Graspop Metal Meeting 2024

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.522
4.714
Metalcore is toch gewoon het genre dat op dit moment het best verkoopt, parkway drive, architects, electric callboy,...allemaal uitverkochte zalen. Combo heaven shalll burn en trivium kregen met moeite de AB uitverkocht...
(Kunnen deels ook wel onder metalcore vallen)
Bad omens verkoopt grote 013 en ab in een paar dagen uit, je kan inderdaad niet ontkennen dat metalcore aan populariteit wint. Wel De kanttekening dat metalcore misschien wel het breedste subgenre is van de metal, onderling zijn er zo'n grote verschillen dat het eigenlijk niet fair is om al die bands op 1 hoop te smijten
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.484
7.036
Metalcore is nu eenmaal het meest dominante genre en verkoopt daarmee ook een hoop kaarten. Zeker nu Graspop een deel van de bezoekers van Groezrock (RIP) heeft geadopteerd. Dus logisch ook wel dat dit genre heeft meest vertegenwoordigd is op het affiche. Voor mij, als niet fan, was het dit jaar op het randje. Misschien wel net erover, maar anderzijds heb ik me amper een moment hoeven te vervelen, omdat er op andere podia genoeg alternatieven waren. Hoop wel dat Graspop niet nog een stuk verder gaat met het transformeren naar een veredeld Groezrock 2.0. Daar zijn we nog wel even van verwijderd. Maar ik vond het al opvallend dat het niet meer bij een 'dedicated stage' bleef, dit jaar. Maar dat er ook een hoop core bands op MS of zelfs in de Dome werden geplaatst.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.334
7.760
Normaal blijft de metalcore wel grotendeels beperkt tot de jupiler stage met enkele bands die op de mainstage staan
dit jaar stond de zaterdag een beetje in het teken van metalcore doordat de grootste bands uit het genre (Architects en Parkway Drive) daar geboekt stonden. toen hebben ze maar besloten om de andere metalcore bands van die dag ook maar op de mainstage neer te zetten, en terecht natuurlijk.

normaal gezien zullen de meeste bezoekers er niet heel veel last van hebben aangezien deze metalcore/hardcore bands toch vooral beperkt blijven tot de jupiler stage met enkele uitzonderingen.

ik denk niet dat ze zulke grote metalcore bands zullen boeken in 2024, want die zijn er simpelweg niet. dan zal het wel weer beperkt blijven tot de jupiler stage.
 
  • Thinking
Waarderingen: nikita

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
262
530
Normaal blijft de metalcore wel grotendeels beperkt tot de jupiler stage met enkele bands die op de mainstage staan
dit jaar stond de zaterdag een beetje in het teken van metalcore doordat de grootste bands uit het genre (Architects en Parkway Drive) daar geboekt stonden. toen hebben ze maar besloten om de andere metalcore bands van die dag ook maar op de mainstage neer te zetten, en terecht natuurlijk.

normaal gezien zullen de meeste bezoekers er niet heel veel last van hebben aangezien deze metalcore/hardcore bands toch vooral beperkt blijven tot de jupiler stage met enkele uitzonderingen.

ik denk niet dat ze zulke grote metalcore bands zullen boeken in 2024, want die zijn er simpelweg niet. dan zal het wel weer beperkt blijven tot de jupiler stage.
Electric Callboy heeft vandaag nieuwe single en clip gedropt die alleen maar bij gaan dragen aan de groeiende populariteit. Denk dat ze op het punt staan om door te breken en dat Rock Circus dit heel goed heeft aangevoeld om ze te boeken als headliner. Nog lang niet zo groot als PWD of Architects maar zeker wel Mainstage waardig. Verder Bullet For My Valentine, Trivium, Heaven Shall Burn, Killswitch Engage. Kan echt wel weer een metalcore dag op de Mainstage worden hoor, zonder absolute headliner als PWD.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.522
4.714
Electric Callboy heeft vandaag nieuwe single en clip gedropt die alleen maar bij gaan dragen aan de groeiende populariteit. Denk dat ze op het punt staan om door te breken en dat Rock Circus dit heel goed heeft aangevoeld om ze te boeken als headliner. Nog lang niet zo groot als PWD of Architects maar zeker wel Mainstage waardig. Verder Bullet For My Valentine, Trivium, Heaven Shall Burn, Killswitch Engage. Kan echt wel weer een metalcore dag op de Mainstage worden hoor, zonder absolute headliner als PWD.
Of net wel met Bring me the horizon als absolute headliner
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
262
530
Inderdaad. Metalcore mag nog steeds het meest aanwezige genre zijn, maar dan niet meer met zowat het dubbele van het tweede meest aanwezige genre. Dat is nooit goed, zou ik zelfs niet willen als het mijn eigen favoriete genre is.
Al eerder aangehaald, metalcore heeft veel onderverdelingen. Veel medioc(o)re (pun intended!) metalcore bands, dertien in een dozijn. Daarvan moet je er niet teveel boeken. Maar binnen prog metalcore en deathcore gebeuren er mooie dingen hoor, genoeg bands die ik graag nog wil zien! Dus een beetje afwisseling binnen de metalcore varianten zou zeker helpen.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
262
530
Of net wel met Bring me the horizon als absolute headliner
Je hebt gelijk, BMTH is een mooi voorbeeld van een metalcore headliner! Kijk nu al uit naar de GMM zaterdag met BMTH, Electric Callboy, Bullet For My Valentine, Killswitch Engageā€¦. šŸ¤©
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.485
3.073
Mooie discussie voor op het hardrock en metal forum. Denk persoonlijk dat metalcore op dit moment een gigantische opleving heeft. Net als eind 90er jaren de NU- metal. Geen enkel genre als metal zo in beweging qua genres imo.
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Normaal blijft de metalcore wel grotendeels beperkt tot de jupiler stage met enkele bands die op de mainstage staan
dit jaar stond de zaterdag een beetje in het teken van metalcore doordat de grootste bands uit het genre (Architects en Parkway Drive) daar geboekt stonden. toen hebben ze maar besloten om de andere metalcore bands van die dag ook maar op de mainstage neer te zetten, en terecht natuurlijk.

normaal gezien zullen de meeste bezoekers er niet heel veel last van hebben aangezien deze metalcore/hardcore bands toch vooral beperkt blijven tot de jupiler stage met enkele uitzonderingen.

ik denk niet dat ze zulke grote metalcore bands zullen boeken in 2024, want die zijn er simpelweg niet. dan zal het wel weer beperkt blijven tot de jupiler stage.
'Normaal' is dat inderdaad het podium voor de metalcore. Al begin jaren 2010 waren er flink wat metalcore acts.
Maar er zijn nu een aantal core acts die meer aantrekkingskracht hebben dan alleen core publiek en meer publiek hebben gevonden en dus ook op andere podia spelen.

Ik denk dat er in de nabije toekomst vaker een act op andere podia kunnen komen doordat ze meer aantrekkingskracht hebben dan alleen 'de harde kern'.
Denk aan een Lorna Shore, Sleep Token en Bad Omens (zeker in combinatie met een headliner ala BMTH en/of EC)
Het is nu populair. Benieuwd wat er over 5-10 jaar populair is.

Veel jongeren vinden het leuk en er zijn genoeg bands waar ook metalheads wat in zien.
Dat is goed voor de lange termijn van metal en het festival.
Meer diversiteit in soorten muziek is meer beter.

Graspop zet er altijd acts tegenover die andere liefhebbers kunnen aanspreken.
Je kan het niet leuk vinden, maar ik geloof dat de meesten wel hebben gemerkt dat het zaterdag druk was.

Ik zou zelf ook wat meer death en black metal willen, maar qua nieuwere bands die op Graspop genoeg mensen trekken kom ik niet ver.
Heeft iemand suggesties qua interessante acts in die genres?
 
  • Leuk
Waarderingen: mvl1980

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.485
3.073
Maar om even on topic te blijven. Ik zou een passage van Armored Saint ook wel zien zitten. Laatste keer Dessel in 2006?
Of een solo tour met de songs van Anthrax die hij heeft gezongen. En dan natuurlijk een paar Metallica covers: the four horseman en Phantom Lord!
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
485
1.539
Bad omens verkoopt grote 013 en ab in een paar dagen uit, je kan inderdaad niet ontkennen dat metalcore aan populariteit wint. Wel De kanttekening dat metalcore misschien wel het breedste subgenre is van de metal, onderling zijn er zo'n grote verschillen dat het eigenlijk niet fair is om al die bands op 1 hoop te smijten
Metalcore is zeker populair, maar om het nou het breedste metal subgenre te noemen gaat nogal ver. Progressive, avant-garde of black metal vind ik aanzienlijk breder dan metalcore.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.665
4.695
Korn - System of a Down
Lamb of God - Faith No More - Avenged Sevenfold
Judas Priest - Iron Maiden - Nine Inch Nails
Bring Me The Horizon - Aerosmith

RATM naar Werchter

Wishlist:
Porcupine Tree
Bad Omens
1914
Draconian
Currents
High Vis
Breaking Benjamin (onmogelijk maja)
Amyl & the Sniffers
Jinjer
Electric Callboy
Moonspell
Northlane
Riverside
Ill NiƱo
Knocked Loose
Fit For a King
Birds in Row
Zeal & Ardor
Bullet For My Valentine
Turnstile
Harakiri For The Sky
The Ocean
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.484
7.036
Korn - System of a Down
Lamb of God - Faith No More - Avenged Sevenfold
Judas Priest - Iron Maiden - Nine Inch Nails
Bring Me The Horizon - Aerosmith

RATM naar Werchter

Wishlist:
Porcupine Tree
Bad Omens
1914
Draconian
Currents
High Vis
Breaking Benjamin (onmogelijk maja)
Amyl & the Sniffers
Jinjer
Electric Callboy
Moonspell
Northlane
Riverside
Ill NiƱo
Knocked Loose
Fit For a King
Birds in Row
Zeal & Ardor
Bullet For My Valentine
Turnstile
Harakiri For The Sky
The Ocean
Hoi lieve mensen van Graspop. Goed nieuws! Een deel van jullie werk gaat voor komende editie overgenomen worden door niemand minder dan @theblackmadness van Festileaks Forum. Hij zal dit jaar de programmering op zich nemen!
 

Cedric1996

Playlistbediener
22 jun 2023
9
25
Hoi allemaal, na lang mee te lezen toch maar besloten om eens een account aan te maken. Alvast heel hard genoten van afgelopen weekend, mede dankzij de voorpret en het enthousiasme hier op het forum!
Voor volgend jaar hoop ik alvast op een van volgende namen
SOAD
Aerosmith
Blind Guardian
Wolfmother
Wind rose
Dragonforce
Twilight force
Journey
Freedom call
Helloween
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.897
7.891
Korn - System of a Down
Lamb of God - Faith No More - Avenged Sevenfold
Judas Priest - Iron Maiden - Nine Inch Nails
Bring Me The Horizon - Aerosmith

RATM naar Werchter

Wishlist:
Porcupine Tree
Bad Omens
1914
Draconian
Currents
High Vis
Breaking Benjamin (onmogelijk maja)
Amyl & the Sniffers
Jinjer
Electric Callboy
Moonspell
Northlane
Riverside
Ill NiƱo
Knocked Loose
Fit For a King
Birds in Row
Zeal & Ardor
Bullet For My Valentine
Turnstile
Harakiri For The Sky
The Ocean

Zo he, zo iets had ik in de auto ook bedacht šŸ˜²
Aan de hand van het bericht van iemand dat Graspop hopelijk niet terug zou vallen in de same old situation. Al staan er wel wat namen bij waar ik niks mee kan, een weekend ticket zou er zo wel inzitten.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.897
7.891
Hellfest en Graspop hebben vanaf 2015 altijd in hetzelfde weekend gezeten. Daarvoor zat er ook al een week verschil tussen. Desondanks geef ik de moed niet op en ga ik er vanuit dat het een reden heeft om na 7 edities en 9 jaren weer achter elkaar te zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

Gebruikers die dit onderwerp bekijken