Graspop Metal Meeting 2023

diaan

Campingartiest
18 apr 2023
89
174
Meestal sta ik idd wel ook ergens in de buurt van de pit. Wel ooit bij Machine Head op Dynamo een duw-pit meegemaakt waarbij de hele menigte ineens achteruit ging bewegen zonder dat je echt kon bewegen. Vond ik echt een vreselijk enge ervaring! Dus ben wel een beetje bang geworden van aanwezig zijn voorin…
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik blijf liever weg uit de pit,sta meestal zo rond de scheiding van de geribbelde platen en het gras.
Ongeveer waar de mensen die VIP toren tussen de twee stages op kunnen en de biertent begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
108
235
Ondanks mijn 1m93 toch altijd de vrees dat mijn bril sneuvelt en ik dan voor de rest van het festival met een probleem zit :cautious:
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.443
wij vermijden altijd de pits, alleen soms zit je klem tussen een wall of death aan je linkerkant en een moshpit aan de rechterkant, voornamelijk bij Alestorm en dat soort feesten.

Ja, en ik heb gemerkt dat het ook enorm verschilt met hoe groot de groep is waarmee je bent.
Als er een band is die de hele groep wilt zien dan proberen we met 6 man naar voren te gaan, dat is vaak gewoon erg lastig. Als ik alleen ben lukt het me vrijwel altijd wel om me erdoorheen te wurmen tot ik een mooi plekkie heb. Met zijn 2en is ook nog wel te doen meestal.

Ja, wij zijn altijd gewoon met twee. Beide niet de grootste van formaat, dus dan pas je vrijwel overal tussendoor.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
Die zaterdag mainstage is echt niet normaal, ik zou hele dag voor de mainstages kunnen liggen en vrijwel niets missen dat ik wil zien.
Het grote probleem is dat het ook vooral bands zijn waar ik zoveel naar uit kijk dat ik echt vooraan wil staan en niet op een afstandje wil kijken.
Vended, Skindred, The Ghost Inside, I prevail, Architects, Parkway Drive, Slipknot wil ik allemaal wel een mooi plekje hebben. Gelukkig zitten er wat pauzes tussendoor waar ik wat kan uitrusten.
Ik weet niet of ik ooit zo'n stacked mainstage line up heb gehad op 1 dag.
De line-up dit jaar is echt ongekend.
Ik zou een willekeurige dag en willekeurige stage kunnen kiezen om een hele dag door te brengen (zonder andere stages), en overal een mooie dag kunnen hebben (zelfs bij de Mimi-stage op zaterdag 😝)!

Beste dagstages voor mij (in willekeurige volgorde, lastig kiezen), met allemaal minstens 3 must-sees (plus meerdere wish-sees), ook al kan ik niet alles gaan zien:
  • Do., North Stage: Beast in Black - Spiritbox - Epica - Arch Enemy - Ghost (kort maar krachtig!)
  • Do., Marquee: 1914 - Orbit Culture - Butcher Babies - Marduk - Septicflesh - At the Gates - My Dying Bride - Cradle of Filth
  • Do., Metal Dome: Molybaron - Haken - Escape the Fate - The Raven Age - Evergrey - Symphony X - The Winery Dogs - Carpenter Brut
  • Vr., South Stage: Thundermother - Fever 333 - Airbourne - Behemoth - Disturbed - Machine Head
  • Vr., Marquee: Saltatio Mortis - Crowbar - Heidevolk - Finntroll - Municipal Waste - Delain - Watain - Meshuggah
  • Za., North Stage: Vended - Skindred - The Ghost Inside - In Flames - Rancid - Parkway Drive
  • Za., Metal Dome: Oceans - Heriot - Antimatter - Draconian - Sleep Token - Soen - Sólstafir - Fields of the Nephilim
  • Zo., Marquee: Hippotraktor - Dieth - Insomnium - Lorna Shore - Katatonia - The Halo Effect - Eluveitie - Kreator
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
De line-up dit jaar is echt ongekend.
Ik zou een willekeurige dag en willekeurige stage kunnen kiezen om een hele dag door te brengen (zonder andere stages), en overal een mooie dag kunnen hebben (zelfs bij de Mimi-stage op zaterdag 😝)!

Beste dagstages voor mij (in willekeurige volgorde, lastig kiezen), met allemaal minstens 3 must-sees (plus meerdere wish-sees), ook al kan ik niet alles gaan zien:
  • Do., North Stage: Beast in Black - Spiritbox - Epica - Arch Enemy - Ghost (kort maar krachtig!)
  • Do., Marquee: 1914 - Orbit Culture - Butcher Babies - Marduk - Septicflesh - At the Gates - My Dying Bride - Cradle of Filth
  • Do., Metal Dome: Molybaron - Haken - Escape the Fate - The Raven Age - Evergrey - Symphony X - The Winery Dogs - Carpenter Brut
  • Vr., South Stage: Thundermother - Fever 333 - Airbourne - Behemoth - Disturbed - Machine Head
  • Vr., Marquee: Saltatio Mortis - Crowbar - Heidevolk - Finntroll - Municipal Waste - Delain - Watain - Meshuggah
  • Za., North Stage: Vended - Skindred - The Ghost Inside - In Flames - Rancid - Parkway Drive
  • Za., Metal Dome: Oceans - Heriot - Antimatter - Draconian - Sleep Token - Soen - Sólstafir - Fields of the Nephilim
  • Zo., Marquee: Hippotraktor - Dieth - Insomnium - Lorna Shore - Katatonia - The Halo Effect - Eluveitie - Kreator
Ik vind de line-up wel oke..maar niets extreem bijzonders.
Er staan genoeg leuke namen, maar dat is ieder jaar.
De echte grootse line-ups waren vilgens mij 2018 en 2016.
En qua headliner-uitschieters de jaren met SOAD of Rammstein.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
254
519
Ja dat klopt inderdaad. Maar ik merk nu toch wel dat ik die pit tegenwoordig wat meer ga vermijden. Dan mis ik nu toch wel ec

Ondanks mijn 1m93 toch altijd de vrees dat mijn bril sneuvelt en ik dan voor de rest van het festival met een probleem zit :cautious:

Haha, snap ik! Overkwam een maat van me afgelopen november bij August Burns Red. Het mooie van metalpubliek is dan wel dat er altijd iemand is die dan met die bril rondleurt tot de rechtmatige eigenaar gevonden is. Ook als je in de pit op je plaat gaat, word je meteen weer overeind gezet. Ik heb lenzen in, dus kan er wat onbevreesder in.

Sta ook niet constant in de pit hoor, hou ik ook niet meer vol. Maar bij bepaalde nummers, waarvan je weet dat het losbreekt op een bepaald moment, duik ik er met een 'God zegene de greep' mentaliteit in. En kom ook met mijn armen vol blauwe plekken weer thuis. Naar mijn werk draag ik toch vaak overhemden, dus dat ziet niemand! Bij Jupiler Stage zijn de pits wat kleiner (kleiner veld ook natuurlijk), daar oefen ik overdag en vroeg op de avond alvast.
 
  • On fire
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en nikita

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
Wat is idd jullie mening over concerten combineren? Ik kan dat dus niet. Ik ga naar een set op een festival en ik kijk hem van begin tot eind. Vind het heel moeilijk om tijdens een set weg te gaan haha. Ik kan alleen soms iets later aankomen, maar dat vind ik dan oprecht klote want ik wil eigenlijk altijd vooraan haha.
Bij rock am ring is dat dus niet te doen door die vakken en de pitstraat buiten het terrein om.
Nog een vraag: hoe zijn die vakken bij GMM geregeld?
Heel simpel, die zijn er niet! 😎
Er is enkel een fysieke afscheiding tussen North en South Stage, waardoor je dus om de drankstand heen moet lopen om van de ene naar de andere te lopen (zie kaartje hieronder).
Voor de rest kun je overal vrij lopen, afhankelijk van de drukte natuurlijk.
Maar mijn ervaring is dat je bij vrijwel alle stages en optredens (behalve de allerdrukste) redelijk makkelijk via een zijkant helemaal naar voren kunt lopen, en dan een stuk naar binnen kunt steken. Zo doe ik dat eigenlijk altijd.

1682338826219.png
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
208
455
Haha dank voor alle reacties! Ik heb geen probleem met vooraan komen gelukkig, maar wil wel altijd beetje voorbereid zijn.
Overigens vind ik zo'n voorvak of iets dergelijks ook wel prettig i.v.m. mogelijke verdrukking.
Dat zie je ook wel met festivals, dat het niet echt een vak is die "vol" raakt en niemand erin mag, maar er van die wavebreakers ofzo zijn om de druk te spreiden.
Maarja, zal wel goedkomen. Tot dusver het idee dat de sfeer op Graspop uiterst relaxed is als ik het zo lees van jullie allen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
In de tenten kan je vlot langs de zijkanten naar voor gaan en dan richting het midden.
Klopt, hoewel je soms wel even door het eerste gedeelte heen moet wurmen.
Veel volk staat vlak voor de ingang en helemaal achterin de tent (zeker bij de bar) om te relaxen, zitten, kletsen, drinken, schaduw/zon te pakken, etc., waardoor het vaak lijkt alsof de hele tent afgeladen vol is.
Als je echter door die eerste drukte heen bent, blijkt vaak dat in de rest van de tent nog plek genoeg is.
Laat je dus zeker niet daardoor ontmoedigen. 😉
 
Laatst bewerkt:

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
340
607
Haha dank voor alle reacties! Ik heb geen probleem met vooraan komen gelukkig, maar wil wel altijd beetje voorbereid zijn.
Overigens vind ik zo'n voorvak of iets dergelijks ook wel prettig i.v.m. mogelijke verdrukking.
Dat zie je ook wel met festivals, dat het niet echt een vak is die "vol" raakt en niemand erin mag, maar er van die wavebreakers ofzo zijn om de druk te spreiden.
Maarja, zal wel goedkomen. Tot dusver het idee dat de sfeer op Graspop uiterst relaxed is als ik het zo lees van jullie allen.

Geen probleem, laat het lekker over je heen komen ( net als de crowdsurfers ) dan heb je een geweldige tijd.
Voor mij een van de meest relaxte/gezelligste festivals qua sfeer en publiek 🤘:cool:🤘 o, ja en qua muziek uiteraard
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.639
3.282
Dat zie je ook wel met festivals, dat het niet echt een vak is die "vol" raakt en niemand erin mag, maar er van die wavebreakers ofzo zijn om de druk te spreiden.
Maarja, zal wel goedkomen. Tot dusver het idee dat de sfeer op Graspop uiterst relaxed is als ik het zo lees van jullie allen.
Neeeiiihhh, wat die vakken vooral verdrukken is 1 groot bewegend veld! ;)
Bij stevigere bands op pukkelpop en werchter is het altijd een rotkeuze tussen grote fan vooraan zijn of achter de 2 vakken gaan staan voor de energie. En ik ben ooit op Pukkelpop in het eerste vak (die vakken werden daar ook niet afgesloten, weet niet of dat nog steeds zo is) bij Korn een hele show als een sardientje geplet. Ik stond volgens mij stukken zelfs niet meer met m'n voeten op de grond maar zweefde tussen mensen, ging de massa naar voor, werd je meegevoerd, naar achter, idem. Super akelig, en niemand kon een kant op. Bij graspop kan je altijd in alle richtingen weg (behalve dus door het midden aan de mains) en dat is heel wat fijner.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
Haha dank voor alle reacties! Ik heb geen probleem met vooraan komen gelukkig, maar wil wel altijd beetje voorbereid zijn.
Overigens vind ik zo'n voorvak of iets dergelijks ook wel prettig i.v.m. mogelijke verdrukking.
Dat zie je ook wel met festivals, dat het niet echt een vak is die "vol" raakt en niemand erin mag, maar er van die wavebreakers ofzo zijn om de druk te spreiden.
Maarja, zal wel goedkomen. Tot dusver het idee dat de sfeer op Graspop uiterst relaxed is als ik het zo lees van jullie allen.
Klopt, op Summer Breeze had je van die golfbrekers, 2 voor zowel de main stage als het 2e podium (zie plaatje hieronder).
Vond ik persoonlijk maar vervelend, met name door de trechtervorming die ontstaat wanneer zo'n vak leegstroomt na een optreden.

En op GMM is zoiets volgens mij gewoon totaal niet nodig.
Ook voorin (meestal iets links of rechts van het midden, ter hoogte van geluidsboxen) heb ik over het algemeen wel voldoende personal space, en ervaar ik normaal gesproken geen verdrukking of iets dergelijks. Enige druk komt meestal van opzij door grote moshpits of walls of death. Of soms van bovenaf door crowdsurfers.. 😉
Doorgaans sta ik echter net ver genoeg verwijderd van de mosh- en crowdsurf-zones om daar last van te hebben.

1682341314771.png
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Ik ervaar ook niet echt narigheid. Het enige waar ik me (soms) kan aan storen is van die dudes met ontbloot (meestal goed bezweet) bovenlijf in de crowdsurf gaan, en dan met blik op oneindig zich een baan beuken (met de nadruk op beuken) om terug op hun originele plek te kunnen staan.

Confused Steve Austin GIF by WWE
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Ik ervaar ook niet echt narigheid. Het enige waar ik me (soms) kan aan storen is van die dudes met ontbloot (meestal goed bezweet) bovenlijf in de crowdsurf gaan, en dan met blik op oneindig zich een baan beuken (met de nadruk op beuken) om terug op hun originele plek te kunnen staan.
Of nog erger: mensen in een kilt die gaan crowdsurfen
er zijn dingen die ik niet hoef te zien tijdens een concert:rolleyes:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken