Graspop Metal Meeting 2024

won666

Support act
17 mei 2019
1.190
1.248
Een half jaar niet touren lang? Als ze een hoge spot op Graspop zouden gaan spelen zou dat nu al wel vastliggen, of op zijn minst in onderhandeling zijn. Dan zou het heel vreemd zijn in mijn ogen om te zeggen voorlopig niet te gaan touren. Die zijn juist even toe aan rust lijkt me, na al het touren wat ze achter de rug hebben. Wellicht weer aan een nieuw album werken. En dan is een half jaar echt niet lang.
Ze kunnen perfect al vast liggen, en het pas in februari aankondigen.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat de band moet herbonnen. Ik ben zelf heel zware fan van de band maar zou het zeker niet erg vinden als ze even pauze nemen.

Als superfan heb ik de band reeds 15 maal gezien in 4 verschillende landen. Dus ja ik heb eigenlijk al 15 maal of 30 uur (een dag en 6 uur lang) constant aan een stuk door dezelfde show gezien. Ik ken denk ik de productie intussen beter dan de band zelf, ik heb elke mop al 15 keer meegemaakt (het hoe ha hoe ha gedeelte bv, mensen die de band reeds live zagen die weten wat ik bedoel). En toch gaat de show voor mij niet vervelen maar ik begrijp dat velen het na een maal wel gehad hebben en ook ik wil absoluut eens wat herbronning zien van de band. Na hun show op Graspop 2022 was ik kwaad dat er geen enkel nieuw nummer in de set zat. Want al de rest had ik al +10 maal live meegemaakt. Nochthans hun nieuw album was toen al gereleaset. Ik heb ze bv ook op 6 april dit jaar gezien in Keulen toen ze hun "b" album Interlidium releasten. No prayer At Midnight vind ik een topnummer. Maar opnieuw, de muziek zou perfect op Sanctified With Dynamite hebben kunnen staan, tot daar de commentaar die de band vaak krijgt, elk nummer trekt op elkaar en ze zijn veel te catchy. Ja dat klopt, maar zelf vind ik het fantastisch. Wil dat zeggen dat ik geen Dream Theater, Lorna Shore of andere bands luister met veel ingewikkeldere structuren? Zeker niet. Absoluut niet. Ik vind beide bands fantastisch. Maar ik vind nu een maal Powerwolf ook fantastisch. Maar terug naar No Prayer At Midnight. Die band schrijft dan zo'n meezinger, en dan spelen ze het enkel live bij hun release show. WAAROM?!? Dat is een nummer waar ze mee zouden kunnen scoren! Maar ja ok, vernieuwing (zowel in show als setlist als in de manier van muziek schrijven maar ik doel nu dus vooral op show en setlist) is die band wat vreemd precies. En dat is jammer. En daarom zeg ik ook volmondig inderdaad: herbronnen, liever een jaar niet een nieuw topalbum dan te blijven teren op wat ze nu teren.

Maar goed, tot daar mijn betoog over herbronnen of niet. Maar ik blijf er bij dat Powerwolf toch nog steeds kans maakt om op de zomerfestivals te spelen. En nu ga ik iets droppen dat ik eigenlijk niet mag droppen maar ik ga het toch doen: Ik ken de video editor van Powerwolf persoonlijk. Die woont twee straten achter mij en heeft ook bij mij op school gezeten (en dat is geen gezever). Dat is dus de persoon die vaak de foto's maakt die de band op het einde van de show maakt met de fans en dan op Facebook zet, hij is ook verantwoordelijik voor de video recaps die vaak online verschijnen van de band. Hij werkt ook voor Sabaton, Epica, Avater en nog enkele grotere bands. De dvd die Kamelot bv opnam in Tilburg of de dvd van Ayreon in 013 bv zijn ook onder zijn regie. Anyway, en als ik hem tegen kom is het eerder op een festival dan bij de bakker op een zondagochtend (maar dat tweede gebeurd af en toe dus ook).
Soit, to the point: die persoon kwam ik tegen op Alcatraz dit jaar en hij wist mij te vertellen dat Powerwolf waarschijnlijk volgend jaar opnieuw een Amerikaanse tournee gaat doen. Natuurlijk! Het kan zijn dat da pas in december 2024 is ofzo eh. Hij wist de juiste data niet van buiten, zelfs de exacte periode niet. Of ze touren door Europa wist hij ook niet meer zeker van buiten. Maar de Amerikaanse tournee althans was hij vrij zeker van. Dat was wel voor dat Powerwolf zelf op hun socials aankondigde een tijdje niet te zullen spelen. Dus er kan intussen natuurlijk wat gewijzigd zijn.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.429
2.978
Mee eens. Voor bands is het niet gek om een jaar niet te touren dus als een band aangeeft voorlopig niet te touren dan lees ik dat als minimaal een jaar. Voor mij vallen ze hiermee af voor Graspop.
Is toch hetzelfde voor Volbeat. Ook aankomend jaar geen tourplannen. Ook daarvan hoop ik dat het volgende album nog een betere stap in de goede richting is.
De laatste plaat stonden al wat meer metal gerichte nummers op, maar de poppy sound heeft nog iets teveel de overhand. Ook zichzelf maar weer opnieuw uitvinden. Misschien dat een jaartje Asinhell goed is voor Poulsen
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.778
7.610
Ze hebben zichzelf sinds Bible of the Beast niet of nauwelijks uitgedaagd inderdaad, lijkt het. Dat is dan ook eigenlijk het enige album van ze wat ik echt interessant vind om als geheel te luisteren. Albums daarna hebben soms wat goede hits maar meer niet. Mochten ze zich creatief weten te herpakken, en weer een interessant album uitbrengen, zou ik een promotie naar mainstage afsluiter ook meer kunnen waarderen.

Sacrament of Sin was echt een volledig top album, stuk voor stuk heerlijke nummers
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.429
2.978
Sacrament of Sin was echt een volledig top album, stuk voor stuk heerlijke nummers
Ik geloof je op je woord. Heb helemaal niks met Powerwolf. Maar mochten ze komen, dan zal ik me er eens in verdiepen. Heeft bij Parkway Drive ook goed voor mij uitgepakt 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: Nu_metal90

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.651
Sorry @Joslittel het is er niet van gekomen. :(
Mensen achter mij zouden mij afgeslagen hebben denk ik want de rijen waren echt ellendig lang aan de bar :(.
Haha ja kan ik me voorstellen. Boa was voor het eerst uitverkocht met 10.000 man binnen. Dat was aan alles te merken. Samen met de inmense hitte een van de zwaarte bardagen die ik meegemaakt heb
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en won666

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.265
7.579
Het is even geleden zeg. Mijn wachtwoord deed het niet meer. Ik ben opeens nieuw lid.😅 Wat veel roddels al zo vroeg in het jaar. Er is nog geen naam bekend. Even alle afsluiters op een rijtje zetten van voorgaande jaren. Op volgorde voor mijn hoogtepunten (manowar en alice cooper niet als headliner gezien, maar wel losse shows of als reguliere naam)

Rammstein
System of A Down
Guns n Roses "reunion"
Iron Maiden
Black Sabbath
Kiss
Ozzy Osbourne & Friends
Aerosmith
Ozzy Osbourne
Slipknot/Scorpions/Judas Priest/ Deep Purple
GNR (alleen axl)
Slayer "afscheidstournee"
Volbeat
Sabaton
Avenged Sevenfold
Within Temptation
Nightwish
Motorhead
Def leppard
Whitesnake
King Diamond
Alice Cooper
Manowar
Ghost
Korn
Twisted sister
In Flames
Machine Head
Parkway Drive
A perfect circle
Marilyn Manson
Rob Zombie
Limp Bizkit
Gojira
Emperor
Motley Crue
Soulfly

Ondanks het slechte optreden van Guns n roses afgelopen jaar, blijft de band mijn respect krijgen. Het blijft een van de succesvolle bands, ookal is axl niet altijd meer bij stem en is het gewoon een ***.
Judas Priest heeft ook bij mij ingeleverd, maar ook zijn gezicht gered. Ze hebben slechte en geweldige optredens gespeeld.
Ozzy is en blijft een legende. Maar je moet hem eigenlijk niet (alleen) meer op het podium willen. Doe een "friendstour" met meerdere zangers zou ik voorstellen. Een goede overgang om de "nieuwe generatie" in de vitrine te zetten.
Machine Head is een van de namen die echt indruk aan het maken is. Ze zijn echt wel gestegen in mijn ogen.
Motley Crue en Soulfy hoef ik niet uit te leggen lijkt mij?
Mooi rijtje!
Maar begrijp ik hier nu goed uit dat je GNR dit jaar heel erg goed vond? Of heb je het over de show van 2018?
Wat was er zo slecht aan Soulfly? (ik was er niet bij)

Mijn top 3 zou denk ik zoiets zijn: (met slechts 7 keer Graspop)
1. Parkway Drive (2023)
2. Slipknot (2015)
3. Korn (2022)
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en charlottekos

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
zou fear factory geen kanshebber zijn, al even stil rond de band, nu terug met een nieuwe zanger en een tour langs trix. lijkt mij ook gewoon een binnenkopper
 
  • Leuk
Waarderingen: redbaron en festivalryo

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
zou fear factory geen kanshebber zijn, al even stil rond de band, nu terug met een nieuwe zanger en een tour langs trix. lijkt mij ook gewoon een binnenkopper
Laat ons hopen! Een band die ik ooit eens wil zien. Geen idee waarom ze nooit echt doorbraken, ik ken ze niet goed genoeg.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
547
737
Nog een mogelijke naam: Ibaraki. Mooie spot in marquee? Was wel een steengoed album.
Project van Trivium-zanger. Nu zij een jaartje af nemen. Dacht er net aan omdat ze binnenkort een video-clip lossen.
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
102
294
Ik geloof je op je woord. Heb helemaal niks met Powerwolf. Maar mochten ze komen, dan zal ik me er eens in verdiepen. Heeft bij Parkway Drive ook goed voor mij uitgepakt 😜
Mooi dat je de moeite hebt genomen op basis van de reviews/adviezen hier! En fijn dat het dan niet tegen is gevallen 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Knightofmuser

Campingartiest
1 okt 2022
57
35
Good evening

if I have to imagine next year's lineup I'll see :
A day to remember
Anthrax
Avenged Sevenfold
Aerosmith
Apocalyptica
Babymetal
Bring me the horizon
Cavalera
Corey Taylor
Deep Purple
Europe
From ashes to new
Limp Bizkit
Ministry
Motionless In White
Scorpions
Sevendust
Sick Of it All
Sleep Token
The exploited
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

saurus

Dagopener
4 feb 2019
548
646
Vraagske: als Savatage zou komen, met wat voor bezetting is het dan? Zingt de Mountain King ? Ik heb ze ooit op GMM gezien - stond quasi vooraan - en dat was echt een vermakelijk optreden.
Momenteel is de zang bij Savatage in handen van Damond Jiniya maar heel veel zang werd ook door Jon Oliva zelf gedaan uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.265
7.579
Good evening

if I have to imagine next year's lineup I'll see :
A day to remember
Anthrax
Avenged Sevenfold
Aerosmith
Apocalyptica
Babymetal
Bring me the horizon
Cavalera
Corey Taylor
Deep Purple
Europe
From ashes to new
Limp Bizkit
Ministry
Motionless In White
Scorpions
Sevendust
Sick Of it All
Sleep Token
The exploited
Motionless in white two years in a row? I think they are doing the august festivals so they will probably show up at Alcatraz
Sleep token two years in a row seems unlikely as well.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
893
993
Tot nu toe eigenlijk weinig tot geen info van andere festivals.
Hellfest is een week naar achter geschoven. Dit waarschijnlijk voor Foo Fighters.
Jera on Air heeft ook al bekend gemaakt een grote vis klaar te hebben. Dit kan dus wel een naam zijn die ook op Graspop staat. Of toch een exclusieve. Kan me wel voorstellen dat Jera 24 geslaagd zou zijn enkel en alleen met Sum 41.
Is er nog info van andere festivals beschikbaar zodat we iets kunnen afleiden? Verplaatsing van data, speciale aanvragen voor vergunningen?
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Tot nu toe eigenlijk weinig tot geen info van andere festivals.
Hellfest is een week naar achter geschoven. Dit waarschijnlijk voor Foo Fighters.
Jera on Air heeft ook al bekend gemaakt een grote vis klaar te hebben. Dit kan dus wel een naam zijn die ook op Graspop staat. Of toch een exclusieve. Kan me wel voorstellen dat Jera 24 geslaagd zou zijn enkel en alleen met Sum 41.
Is er nog info van andere festivals beschikbaar zodat we iets kunnen afleiden? Verplaatsing van data, speciale aanvragen voor vergunningen?
Niet de meest vergelijkbare festivals..maar:

Into the Grave NL - Begin juni (Crystal Lake, Nanowar of Steel, Hellripper, Bütcher)
Rockharz DE - vanaf begin juli (Amorphis, Hatebreed, Hammerfall, Lordi, Soilwork, Unearth e.a.)
Pitfest NL - Vanaf begin juli (Hatebreed, Sabbat, Massive Assault, Sick of it All, Skroetbalg e.a.)
Stonehenge NL - juli (Belphegor, Carnation e.a.)
Bloodstock UK - vanaf 8 augustus (Amon Amarth, Architects. Clutch, Rotting Christ, Septic Flesh e.a.)
Dynamo MF- BRABANT - halverwege augustus (Clutch, Forbidden, Warkings, Bodysnatcher, Carnation, Nakkeknaekker)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230912_092217_Chrome.jpg
    Screenshot_20230912_092217_Chrome.jpg
    227 KB · Weergaven: 27
  • Screenshot_20230912_092527_Chrome.jpg
    Screenshot_20230912_092527_Chrome.jpg
    542,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Knightofmuser

Campingartiest
1 okt 2022
57
35
Pour l’instant, peu ou pas d’informations sur les autres festivals.
Le Hellfest a été repoussé d'une semaine. C'est probablement pour les Foo Fighters.
Jera on Air a également annoncé qu'elle avait un gros poisson prêt. Cela pourrait donc être un nom qui figure également sur Graspop. Ou du moins une exclusivité. J'imagine que Jera 24 aurait réussi uniquement avec Sum 41.
Existe-t-il des informations disponibles sur d’autres festivals afin que nous puissions en déduire quelque chose ? Déplacement de données, demandes particulières de permis ?
Wacken : Scorpions + Amon Amarth + In extremo + Motionless in white + sick of it all + Brutus
The metal fest : Anthrax + Within Temptation + Sepultura + Amorphis + In extremo
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken