. Beyond the Black is er nog leuk bij, maar daar houd het ook op.

Kan natuurlijk wel bij Krokus, Savatage en Ugly Kid Joe gaan staan, en zal me er dan vast prima vermaken, maar “prima vermaken” is niet een reden om te gaan voor mij (net als nieuwe bands ontdekken).

Nou heb ik natuurlijk op de donderdag alsnog gewoon veel waar ik echt naar uitkijk, dus ik ben niet helemaal de groep waar je het over hebt, maar het kan dus wel gewoon dat iemand op een dag of meerdere dagen gewoon niet genoeg acts heeft om te zien, maar wel naar de juiste festivals aan het kijken is
Zoals anderen ook al aangeven zit het grote verschil waarschijnlijk vooral in het 'nieuwe bands ontdekken'

Dat is voor mij toch wel de voornaamste reden om naar Graspop te gaan. Als ik op een line up niet een hoop nieuwe bands ontdek waar ik enthousiast van wordt, dan zou ik niet eens meer willen gaan. Uiteraard gaat dat gepaard met bands die ik al wel ken en graag nog eens wil zien, maar alleen dat laatste deel is me over het algemeen het ticket niet waard. Het leuke van festivals is voor mij vooral het ontdekken van nieuwe bands, of zelfs nieuwe genres. Dus zoals je zegt inderdaad een totaal andere festivalbeleving.

Users who are viewing this thread