Graspop Metal Meeting 2024

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.468
3.038
Andere te verwachten marquee namen denk ik: Asinhell, Rotting Christ, Vltimas, Igorrr, Crypta, Nervosa, 1349, Knife, Dying Fetus, Enforced, Brutus, Psychonaut, Destruction, Fleshgod Apocalypse, Cannibal Corpse, Sodom, Tankard, ... Sommigen kunnen ook op mainstage (de thrash namen vooral) denk ik.


En hopelijk iets rond Morbid Angel maar daarover had ik het al eens in dit topic of van 2023 en als persoon dat die band past heeft ontdekt in 2023 vind ik moeilijk om die verhalen rond de band te onthouden en snap ik zelf totaal niet meer wie de originele is (heb het zelfde probleem met Venom maar van Venom ben ik geen fan) maar ik hoop dus gewoon een band te zien die zo dicht mogelijk in de buurt komt van het originele Morbid Angel.
Asinhell eerder Metaldome? Lijken mij iets te klein voor de Marquee
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.633
4.637
los van dat Sum laatste mogelijkheid is verkies ik sum 100% boven tool want tool is absoluut niet mijn soort muziek XD maar nu verwacht ik niet dat die teglijk zullen spelen want ik verwacht sum dan gewoon op mainstage


geen idea ik was er dit jaar niet maar marq was in 2022 zeker groter dan de ruimte voor jupiler en dan heb je de ruimte voor de marq niet mee genomen waar toen in 2018 (het oude festival terrein en betere ) bij amaranthe ook gewoon volk buiten de tent stond
Nieuwe terrein is echt wel beter hoor, veel minder bottlenecks en de JS veel groter
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

mcrockz

Playlistbediener
15 nov 2023
43
44
ik ben maar is gaan zitten voor welke namen ik in marquee zou willen zien dit jaar


Lacuna coil
Amaranthe
Thundermother
Electric callboy (ja want 2018 in de dome)
Galactic empire
Ayreon
Follow the cipher
Amorthis
Mayhem
Sonata artica
Beartooth
Cult of luna
UFO
Cradle of filth
Carcass
In extremo
Mercuful fate
Red fang
Mice & men
Jinjer (afsluiter)
Miss may i (afsluiter)
Exodus (afsluiter)
Dimmu borgir (afsluiter)
Dream theater (afsluiter)
Smash into pieces (afsluiter)
The hu (afsluiter)
Opeth (afsluiter)
Watain (afsluiter)
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Yep. En Abbath = Immortal en visa versa. Immortal in de Marquee stond in 2010 al met de benen buiten. Dat zou serieus afsluiter voor Marquee kunnen zijn op elke willekeurige dag.
Even wat meer onderbouwing: Immortal is zo'n cult naam die iedereen wel kent. Nadat Abbath weg ging is dat nooit meer 'echt' iets geworden. Abbath z'n solo carriere is leuk, maar geen Immortal kwaliteit.

Bij Immortal ging het al vooral om Abbath, vooral omdat ze maar met z'n 3 waren en Abbath zich altijd als een clown gedroeg op het podium.

Het is moeilijk te vergelijken met andere namen, maar zie het als een 'Dave Mustaine plays Metallica', of 'Chuck Schuldinger plays Death' als hij nog zou leven. Ik verwacht met zoiets elke kelder idioot met een beetje schmink en een dode rat als huisdier, in de Marquee. En dat zijn er gek genoeg meer dan je zou verwachten.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.562
3.160
Welkom. Mooie binnenkomer.
Marq is nog niks van bekend, alleen speculaties.
En Maneskin is inderdaad onzin.

Ook welkom. En nee Maneskin hoort niet op graspop.
Zullen we maar een ander onderwerp erin gooien?
Wie verwachten we als Marq afslutiers?
Dimmu Borgir, Dream Theater, Electric Callboy, Cradle of Filth?
,
Leuk ja! Voor mij zijn de Marquee headliners meestal interessanter dan de Main Stage headliners, zeker nu ik wat vaker op Graspop ben geweest en heel veel acts al wel heb gezien. Tool ga ik natuurlijk niet laten schieten, maar de andere headliners hopelijk wel (dan betekent het namelijk dat ik sowieso vier prachtige headliners heb).

Ik hoop op iets als onderstaand:

Dimmu Borgir - Ayreon/Dream Theater - Heilung - Emperor
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
125
170
Leuk ja! Voor mij zijn de Marquee headliners meestal interessanter dan de Main Stage headliners, zeker nu ik wat vaker op Graspop ben geweest en heel veel acts al wel heb gezien. Tool ga ik natuurlijk niet laten schieten, maar de andere headliners hopelijk wel (dan betekent het namelijk dat ik sowieso vier prachtige headliners heb).

Ik hoop op iets als onderstaand:

Dimmu Borgir - Ayreon/Dream Theater - Heilung - Emperor
Zou Ayreon als ze uberhaupt nog op een festival staan, niet gewoon headlinen?
Ze vullen 6x een zaal van 3000 man zonder moeite, zelfs met middagoptredens.
Dat is meer volk dan een volle ziggodome (slipknot, Volbeat, Sabaton, Nightwish, Within Temptation, bmth, a7x)
De vorige keer graspop stond de tent afgeladen vol tijdens PWD.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.562
3.160
Zou Ayreon als ze uberhaupt nog op een festival staan, niet gewoon headlinen?
Ze vullen 6x een zaal van 3000 man zonder moeite, zelfs met middagoptredens.
Dat is meer volk dan een volle ziggodome (slipknot, Volbeat, Sabaton, Nightwish, Within Temptation, bmth, a7x)
De vorige keer graspop stond de tent afgeladen vol tijdens PWD.
Mijn zegen hebben ze om te headlinen op de zaterdag of zondag, maar ik denk dat meneer Lucassen liever in de tent gaat. Minder prikkels + hij is er volgens mij wel van dat iedereen ook echt speciaal voor de band komt kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: knalboon

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Zou Ayreon als ze uberhaupt nog op een festival staan, niet gewoon headlinen?
Ze vullen 6x een zaal van 3000 man zonder moeite, zelfs met middagoptredens.
Dat is meer volk dan een volle ziggodome (slipknot, Volbeat, Sabaton, Nightwish, Within Temptation, bmth, a7x)
De vorige keer graspop stond de tent afgeladen vol tijdens PWD.
Ik ken de cijfers niet. Maar bij meerdere concerten zoals Ayreon 6x optrad in een weekend in 013, heb je kans dat (een deel van) het publiek hetzelfde is.
Zo'n optreden in 013 van Ayreon trekt van over de hele wereld fans aan.
Ik weet niet of die fans voor een optreden op Graspop komen en of dat het veld genoeg vol trekt
En of genoeg andere fans blijven kijken voor een headline show.
Gezien de volume van alle podia flink groot zijn denk ik ook eigenlijk eerder aan de tent.

Bovendien zijn er veel gastmuzikanten en dus rehearsals nodig dat ik me afvraag of het zin heeft voor de band en het festival om ze te boeken.
Kaarten waren vorig jaar in 013 ook behoorlijk duur. 70 euro regulier en 125 euro VIP.
Volgens mij is het voor Ayreon gewoon het handigste om een heel weekend 013 te doen.
Als ze Graspop doen neemt de vraag voor de concerten in 013 af.

Je zou kunnen kijken of Ayreon gedurende meerdere dagen optreden en dan een keer bv als headliner, een keer midden op de dag en een keer aan het begin van de dag. Dat heeft Graspop nog nooit gedaan en vind ik het eigenlijk niet het festival voor. Ik zie dit eerder op Roadburn gebeuren in oa 013.
Maar voor een regionale act zouden ze misschien een uitzondering maken. Alleen vraag ik me af of Ayreon wel zo'n band met Graspop heeft.
Dan zouden we dan toch al meer van dit soort acties moeten zien met Belgische acts?

Misschien heeft Helmut Lotti Graspop op ideeën gebracht.
Ik denk dat het interessanter is om te praten of ze misschien weer zoiets willen doen op Graspop dit jaar.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.679
3.399
Alleen vraag ik me af of Ayreon wel zo'n band met Graspop heeft.
Je beseft dat Ayreon al op graspop heeft gestaan, gewoon met al hun gastartiesten en een full show?
Dat het negatieve invloed zou hebben op hun 013 shows geloof ik ook helemaal niet.

Wat betreft ticketverkoop kan je dit natuurlijk niet 1 op 1 doortrekken. Andere bands touren over de hele wereld en lokken dus inderdaad enkel lokaal publiek waar de fans van Ayreon weten dat ze naar Nederland moeten komen als ze dit live willen meemaken. De snelheid van uitverkopen is dus heel anders. Lijkt me ook dat Arjen een marquee verkiest met een dedicated publiek.
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Je beseft dat Ayreon al op graspop heeft gestaan, gewoon met al hun gastartiesten en een full show?
Dat het negatieve invloed zou hebben op hun 013 shows geloof ik ook helemaal niet.

Wat betreft ticketverkoop kan je dit natuurlijk niet 1 op 1 doortrekken. Andere bands touren over de hele wereld en lokken dus inderdaad enkel lokaal publiek waar de fans van Ayreon weten dat ze naar Nederland moeten komen als ze dit live willen meemaken. De snelheid van uitverkopen is dus heel anders. Lijkt me ook dat Arjen een marquee verkiest met een dedicated publiek.
Ja ik weet dat Ayreon er heeft gestaan in 2018.
Alleen daarna hebben ze niet meer op een andere plek gestaan, toch?
Je hebt vaker artiesten waar achteraf bleek dat het toch minder beviel / ze niet uit de kosten kwamen,
Tenzij de act hier wat over heeft gezegd weten we niet meer waarom ze niet zijn terug gekomen.

Het kan negatieve invloed hebben, Hoewel het hier mee zal vallen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.304
7.669
Niet alweer dimmu borgir 😅 doe mij dan maar Dream Theater of laat amaranthe maar weer komen die kunnen marq ook prima afsluiten of als je een harde afsluiter wilt gewoon jinjer 2022 stonden de jupilair (veelste klein)

Maar wat mij ook opvalt is dat SUM-41 amper tot niet besproken worden hier.. zit niemand daar op te wachten ?? Voor mij zou sum-41 prima terug op graspop passen
Sum 41 is hier heel veel besproken, is alleen wel tijdje terug.
Heel veel mensen willen graag dat die komt, inclusief mezelf. Laatste festival show
 
  • Leuk
Waarderingen: mcrockz

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.304
7.669
ik ben maar is gaan zitten voor welke namen ik in marquee zou willen zien dit jaar


Lacuna coil
Amaranthe
Thundermother
Electric callboy (ja want 2018 in de dome)
Galactic empire
Ayreon
Follow the cipher
Amorthis
Mayhem
Sonata artica
Beartooth
Cult of luna
UFO
Cradle of filth
Carcass
In extremo
Mercuful fate
Red fang
Mice & men
Jinjer (afsluiter)
Miss may i (afsluiter)
Exodus (afsluiter)
Dimmu borgir (afsluiter)
Dream theater (afsluiter)
Smash into pieces (afsluiter)
The hu (afsluiter)
Opeth (afsluiter)
Watain (afsluiter)
Jinjer zou ik ook graag zien komen maar die staan helaas op Alcatraz dus dat zie ik niet gebeuren

Geldt trouwens ook voor Cradle, Opeth, Exodus en wellicht nog meer
 
  • Leuk
Waarderingen: mcrockz

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.853
7.823
los van dat Sum laatste mogelijkheid is verkies ik sum 100% boven tool want tool is absoluut niet mijn soort muziek XD maar nu verwacht ik niet dat die teglijk zullen spelen want ik verwacht sum dan gewoon op mainstage

Ja, de Koekdoos methode is ook alleen van toepassing als het een clash voor je is. Als iemand twijfelt, dan ga je deze methode, maar als je toch al weet dat je naar de een gaat omdat de ander niks voor je is, kan je dat gewoon doen
 
  • Leuk
Waarderingen: mcrockz

Gebruikers die dit onderwerp bekijken