Graspop Metal Meeting 2025

Ik denk niet dat Papa Roach ooit zal uitgroeien tot headliner van Graspop
Laatste keer stonden ze als vijfdelaatste nog onder Arch Enemy en Alter Bridge
De augustus festivals zijn een stuk kleiner en kunnen ze best headlinen, maar op de Graspops en Hellfests van deze wereld zie ik dat niet gebeuren

• Leuk
Waarderingen: Paddy
hoewel het niet het beste teken van "grootheid" is, Iron Maiden haalt toch nog altijd 7.6M, dus het zegt toch iets. Ik denk wel dat je kan zeggen dat een band die "maar" 250k haalt niet als headliner (van main) gaat komen.

Grappig dat iedereen SOAD als "realistische band" beschouwt trouwens :)
De bandleden leven nog en doen af en toe nog een festival (ookal is het in de vs) ! Realistisch genoeg dus :)

Donderdag: SOAD - A perfect Circle - Falling in Reverse
Vrijdag: Gojira - Parkway Drive - Disturbed (sickness set)
Zaterdag: BMTH - Nightwish - Electric Callboy - Architects - Killswitch Engage - Trivium (ik vul de metalcore zaterdag ook maar gewoon meteen in volgens de nieuwe traditie)
Zondag: Korn - The Prodigy - Evanescence

Lijkt me qua budget wel een realistische line up. Verder is het ook fijn dat we dan weer een jaar met zijn allen kunnen klagen dat er te veel metalcore op de line up staat, zoals we gewend zijn. Ik wil dat natuurlijk de mensen hier niet ontnemen.
Iirc speelt BMTH een "europe exclusive" set op RaR in 2025.

Ik zie eventueel nog wel electric callboy als north headliner voor vrijdag, heb even nagekeken en die vrijdag hebben ze nog niks gepland en zaterdag en zondag moeten ze in Duitsland spelen, dus is niet onrealistisch. (maar ze kunnen evengoed op werchter staan natuurlijk)
Vind ik ook niet ondenkbaar, zeker niet na het succes van afgelopen editie. Band lijkt nog steeds te groeien, is het niet komend jaar dan zullen ze op zeker ergens de komende jaren een keer de HL spot gaan pakken.

• Geweldig
Waarderingen: BlackwaterPark
Ik denk niet dat Papa Roach ooit zal uitgroeien tot headliner van Graspop
Laatste keer stonden ze als vijfdelaatste nog onder Arch Enemy en Alter Bridge
De augustus festivals zijn een stuk kleiner en kunnen ze best headlinen, maar op de Graspops en Hellfests van deze wereld zie ik dat niet gebeuren
Denk ik ook niet, maar toch wel een logo-band. Komen nu naar Afas, geen idee hoe de verkoop gaat trouwens. Ze kunnen wel meeliften op de nu-metal revival. Linkin Park is weer terug, Slipknot en Disturbed gaan een album jubileumtour doen en Papa Roach gaat dat met Infest ook doen. Was in die tijd ook een 'groot' album hoor, dus op die golf meeliftend kunnen ze zomaar een avondslot pakken op de main.

• Leuk
Waarderingen: kaviak
Denk ik ook niet, maar toch wel een logo-band. Komen nu naar Afas, geen idee hoe de verkoop gaat trouwens. Ze kunnen wel meeliften op de nu-metal revival. Linkin Park is weer terug, Slipknot en Disturbed gaan een album jubileumtour doen en Papa Roach gaat dat met Infest ook doen. Was in die tijd ook een 'groot' album hoor, dus op die golf meeliftend kunnen ze zomaar een avondslot pakken op de main.
Dat was ook mijn reactie op de vraag wie zie je nog als sub headliner

• Leuk
Waarderingen: mvl1980
Ideale headliners line up
Do: sabaton(2stages met koor en orkest)
Marquee op donderdag: carcass
Jupiler op donderdag: biohazard
Vr: system of a down & lamb of god
Marquee op vrijdag: opeth
Jupiler op vrijdag: me first and the gimme gimmes
Za: slipknot & parkway drive
marquee op zaterdag: dream theater
jupiler op zaterdag: saxon
Zo: judas priest & gojira
Marquee op zondag: kreator
Jupiler op zondag: motionless in white

• Leuk
Waarderingen: Kneuzer
Mystic Festival (PL) (4 - 7 juni): Jinjer - Polaris - Landmvrks - Defects468206075_1125812275570463_2781858761636544609_n-min.jpg

Resurrection Fest (ES) (25 - 28 jun): Lindemann
Rock Imperium (ES) (26 - 29 jun): Affiche was al hierboven al gepost maar nieuw zijn dus Scorpions - Lindemann - Stryper - Leprous - Municipal Waste - Death Angel - Hitten - Mind Driller. Hiermee is hun lineup dus volledig behalve één nog aan te kondigen headliner.

Tuska (FI) (27 - 29 jun): Battle Beast

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
Als Powermetal liefhebber ben ik wel blij met Powerwolf. Dit laat wel duidelijk zien dat de North en de subs eerder gelijkwaardig zijn, dan de South en de North.
Met uitzonderingen in het verleden daar gelaten.
Onzin, één voorbeeld laat dat zeker niet duidelijk zien.
Dat verschilt gewoon van dag tot dag: soms is de South headliner duidelijk groter, als het een uitschieter betreft als Tool vorig jaar (met 'kleine' naam Alice Cooper op North), soms zijn ze nagenoeg gelijkwaardig, zoals bv. vorig jaar met BMTH en A7X. Soms is ook een headlinerduo samen niet al te sterk, en wordt er een derde 'headliner' aan vastgeplakt om het geheel sterker te maken.

Op de posters de voorbije jaren zie je die verhoudingen tussen headliners en subheadliners juist wel heel duidelijk terugkomen.
Alleen afgelopen editie hebben ze blijkbaar heel bewust de South en North headliners naast elkaar geplaatst (South altijd eerst), met daaronder wel weer wat onderscheid in plaatsing (LB en Architects op een eigen regel, DP apart tussen headliners en overige logobands in).

Consequent hoeft het niet altijd te zijn, maar er zit wel degelijk een gedachte achter de plaatsing van bands op de poster.
Een vrij algemene regel lijkt me daarbij wel: hoe meer een band gekost heeft, hoe hoger/linkser/groter die staat.

1732623849528.png

Where did you hear that?
I love them but their status is really unknown- if you exclude that one show in Wacken 2015 they haven't performed in 20 years!
Maybe a marquee headline? that's really a though one. honestly just hope they are on the bill!
I can't tell the source, you will have to be patient. ;)
The band is working on their first studio album in more than two decades, tentatively titled Curtain Call. Coming up in 2025.
They have already announced 2 Monster of Rock festivals in Chile, Brazil next year...

Bijlagen

• 466923240_1088365995993522_8242744549445235529_n.jpg
    466923240_1088365995993522_8242744549445235529_n.jpg
    600,6 KB · Weergaven: 26
  • 464513364_1074146627415459_887264129507996477_n.jpg
    464513364_1074146627415459_887264129507996477_n.jpg
    608,7 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en talos654
I can't tell the source, you will have to be patient.;)
The band is working on their first studio album in more than two decades, tentatively titled Curtain Call. Coming up in 2025.
They have already announced 2 Monster of Rock festivals in Chile, Brazil next year...
Your last two sentences I'm aware of.
I don't doubt your info, just so eager to hear graspop confirm them!
I'll keep waiting - thanks :)

Ok, zonder gekheid, ik vind Till Lindemann en Powerwolf (net als Alice Cooper vorig jaar) ook wat zwakjes als headliner, al is het op North.
Maar twee laatstgenoemden staan/stonden dan wel onder een relatief grote band (IM/Tool), en zijn dus een beetje 'compensatieheadliners'.

Je zou daarom dus kunnen verwachten dat er op zondag ook nog een relatief grote naam op south wordt gezet.
Op zaterdag staat met Korn al een relatief grote North headliner, en zal de South headliner waarschijnlijk geen uitschieter worden.
Slipknot is uiteraard ook geen kleintje, dus hoeft ook daar niet per se een knaller naast te staan.

Mijn gokje:
  • do. Iron Maiden - Powerwolf
  • vr. Slipknot - Disturbed
  • za. Within Temptation - Korn
  • zo. Volbeat - Till Lindemann
En ja, Volbeat zie ik toch ook inmiddels als een gevestigde South headliner die aardig wat (met name mainstream) publiek zal trekken.

Maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar totaal geen headliner-stress of wat dan ook ervaar.
Niet dat ik ontevreden of onverschillig ben, maar mijn spanning gaat toch eerst en vooral naar dat grote pakket komende vrijdag! 🤩🤘

Ok, zonder gekheid, ik vind Till Lindemann en Powerwolf (net als Alice Cooper vorig jaar) ook wat zwakjes als headliner, al is het op North.
Maar twee laatstgenoemden staan/stonden dan wel onder een relatief grote band (IM/Tool), en zijn dus een beetje 'compensatieheadliners'.

Je zou daarom dus kunnen verwachten dat er op zondag ook nog een relatief grote naam op south wordt gezet.
Op zaterdag staat met Korn al een relatief grote North headliner, en zal de South headliner waarschijnlijk geen uitschieter worden.
Slipknot is uiteraard ook geen kleintje, dus hoeft ook daar niet per se een knaller naast te staan.

Mijn gokje:
  • do. Iron Maiden - Powerwolf
  • vr. Slipknot - Disturbed
  • za. Within Temptation - Korn
  • zo. Volbeat - Till Lindemann
En ja, Volbeat zie ik toch ook inmiddels als een gevestigde South headliner die aardig wat (met name mainstream) publiek zal trekken.

Maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar totaal geen headliner-stress of wat dan ook ervaar.
Niet dat ik ontevreden of onverschillig ben, maar mijn spanning gaat toch eerst en vooral naar dat grote pakket komende vrijdag! 🤩🤘
Bij Graspop zelf hebben ze daarentegen wel wat stress hebben ervaren.

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Users who are viewing this thread