Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Eens hoor, maar vind het wel een interessante gedachtegang. Ze deden ook die kleinschalige theatertour. Een festivaltour waarop ze hun setlist aan verschillende festivals zou wel geniaal zijn. Maar gaat inderdaad waarschijnlijk nooit gebeuren.
Dat zie je ook wel vaker: een 'grijs gebied' band (bv. Nine Inch Nails) die het ene jaar voornamelijk mainstream festivals doet, en het andere jaar voornamelijk metalfestivals (of een zaaltour natuurlijk).
Bands zullen hun setlist en show wel aanpassen voor een bepaalde tour, maar niet van optreden tot optreden binnen een bepaalde tour.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Dat verschilt bij mij echt per band. De ene band is legendarisch en levert nog een prachtconcert. Anderen zijn echt een schim van wat ze ooit waren en live niet meer om aan te horen. Van die laatste vind ik het vaak wat zonde van de spot.
Ook dat is subjectief.
Bij ieder concert heb je mensen die het geweldig vonden, en mensen die er niks aan vonden.
Wat jij 'objectief' niet om aan te horen vindt, is voor iemand anders weer een ongelooflijke belevenis die hij/zij nooit meer zal vergeten.
Daarbij spelen zoveel factoren een rol: mate van fan zijn, verwachting vooraf, eerdere belevenissen, nostalgie, plek in het publiek, publiek om je heen, lichamelijke en/of mentale staat, mate van drankgebruik, muzikaal gehoor, etc.
Zelfs tussen alle buitengewone kenners en experts binnen dit forum hoor je vaak een gigantisch verschil in belevenis van een bepaald optreden. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Piebe71

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.324
2.787
En ik denk dat heel veel metalheads ook nog geen afscheid willen of kunnen nemen van de oudere generatie bands. Deze bands hebben uiteindelijk het huidige metallandschap mede bepaald. Ze brengen dus ook een bepaalde nostalgie mee. Denk dat dat ook zeker een rol speelt in de programmering. Zo breed mogelijk qua smaken, maar ook rekening houdende met een heel grote leeftijdsbereik op GMM. Van 8 tot 80 is hier echt geen uitzondering.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
In mijn ogen is het onderwerp van deze discussie in welke opzichten wij als publiek vinden dat de organisatie van het festival aan gatekeeping moet doen ;)
Haha, daar komt het wel een beetje op neer, ja..
Mijn oorspronkelijke/algemene punt was dan ook dat wij als publiek daar maar zeer beperkte invloed op hebben, en dat een festival (zeker van het formaat van GMM) grotendeels zelf die 'gates' bepaalt en 'keept'.

Dat de keuzes van een festival vaak/meestal niet overeenkomen met wat (een deel van) het publiek wil, kun je makkelijk onder ieder willekeurige aankondiging op Facebook lezen.. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Piebe71

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
479
1.500
Voor alle duidelijkheid:
Ik reageerde vooral op de stelling of een band 'thuis hoort' op GMM, wat uiteraard heel subjectief is.
Dat wil niet zeggen dat zomaar iedere willekeurige band er klakkeloos thuis hoort, er is natuurlijk een zekere grens. Alleen is die grens niet strak gedefinieerd, maar beslaat deze een grijs gebied.

De discussie hier lijkt er vooral over te gaan hoe groot dat grijze gebied is (of in hoeverre de cirkels in het Venn-diagram van metal- en mainstream-festivals elkaar overlappen).
Het is zeker leuk om tientallen namen te roepen, en eindeloos te welles-nietessen welke wel en welke niet in dat grijze gebied vallen, maar daar zullen wij het hier natuurlijk nooit unaniem over eens worden.

Ik weet dat het een dooddoener is, maar uiteindelijk kan toch alleen de organisatie van een festival daarover gaan.
De ticketverkoop en andere evaluaties zullen dan verder bepalen of een zekere keuze succesvol blijkt of niet, en mede de verdere richting van een festival bepalen.

Een hele andere discussie is of bepaalde bands ooit daadwerkelijk op GMM zullen staan.
Bands als Porcupine Tree, Muse, en alles wat genoemd is, kunnen best op metal-festivals staan, al dan niet als headliner, wat ook vaak genoeg gebeurt (op festivals die breder programmeren), maar dat wil nog niet zeggen dat GMM dat ook zal doen.
Enerzijds lijkt GMM vaak wel het 'braafste jongetje van de klas', en zijn ze redelijk conservatief qua boekingen.
Anderzijds heeft het natuurlijk ook te maken met het bestaan en de concurrentie van Werchter, waar andere festivals geen/minder last van hebben. Zonder Werchter zou GMM tegenwoordig wellicht een programma hebben dat meer zou lijken op festivals als RaR/RiP of Nova Rock (incl. bands als Muse).
Voor veel metalheads is de concurrentie van Werchter dus naast een vloek tevens een zegen.
Mijn gebruik van het woord 'thuishoren' is een beetje verkeerd gevallen merk ik. Ik bedoelde het niet als een harde grens dat daar buitenom geen rockband meer welkom is. Ik wilde gewoonweg de verschillen tussen de oudere en de jongere rockbands aanstippen, en uitleg bieden waarom de oudjes al jarenlang te zien zijn op Graspop. Het is immers hoe de organisatie het festival vorm heeft willen geven al die jaren.

Ik denk dat de discussie wel interessant is, omdat de oude bands in de nabije toekomst niet meer zullen optreden en dan ontstaat een gapend gat wat gevuld moet worden. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën welke bands dat gat zouden moeten/mogen/kunnen opvullen. Op dit forum zijn veel fans van het festival aanwezig, en onder hen (zoals ik het interpreteer) bestaat de bezorgdheid dat Graspop haar identiteit zou kunnen verliezen als een andere koers wordt gevaren qua programmering. Die bezorgdheid labelen als gatekeeping en/of 'niet open minded zijn' vind ik de discussie niet ten goede komen.
 

Nightrage

Campingartiest
13 nov 2022
96
175
Als je dat ziet als gatekeeping dan doet toch letterlijk ieder festival/evenement aan gatekeeping?
Het is gewoon kijken wat passend is voor het festival om de identiteit van het festival in stand te houden
Als je als Graspop zijnde Snollebollekes niet als headliner wilt boeken omdat dat niet past bij het identiteit van het festival, zie je dat dan ook als Gatekeeping?

Graspop is een rock festival en naar mijn mening zou dan alles binnen het kader rock in overweging genomen moeten worden.
Een argument als het is niet zwaar genoeg of het is radio muziek valt compleet in duigen als je ziet dat er voldoende softe radio rock bands als headliners hebben gestaan (Aerosmith, Scorpions etc).

Natuurlijk kunnen we allebei een andere mening hebben over wat wel en niet past, maar het vergelijken met Snollebollekes is natuurlijk onzin.

Een band afwijzen want ze komen op de radio en ik vind hun fans niet leuk komt bij mij gewoon over als gatekeeping.

(Ja er zit metal in de naam Graspop Metal Meeting, maar veel bands voldoen daar niet aan, zo ongeveer de helft van de line up is hard rock, punk, hardcore etc. Dus als je het aan mij vraagt is het een rock festival)
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.541
mijn insteek bij bands als muse en green day en dergelijke is: die bands spelen ook gewoonweg op download en rock am ring, lijkt mij een logische evolutie dat graspop ook die toer op gaat en Muse, green day, metallica gaat boeken in een toekomst. maar de undercard gaat daarom niet drastisch veranderen
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
479
1.500
Graspop is een rock festival en naar mijn mening zou dan alles binnen het kader rock in overweging genomen moeten worden.
Een argument als het is niet zwaar genoeg of het is radio muziek valt compleet in duigen als je ziet dat er voldoende softe radio rock bands als headliners hebben gestaan (Aerosmith, Scorpions etc).

Natuurlijk kunnen we allebei een andere mening hebben over wat wel en niet past, maar het vergelijken met Snollebollekes is natuurlijk onzin.

Een band afwijzen want ze komen op de radio en ik vind hun fans niet leuk komt bij mij gewoon over als gatekeeping.

(Ja er zit metal in de naam Graspop Metal Meeting, maar veel bands voldoen daar niet aan, zo ongeveer de helft van de line up is hard rock, punk, hardcore etc. Dus als je het aan mij vraagt is het een rock festival)
Ik heb even snel geteld, en alle rock/punk/hardcore niet meegeteld, en dan kom ik uit op 99 metalbands van de in totaal 135 artiesten. Ik heb Mötley Crue wel als heavy metal gerekend. Dus bijna 75% van de line-up is 'metal', dat noem ik wel een metal festival.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
En ik denk dat heel veel metalheads ook nog geen afscheid willen of kunnen nemen van de oudere generatie bands. Deze bands hebben uiteindelijk het huidige metallandschap mede bepaald. Ze brengen dus ook een bepaalde nostalgie mee. Denk dat dat ook zeker een rol speelt in de programmering. Zo breed mogelijk qua smaken, maar ook rekening houdende met een heel grote leeftijdsbereik op GMM. Van 8 tot 80 is hier echt geen uitzondering.
Eens. GMM is een festival bij uitstek dat een zo breed mogelijk publiek probeert aan te spreken, voor ieder wat wils. Het nadeel daarvan is dat het programma enigszins 'verwatert', waardoor het voor velen lijkt alsof hun specifieke lievelingsbands/-genres er steeds minder vertegenwoordigd zijn. Tegelijkertijd ontstaat er dan ook bij velen het schijnbeeld dat andere (minder geliefde) bands/genres juist oververtegenwoordigd zijn.
Als je echter daadwerkelijk naar cijfers gaat kijken, blijkt dat allemaal vaak reuze mee te vallen.

Zo staan er dit jaar eigenlijk best weinig 'classic'/'legacy' acts.
Afhankelijk van definities zijn dat pakweg:
Dark Angel
Def Leppard
Dirkschneider
Exodus
Generation Sex
Guns N' Roses
Hollywood Vampires
Kreator
Mötley Crüe
Pantera
Skid Row
Testament

Dat zijn er dus 12.
Haal je de thrash/groove bands (waarmee velen blijkbaar veel minder moeite mee hebben) daarvan af, dan blijven er nog 7 over, op een totaal van momenteel 135 bands (ongeveer 5%).

Daar kan toch vrijwel niemand problemen mee hebben, lijkt me?
En indien toch, dan zijn er op GMM altijd wel een of meerdere mooie alternatieven te vinden.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.845
Mijn gebruik van het woord 'thuishoren' is een beetje verkeerd gevallen merk ik. Ik bedoelde het niet als een harde grens dat daar buitenom geen rockband meer welkom is. Ik wilde gewoonweg de verschillen tussen de oudere en de jongere rockbands aanstippen, en uitleg bieden waarom de oudjes al jarenlang te zien zijn op Graspop. Het is immers hoe de organisatie het festival vorm heeft willen geven al die jaren.

Ik denk dat de discussie wel interessant is, omdat de oude bands in de nabije toekomst niet meer zullen optreden en dan ontstaat een gapend gat wat gevuld moet worden. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën welke bands dat gat zouden moeten/mogen/kunnen opvullen. Op dit forum zijn veel fans van het festival aanwezig, en onder hen (zoals ik het interpreteer) bestaat de bezorgdheid dat Graspop haar identiteit zou kunnen verliezen als een andere koers wordt gevaren qua programmering. Die bezorgdheid labelen als gatekeeping en/of 'niet open minded zijn' vind ik de discussie niet ten goede komen.
Daar ben ik het ook allemaal mee eens.
Alleen is die bezorgdheid bij mij niet zo groot.
Sommigen lijken inderdaad de vrees te hebben dat GMM straks plots in een gapend gat valt, als alle oude bands ermee stoppen. In de praktijk gaat dat echter veel geleidelijker, zoals ik al eerder aangaf.
Zeker dit jaar zie je al een duidelijke balans tussen oude 'legacy' bands (toch wel mooi woord 😉 ), en jonge(re) bands die de kans krijgen of klaargestoomd worden als toekomstbestendige headliners.

Voor mij hoeven daar dan ook geen bands als Muse bij gehaald worden als noodgrepen (er is voldoende keus), maar ik denk tegelijk ook niet dat eens een uitstapje buiten het vaste patroon echt grote (negatieve) gevolgen zou hebben voor de identiteit van een festival als GMM.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.210
Eens. GMM is een festival bij uitstek dat een zo breed mogelijk publiek probeert aan te spreken, voor ieder wat wils. Het nadeel daarvan is dat het programma enigszins 'verwatert', waardoor het voor velen lijkt alsof hun specifieke lievelingsbands/-genres er steeds minder vertegenwoordigd is. Tegelijkertijd ontstaat er dan ook bij velen het schijnbeeld dat andere (minder geliefde) bands/genres juist oververtegenwoordigd zijn.
Als je echter daadwerkelijk naar cijfers gaat kijken, blijkt dat allemaal vaak reuze mee te vallen.

Zo staan er dit jaar eigenlijk best weinig 'classic'/'legacy' acts.
Afhankelijk van definities zijn dat pakweg:
Dark Angel
Def Leppard
Dirkschneider
Exodus
Generation Sex
Guns N' Roses
Hollywood Vampires
Kreator
Mötley Crüe
Pantera
Skid Row
Testament

Dat zijn er dus 12.
Haal je de thrash/groove bands (waarmee velen blijkbaar veel minder moeite mee hebben) daarvan af, dan blijven er nog 7 over, op een totaal van momenteel 135 bands (ongeveer 5%).

Daar kan toch vrijwel niemand problemen mee hebben, lijkt me?
En indien toch, dan zijn er op GMM altijd wel een of meerdere mooie alternatieven te vinden.
Ik vind de balans ook wel goed, alleen voor de weekendbezoekers zou het wellicht wat beter zijn als de bands wat meer verdeeld waren over de line up. Nu krijg je de volledige zondagavond deze bands allemaal achter elkaar, en zijn er weinig alternatieven als bijvoorbeeld de marquee headliner niks is.
ik begrijp ook wel waarom ze het doen, voor de liefhebber is dit natuurlijk ideaal voor het aanschaffen van een zondag dagticket. maar ik begrijp dus wel dat voor bepaalde mensen deze laatste avond van het festival wat kan tegenvallen als je geen grote fan bent van het genre.

daar tegenover staat dan weer de zaterdagavond waar de classick rock fan niets te zoeken heeft, en de liefhebber van de grotere wat hardere metalbands (zoals ik) een fantastische avond heeft aan de mainstages. het is een beetje geven en nemen natuurlijk, maar je kans je dus afvragen of ze het niet beter wat hadden kunnen mixen. zoals ik eerder zei is het een beetje een afweging tussen het promoten van dagtickets of juist weekendtickets. daarnaast kan de organisatie niet altijd kiezen waar ze bands neer zetten natuurlijk.

het had er ook zo uit kunnen zien: (beschikbaarheid van bands laat ik hier even buiten)
Zaterdag: Generation Sex, Hollywood Vampires, Slipknot, Parkway Drive
Zondag: In Flames, Architects, Pantera, Motley Crue, Def Leppard

Dan waren er misschien wat meer zondagtickets en weekendtickets verkocht, en minder zaterdagtickets. maar goed dat blijft speculeren
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Graspop is een rock festival en naar mijn mening zou dan alles binnen het kader rock in overweging genomen moeten worden.
Een argument als het is niet zwaar genoeg of het is radio muziek valt compleet in duigen als je ziet dat er voldoende softe radio rock bands als headliners hebben gestaan (Aerosmith, Scorpions etc).

Natuurlijk kunnen we allebei een andere mening hebben over wat wel en niet past, maar het vergelijken met Snollebollekes is natuurlijk onzin.

Een band afwijzen want ze komen op de radio en ik vind hun fans niet leuk komt bij mij gewoon over als gatekeeping.

(Ja er zit metal in de naam Graspop Metal Meeting, maar veel bands voldoen daar niet aan, zo ongeveer de helft van de line up is hard rock, punk, hardcore etc. Dus als je het aan mij vraagt is het een rock festival)
Dus... Hellfest is dan ook een rock festival? Kijkend naar de lineup..
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.027
Ah, de goede oude discussie over genres. Rock is in mijn ogen het grote algemene genre, wat ondersplits in vele grote subgenres zoals hardrock en metal, waarbij metal ook weer verder vertakt naar subgenres…

Dus een metalfestival is een rockfestival, maar een rockfestival is niet per definitie een metalfestival
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.210
Begin me ondertussen ook wel echt af te vragen hoe lang we nog moeten wachten, nu we bijna in April zitten
afgelopen jaar was de communicatie toch wel wat beter over de vervangende headliners dacht ik

ik neem dat er een aantal europese festivals zitten te zoeken naar een nieuwe headliner achter de schermen (Hurricane, Southside en Graspop?)
Al vraag ik me maar af of die laatste headliner van Hurricane/Southside een headliner zal zijn die ze delen met Graspop. Als ik op de poster kijk is dit een
band die nog onder Muse en Casper komt? Of zie ik dit verkeerd?
Laat maar, ik denk niet dat de headliners van Graspop en Hurricane/Southside iets met elkaar te maken hebben, zie ook post hieronder.
 
Laatst bewerkt:

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.068
7.210
Ist möglicherweise ein Bild von Text

Dit is de line up van Hurricane/Southside. No way dat Avenged Sevenfold die spot zou pakken. BMTH is ook uitgesloten want was exclusief op RaR/RiP
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
291
741
Vorig jaar kregen we op 22 maart de poster en op 16 mei de timetable. Dus... morgen een poster? 😇

Edit: Ik lieg, de poster was er al veel eerder, maar heeft veel aanpassingen gehad
Edit 2: Toen was het in december ook al zo goed als uitverkocht op de vrijdag dagtickets na
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ist möglicherweise ein Bild von Text

Dit is de line up van Hurricane/Southside. No way dat Avenged Sevenfold die spot zou pakken. BMTH is ook uitgesloten want was exclusief op RaR/RiP
Tja, best mogelijk dat het weer één of andere obscure Duitse artiest is, die line-up staat vol met "wie???" namen van zodra je 5 meter buiten Duitsland gaat.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.410
4.541
Ik denk dat we BMTH of FFDP gaan zien. En ze gaan alleen zo laat aangekondigd hebben omdat ze na het wegvallen van een eerdere headliner eerst een andere act hebben proberen binnen halen samen met hurrican/Southside etc en die is ook doorgevallen waardoor nu teruggegrepen wordt.
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
832
1.617
Ist möglicherweise ein Bild von Text

Dit is de line up van Hurricane/Southside. No way dat Avenged Sevenfold die spot zou pakken. BMTH is ook uitgesloten want was exclusief op RaR/RiP
Avenged Sevenfold would certainly be a strange booking for the festival.
Bands like Rammstein, BMTH, Marilyn Manson, Faith No More, SOAD, Nine Inch Nails etc have played the festival though. So, them sharing a headliner with Graspop isn't entirely out of the question.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken