Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Exact, het mag dan wel tot laat gezellig zijn in de Metal Dome en het Classic Rock Café, voor 90% van het publiek loopt het festival gewoon tot het einde van de laatste headliner en niet langer.
Yes en meer hoeft het van mij ook niet te zijn, als je van de eerste tot de laatste band op het terrein wilt zijn.
Je hebt ongeveer 10-11 uur de tijd in totaal, om bij je tent/accommodatie te komen, te slapen/douchen/ontbijten. die tijd heb je toch ook wel nodig.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
Zo groot is Alien Weaponry nou ook weer niet dat ze niet meer in de Metal Dome passen toch? Weet niet verder of de onderste namen allemaal per se stage openers zijn.
Heeft niks met grootte te maken, maar met genre.
Bands als Alien Weaponry staan in principe nooit in de Metal Dome.

De Metal Dome is een vergaarbak van allerlei genres zoals hard rock, heavy, power, symphonic, stoner, sludge, doom, progressive, experimental, avant-garde, instrumental, industrial, gothic, dark wave, synthwave, EBM, neo-folk, deathcore en af en toe ook metalcore (als de Jupiler Stage al vol staat).
Al deze genres kunnen ook wel in de Marquee staan, mits de band groot genoeg is (bv. Opeth, Devin Townsend, Ayreon, Heilung, nu wellicht Slaughter To Prevail, Pendulum, Mr. Bungle, Polyphia?)

Wat er juist niet in de Metal Dome staat, is thrash, death of black metal, wat vrijwel uitsluitend in de Marquee te vinden is (of op Main mits groot genoeg).
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Maar toch verwachten velen Pendulum in de Marquee, terwijl dat soort bands normaal gezien ook nooit in de Marquee staat.
Metaldome zou wellicht logischer zijn maar ik denk dat die daar wel te groot voor zijn. Enige opties zijn dan in het zonnetje op de mainstage of als marquee headliner. Waarvan de laatste optie toch wel logischer is.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
Maar toch verwachten velen Pendulum in de Marquee, terwijl dat soort bands normaal gezien ook nooit in de Marquee staat.
Qua genre is het inderdaad 100% een Metal Dome band.
Maar bands die groot genoeg zijn worden meestal 'gepromoveerd' naar de Marquee (idem met bands van Marquee naar Main).
Voor Pendulum gaat dat waarschijnlijk wel gelden.

Over Polyphia en Mr. Bungle heb ik mijn twijfels, maar aangezien ook die als logoband op de poster staan, moeten ze haast wel in de Marquee staan.
Er heeft nl. nog nooit een logoband in de Metal Dome gestaan, wel in de Marquee:
  • Meshuggah
  • Testament
  • Mercyful Fate
  • Heilung
  • Opeth
  • Stone Temple Pilots
  • Eagles Of Death Metal (als enige niet-headliner)
  • King Diamond
  • Ayreon
Daar zouden er dus dit jaar 3 bij kunnen komen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Ik verwacht mogelijk zelfs dat vier van de vier Marquee headliners een logoband zijn:

Polyphia
Pendulum
Mr. Bungle
Emperor

Voorlopig heb ik Mr. Bungle nog op de Main Stage staan en laat ik Abbath afsluiten. Maar wie weet.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
We hebben het trouwens uitgebreid over marquee headliners maar ik ben ook nogal benieuwd welke bands die jupiler stage gaat headlinen. Zeker gezien de upgrade van die stage, hadden ze daar best wel grote bands staan. (Billy Talent, Hollywood Undead, As I lay Dying)
Ben benieuwd die die spots nu gaan invullen, en of er weer een band tussen gaat zitten waarvan iedereen denkt "Staan die op de jupiler stage? die zijn toch veel te groot?"

De bands die vorig jaar de jupiler stage hebben geheadlined stonden bij de 3 grootste niet-logo bands
dit jaar zijn dat:
- Max & Iggor Cavalera, Crosses, Amaranthe
- Biohazard, Fear Factory, Eisbrecher
- Kamelot, Steel Panther, Abbath
- Black stone cherry, Thy art is murder, Igorrr

Dit lijstje is natuurlijk ongeacht het genre van de bands, de meeste hiervan passen niet echt op de jupiler stage qua genre.
Biohazard lijken me wel een kandidaat voor deze spot, Thy art is murder wellicht op de zondag?
Zaterdag vind ik lastig. Wellicht iets als Wolfmother of Brutus
Donderdag misschien iets als comeback kid of Underoath?

EDIT: Ik dacht dat er wel vaker deathcore bands op de jupiler stage stonden maar nu ik wat meer naar oude line ups zit te kijken blijkt dit toch niet zo te zijn, toch geen thy art is murder daar dan.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.683
5.184
Ik verwacht mogelijk zelfs dat vier van de vier Marquee headliners een logoband zijn:

Polyphia
Pendulum
Mr. Bungle
Emperor

Voorlopig heb ik Mr. Bungle nog op de Main Stage staan en laat ik Abbath afsluiten. Maar wie weet.
Emperor is ook mogelijk als Marquee-afsluiter inderdaad.
Ik verwacht ze echter toch op Main, net als in 2017, en gok Thy Art Is Murder als Marquee-afsluiter.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Wat pleit voor een late Marquee spot t.o.v. een relatief vroege Main Stage spot is het feit dat Ihsahn eerder op de dag ook al solo moet opdraven. Dan lijkt het me wel fijn voor de beste meneer mocht hij wat kunnen voorbereiden tussendoor.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
toch zou een emperor - machine head clash ook wel een grote nachtmerrie zijn voor veel mensen hier volgens mij
Ja, dus ik verwacht dat Machine Head "los" zal spelen. En dat Emperor clasht met Scorpions. Dan heb je wel een zeer mooie tegenhanger ervoor. En Machine Head zal ook lang niet iedereen trekken waardoor je de spreiding rond de aftocht op de slotdag wat beter dan andere jaren reguleert.
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo en Loek123

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
Ja, dus ik verwacht dat Machine Head "los" zal spelen. En dat Emperor clasht met Scorpions. Dan heb je wel een zeer mooie tegenhanger ervoor. En Machine Head zal ook lang niet iedereen trekken waardoor je de spreiding rond de aftocht op de slotdag wat beter dan andere jaren reguleert.
Dat volledig los spelen gebeurt zelden. Dat is bij specifieke bands het geval, waaronder telkens Slipknot, dus lijkt me eerder iets dat zij mogelijk verlangen. Machine Head stond vorig jaar ook 'gewoon' tegenover Meshuggah, dus lijkt me niet gek dat ze weer (gedeeltelijk) tegenover de marquee headliner komen. Net zoals op zondag Kreator nog een halfuur overlapten met afsluiter Def Leppard. Het laatste uur spelen ze mogelijk wel alleen waardoor het verkeer zich wat makkelijker spreidt.

Laat ons hopen dat al ons gespeculeer spoedig kan eindigen en we over kunnen gaan naar klagen over pijnlijke clashes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.266
7.585
Dat volledig los spelen gebeurt zelden. Dat is bij specifieke bands het geval, waaronder telkens Slipknot
Is dat echt zo zeldzaam? Vorig jaar was inderdaad alleen bij Slipknot maar in 2022 gebeurde het bij 2 van de 4 dagen (Korn en Sabaton) dat ze volledig alleen speelden. Daarnaast had je nog Scorpions en Heilung die slechts 15 minuten clashte. Van Slipknot lijkt het me inderdaad wel realistisch dat die zo'n eis hebben, maar van Korn en Sabaton verwacht ik dat toch niet.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
Het stond me precies alleen een aantal keer bij Slipknot voor en Rammstein, maar dan neem ik m'n woorden terug en gebeurt het inderdaad blijkbaar wel vaker. Ook al speelde tijdens Scorpions al wel een coverband, Korn en Sabaton zullen dat waarschijnlijk niet zelf eisen nee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
420
725
Wat bedoel je precies?
Beide staan zo goed als zeker in de goede tent.
Ook hoeft hier zeker geen sprake te zijn van een clash, de horizontale rijen geven geen tijden weer, enkel de volgorde per podium.

Karnivool is ook een typische Metal Dome band, en niet groot genoeg voor een upgrade naar de Marquee, lijkt me.
En ze staan al als voorlaatste in de Metal Dome, hoe laat wil je het hebben? 😅
Ja ok zie nu pas van hoog naar laag
Achja we gaan het zien.
Merk aan mezelf dat ik de line up wel prima vind.
Hoe dichterbij het komt hoe minder het me allemaal nog uitmaakt.
Best gek , maarja.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.437
6.828
Maar niet het hoofdprogramma, de coverbands gaan nog wel ff door, maar dat is toch anders
Zo en toch, he: het heeft echt wel iets om met 200 man om 4 uur 's nachts keihard Bohemian Rapsody of Last Resort ofzo mee te schreeuwen met een band. En ja, ik spreek uit ervaring. En nee, het is niet ontzettend eenvoudig om dan de volgende dag om 11:30 weer klaar te staan in de Marquee voor de volgende band. Maar het is gelukkig niet elk weekend Graspop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken