Graspop Metal Meeting 2024

Maerts

Campingartiest
16 mei 2023
76
169
Graspop heeft, zeker tegenwoordig, toch een internationale uitstraling. Tijd voor concreet nieuws!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.248
7.543
Arch Enemy is 013 (3.000), Behemoth en Alestorm zijn Tivoli/Effenaar (1000-1500) bands. Dus alledrie nog een maatje kleiner al zie ik ze persoonlijk liever dan de classic acts.
Dit zit wel vrij ver naast de realiteit.
Arch Enemy en Behemoth speelden in Mainstage Den Bosch, 6000 capaciteit
Alestorm speelde daar ook, maar dan zonder coheadliner. zeker geen Tivoli/Effenaar band dus, komt niet eens in de buurt

Judas Priest is in principe een 013 band en verkoopt volgens mij minder tickets dan bovenstaande bands, met uitzondering van Behemoth misschien.
Nu staan ze een keer in de Afas, maar moet maar zien of dat een beetje verkoopt aangezien ze al moeite hadden met de 013

Alestorm lijkt me met afstand de grootste band van de bovenstaande 4 bands, als je naar de feiten kijkt. Krijgen op Graspop ook veel meer publiek dan de andere 3.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS en SulpherSouls

SneakyDevill

Playlistbediener
6 okt 2017
35
65
Dit zit wel vrij ver naast de realiteit.
Arch Enemy en Behemoth speelden in Mainstage Den Bosch, 6000 capaciteit
Alestorm speelde daar ook, maar dan zonder coheadliner. zeker geen Tivoli/Effenaar band dus, komt niet eens in de buurt

Judas Priest is in principe een 013 band en verkoopt volgens mij minder tickets dan bovenstaande bands, met uitzondering van Behemoth misschien.
Nu staan ze een keer in de Afas, maar moet maar zien of dat een beetje verkoopt aangezien ze al moeite hadden met de 013

Alestorm lijkt me met afstand de grootste band van de bovenstaande 4 bands, als je naar de feiten kijkt. Krijgen op Graspop ook veel meer publiek dan de andere 3.
Alestorm staat komende december in de effenaar, daar komt dan wel bij dat ze meerdere keren per jaar in nl te zien zijn.
Maar ik hoop op een hoge spot op Graspop!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.248
7.543
Alestorm staat komende december in de effenaar, daar komt dan wel bij dat ze meerdere keren per jaar in nl te zien zijn.
Maar ik hoop op een hoge spot op Graspop!
ja die band staat er bekend om dat ze graag in kleine/random zaaltjes spelen maar dat betekent natuurlijk niet dat ze minder tickets verkopen
zijn gewoon een afaslive band die liever kleine zalen doet
op die luchtfoto's van vorig jaar was te zien dat er meer mensen bij Alestorm stonden dan bij de meeste headliners van de afgelopen jaren
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
321
947
Alestorm doet het door hun thema gewoon gigantisch goed op festivals, dat is eigenlijk niet te vergelijken met hun zaalshows. Arch Enemy en Behemoth zijn serieuze bands en trekken dus op een festival minder "random" publiek. Die zijn dus veel beter te vergelijken met hun zaalshows qua grootte voor op een festival
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Dit zit wel vrij ver naast de realiteit.
Arch Enemy en Behemoth speelden in Mainstage Den Bosch, 6000 capaciteit
Alestorm speelde daar ook, maar dan zonder coheadliner. zeker geen Tivoli/Effenaar band dus, komt niet eens in de buurt
Dat is toch ook geen eerlijke vergelijking als zij samen (en Carcass erbij) in de Brabanthallen staan voor 6.000 man. Een los Arch Enemy of Behemoth concert zal misschien geen Brabanthallen uitverkopen.
Judas Priest is in principe een 013 band en verkoopt volgens mij minder tickets dan bovenstaande bands, met uitzondering van Behemoth misschien.
Nu staan ze een keer in de Afas, maar moet maar zien of dat een beetje verkoopt aangezien ze al moeite hadden met de 013

Alestorm lijkt me met afstand de grootste band van de bovenstaande 4 bands, als je naar de feiten kijkt. Krijgen op Graspop ook veel meer publiek dan de andere 3.
Ik denk niet dat Alestorm 'met afstand' de grootste is van deze 4 bands, maar juist vergelijkbaar is met Arch Enemy qua populariteit. De grootte van een band is ook niet enkel af te leiden uit de grootte van het laatst gespeelde poppodium. Judas Priest heeft nog altijd veel meer naamsbekendheid en luisteraars dan Alestorm en Arch Enemy bij elkaar, of die 013 nou uitverkoopt of niet.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.248
7.543
Dat is toch ook geen eerlijke vergelijking als zij samen (en Carcass erbij) in de Brabanthallen staan voor 6.000 man. Een los Arch Enemy of Behemoth concert zal misschien geen Brabanthallen uitverkopen.
Daarom zei ik er ook bij dat het een coheadline constructie is, ben ermee eens dat die 2 afzonderlijk gewoon 013 bands zijn.
Ik denk niet dat Alestorm 'met afstand' de grootste is van deze 4 bands, maar juist vergelijkbaar is met Arch Enemy qua populariteit. De grootte van een band is ook niet enkel af te leiden uit de grootte van het laatst gespeelde poppodium. Judas Priest heeft nog altijd veel meer naamsbekendheid en luisteraars dan Alestorm en Arch Enemy bij elkaar, of die 013 nou uitverkoopt of niet.
Ik denk dat het Alestorm > Judas Priest > Arch Enemy > Behemoth is

luisteraars zegt helemaal niets, dat is wereldwijd en niet alleen in de benelux. waarschijnlijk is Judas Priest bijvoorbeeld is de VS een stuk groter dan Alestorm

ik ben toch vrij zeker dat als deze 4 bands op Graspop staan, dat Alestorm het meeste publiek trekt. Daarnaast hebben we gewoon het bewijs hiervan met die luchtfoto's.

Qua ticketverkoop zijn Alestorm en Judas Priest misschien redelijk aan elkaar gewaagd, beiden zijn wellicht 013 bands die allebij 1 keertje een grotere zaal hebben gedaan. maar zoals ik zei op festivals denk ik dat Alestorm nog steeds de grootste band is van de 4.

Alestorm wordt veel onderschat hier op het forum, ik begrijp niet waarom. We hebben vorig jaar toch gewoon letterlijk het bewijs gezien hoe fucking veel mensen daar stonden? Het is ook niet mijn favoriete band maar je kan er niet omheen dat die in de Benelux gewoon ontzettend populair zijn op dit moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
309
648
Alestorm is een band waar heel veel volk naar gaat kijken als ze op je festival staan, maar betwijfel dat het er eentje is waarvoor je specifiek tickets koopt. Een "oeh tof, altijd leuk" band, geen must see. Denk dat die bands veel kunnen bijdragen aan een verkoop, maar die niet zelfstandig kunnen dragen. Lijkt me een eeuwige subheadliner, tenzij ze ergens per ongeluk een hitje scoren of een hype creëren.
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
264
407
Ik denk dat Alestorm net zo groot is als Judas priest in de BeNeLux. Het zijn wel 2 redelijk verschillende bands. Judas priest is een grondlegger van NWOBHM (en heeft dus een grote invloed gehad op de evolutie van metal) en Alestorm is een goeie partyband waarin ze het publiek altijd goed mee krijgen. Daarom zou ik een constructie Alestorm-Judas priest-Grote "nieuwe" naam (BMTH of Patkway drive ofzo) heel cool lijken. Denk dat je dan echt een topavond kan hebben.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.757
7.576
Alestorm wordt veel onderschat hier op het forum, ik begrijp niet waarom. We hebben vorig jaar toch gewoon letterlijk het bewijs gezien hoe fucking veel mensen daar stonden? Het is ook niet mijn favoriete band maar je kan er niet omheen dat die in de Benelux gewoon ontzettend populair zijn op dit moment.

Vanaf het skydeck (moest de foto croppen ivm formaat, maar alsnog wel duidelijk denk ik). Staat gewoon vol van voor tot achter midden op de dag.


alestorm skydeck.png
1698495046044.png

Edit: maar ik denk dat Alestorm zelf ook niet veel ziet in een hoge positie, maar gewoon altijd ook lekker in de middag wil spelen? Win-win situatie voor beide partijen als dat daadwerkelijk de wens is van een band?
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
264
407
Vanaf het skydeck (moest de foto croppen ivm formaat, maar alsnog wel duidelijk denk ik). Staat gewoon vol van voor tot achter midden op de dag.


Bekijk bijlage 6743
Bekijk bijlage 6744
Had de luchtfoto nog nooit gezien, maar dit bewijst wel dat Alestorm gewoon zo'n band is waar (vrijwel) iedereen heen gaat als die er staan, maar dat gezegd te hebben vind ik persoonlijk niet dat ze Headliner kunnen zijn (miss op de plek van Ghost dit jaar, ik ben overigens wel een grote fan van ze) gewoon omdat ik denk dat ze op de late middag veel beter werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
Arch Enemy is 013 (3.000), Behemoth en Alestorm zijn Tivoli/Effenaar (1000-1500) bands. Dus alledrie nog een maatje kleiner al zie ik ze persoonlijk liever dan de classic acts.
Arch Enemy stond op de mainstage den bosch (6000) met Behemoth. Alestorm stond daar ook met gloryhamner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
206
531
Parkway Drive had een snaar strakke show! Hoop wel dat ze meer show elementen meenemen dan als HL, want ook die hebben zij zeer zeker!
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.186
1.247
Wat zit iedereen toch met de Vlaamse herfstvakantie in z'n hoofd en dat dat ook daadwerkelijk wat uit maakt? Het is een schoolvakantie. Vrijwel alle Belgen moeten gewoon werken hoor. Of denken we dat heel het land gewoon dicht gaat?
Volledig gaat het zeker niet maar het is wel overal veel rustiger dan in de niet vakanties. Dat merk ik bv aan het aantal telefoons dat ik binnen krijg of de hoeveelheid zendingen die wij hebben. En ook vooral op de weg. Veel minder verkeer. In de herfstvakantie is dat wel minder extreem dan de kerstvakantie uiteraard. Graspop zal daar misschien rekening mee houden, ik denk dat eigenlijk wel want 40 percent van hun publiek gok ik komt uit Vlaanderen. En aankondigingen worden makkelijker opgepikt aan het koffiemachine dan aan het zwembad van het hotel. Denk ik. Bovendien bij de Graspop office werken mensen met kinderen dus de kans dat ze daar deze week op verminderde kracht werken door verloven bestaat wel denk ik. Twee redenen dus waarom ik als Graspop niet zou aankondigen in de vakantie. Maar natuurlijk als de manager van bv Avenged Sevenfold zegt "2 november aankondiging" en de band speelt op Graspop, heeft Graspop niks te zeggen natuurlijk.


Trouwens 1 november is een feestdag hier in België. Dus die dag verwacht ik al helemaal niks. Tenzij ze zodus bv SOAD geboekt hebben en SOAD juist die dag aankondigd. Ik dacht altijd dat Allerheiligen een wereldwijde feestdag is maar blijkbaar niet want in Nederland is alles open die dag.
ja die band staat er bekend om dat ze graag in kleine/random zaaltjes spelen maar dat betekent natuurlijk niet dat ze minder tickets verkopen
zijn gewoon een afaslive band die liever kleine zalen doet
op die luchtfoto's van vorig jaar was te zien dat er meer mensen bij Alestorm stonden dan bij de meeste headliners van de afgelopen jaren
Allestorm is vooral een band die graag in turnzalen speelt. Toch zeker in België. Zowel in Torhout als in Durbuy zijn allebei turnzalen 😂
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken