Graspop Metal Meeting 2024

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.361
5.948
Headlinerstatus gaat gewoon steeds minder betekenis krijgen. Legende-status is straks een "iets grotere band dan de rest-status".
Je hebt denk ik gelijk in de observatie dat headliners steeds minder legende-status hebben, maar dat komt gewoon omdat het idee van een rock/metal-legende een sterke associatie heeft met een bepaald tijdperk, en artiesten uit dat tijdperk takelen af of gaan met pensioen. De nieuwere, jongere headliners voelen (nog) niet aan als legendes, deels omdat ze simpelweg minder legacy hebben, deels omdat die status gewoon minder iets van deze tijd is. In ieder geval wel in de rock/metal wereld, die is steeds meer verbreedt en versplintert, zowel qua productie als qua distributie, waardoor luisteraars zich veel meer verdelen over een groot aantal medium-grote bands, in plaats van massaal aan dezelfde alom bekende supersterren overgeleverd te zijn.

Ik denk echter niet dat je daarmee kunt stellen, dat de headliner status op een festival ook steeds minder betekenis heeft. Zowel de symboliek ervan (zie bijvoorbeeld de dankbaarheid van Parkway Drive dat ze die positie kregen) als het commerciële belang ervan (het is de eerste naam waar naar gekeken wordt door mensen, dus die móet tickets verkopen) zijn in mijn ogen nog onverminderd groot. De 8 mainstage afsluiters blijven de grootste blikvangers, en hebben in die zin nog steeds een stuk meer status dan de rest van het affiche.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
De nieuwere, jongere headliners voelen (nog) niet aan als legendes, deels omdat ze simpelweg minder legacy hebben, deels omdat die status gewoon minder iets van deze tijd is.
Dat is niet altijd waar. Rammstein is erg snel groot geworden. Die hebben wel degelijk een legacy opgebouwd, maar met name door steeds meer show toe te voegen.

Volbeat heeft minder van dit soort elementen, maar zou dat komende jaren nog kunnen uitbreiden.

Sabaton is daar al wel meer bevlogen in, maar dat kan nog fanatieker (tanks, schepen, vliegtuigen, een enorme opblaas Samurai/Napoleon)

Parkway Drive zie ik niet zoveel meer groeien. Prima band, maar ik vrees als ze populairder worden, dat ze het A7x/BFMV/BMTH/en in mindere mate InFlames-pad gaan bewandelen en een heel ander genre gaan spelen.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat hun landgenoten van Airbourne sneller zouden groeien.

Ghost zie ik ook nog wel groeien
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.460
4.624
Misschien Cru om te zeggen maar een passage op Werchter zoals Parkway drive en Bring me the horizon kan de nieuwe headliners wel helpen om nog een grotere status te krijgen. Ghost zie ik bijvoorbeeld ook wel afwisselend Graspop en Werchter doen
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
111
221
Parkway Drive zie ik niet zoveel meer groeien. Prima band, maar ik vrees als ze populairder worden, dat ze het A7x/BFMV/BMTH/en in mindere mate InFlames-pad gaan bewandelen en een heel ander genre gaan spelen.
Volgens mij zitten ze al een tijdje op dat pad, Darker Still is gewoon stadium rock, het deathcore van vroeger is ver te zoeken
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Ik denk dat bands een legendarische status krijgen door hun muziek naar de mainstream te brengen (zoals Maiden of Metallica of zelfs GnR, is dan helaas geen optie meer voor moderne bands, want het is al gebeurd) of door een unieke sound te hebben en iets te doen wat andere bands niet doen, wat dan geldt voor Rammstein of Tool of System of a Down, etc...

Van de moderne grotere bands zijn er nu eenmaal weinig die iets nieuws brengen, die borduren verder op bestaande ideeën. Daar zijn er een paar dozijn die grotendeels hetzelfde doen en waarvan zij dan de besten zijn.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
1643350243713-png.1015


Nog zeven dagen tijd om te stemmen, doe het nu!

 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Als je gaat vergelijken me de legends zoals metallica en iron maiden, dan kunnen we heel lang wachten op headliners. Pwd moet mss wel uitgroeien tot een nieuwe rammstein, dikke show, veel special effects,... Gelieve dit met een korrel zout te nemen.
Stel je voor, binnen 10 jaar, welke band zie je dan koning boudewijnstadion vullen, die er nu nog niet staat he? Dan kan ik op dit moment enkel op Ghost en Pwd komen.
Sabaton? Moeilijk te zeggen eigenlijk of ze niet op hun hoogtepunt zitten.
De stap naar die grote stadionshows, die dan ook het algemene publiek trekken, is gigantisch, enkel en alleen qua kosten.
Rammstein is ook pas echt gigantisch geworden na hun stadion tours. Daarvoor waren ze ook al groot he, maar nu gigantish.
Er zijn zeker metalbands die mainstream kunnen werken en gigantisch worden, maar alles moet meezitten.
Als dit discussie voor ander topic is, verwijder ik hem weer.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Ik zie geen enkele metalband het Koning Boudewijnstadion vullen binnen 10 jaar, behalve dan degenen die het nu al doen. Misschien krijgen Ghost en PWD binnen 10 jaar een Sportpaleis vol, maar daar houdt het echt wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: L110Midnight

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.205
7.459
Nog één aanvulling trouwens, een jongere band de KBS laten vullen lijkt me sowieso een hele onrealistische gedachte aangezien er maar 2 metal bands bestaan die dat kunnen naar mijn weten, namelijk Metallica en Rammstein.

Zelfs de grootste namen voor Graspop als een GNR of Maiden kunnen die niet vullen. Je kunt je beter richten op een Sportpaleis als je realistisch wilt blijven.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Nog één aanvulling trouwens, een jongere band de KBS laten vullen lijkt me sowieso een hele onrealistische gedachte aangezien er maar 2 metal bands bestaan die dat kunnen naar mijn weten, namelijk Metallica en Rammstein.

Zelfs de grootste namen voor Graspop als een GNR of Maiden kunnen die niet vullen. Je kunt je beter richten op een Sportpaleis als je realistisch wilt blijven.
Kbs was mss wat overdreven in mn reactie.
Ik zie bijvoorbeeld eigenlijk Gojira ook wel al de vloer en benedenverdieping van sportpaleis vullen, zoals Sabaton. Er zijn wel wat bands die een stuk zouden kunnen vullen, maar uitverkopen wat moeilijker op dit moment.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.179
1.239
Nog één aanvulling trouwens, een jongere band de KBS laten vullen lijkt me sowieso een hele onrealistische gedachte aangezien er maar 2 metal bands bestaan die dat kunnen naar mijn weten, namelijk Metallica en Rammstein.

Zelfs de grootste namen voor Graspop als een GNR of Maiden kunnen die niet vullen. Je kunt je beter richten op een Sportpaleis als je realistisch wilt blijven.
Ac/Dc
Wel geen pure metal maar oké
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.205
7.459
Kbs was mss wat overdreven in mn reactie.
Ik zie bijvoorbeeld eigenlijk Gojira ook wel al de vloer en benedenverdieping van sportpaleis vullen, zoals Sabaton. Er zijn wel wat bands die een stuk zouden kunnen vullen, maar uitverkopen wat moeilijker op dit moment.
Ja sportpaleis binnen 10 jaar vullen lijkt me best realistisch voor de jonge generatie headliners. Ik zie bands als pwd, Ghost, bmth, gojira wel als kanshebbers hiervoor. Bmth heeft in Nederland al geen moeite om een ziggo dome te vullen, maar lijkt in belgie wat achter te lopen in populariteit waar ze alleen de Lotto arena kunnen uitverkopen. Iets van een coheadline tour van BMTH en PWD bijvoorbeeld zie ik ook wel werken in dit soort zalen. Denk dat die samen wel 1x sportpaleis en 2x ziggo aan kunnen op dit moment.

Er heeft echter nooit een band op graspop gestaan die het KBS kon vullen. Rammstein wel in 2017 maar toen waren ze nog geen stadion band. Dit is dus niet een categorie van bands die relevant is voor Graspop. (Zoals je inderdaad zelf ook al aan geeft hierboven)
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Gebruikers die dit onderwerp bekijken