Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
Ik probeer met al mijn kracht EC te vermijden (zelfs op Rock Circus 2 minuten gekeken en weer gegaan). Ieder z'n ding maar ik kan daar zo niks mee. Een parodie van een parodie bijna. Dat het een feestje is geloof ik vast maar het is voor mij niet eens metal meer. Beetje Frozen staan te schreeuwen joh, flikker eens op. Dan ga ik nog liever naar Rowwen Heze als het een feestje moet zijn.

Het is voor bands zo moeilijk om te klimmen tot een bepaalde status met eigen muziek, maar een beetje popcovers in een metal jasje spelen zou je een headliner maken... Pfoe. Dan echt 100x liever iets als Alestorm, Gojira, Kreator etc etc. Bands die geen truucje doen, maar gewoon fatsoenlijk kunnen spelen.
Beetje belachelijke reactie, je doet nu net alsof het één of ander coverbandje is. Ze hebben 2 covers gespeeld van de 17 nummers die ze speelden,
prima dat hun muziek niet je ding is maar dit slaat gewoon nergens op. Er zijn zat metalbands die dit doen. Disturbed, Korn etc etc.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
490
538
Je kan het een subjectief verhaal noemen, ik vind de enthousiaste meningen over EC juist subjectief. We hebben hier al vaker vastgesteld dat verkoop van zaalshows geen absolute graadmeter is voor verkoop van festivaltickets. En Graspop is bij uitstek een festival dat niet meegaat in hypes qua positie op de poster en het festival, legacy is meer bepalend dan (tijdelijke) hype om hoog te staan. Judas Priest, Alice Cooper of Rob Zombie verkopen ook geen Ziggo maar staan wel hoog. Dus juist op Graspop vind ik legacy een objectief argument om mee te wegen.
Deze discussie is al eerder gevoerd.
Sommige namen hebben gewoon de "eis" om hun logo op het affiche te hebben, soms zelfs met een bepaalde grootte.
Daarnaast kun je de grondleggers niet zomaar afserveren, waardoor ze een ereplekje krijgen.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
235
422
Ik probeer met al mijn kracht EC te vermijden (zelfs op Rock Circus 2 minuten gekeken en weer gegaan). Ieder z'n ding maar ik kan daar zo niks mee. Een parodie van een parodie bijna. Dat het een feestje is geloof ik vast maar het is voor mij niet eens metal meer. Beetje Frozen staan te schreeuwen joh, flikker eens op. Dan ga ik nog liever naar Rowwen Heze als het een feestje moet zijn.

Het is voor bands zo moeilijk om te klimmen tot een bepaalde status met eigen muziek, maar een beetje popcovers in een metal jasje spelen zou je een headliner maken... Pfoe. Dan echt 100x liever iets als Alestorm, Gojira, Kreator etc etc. Bands die geen truucje doen, maar gewoon fatsoenlijk kunnen spelen.
Als je maar 2 minuten hebt gekeken vind ik het knap dat je Frozen na 45 minuten hebt meegepakt😂 maar op die 2 covers na was alles eigen muziek. En vervolgens Alestorm noemen als band zonder trucje😂. Ik denk toch dat je op de maandagochtend minder citroenen moet eten😝 dan wordt je reactie vast minder zuur. Of je het nu leuk vind of niet de muzikanten van ECB zijn gewoon stuk voor stuk goede muziekanten. Dat ze er zelf een iets andere draai aan geven door Technomuziek en vrolijke teksten toe te voegen maakt juist dat ze niet 1 van de 100duizend standaard metalcore bands zijn maar eerder uniek. Zeker niet slechter of minder dan de andere bands die jij noemt maar gewoon anders. Ik heb ook niets met Tool bijv. Maar dat maakt ze niet ineens slechte muziekanten omdat het mijn smaak niet is.. kortom neem een bak koffie en geniet van de mooie ochtend😁🤘
 

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
391
880
Ik die het forum bijlees van het weekend
Television Popcorn GIF by SpongeBob SquarePants
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
336
702
Beetje belachelijke reactie, je doet nu net alsof het één of ander coverbandje is. Ze hebben 2 covers gespeeld van de 17 nummers die ze speelden,
prima dat hun muziek niet je ding is maar dit slaat gewoon nergens op. Er zijn zat metalbands die dit doen. Disturbed, Korn etc etc.
Een beetje goed tegengas geven is weleens nodig. Het is niet 1 of ander coverbandje maar dat het serieus als headliner besproken wordt slaat ook helemaal nergens op. En andere bandjes doen inderdaad ook weleens covers. Maar ik vind Sound of Silence of Frozen wel 2 heel verschillende soorten van covers doen. Het komt op mij letterlijk over als een Circus act. Wat nu dan wel heel toepasselijk was.

En mensen mogen het zeker heel leuk vinden, niks mis mee, mogen van mij ook gewoon op de lijst voor GMM ergens in de middag. Maar laten we wel een beetje realistisch blijven.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
490
538
Beetje belachelijke reactie, je doet nu net alsof het één of ander coverbandje is. Ze hebben 2 covers gespeeld van de 17 nummers die ze speelden,
prima dat hun muziek niet je ding is maar dit slaat gewoon nergens op. Er zijn zat metalbands die dit doen. Disturbed, Korn etc etc.
Laat mensen hun mening hebben. Ik heb er ook niet veel mee, maar er is kennelijk een markt voor. Ik zie het ook als realistische grote naam voor gmm.
Ik denk dat het ook veel amerikaanse invloed is, de "glam" en "shockrock" is rijk aan theater en commercie. Iets wat je in het Europese Powermetal ook ziet.
Bij andere takken van metal, bijv Heavy, Thrash en Death metal zie je dat minder en speel de muziek vaak een relatief grotere rol.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
84
110
Deze discussie is al eerder gevoerd.
Sommige namen hebben gewoon de "eis" om hun logo op het affiche te hebben, soms zelfs met een bepaalde grootte.
Daarnaast kun je de grondleggers niet zomaar afserveren, waardoor ze een ereplekje krijgen.
Grotere affiches maken en iedereen kan er met logo en groot op
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
600
Een beetje goed tegengas geven is weleens nodig. Het is niet 1 of ander coverbandje maar dat het serieus als headliner besproken wordt slaat ook helemaal nergens op. En andere bandjes doen inderdaad ook weleens covers. Maar ik vind Sound of Silence of Frozen wel 2 heel verschillende soorten van covers doen. Het komt op mij letterlijk over als een Circus act. Wat nu dan wel heel toepasselijk was.

En mensen mogen het zeker heel leuk vinden, niks mis mee, mogen van mij ook gewoon op de lijst voor GMM ergens in de middag. Maar laten we wel een beetje realistisch blijven.
Het is al aangehaald, of ze nou wel of geen (sub) headliner status 'verdienen', je kunt niet om hun populariteit heen. Natuurlijk is het een gimmick, maar voor hoeveel bands geldt dat niet? Kiss is toch ook een beetje een circusact? Alestorm is een grote gimmick, Slipknot voert een act op met de maskers, Iron Maiden met Eddie is ook wat kitscherig geworden, om nog maar te zwijgen over hair'metal' bands als Steel Panther en Twisted Sister. Amon Amarth maakt vikingmetal maar is uiteindelijk ook een act. Verschil met Electric Callboy is dat zij er heel boos bij kijken. Ze doen in ieder geval wat anders, hebben duidelijk een eigen geluid wat ze dan juist wel weer authentiek maakt. En ze spelen de gimmick-kaart ook goed uit, nemen zichzelf ook niet zo serieus.

Niks mis met popnummers in een metaljasje steken hoor, wordt ook vaak gedaan. Halestorm heeft dat met Bad Romance heel verdienstelijk gedaan. Disturbed met Land of Confusion, Paradise Lost met Smalltown Boy, Korn met Word Up, Ghost met o.a. Jesus He Knows Me, Children of Bodom met Oops! I Did it Again (!), Limp Bizkit met Faith, enz.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
Ik waardeer jullie enthousiasme voor EC echt maar ik kan er echt met mijn pet niet bij hoe....15k op Alcatraz luktte ze al niet.
Hear hear. Met alle namen redelijk eens. Maar Alestorm valt een beetje in hetzelfde rijtje als EC naar mijn mening. Ook meer een feestband, niet echt een vaandeldrager.
Dan zie ik bijv liever Hammerfall of Accept een keer met een enorme show de weide omverblazen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet en Joslittel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.735
5.087
Hear hear. Met alle namen redelijk eens. Maar Alestorm valt een beetje in hetzelfde rijtje als EC naar mijn mening. Ook meer een feestband, niet echt een vaandeldrager.
Dan zie ik bijv liever Hammerfall of Accept een keer met een enorme show de weide omverblazen.
alleen heb je geen weide met die bands, je moet ook het volk kunnen lokken. de zondag van alcatraz was de drukste dag die ze ooit al gehad hebben. dat moet ook al iets zeggen.
en om er dan ook over te stoppen.
2 bands hebben elk evenveel of zelfs meer merch verkocht dan alle andere bands samen op alcatraz en dat waren 1. electric callboy, meeste merch ooit verkocht op alcatraz en op 2 alestorm.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
alleen heb je geen weide met die bands, je moet ook het volk kunnen lokken. de zondag van alcatraz was de drukste dag die ze ooit al gehad hebben. dat moet ook al iets zeggen.
en om er dan ook over te stoppen.
2 bands hebben elk evenveel of zelfs meer merch verkocht dan alle andere bands samen op alcatraz en dat waren 1. electric callboy, meeste merch ooit verkocht op alcatraz en op 2 alestorm.
Je kunt een sterke undercard hebben en Hammerfall laten afsluiten.

Straks zijn alke grote namen met pensioen, dus kan het doorschuiven.
Je ziet hetzelfde met Machine Head, gruwelijke band, maar het trekt lang niet zoveel publiek als GNR en Slipknot.
Ik denk als MH op herhaling komt, ze ook eerder de Southstage zullen afsluiten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken