Graspop Metal Meeting 2024

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
171
334
Wat betreft EC: Op andere affiches van de grotere festivals staan ze denk ik ook niet bovenaan, wat toch een indicatie is.
Voor RaR bv. onder Green Day, Broilers en Billy Talent.

Zie ze op Graspop ook eerder onder de groep headliners terechtkomen.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
277
429
Ik heb gisteren de organisatie gehoord. BREAKING NEWS!!!!!!!!
De eerste namen zullen bekend gemaakt worden.....
.........
.........
.............
...................
Als de gebruikers van het festileaks forum aan pagina 666 zitten.
In dat geval

Electric Callboy is de beste band ooit. Groter en beter dan Metallica. Ik snap niet hoe mensen denken dat ze niet headliner kunnen zijn. Electric Callboy zal binnen 10 minuten uitverkocht zijn. En de combis zullen ook snel volgen.

En dan nu de reacties afwachten om zo de 666 te halen😜
(Btw voor de mensen die het niet begrepen, bedoel dit Sarcastisch 😉)
 

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
376
686
Hear hear!
Lorna shore heeft mij omver geblazen! Wat een energie, emotie en virtuositeit.
Epica was inderdaad veel minder k¥t dan within temptation.
Callboy was n feest! De perfecte mix tussen foute muziek en goede metal. Zie ze graag afsluiten op GMM24.

Vond idd de Show van Powerwolf wel lekker alleen de zaal was te klein voor de pit die ontstond ( heb meerdere mensen een duw gegeven omdat er naast me een wat ielig jong menneke stond die dat geweld niet kon handelen


ook Halestorm was wel lekker ( wat heb dat wijf toch een strot he )
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
Je kan het een subjectief verhaal noemen, ik vind de enthousiaste meningen over EC juist subjectief. We hebben hier al vaker vastgesteld dat verkoop van zaalshows geen absolute graadmeter is voor verkoop van festivaltickets. En Graspop is bij uitstek een festival dat niet meegaat in hypes qua positie op de poster en het festival, legacy is meer bepalend dan (tijdelijke) hype om hoog te staan. Judas Priest, Alice Cooper of Rob Zombie verkopen ook geen Ziggo maar staan wel hoog. Dus juist op Graspop vind ik legacy een objectief argument om mee te wegen.
Je hebt inderdaad gelijk dat Graspop veel waarde hecht aan de legacy van bands, wat mij betreft soms iets te veel maar dat is mijn mening
Mijn standpunt is ook niet dat Graspop ze als north stage headliner gaat neer zetten, maar meer dat ze dat wel zouden moeten doen. Ik geloof er ook niet in dat ze dat echt zullen doen. Ze zullen wel gewoon als sub staan

Ik ben over het algemeen gewoon voor het promoten van jongere bands, en of dat nu een EC is of een Alestorm of Powerwolf maakt me dan ook weer niet zo veel uit. Dat gevoel komt ook vooral voort uit het feit dat ik niet zo goed zie welke bands dit jaar die spots in moeten gaan nemen van PWD, Gojira en Ghost. Ik vind zelf EC, Alestorm, Powerwolf ook niet vergelijkbare bands met die andere 3 maar wie moet het anders gaan doen, ik weet het niet.

Ik vraag me ook af of ze opnieuw de North Stage en South Stage headliners apart gaan aankondigen voor iedere dag. Dit jaar was dat mooi om dit te doen omdat ze ook echt 8 mooie headlners hadden die die spot verdienden, maar meeste jaren zit er altijd wel een kleintje tussen die ineens die bumb krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan een Lamb of god in 2019, In Flames in 2017 of PWD in 2018. Ik heb het idee dat als die bands als headliner waren aangekondigd destijds dat het publiek daar wel wat opmerkingen over zou hebben.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
235
422
Alcatraz publiek is wellicht een deels ander publiek dan Graspop publiek. Iig eerder in het topic als ik om hardere metal vroeg werd min of meer gezegd dat die bands wel op Alcatraz komen en GMM meer een gevarieerde mix heeft. In een jaar kan veel veranderen en juist ECB heeft voor mij gisteren bewezen ( ik had ze nog nooit eerder live gezien) dat zij zeker wel in staat zouden zijn een HL slot op GMM aan te kunnen. En ja gisteren in Den Bosch was ms maar 15k mensen maar toch waren die zelfde mensen die in de vroege middag hard gingen op Ingested en Imminence en later op de avond op Lorna Shore volledig uit hun dak aan het gaan op ECB. Op dit moment verkoopt ECB gewoon een Afas of wellicht zelfs een ziggodome uit. Als ik zie wat voor productie ze nu mee hadden in een grote zaal dan misstaan die zeker niet op GMM in het donker. Voor mij was de absolute winnaar van GMM 2023 Machine Head, een band die solo niet eens 013 vol kreeg maar wel bijna de hele Graspop weide. Als je 4 dagen headline slots moet vullen dan is ECB gewoon een kandidaat. Ik krijg ook geen harde plasser van A7x en BmtH of QotSA maar dan ga ik elders wel iets kijken. Niemand die verwacht dat je op de hypetrain springt ( ondanks dat de band gewoon 5 albums uit heeft en al meer dan 10 jaar aan de weg timmert.) maar laten we eerlijk zijn die Thrashband uit San Francisco komt niet en als we geen headliners willen kopiëren dan tourt er volgende zomer weinig. Dus ik zou zeggen laat maar doorkomen.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
600
Je kunt er wel een subjectief verhaaltje van maken maar feit is dat Electric Callboy meer tickets verkoopt dan alle bands in je lijstje, dat lijkt me uiteindelijk toch datgene dat telt?
Puur qua ticketverkoop zijn ze gewoon even groot als Ghost, Parwkay Drive, Gojira daar kun je gewoon niet omheen. Ze zijn gewoon een Afas band.
Bands als BFMV, In Flames, Lamb of god verkopen met moeite de helft daarvan
ze hebben inderdaad niet de legacy status daar heb je gelijk in
al zie ik ze ook wel gewoon als sub staan, lijkt me ook prima.
Eens met jou. Ze hebben nog geen legacy opgebouwd zoals andere bands dat wel hebben, maar een BFMV groeit echt niet meer en staat gewoon einde middag. Electric Callboy is misschien (nog) geen absolute, onbetwiste headliner, maar als sub komen ze zeker wel in aanmerking.

@Joslittel Snap jou ook wel hoor, was nog hyped van de show. Geven gewoon een heel energieke show, publiek sloeg er heel goed op aan in ieder geval. Maar een volle wei is van een andere orde, ben ik met je eens. Vergeef me mijn enthousiasme! :)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.598
11.924
Eens met jou. Ze hebben nog geen legacy opgebouwd zoals andere bands dat wel hebben, maar een BFMV groeit echt niet meer en staat gewoon einde middag. Electric Callboy is misschien (nog) geen absolute, onbetwiste headliner, maar als sub komen ze zeker wel in aanmerking.

@Joslittel Snap jou ook wel hoor, was nog hyped van de show. Geven gewoon een heel energieke show, publiek sloeg er heel goed op aan in ieder geval. Maar een volle wei is van een andere orde, ben ik met je eens. Vergeef me mijn enthousiasme! :)
U zijt vergeven.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.735
5.087
het is gewoon een band waar mensen een dagticket voor zullen kopen, ongeacht wat er verder nog op de planning staat. En zo'n bands zijn heel belangrijk voor een festival natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.478
6.953
Eens met jou. Ze hebben nog geen legacy opgebouwd zoals andere bands dat wel hebben, maar een BFMV groeit echt niet meer en staat gewoon einde middag. Electric Callboy is misschien (nog) geen absolute, onbetwiste headliner, maar als sub komen ze zeker wel in aanmerking.

@Joslittel Snap jou ook wel hoor, was nog hyped van de show. Geven gewoon een heel energieke show, publiek sloeg er heel goed op aan in ieder geval. Maar een volle wei is van een andere orde, ben ik met je eens. Vergeef me mijn enthousiasme! :)
Was je nog een beetje

GIF by Century Media Records
?
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
199
235
Ik waardeer jullie enthousiasme voor EC echt maar ik kan er echt met mijn pet niet bij hoe die band omhoog wordt gepraat richting headliner dit jaar/volgend jaar. Er zijn zoveel betere bands met veel breder aansprekend materiaal die we hier massaal afserveren als headliner. Denk bijvoorbeeld aan Bullet for My Valentine, In Flames, Alestorm, Kreator, Lamb of God. Bands die al decennia bezig zijn en waar de hele wei enkele nummers van mee kan zingen. Maar godbetert EC mag na 1,5 leuk nummer wel headliner zijn. Een feesttent met 10k publiek laten feesten is echt iets heel anders dan een wei met 55k mensen vermaken. 15k op Alcatraz luktte ze al niet.

En nu houd ik op..
Ik ben wel fan van EC en heb me goed geamusseerd. Maar mijn hart bloede wel dat ze boven killswitch engage stonden. Had ook echt iets van alle die mannen zijn al zo lang bezig fan van hun van hun eerste album. EC mocht boven hen spelen.
Ik vind dat dit wel iets is dat in opmars is als je kijkt naar Spritbox, bad omens,... . Zijn ook band die nog niet lang bezig zijn en echt hoge spots krijgen als je de affiches bekijkt. Niks tegen de bands want ik ben echt fan van hun. Ik heb wel gevoel dat er anders geboekt word nu vooral naar plaatsen die bepaalde artiesten krijgen. Ik vind vernieuwing goed ik vond het zalig van gras met parkway drive heeft gedaan. maar die mannen zijn wel al bezig van 2000
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
235
422
Ik ben wel fan van EC en heb me goed geamusseerd. Maar mijn hart bloede wel dat ze boven killswitch engage stonden. Had ook echt iets van alle die mannen zijn al zo lang bezig fan van hun van hun eerste album. EC mocht boven hen spelen.
Ik vind dat dit wel iets is dat in opmars is als je kijkt naar Spritbox, bad omens,... . Zijn ook band die nog niet lang bezig zijn en echt hoge spots krijgen als je de affiches bekijkt. Niks tegen de bands want ik ben echt fan van hun. Ik heb wel gevoel dat er anders geboekt word nu vooral naar plaatsen die bepaalde artiesten krijgen. Ik vind vernieuwing goed ik vond het zalig van gras met parkway drive heeft gedaan. maar die mannen zijn wel al bezig van 2000
Maar Electric Callboy vergelijken met Spirit Box of bijv een Sleeptoken waar iedereen nu goed op gaat is natuurlijk niet eerlijk. Electric Callboy heeft 6 albums en timmert al bijna 15 jaar aan de weg. Dat iedereen alleen maar kijkt naar Tekno en de youtube filmpjes van 2020-2023 kunnen die mannen ook niets aan doen. Ja MMXX was hun grote doorbraak maar dat was Reverence bijv ook voor Parkway Drive en The End of Heartache voor Killswitch om er een paar te noemen ( andere discussie maar KS zonder Howard Jones is voor mij wel minder). Feit blijft dat op dit moment ECB rete populair is en bergen festival tickets zal verkopen. We willen toch jongere headliners?? Nu kan he een jongere headliner krijgen is het weer niet goed😂😝
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
331
678
Ik heb weinig problemen met legacy bands die hoog staan (ook al ben ik van de meeste geen fan) of met hypes die hoog staan. Ik stoor me dan weer eerder aan zaken zoals Hollywood Vampires, een groep die zelf helemaal niets bereikt heeft en wiens bestaansrecht lijkt te zijn gebouwd rond referenties naar andere, veel betere bands. Stellen zelf niet veel voor, maar het is een herkenbaar samenraapsel, dus hoppa, je moet niet mee aanschuiven in de rij, ga maar meteen vooraan staan.

Of het nu gaat over de Scorpions of Electric Callboy, die hebben hun naam, faam en positie ten minste wel aan hun eigen muziek met die band te danken.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
336
702
Ik probeer met al mijn kracht EC te vermijden (zelfs op Rock Circus 2 minuten gekeken en weer gegaan). Ieder z'n ding maar ik kan daar zo niks mee. Een parodie van een parodie bijna. Dat het een feestje is geloof ik vast maar het is voor mij niet eens metal meer. Beetje Frozen staan te schreeuwen joh, flikker eens op. Dan ga ik nog liever naar Rowwen Heze als het een feestje moet zijn.

Het is voor bands zo moeilijk om te klimmen tot een bepaalde status met eigen muziek, maar een beetje popcovers in een metal jasje spelen zou je een headliner maken... Pfoe. Dan echt 100x liever iets als Alestorm, Gojira, Kreator etc etc. Bands die geen truucje doen, maar gewoon fatsoenlijk kunnen spelen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken