Graspop Metal Meeting 2024

Maar ook die boekingen zijn geruchten. Heb jij van iemand ondertekende contracten gezien. Laat je nou niet gek maken door geruchten. Volgens mij worden alleen de echt grote bands zo lang vantevoren vastgelegd. Zie Iron Maiden op Wacken. De rest is voor ons allemaal gissen. En dat maakt het juist zo leuk om er hier over te zeuren. Er is in mijn ogen nog niets onmogelijk 😁
Het was de frontman zelf die het tegen me zei, op eigen initiatief! Vind ik dus geen gerucht meer eigenlijk en die man bedenkt dat ook niet zomaar. Heeftie niet meer nodig na 35 jaar in het vak. Ik neem het wel als waarheid aan.

• Leuk
Waarderingen: duck, nikita en Jamel
Maar ook die boekingen zijn geruchten. Heb jij van iemand ondertekende contracten gezien. Laat je nou niet gek maken door geruchten. Volgens mij worden alleen de echt grote bands zo lang vantevoren vastgelegd. Zie Iron Maiden op Wacken. De rest is voor ons allemaal gissen. En dat maakt het juist zo leuk om er hier over te zeuren. Er is in mijn ogen nog niets onmogelijk 😁
Dat het geruchten zijn, dat zou kunnen. Maar wees maar zeker dat gans de muziekwereld één grote business is. Alles, van het maken van een album, het promoten ervan, touren, merch, alles is ruim op voorhand geregeld. Zelfs "kleine" bands ontsnappen daar niet aan. Voor een tour moet er dan ook heel veel geregeld worden. Vervoer, eventueel vluchten, instrumenten, merch, daar komt best veel bij kijken. Om maar te zwijgen over het regelen van de tournee zelf. Als je soms ziet welke afstanden bands moeten afleggen. En je kan misschien een bepaalde logica volgen, maar als in bepaalde landen de zalen niet vrij zijn, dan moet je je planning daar aan aanpassen.

Dus ja, ik ben ervan overtuigd dat veel bands nu al weten waar ze volgend jaar (mogelijk) gaan spelen.

Laatst bewerkt:
Volgens mij worden alleen de echt grote bands zo lang vantevoren vastgelegd.
Ga er maar vanuit dat 80% van een affiche zo'n 11 maanden op voorhand vastligt. Die bands plannen in het voorjaar al voor het voorjaar en de zomer van het jaar daarna, vooral niet Europese bands moeten wel een hele tour in elkaar weten te weven. Ik hoorde vorig jaar van Hippotraktor begin oktober dat ze gevraagd waren voor Graspop en ze wisten toen al dat het voor een plekje in de marquee zou zijn, dan weet je dat ze de laatste plaatsen aan het invullen zijn. Ook in die podcast met Alcatraz merk je dat de gesprekken voor hun affiche volgend jaar al grotendeels afgerond zijn.
Wanneer het festival in volle voorbereiding is, zijn die bookers dus gewoon bezig met het jaar erop.

Ga er maar vanuit dat 80% van een affiche zo'n 11 maanden op voorhand vastligt. Die bands plannen in het voorjaar al voor het voorjaar en de zomer van het jaar daarna, vooral niet Europese bands moeten wel een hele tour in elkaar weten te weven. Ik hoorde vorig jaar van Hippotraktor begin oktober dat ze gevraagd waren voor Graspop en ze wisten toen al dat het voor een plekje in de marquee zou zijn, dan weet je dat ze de laatste plaatsen aan het invullen zijn. Ook in die podcast met Alcatraz merk je dat de gesprekken voor hun affiche volgend jaar al grotendeels afgerond zijn.
Wanneer het festival in volle voorbereiding is, zijn die bookers dus gewoon bezig met het jaar erop.
ja klopt, dit maakt het ook wel cool om te zien, dat ze bepaalde bands boeken zoals Sleep Token, Lorna Shore, die op dat moment nog niet veel bekendheid/hype hebben, maar waarbij dit wel goed voorspeld wordt.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en nikita
Nouja, ik zou op basis van deze aankondiging nog niks uitsluiten voor Graspop hoor. Zeker, het zit meer in de periode van Alcatraz, en de overlap tussen Wacken en Graspop is nooit heel groot, maar er worden altijd wel wat namen gedeeld. Zoals dit jaar bijvoorbeeld Kreator, VV, Delain, en Evergrey. Wellicht nog meer die ik nu over het hoofd zie. Dus ook van deze namen kunnen er best een klein handjevol op Graspop belanden, het is alleen moeilijk te zeggen welke precies. Alleen wat er dit jaar al stond (Amon Amarth, Beast in Black, Watain, Motionless in White) zal waarschijnlijk niet op herhaling komen. Maar dat wisten we al. Ik vind dus dat we eigenlijk maar nauwelijks wijzer worden hiervan…

Nouja, ik zou op basis van deze aankondiging nog niks uitsluiten voor Graspop hoor. Zeker, het zit meer in de periode van Alcatraz, en de overlap tussen Wacken en Graspop is nooit heel groot, maar er worden altijd wel wat namen gedeeld. Zoals dit jaar bijvoorbeeld Kreator, VV, Delain, en Evergrey. Wellicht nog meer die ik nu over het hoofd zie. Dus ook van deze namen kunnen er best een klein handjevol op Graspop belanden, het is alleen moeilijk te zeggen welke precies. Alleen wat er dit jaar al stond (Amon Amarth, Beast in Black, Watain, Motionless in White) zal waarschijnlijk niet op herhaling komen. Maar dat wisten we al. Ik vind dus dat we eigenlijk maar nauwelijks wijzer worden hiervan…
Dit exact. 100 percent

Daarnaast nog eens het feit dat die affiche van Wacken opvallend Europees is. Qua Amerikaanse bands alleen maar kleinere. Hoogste Amerikaanse band pas is Motionless In White. Opvallend genoeg boven pakweg Sick Of It All maar ok. Grote opvallende afwezige is Anthrax. Kunnen nog worden aangekondigd natuurlijk maar had die wel verwacht in de eerste aankondiging. Zou Anthrax het nog altijd te duur vinden?

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Soil komt weereens richting Europa, tof! Maar verwacht ze dan dus eerder op Alcatraz. De gemiddelde Amerikaanse band zal niet maandenlang in Europa blijven.

• Leuk
Die Wacken aankondiging zegt inderdaad niet veel.
De grote namen zijn voornamelijk Europese en met name Duitse bands
Vooral Europese bands kunnen gewoon prima het Juni en Augustus seizoen doen.

Wacken affiches bevestigen nog wel eens dat grote amerikaanse bands het Augustus festival seizoen gaan doen, en die komen dan vaak in Juni niet langs. Voor dit jaar was dat bijvoorbeeld Trivium die we al vroeg konden afschrijven. Het jaar daarvoor Slipknot.

Helemaal eens met wat @Dr. Hannibal zegt, deze lichting van Wacken kunnen we helemaal niets mee.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en MarcoReusel
Wacken is begin Augustus, GMM in juni.
Ze hebben wel eens overlap, maar dat is zelden. Soil is welk gaaf, maar ik zie liever Drowning Pool ooit terugkomen.
Sevendust schijnt ook weer helemaal terug te zijn. Waarsch ook een Europese tour?
En wellich Vandenberg op Gmm ipv Alcatraz?

• Leuk
Ze hebben wel eens overlap, maar dat is zelden. Soil is welk gaaf, maar ik zie liever Drowning Pool ooit terugkomen.
Sevendust schijnt ook weer helemaal terug te zijn. Waarsch ook een Europese tour?
Sevendust komt al 12 jaar niet meer naar Europa (buiten een heel kort reeksje in de UK in 2018), dus heel erg leuk lijken ze dat toch niet te vinden.

• Leuk
Laat VandenBerg maar komen🤘

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MarcoReusel

Users who are viewing this thread