Graspop Metal Meeting 2024

dennis87

Playlistbediener
26 sep 2019
15
57
Ah ja, dat vergeet ik telkens haha, dank voor de correctie :)

Oeh, goed idee! Ik vind die Jupiler best een leuk podium, maar er staat zelden iets leuks voor mij bij. Als ze nu toch inderdaad eens alle core op main gooiden die dag, zou daar opeens weleens ruimte voor verandering in kunnen komen inderdaad.
Dan moet ik de hele dag bij de main staan dus šŸ˜Doe maar niet ondanks ik het wel een goeie zaak vind voor het genre dat er zoveel metalcore op de hoofdpodiums staat/stond šŸ˜… sta liever in de avond bij While she sleeps en Ice nine kills op de Jupiler stage dan ergens in de middag bij de main.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidov90

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.530
1) Die staan echt wel heel laag op de poster om marquee te headlinen
Ik vind ze juist niet heel laag op de poster staan om de Marquee te headlinen. Al die logobands staan vanzelfsprekend op de mainstage. Marquee is altijd black/death/thrash/power geweest. Geen metalcore/alternative/nu-metal podium. Dus ik zou niet weten wie dan de Marquee afsluit op zaterdag als het niet Abbath of Blind Guardian is, de andere typische Marquee acts staan namelijk nog lager op de poster, of lijken mij kleinere acts zoals Kamelot en I Am Morbid.

En Blind Guardian had mijns inziens een logoband moeten zijn i.p.v. Mammoth WVH, maar dat terzijde.
2) staat dan weer heel hoog om in de metal dome te staan
Mr. Bungle is een vraagteken ja, maar logobands zijn meestal geen Metal Dome afsluiter, daar heb je een punt. Ik denk persoonlijk dat Brutus de Metal Dome afsluit.
3) Lorna Shore stond aanvankelijk ook gepland in de marquee -> kunnen overal zowat terecht dus
Ik ben nog voorzichtig geweest met mijn bewoordingen omdat ik ook weet dat er voor iedere regel een uitzondering bestaat. Maar het is geen gekke vuistregel om deathcore tot de Metal Dome of Jupiler Stage te rekenen, en niet tot de Marquee. Lorna Shore zou de uitzondering zijn geweest, maar vorig jaar stond er voor de rest niet 1 deathcore act in de Marquee. Voor de laatste 5 edities:
2017: geen death- of metalcore in de Marquee.
2018: geen death- of metalcore in de Marquee.
2019: enkel Whitechapel, de uitzondering dus.
2022: geen deathcore, wel Imminence als metalcore act.
2023: geen death- of metalcore in de Marquee, hoewel Lorna Shore aanvankelijk in de Marquee zou staan.
Ik zou er daarom niet van uitgaan dat Brand of Sacrifice Ć©n Shadow of Intent in de Marquee staan. Bij uitzondering 1 uit 2, maar waarschijnlijk 0 uit 2.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.424
629
Schatten jullie Blind Guardian echt Jupiler Stage in? Ik weet dat deze nu groter is, maar ik zie deze band toch wel tegen (sub)legendarisch.
In Duitsland hebben ze een enorme fanbase, en nu weet ik dat GMM ook altijd veel Duitsers heeft rondlopen.
Ik zie ze in combinatie met Kamelot toch wel als Marquee afsluiters. Alcatraz stonden ze bijvoorbeeld in de avond op Main, maar daar komen gemiddeld minder Duitsers op af dan GMM.
 
  • Leuk
Waarderingen: sven.cr

MandyRose

Nieuw lid
17 mrt 2024
4
11
Kleine update (+5), uiteraard weinig verschuivingen.
Wel Mammoth WVH eindelijk van de nul af (met dank aan @MandyRose )! ;)

Bekijk bijlage 8424
Dat ziet er toch al een stuk beter uit zo! Iedereen zijn eigen smaak natuurlijk, maar Mammoth is voor mij echt een van de favorieten op graspop dit jaar. Dat ze op nul bleven staan kon ik echt niet aanzienšŸ«£
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Doordat op zaterdag de mainstage weer overgenomen lijkt te worden door metalcore, zie ik wel een mooie kans om inderdaad een aantrekkelijk programma op de andere 3 stages te creƫren. Blind Guardian - Kamelot als grote namen op jupiler, samen met Wolfmother en Uriah Heep. Marquee met de blacknamen (Abbath, I am Morbid, Kampfar, Rotting Christ, Batushka). Mr Bungle zou ik gevoelsmatig ook in de metaldome zetten, maar aangezien dat wel een logoband is, vind ik die moeilijk te plaatsen.
Naast headliner BMTH zijn er volgend mij 3 metalcore bands (WSS, INK, Architects) die op de mainstages terecht zouden kunnen komen, je hebt dan toch nog aardig wat mainstage spots te vullen. Net als vorig jaar inderdaad waar het ook 4 metalcore bands op de mainstage waren.

Mij lijkt blind guardian 's middags op de mainstage nog steeds de meest logische optie.
Kamelot en Abbath lijken mij de meest logische marquee headliners
Je krijgt dan de 7 logobands + steel panther als laatste 8 mainstage acts

als wildcard zie ik ze nog wel mammoth op de marquee of jupiler neer zetten tijdens bmth
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Blind Guardian kan volgens mij prima de Dome afsluiten. Ik heb jarenlang gedacht dat ze bij uitstek een Marquee headliner zijn. Of wellicht zelfs een North afsluiter, naast een hele grote South headliner (GnR, Tool, Slipknot, Maiden). Maar daar is verandering in gekomen nadat ze vorig jaar tot mijn stomme verbazing vorig jaar op Alcatraz al op de vroege avond stonden en ze daarbij ook bij lange na niet het volste (en meest enthousiaste) publiek van het weekend hadden. Wellicht is de glans er dan toch wat vanaf. Dus waarom dan niet in de Metaldome? Hansi is er in elk geval geen onbekende: daar stond hij al eens met Demons & Wizards.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.376
2.867
Persoonlijk hoop ik Mr. Bungle vroeg op main of laat in Marquee. Ben bang dat de Metaldome weer overvol zal zijn bij dat optreden. Alvast maar een brilkoord en touwtje aan mijn hoed maken. #slechte ervaring Metaldome.šŸ˜œ
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.153
7.379
Blind Guardian kan volgens mij prima de Dome afsluiten. Ik heb jarenlang gedacht dat ze bij uitstek een Marquee headliner zijn. Of wellicht zelfs een North afsluiter, naast een hele grote South headliner (GnR, Tool, Slipknot, Maiden). Maar daar is verandering in gekomen nadat ze vorig jaar tot mijn stomme verbazing vorig jaar op Alcatraz al op de vroege avond stonden en ze daarbij ook bij lange na niet het volste (en meest enthousiaste) publiek van het weekend hadden. Wellicht is de glans er dan toch wat vanaf. Dus waarom dan niet in de Metaldome? Hansi is er in elk geval geen onbekende: daar stond hij al eens met Demons & Wizards.
Staat me iets van bij dat hanzi toen had geklaagd dat ze tijdens slipknot speelden en hierdoor weinig/minder mensen er op af kwamen ofso? Weet ook niet exact meer maar dacht zoiets gelezen te hebben hier destijds. Vandaar ook dat ik ze gewoon 's middags op de mainstage had verwacht.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Staat me iets van bij dat hanzi toen had geklaagd dat ze tijdens slipknot speelden en hierdoor weinig/minder mensen er op af kwamen ofso? Weet ook niet exact meer maar dacht zoiets gelezen te hebben hier destijds. Vandaar ook dat ik ze gewoon 's middags op de mainstage had verwacht
Geen idee. Staat mij in elk geval niets van bij.

Als ze inderdaad op MS staan, dan hebben ze op basis van de poster minstens acht acts na hun en staan ze op z'n laatst dus al rond 14:30 te spelen. Ik vind dat echt absurd vroeg voor een band als Guardian. Maar goed, het zou theoretisch inderdaad kunnen.

Ik zit me wel echt suf te fantaseren over de podiumverdeling op de zaterdag. Lijkt mij een soort van logisch dat Kamelot en Blind Guardian (power metal) wel een soort pakketje zijn. Evenals Abbath, Kampfar, Rotting Christ en Batushka (black metal). Dus Kamelot en Guardian die samen het avondprogramma in de Dome verzorgen, lijkt me geen raar idee. Alleen lijkt Abbath me dan weer niet groot genoeg als Marquee afsluiter. Vind sowieso dat Abbath wel erg hoog op het affiche staat. Maar zet je daar dan een Mr Bungle boven? Dat matcht dan wel weer eventueel met Flotsam and Jetsam. Of het black metal viertal eventueel dan in de Dome en Kamelot en Guardian naar de Marquee? Het klopt allemaal net niet, dus zeer benieuwd hoe Graspop het gaat invullen.

Een gok die ik sowieso wel durf te maken is dat Brutus de Jupiler Stage gaat headlinen. De corebands hoog op het affiche lijken naar MS te gaan, met BMTH als headliner. Dus daar moet een ander dat podium gaan dragen. En van de namen die op de bovenste rij onder de logobands staan, lijkt Brutus me de meest geschikte kandidaat voor die positie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.620
7.340
Ik zit me wel echt suf te fantaseren over de podiumverdeling op de zaterdag. Lijkt mij een soort van logisch dat Kamelot en Blind Guardian (power metal) wel een soort pakketje zijn. Evenals Abbath, Kampfar, Rotting Christ en Batushka (black metal). Dus Kamelot en Guardian die samen het avondprogramma in de Dome verzorgen, lijkt me geen raar idee. Alleen lijkt Abbath me dan weer niet groot genoeg als Marquee afsluiter

En als je het omdraait met Kamelot en Blind Guardian in de Marquee (Mr Bungle als afsluiter?) en dan dat black metal rijtje in de Dome? Al lijkt me Uriah Heep ook een uitstekende naam om in de Dome te spelen a la UFO en Living Colour in eerdere jaren... Misschien dat je ook niet per se grote namen nodig hebt als afsluiter van de Marquee met zowel BMTH als A7x als headliners en zoals je ergens anders in je bericht zegt het Belgische Brutus als Jupiler afsluiter met een thuiswedstrijd... Of je hebt na dat rijtje nog Bungle als afsluiter na Abbath.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
En als je het omdraait met Kamelot en Blind Guardian in de Marquee (Mr Bungle als afsluiter?) en dan dat black metal rijtje in de Dome? Al lijkt me Uriah Heep ook een uitstekende naam om in de Dome te spelen a la UFO en Living Colour in eerdere jaren... Misschien dat je ook niet per se grote namen nodig hebt als afsluiter van de Marquee met zowel BMTH als A7x als headliners en zoals je ergens anders in je bericht zegt het Belgische Brutus als Jupiler afsluiter met een thuiswedstrijd... Of je hebt na dat rijtje nog Bungle als afsluiter na Abbath.
Ja dat zeg ik letterlijk de zin erna, toch. šŸ˜… Maar voor mijn gevoel staat black metal eigenlijk nooit in de Dome en altijd in de Marquee. Even gekeken en mijn stelling klopt niet. Er heeft wel degelijk black metal in de Dome gestaan, alleen afgelopen editie niet.

Uriah Heep zou inderdaad ook nog als Dome afsluiter kunnen werken. Al vrees ik dat die 'gewoon' vroeg in de middag op MS worden geplaatst. Je zit trouwens ook nog met Wolfmother, die volgens mij ook letterlijk op elk podium kunnen staan.

Kortom, het is een ingewikkelde puzzel.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.376
2.867
Persoonlijk hoop ik Mr. Bungle vroeg op main of laat in Marquee. Ben bang dat de Metaldome weer overvol zal zijn bij dat optreden. Alvast maar een brilkoord en touwtje aan mijn hoed maken. #slechte ervaring Metaldome.šŸ˜œ
@Dr. Hannibal . Geen verdriet hoor. Ben dit jaar gewoon beter voorbereid. Reservebril mee en hoed op het hoofd lijmen denk ik šŸ˜œ
 
  • Winning
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.829
Een gok die ik sowieso wel durf te maken is dat Brutus de Jupiler Stage gaat headlinen.
Ah ja echt? Daar zou ik ze persoonlijk juist niet verwachten. Dan eerder Blind Guardian daar, als je @nikita haar theorie volgt.
Hoop wel dat Pneuma in de setlist staat. Iemand ervaring daarover. #Tool inluisteren
Geeft het een grote kans. Pneuma staat de afgelopen jaren steevast in elke set!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.620
7.340
Ja dat zeg ik letterlijk de zin erna, toch. šŸ˜… Maar voor mijn gevoel staat black metal eigenlijk nooit in de Dome en altijd in de Marquee. Even gekeken en mijn stelling klopt niet. Er heeft wel degelijk black metal in de Dome gestaan, alleen afgelopen editie niet.

Uriah Heep zou inderdaad ook nog als Dome afsluiter kunnen werken. Al vrees ik dat die 'gewoon' vroeg in de middag op MS worden geplaatst. Je zit trouwens ook nog met Wolfmother, die volgens mij ook letterlijk op elk podium kunnen staan.

Kortom, het is een ingewikkelde puzzel.

Pardon, waarschijnlijk halverwege het bericht afgeleid...

Uriah Heep als dome afsluiter is misschien zelfs te hoog. Ze staan al best ver naar achteren in de lijst en als je kijkt naar bijvoorbeeld de 2019 poster waar zowel UFO als Living Colour (die ik benoemde) in de Metaldome speelden, dan zie je daar dat voornamelijk Living Colour erg hoog staat in het rijtje onder de logo's, terwijl zij al om 16:30 speelden met nog 3 acts erna. UFO speelde dan weer ineens om 19:30 met nog maar 2 acts erna, maar stonden wel significant lager op de poster.

Al lijkt de positie van Uriah Heep al wel weer beter voor een Dome afsluiter als je het vergelijkt met Myles Kennedy in 2022...
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.640
Pardon, waarschijnlijk halverwege het bericht afgeleid...
Geeft niet. :)
Uriah Heep als dome afsluiter is misschien zelfs te hoog. Ze staan al best ver naar achteren in de lijst en als je kijkt naar bijvoorbeeld de 2019 poster waar zowel UFO als Living Colour (die ik benoemde) in de Metaldome speelden, dan zie je daar dat voornamelijk Living Colour erg hoog staat in het rijtje onder de logo's, terwijl zij al om 16:30 speelden met nog 3 acts erna. UFO speelde dan weer ineens om 19:30 met nog maar 2 acts erna, maar stonden wel significant lager op de poster.

Al lijkt de positie van Uriah Heep al wel weer beter voor een Dome afsluiter als je het vergelijkt met Myles Kennedy in 2022...
Hmm zit wel wat in wat je zegt... We gaan het zien!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.620
7.340
Even dan maar de Judas Priest setlist onder de loep nemen. Een overzicht van alle gespeelde nummers over de eerste 3 shows van deze tour.

Alle dikgedrukte nummers zijn niet gespeeld bij het vorige optreden op Graspop (2022)
Alle schuingedrukte nummers van deze dikgedrukte nummers zijn ook niet in 2018 gespeeld.
En als ze dan ook nog onderstreept zijn, zijn ze ook niet in 2015 gespeeld.

12 nummers hebben tot nu toe alle drie de sets gehaald:
  1. Breaking the Law
  2. Hell Bent For Leather
  3. Invincible Shield
  4. Living After Midnight
  5. Love Bites
  6. Painkiller
  7. Panic Attack
  8. Rapid Fire
  9. Saints in Hell
  10. The Green Manalishi
  11. Turbo Lover
  12. You've Got Another Thing Comin'

En dan zijn er nog 11 nummers die bij 1 of 2 van de 3 concerten zijn gespeeld:
  1. Electric Eye
  2. Lightning Strike
  3. Metal Gods
  4. Trial By Fire
  5. Victim of Changes
  6. Beyond the Realms of Death
  7. Crown of Horns
  8. Screaming for Vengeance
  9. Sinner
  10. Sword of Damocles
  11. You Don't Have To Be Old To Be Wise

Conclusie:
Uiteraard de standaard classics die voorbij komen en een aantal nummers van het nieuwe album, maar daarnaast ook genoeg kans op verschillende nummers die op de afgelopen drie keren Graspop (2015, 2018 en 2022) niet of bijna niet zijn gespeeld. Ik tel 13 nummers die niet in 2022 zijn gespeeld, waarvan er 11 ook niet in 2018 zijn gespeeld en er nog 10 overblijven die ook niet in 2015 zijn gespeeld. Waarvan er 4 natuurlijk van het nieuwste album in geen van de voorgaande edities gespeeld konden worden.

En na nog wat dieper onderzoek zijn van de oude nummers er ook nog een viertal die nog nooit op Graspop zijn gespeeld:
  1. Love Bites
  2. Saints in Hell
  3. Screaming for Vengeance
  4. You Don't Have To Be Old To Be Wise
Dus toch nog een best gevarieerde setlist :)

Om even een vervolg te geven aan deze post. Inmiddels weer 3 extra shows geweest.

Dezelfde 12 nummers zijn in alle 6 de shows gespeeld.

Screaming For Vengeance en Beyond The Realms of Death lijken af te vallen, want die zijn alleen maar in de allereerste show gespeeld. Trial By Fire en Lightning Strike alleen in de eerste 2 shows.

Electric Eye (5), Crown of Horns (4) en Sword of Damocles (4) zijn allen in de laatste shows elke keer gespeeld.

Als je deze drie nummers zou toevoegen aan de lijst van 12 nummers uit elk concert, dan zit je wel meteen op 15 nummers waarmee je ongeveer zit op de 14 a 15 nummers die ze de afgelopen 3 edities op Graspop live hebben gespeeld. Inclusief 3 nummers van het nieuwe album, dus dan heb je een best logische setlist.

  1. Breaking the Law
  2. Hell Bent For Leather
  3. Invincible Shield
  4. Living After Midnight
  5. Love Bites
  6. Painkiller
  7. Panic Attack
  8. Rapid Fire
  9. Saints in Hell
  10. The Green Manalishi
  11. Turbo Lover
  12. You've Got Another Thing Comin'

  1. Electric Eye
  2. Crown of Horns
  3. Sword of Damocles

Niet in deze volgorde verder, 12 zekerheidjes en 3 waarschijnlijkheden.
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en Piebe71

Gebruikers die dit onderwerp bekijken