Maar soms verlang ik nog weleens terug naar de tijd dat ik veel nog niet kende op Graspop en dan totaal verrast kon worden door een tot dan toe onbekende band. Zo ben ik ooit bij een bandje genaamd Ghost gaan kijken, ergens vroeg in de middag in een vrij lege Metal Dome, puur omdat hun omschrijving in het programmaboekje me wel aansprak.
Dit heb ik ook gehad met Sabaton. Kende de naam wel, maar ze waren toen nog wel een kleine band als north headliner tussen KISS en Def Leppard in. Dat soort ontdekkingen zijn heel gaaf, maar voor mij eerder bonussen dan de reden om een ticket te halen. Vooraf nog bands ontdekken zal voor mij ook moeilijk worden, omdat het toch al wel op een manier bekend is, voordat het eindelijk op Graspop zal verschijnen.
Heb gewoon in eerste instantie bands op het affiche nodig die ik echt wil zien a la Powerwolf, Iron Maiden, Beast in Black op de donderdag. Maar al stond er naast Iron Maiden en Powerwolf gewoon helemaal niks die dag, dan had ik alsnog gewoon een ticket gehaald puur voor die twee namen, dus het kan ook wel snel gaan. Maar ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een prima dag, het moet gewoon een topdag zijn.
En bij vorige edities ook best nieuwe namen ontdekt: Eclipse, Kontrust, Eisbrecher, Kissin' Dynamite en Sabaton. Afgelopen maanden ook wel wat meer Rob Zombie geluisterd na het als achtergrondsmuziek op Graspop eens gehoord te hebben en ook Shinedown, Papa Roach en Motionless in White waren leuk vanaf de tribune. Dit zijn dan de namen die me zo te binnen schieten. Het is dus ook niet zo dat ik niks nieuws ontdek en ontdek ook best dingen die gewoon niet op Graspop staan en er niet snel zullen staan (ondanks dat het best zal passen). Onderstaand nummer vind ik bijvoorbeeld heel gaaf en heb ik een paar weken terug pas ontdekt.