En ook daar waren de recensies die ik hier las toch vooral in de strekking van “leuke show, maar de headliner positie is eigenlijk nog net te hoog gegrepen voor ze”. Kwam toch veel opvulling bij kijken, had allemaal net te weinig om het lijf. Dus laat ze eerst maar eens een sub show van een uurtje ofzo op de Graspop main doen inderdaad.
De band is voor de Benelux bijna vanuit het niets enorm gegroeid met Hypa Hypa aan het begin van corona en daarna We Got The Moves, waarbij ze minder zijn omarmt door de 'serieuze muziekliefhebber' en meer door de mensen die fan zijn van metalcore / feest.
In Duitsland hadden ze al een serieuze fanbase.
Het is een andere vorm van muziek waarvan mensen die recensies schrijven dat sneller zullen zeggen.
Het zal vermoedelijk nooit een recensie band zijn, tenzij de recensist fan is maar dat zijn toch relatief vaker fans van 'serieuzere muziek'.
Mijn theorie is dat als alles door zou kunnen zijn gegaan zonder corona ze geleidelijker hadden kunnen groeien buiten Duitsland en meer mensen al kennis hadden gemaakt met de band. Nu zullen nog iets minder mensen met ze bekend zijn. Natuurlijk zijn de fans dat wel.
Maar ik denk meer aan de grote festivals en dan mensen die achter de fans staan.
Daarnaast is de muziek echt wat anders, met meer gimmicky elementen en meer dance en metalcore elementen.
Op alle drie kunnen mensen afhaken. Maar dat waren vaak toch al de mensen die andere muziek zouden gaan zien op andere podia.
Het topic van Electric Callboy is inderdaad al veel langs gekomen hier de afgelopen maanden.
Feit is dat Graspop ieder jaar een kleinere ms2 headliner er tussen heeft zitten, die een wat jonger publiek aanspreekt. Electric Callboy is hier gewoon een prima kandidaat voor.
Los van wat je vind van de band, verkopen ze zonder moeite even veel (of meer) tickets als bands als Parkway Drive, Gojira, Ghost, Deftones, Lamb of god, In Flames die allemaal al eens een mainstage hebben afgesloten de laatste jaren.
EC is gewoon retepopulair momenteel en wellicht is het een gewaagde zet om ze nu al de north stage af te laten sluiten, maar dat is juist wat we willen toch? Een beetje gedurfd programmeren aan de bovenkant van de affiche. Dat niet iedereen hier even groot fan is van de band begrijp ik maar dat doet niet af aan de populariteit.
Ik was ook geen fan van Ghost en Gojira maar vond het alsnog vet dat die bands geboekt werden op die spot vorig jaar.
Precies! Ik denk wel dat Electric Callboy nog net te weinig historie heeft voor Ghost en Gojira achtige niveau's volgend jaar.
Net 1 of 2 plekken daaronder zou helemaal prima zijn
Alleen zoveel bands van dat niveau zijn er niet, dus het zou me ook niet verbazen als ze net wat meer risico nemen.
Ik zeg ook niet dat ik het ze niet zou gunnen, of het er moeilijk mee zou hebben als het effectief zo zou zijn.
Ik was erbij op Alcatraz en was toch wat ontgoocheld.
Ze verkopen inderdaad wel wat zalen uit...maar heeft iedereen die ze al wou zien, ze ondertussen al niet gezien. Bedoel daar mee, het is mogelijk dat de hype wat zal gaan liggen.
Ik zou ze liever een jaartje laten rusten en dan met een nieuwe show zien aankomen. Weer een frisse wind. Op Alcatraz had ik het gevoel dat dat het de 300e show in de rij was. Niet spontaan, bijna een eurosongact
Ah kijk dit verhelderd wel een beetje je punt. Dat is altijd een risico dat de hype wat gaat liggen.
Ik denk dat de band ook erg veel heeft getourd. En dan krijg je op een gegeven moment dat verschijnsel dat het als het zoveelste show voelt.
Tot nu toe voelt het niet alsof ze de markt van de Benelux overkillen met mogelijkheden om ze te zien.
Ik hoop ook dat ze ook nog wat in de show investeren om het nog net een niveau om hoog te brengen.
Ik zou het wel een goede boeking vinden als ze volgend jaar op Graspop spelen.
Als een na laatste op de South of North Stage.
Zeker omdat ze er nog niet eerder hebben gespeeld (zou vermoedelijk wel zijn gebeurd als de corona edities door waren gegaan)
Anders ben ik bang dat het een gevalletje word van een band die eerder naar Werchter / Pukkelpop gaat en nauwelijks Graspop aan doet.
Offtopic i know.
Wat mij opviel is dat "Headbangers Parade" met Messuggah en Avatar in het Klokgebouw Eindhoven staat gepland. Maar dat Mojo 's-Hertogenbosch vermeld als locatie. Zou dit een foutje zijn, of gaan ze na Rockcircus misschien toch dit festival naar Den bosch halen?
De eerste editie was in Den Bosch. Denk dat ze dat vergeten zijn aan te passen en niet hebben gespot.
Op andere plekken zie ik overal Klokgebouw