Graspop Metal Meeting 2025

Maar soms verlang ik nog weleens terug naar de tijd dat ik veel nog niet kende op Graspop en dan totaal verrast kon worden door een tot dan toe onbekende band. Zo ben ik ooit bij een bandje genaamd Ghost gaan kijken, ergens vroeg in de middag in een vrij lege Metal Dome, puur omdat hun omschrijving in het programmaboekje me wel aansprak.

Dit heb ik ook gehad met Sabaton. Kende de naam wel, maar ze waren toen nog wel een kleine band als north headliner tussen KISS en Def Leppard in. Dat soort ontdekkingen zijn heel gaaf, maar voor mij eerder bonussen dan de reden om een ticket te halen. Vooraf nog bands ontdekken zal voor mij ook moeilijk worden, omdat het toch al wel op een manier bekend is, voordat het eindelijk op Graspop zal verschijnen.

Heb gewoon in eerste instantie bands op het affiche nodig die ik echt wil zien a la Powerwolf, Iron Maiden, Beast in Black op de donderdag. Maar al stond er naast Iron Maiden en Powerwolf gewoon helemaal niks die dag, dan had ik alsnog gewoon een ticket gehaald puur voor die twee namen, dus het kan ook wel snel gaan. Maar ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een prima dag, het moet gewoon een topdag zijn.

En bij vorige edities ook best nieuwe namen ontdekt: Eclipse, Kontrust, Eisbrecher, Kissin' Dynamite en Sabaton. Afgelopen maanden ook wel wat meer Rob Zombie geluisterd na het als achtergrondsmuziek op Graspop eens gehoord te hebben en ook Shinedown, Papa Roach en Motionless in White waren leuk vanaf de tribune. Dit zijn dan de namen die me zo te binnen schieten. Het is dus ook niet zo dat ik niks nieuws ontdek en ontdek ook best dingen die gewoon niet op Graspop staan en er niet snel zullen staan (ondanks dat het best zal passen). Onderstaand nummer vind ik bijvoorbeeld heel gaaf en heb ik een paar weken terug pas ontdekt.

Dit heb ik ook gehad met Sabaton. Kende de naam wel, maar ze waren toen nog wel een kleine band als north headliner tussen KISS en Def Leppard in. Dat soort ontdekkingen zijn heel gaaf, maar voor mij eerder bonussen dan de reden om een ticket te halen. Vooraf nog bands ontdekken zal voor mij ook moeilijk worden, omdat het toch al wel op een manier bekend is, voordat het eindelijk op Graspop zal verschijnen.

Heb gewoon in eerste instantie bands op het affiche nodig die ik echt wil zien a la Powerwolf, Iron Maiden, Beast in Black op de donderdag. Maar al stond er naast Iron Maiden en Powerwolf gewoon helemaal niks die dag, dan had ik alsnog gewoon een ticket gehaald puur voor die twee namen, dus het kan ook wel snel gaan. Maar ik ga geen honderden euro's neerleggen voor een prima dag, het moet gewoon een topdag zijn.

En bij vorige edities ook best nieuwe namen ontdekt: Eclipse, Kontrust, Eisbrecher, Kissin' Dynamite en Sabaton. Afgelopen maanden ook wel wat meer Rob Zombie geluisterd na het als achtergrondsmuziek op Graspop eens gehoord te hebben en ook Shinedown, Papa Roach en Motionless in White waren leuk vanaf de tribune. Dit zijn dan de namen die me zo te binnen schieten. Het is dus ook niet zo dat ik niks nieuws ontdek en ontdek ook best dingen die gewoon niet op Graspop staan en er niet snel zullen staan (ondanks dat het best zal passen). Onderstaand nummer vind ik bijvoorbeeld heel gaaf en heb ik een paar weken terug pas ontdekt.

Helemaal bleu naar een festival dat zou ik ook niet doen. Ik sluit me aan bij @Projunk: het ideale festival bestaat uit mix van persoonlijke favorieten en nieuwe ontdekkingen. Alleen deed jij het voor mij een beetje voorkomen alsof het enkel om je persoonlijke favorieten zien gaat voor jou. Terwijl een festival voor mij veel meer is dan dat.

Maar goed, de conclusie was al: ieder z'n eigen festivalbeleving!

Helemaal bleu naar een festival dat zou ik ook niet doen. Ik sluit me aan bij @Projunk: het ideale festival bestaat uit mix van persoonlijke favorieten en nieuwe ontdekkingen. Alleen deed jij het voor mij een beetje voorkomen alsof het enkel om je persoonlijke favorieten zien gaat voor jou. Terwijl een festival voor mij veel meer is dan dat.

Uiteindelijk steek ik wel al mijn energie in de persoonlijke favorieten en is dat ook wel de hoofdreden om een ticket te kopen. Alle andere acts kijk ik het liefst gewoon zittend of in de rij voor de signing sessions. Daarom ook wel blij met die tribune bij de Jupiler stage, anders had ik daar nooit Motionless in White meegepakt.

En inderdaad, iedereen beleeft het anders en er is geen goed en fout in.

Ook maar even gekeken naar mijn looproute, aangezien we nog geen timetable hebben vond ik de format van Metallimbo wel handig.
Groen zien, blauw als ik tijd over heb. Zondagavond na Currents hebben geen kleurtjes want dan ben ik er waarschijnlijk niet meer, ook al zou ik me daar ook wel vermaken. Al met al gewoon een heel goed gevuld weekend met fantastische optredens, kan niet wachten :D
1742723950957.png
1742723977547.png

Nu ik terug kijk op mijn eerste festivals was dat vooral met vrienden lekker muziek luisteren/kijken en ja er was een 1 of 2 bands die ik dan wel wilde zien.
Met een gemêleerde vriendengroep zoals de meeste hebben kom je als eerste op festivals als pinkpop en rock werchter(toen het nog iets meer rockte).

En geen spijt van want fantastische(groot commerciële)bands zoals SOAD, Metallica maar ook Tool. (tijdens hun Undertow periode, op pinkpop en bijna niemand die het kende of interesseerde daar. Ik werd achterover geblazen en heb daar meteen een cd opgepikt.)

Tijden de kinderfase veel vrienden inclusief ik even niet festivals. Maar ook de conclusie getrokken dat de festivals boven niet meer gingen werken voor mij.
Dus nu post corona lekker na Graspop waar ik me als een vis in het water voel idem voor een klein gedeelte van de vriendengroep.(de rest zijn nog steeds vrienden maar die gaan hier niet heen.)

Niet iedereen zal meteen op het juiste festival zitten, maar ik geloof dat voor iedereen er wel iets van te maken is.

Donderdag wordt de hele dag een tafeltje claimen op het deck en genieten. Zie wel hoe we de trap afkomen einde dag🤣 hatebreed in de marquee is gewoon kicke maar iron maiden en powerwolf achter elkaar vanaf het deck ook. Vrijdag waarschijnlijk de hele dag op het veld net als zaterdag. Zondag weer bijkomen op het deck en kijken naar de headliners. Mijn must sees zijn dan ook....iron maiden, alestorm,slipknot,behemoth,korn,soulfly,falling in reverse,Kim dracula,me first and the gimmes gimmes,Eagles of death metal,dethklok,till,lorna shore,dragon force,the hu,dream theater,powerwolf,spiritbox en nine inch nails. Voor deze lijst klinkt 500 euro niet heel duur vind ik. Camping geboekt in turnhout op 20 km van de weide ( de baalse hei) voor 500 euro met 3 man. Hoe we in dessel geraken zien we wel, of beter hoe we terug komen. Maar komt allemaal wel goed. Kortom ik heb er zin in, hopend dat het niet zo warm als in 23 en niet zo nat als in 24 word allemaal. Maar niks zal de pret drukken, op de jupiler na natuurlijk want dat wend nooit. Wat een bocht is dat🤣

Ook maar even gekeken naar mijn looproute, aangezien we nog geen timetable hebben vond ik de format van Metallimbo wel handig.
Groen zien, blauw als ik tijd over heb. Zondagavond na Currents hebben geen kleurtjes want dan ben ik er waarschijnlijk niet meer, ook al zou ik me daar ook wel vermaken. Al met al gewoon een heel goed gevuld weekend met fantastische optredens, kan niet wachten :D
Bekijk bijlage 13415
Bekijk bijlage 13416
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat is uw strategie bij Orbit Culture - Yellowcard - Epica - Dream Theater?

Voor mij persoonlijk zou Dream Theater - Yellowcard ook de rotclash zijn (naast Opeth - Behemoth) van het weekend. Yellowcard heb ik nog nooit gezien dus zou normaal voorrang krijgen maar Dream Theater was echt wel een van mijn allereerste aanrakingen met metal en is een van mijn topacts allertijden. Dat beide bands er staan met zowat de twee zwaargewichten , de twee goden van de drums binnen hun genre (Mike Portnoy voor de metal, Travis Barker voor de punk, want ja Yellowcard lijkt de Blink182 drummer te hebben aangeworven) helpt me ook niet vooruit in mijn keuze.

Edit. Orbit Culture is ook mega graaf maar die komen nog wel voldoende terug en zag ik reeds. Yellowcard komt ook wel terug maar met Travis? En ik zou er nooit een ticket voor kopen voor een los concert (maar wil ze wel eens zien als de gelegenheid zich voordoet) dus dit was perfect. Van Epica gelukkig geen mega fan. Kameraad van mij doet wel camera voor hun maar ook voor Powerwolf

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat is uw strategie bij Orbit Culture - Yellowcard - Epica - Dream Theater?

Voor mij persoonlijk zou Dream Theater - Yellowcard ook de rotclash zijn (naast Opeth - Behemoth) van het weekend. Yellowcard heb ik nog nooit gezien dus zou normaal voorrang krijgen maar Dream Theater was echt wel een van mijn allereerste aanrakingen met metal en is een van mijn topacts allertijden. Dat beide bands er staan met zowat de twee zwaargewichten , de twee goden van de drums binnen hun genre (Mike Portnoy voor de metal, Travis Barker voor de punk, want ja Yellowcard lijkt de Blink182 drummer te hebben aangeworven) helpt me ook niet vooruit in mijn keuze.

Edit. Orbit Culture is ook mega graaf maar die komen nog wel voldoende terug en zag ik reeds. Yellowcard komt ook wel terug maar met Travis? En ik zou er nooit een ticket voor kopen voor een los concert (maar wil ze wel eens zien als de gelegenheid zich voordoet) dus dit was perfect. Van Epica gelukkig geen mega fan. Kameraad van mij doet wel camera voor hun maar ook voor Powerwolf
Yellowcard voor mij ook echt een jeugdsentiment, vroeger veel geluisterd.
Dat van Travis Barker wist ik niet, maar denk niet dat die ook echt mee gaat touren. Volgens wikipedia is Jimmy Brunkvist de touring drummer, Travis doet volgens mij gewoon de drums en productie van het nieuwe album.

Dream Theater, Orbit Culture en Yellowcard heb ik alle 3 nog nooit live gezien.
Ik ga in ieder geval Dream Theater volledig kijken, verder heb ik eigenlijk nog geen idee wat ik ga doen

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en won666
Yellowcard voor mij ook echt een jeugdsentiment, vroeger veel geluisterd.
Dat van Travis Barker wist ik niet, maar denk niet dat die ook echt mee gaat touren. Volgens wikipedia is Jimmy Brunkvist de touring drummer, Travis doet volgens mij gewoon de drums en productie van het nieuwe album.

Dream Theater, Orbit Culture en Yellowcard heb ik alle 3 nog nooit live gezien.
Ik ga in ieder geval Dream Theater volledig kijken, verder heb ik eigenlijk nog geen idee wat ik ga doen
Heb verschillende cd's van Dream Theater, ideale achtergrondmuziek of voor in den auto, maar live vind ik ze verschrikkelijk "saai', al 3x gezien maar nooit konden ze me overtuigen.

op metalfan staat een enquete: van welke graspop headliner wordt je het meest enthousiast ?

1. iron maiden 32 %
2. behemoth 12 %
3. judas priest 9 %

op metalfan staat een enquete: van welke graspop headliner wordt je het meest enthousiast ?

1. iron maiden 32 %
2. behemoth 12 %
3. judas priest 9 %
Hoe kan dit? 100% - 32% - 12% - 9% = 47%, over 5 resterende headliners betekent dat een gemiddelde van 9.4%, maar Behemoth haalt met 9% de lijst🤔. Zelfs als Iron Maiden, Judas Priest en Behemoth naar beneden zijn afgerond zouden de andere 5 nog een gemiddelde boven de 9% hebben.

Ik bespeur fraude, de beste headliner is duidelijk Powerwolf!

• Leuk
Waarderingen: Reislustig
Hoe kan dit? 100% - 32% - 12% - 9% = 47%, over 5 resterende headliners betekent dat een gemiddelde van 9.4%, maar Behemoth haalt met 9% de lijst🤔. Zelfs als Iron Maiden, Judas Priest en Behemoth naar beneden zijn afgerond zouden de andere 5 nog een gemiddelde boven de 9% hebben.

Ik bespeur fraude, de beste headliner is duidelijk Powerwolf!
1000039031.jpg
Hierbij de gehele poll
Nine Inch Nails staan inmiddels in de top 3

Ah juist, de opties "ik kan niet kiezen" en "geen bands maken me blij" verpesten natuurlijk wel een beetje mijn statistieken. Thanks!

Op Iron Maiden na is geen enkele headliner populairder dan de optie “geen van allen”. Doelgroep = Maiden fanclub, of hoe zit dat?
Ik ben niet bekend met de site, zojuist even de frontpage bekeken en het eerste artikel gelezen dat ik tegen kwam. Gaat erover dat Dave Mustaine zegt dat nu metal artiesten geen solo's kunnen spelen en niet kunen zingen. Verder wordt er gezegd dat nu-metal gelukkig niet meer bestaat.
Vervolgens een reclame: Megadeth als support act van Disturbed! Koop nu tickets :)
Dit kan niet serieus bedoeld zijn toch? Is dit een soort comedy website?

Users who are viewing this thread