Graspop Metal Meeting 2025

Ook een goede theorie. Maar het is toch vrijwel altijd dat de grotere naam op de south stage speelt? Enige dat ik zo kan bedenken is Def Leppard en Motley Crue, waar Def Lep op south speelde, maar die wisselden af bij hun tour en toevallig was het de beurt aan Def Lep om af te sluiten.
Is ffdp groter dan judas priest? Die vond ik zelfs dubbel bizar, want daar zou je nog meer logica in zien om de VIP beter zicht op Priest te geven...
Is Scorpions per se groter dan Machine Head?

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Is ffdp groter dan judas priest? Die vond ik zelfs dubbel bizar, want daar zou je nog meer logica in zien om de VIP beter zicht op Priest te geven...
Als ik de zalen in Nederland bekijk, ja en ja. FFDP is een AFAS band die nog weleens Ziggo heeft gestaan, Judas Priest is een 013 band die nog weleens AFAS heeft gestaan. Scorpions is een Ziggo band, Machine Head een AFAS band. In België zullen de verhoudingen wel ongeveer gelijk liggen? Maar wat moeilijker om op eigen zaalshow capaciteit te vergelijken omdat ze meestal op festivals spelen.

(Voor wie de capaciteiten van de zalen niet scherp heeft: Ziggo = 17.000, AFAS = 6.000, 013 = 3.000)

Als ik de zalen in Nederland bekijk, ja en ja. FFDP is een AFAS band die nog weleens Ziggo heeft gestaan, Judas Priest is een 013 band die nog weleens AFAS heeft gestaan. Scorpions is een Ziggo band, Machine Head een AFAS band. In België zullen de verhoudingen wel ongeveer gelijk liggen? Maar wat moeilijker om op eigen zaalshow capaciteit te vergelijken omdat ze meestal op festivals spelen.

(Voor wie de capaciteiten van de zalen niet scherp heeft: Ziggo = 17.000, AFAS = 6.000, 013 = 3.000)
Dus Ziggo is Sportpaleis, Afas vorst/Lotto Arena en 013 de AB. Goed om te weten om wat te volgen hier:D

Denk sowieso dat je de zalen waar bands geboekt worden niet kan vergelijken met de populariteit op een festival. Machine Head stond dit jaar in de Oosterpoort in Groningen. Max 2500 man. Maar aan de mainstage staat het nokvol. Dus losse concerten staan in mijn opinie niet in verhouding met de massa op de weide. Van voor tot achter stond het zwart bij Rob Flynn & Co

• Leuk
Waarderingen: Valthys
Betwijfel dat Mudvayne de plas gaat oversteken, maar als dat gebeurt, hoop ik dat ze gewoon heel L.D. 50 spelen, die wordt 25.

Vind de latere albums aanzienlijk matiger, toen stapten ze van innovatieve mathmetal over op generieke nu-metal.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Projunk
Denk sowieso dat je de zalen waar bands geboekt worden niet kan vergelijken met de populariteit op een festival. Machine Head stond dit jaar in de Oosterpoort in Groningen. Max 2500 man. Maar aan de mainstage staat het nokvol. Dus losse concerten staan in mijn opinie niet in verhouding met de massa op de weide. Van voor tot achter stond het zwart bij Rob Flynn & Co
Het is inderdaad niet vergelijkbaar, obscure bandjes die normaal in zaaltjes van een paar honderd man spelen trekken opeens een mensenmassa van enkele duizenden wanneer ze in de Marquee staan. Op festivals het je natuurlijk ook de factor van "ik ben er nu toch, laat ik daar maar eens gaan kijken" wat je bij losse zaalshows niet echt hebt. Maar voor de organisatie is het belangrijk om al die mensen eerst maar eens te mobiliseren om daadwerkelijk naar de Desselse weide te komen. En dan is de ticketverkoop die een band op zichzelf in staat is te genereren, voor hun eigen losse shows, toch de beste indicatie denk ik.

Het is inderdaad niet vergelijkbaar, obscure bandjes die normaal in zaaltjes van een paar honderd man spelen trekken opeens een mensenmassa van enkele duizenden wanneer ze in de Marquee staan. Op festivals het je natuurlijk ook de factor van "ik ben er nu toch, laat ik daar maar eens gaan kijken" wat je bij losse zaalshows niet echt hebt. Maar voor de organisatie is het belangrijk om al die mensen eerst maar eens te mobiliseren om daadwerkelijk naar de Desselse weide te komen. En dan is de ticketverkoop die een band op zichzelf in staat is te genereren, voor hun eigen losse shows, toch de beste indicatie denk ik.
Dat ben ik dan totaal weer met je eens!
Maar ook kun je dan toch weer zien dat de zogenaamde "Legacy" bands het nog steeds blijven doen ondanks dat ze solo niet in de grootste zalen staan. Zie Priest of Machine Head. Volgens mijn zeer bescheiden mening betekent dat toch wel dat wij als metalheads een gigantisch stuk waardering voor dat soort bands blijven opbrengen. Vandaar ook de wisselwerking dat die bands ook terug blijven komen op onze favoriete locaties.
En wij maar zeiken over de herhaling 😜

Betwijfel dat Mudvayne de plas gaat oversteken, maar als dat gebeurt, hoop ik dat ze gewoon heel L.D. 50 spelen, die wordt 25.

Vind de latere albums aanzienlijk matiger, toen stapten ze van innovatieve mathmetal over op generieke nu-metal.
Ze waren wel geboekt door een aantal Europese festivals in juni 2024, maar hebben toen moeten annuleren. Ik weet de reden hiervan niet meer. Maar lijkt me wel een mogelijkheid dat ze die shows in willen halen?

Kwalitatief live is Judas Priest inderdaad veel beter dan Guns N Roses, alleen het is voor mij meer de muziek.
Nummers als Estranged, November Rain en My Michelle raken mij meer dan Breaking The Law of Painkiller.
En wat vind je van de nummers Angel, before the dawn, a touch of evil, diamonds and rust?

Groot of minder groot
Bij Graspop waar alles mag...
Volbeat of Sleep Token
Vandaag is de dag!!! 🎉
Voor de laatste headliner

Persoonlijke noot: ik heb net Cane Hill (Graspop 2023) in Nottingham gezien. Wat kunnen die een krachtige show neerzetten. Gitarist vertelde me volgend jaar geen Graspop, hopelijk wel weer in de toekomst!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Users who are viewing this thread