Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Verwachten jullie dat de dagtickets voor de Zaterdag uitverkopen?
Ik denk dat de zaterdag tickets als eerst uit gaan verkopen, gistermiddag was 40% al de deur uit ongeveer (volgens de informatie die we hebben tenminste) dus die gaan erg hard
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
116
374
Fleddy Melculy headliner donderdag!

Closest thing to Metallica, no?
Freddy Melculy heeft dit op Facebook gepost: "Tomorrow. Morgen. Demain. 10 am 👀"
Ik verwacht morgen wel iets, ze gaan toch niet enkel Fleddy aankondigen? 😅 toch een subtiele verwijzing naar Metallica? 🙏
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Hoe kom je aan die cijfers?
Iemand op het pinkpop forum lijkt me ticketmaster insider, want heeft cijfers van zowel graspop als pinkpop verkoop

Weet niet hoe de verhoudingen precies liggen qua dag- en combi-tickets, dus kan het niet in percentages uitdrukken. Voor de dagtickets nog ongeveer 9500, 9200, 6000 en 8700 (resp. do, vr, za & zo) beschikbaar en voor de combi-tickets nog ongeveer 26000.

Rekening houdende met de info die we eens lazen op het Rock Werchter forum, kunnen we wel een idee hebben van de verkoop.

(https://forum.festileaks.com/thread...voriet toevoegen-,#1.285,-Live Nation Belgium)

Graspop Metal Meeting in Dessel sold out after its capacity was expanded from 50,000 capacity to 52,000 to match high demand.

The renowned heavy metal festival, which took place across four days, sold 42,500 combi tickets and 40,000 day tickets, drawing 82,500 unique attendees.
 

1880

Randprogramma
2 jul 2022
106
108
Al die theorieën over metallica blijven toch hilarisch, al meermaals in een deuk gelegen. :ROFLMAO:
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Al die theorieën over metallica blijven toch hilarisch, al meermaals in een deuk gelegen. :ROFLMAO:
Blijft een gek idee he. Maar Gojira als headliner is ook vrij...apart te noemen. Dus dat kan een historische grote naam op de andere main betekenen. (Of gewoon een trend die in festivalland gevolgd wordt...Copenhell e.a.)
Bedenk dat 2 edities geleden Gojira nog tussen 3 uur en 4 uur op de main stond, gevolgd door In Flames (eerder afsluiter main 2), Whitesnake (eerder headliner geweest), Rob Zombie (eerder afsluiter main 2), Def Leppard (altijd hoog op het affiche), Sabaton (was toen afsluiter main 2) en Kiss (headliner main 1).
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Blijft een gek idee he. Maar Gojira als headliner is ook vrij...apart te noemen. Dus dat kan een historische grote naam op de andere main betekenen. (Of gewoon een trend die in festivalland gevolgd wordt...Copenhell e.a.)
Bedenk dat 2 edities geleden Gojira nog tussen 3 uur en 4 uur op de main stond, gevolgd door In Flames (eerder afsluiter main 2), Whitesnake (eerder headliner geweest), Rob Zombie (eerder afsluiter main 2), Def Leppard (altijd hoog op het affiche), Sabaton (was toen afsluiter main 2) en Kiss (headliner main 1).
Goh, was mij nog niet eerder opgevallen dat jij niets met Gojira hebt.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Kiss heb ik ook niet veel mee.
Maar als Kiss headliner is, weet ik waar mijn geld naartoe is gegaan ;)
Geld wordt verdeeld over de ganse line-up uiteraard. We kunnen pas vergelijken als de ganse affiche compleet is (incl de afsluitende spots in de tenten).
Dat gezegd zijnde, Gojira verdient deze spot gezien hun live-reputatie. Ik stond hun laatste passage ver vooraan, en maakte één van de meest intense optredens mee van 2019. Kiss (beluister ik vaker thuis dan Gojira) zag ik ondertussen reeds tweemaal en maakte in de verste verte geen zo'n grote indruk. Dan gaat mijn geld liever naar de live-beleving, ook al kost dit de organisatie een stuk minder.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Hoe kom je aan die cijfers?
Inderdaad zoals @nikita al zei, was een insider op het pinkpop forum die die info deelde over de verkoopcijfers.
Volgens mijn berekening: (met bovenstaande bron uit mijn eerdere bericht)

Donderdag dagtickets: 5% verkocht
Vrijdag dagtickets: 8% verkocht
Zaterdag dagtickets: 40% verkocht
Zondag dagtickets: 13% verkocht

Combitickets: 38,82% verkocht

Combi tickets gaan harder dan ik had verwacht. Je kan ook wel stellen dat de zondag bizar slecht verkoopt. Aangezien op zaterdag en zondag alle headliners bekend zijn, verkoopt de slipknot dag echt vele malen beter dan de Motley/DL dag.
Had op pagina 390 de percentages uitgerekend van de verkoop tot nu toe, met de info die we op dat moment hadden.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Geld wordt verdeeld over de ganse line-up uiteraard. We kunnen pas vergelijken als de ganse affiche compleet is (incl de afsluitende spots in de tenten).
Dat gezegd zijnde, Gojira verdient deze spot gezien hun live-reputatie. Ik stond hun laatste passage ver vooraan, en maakte één van de meest intense optredens mee van 2019. Kiss (beluister ik vaker thuis dan Gojira) zag ik ondertussen reeds tweemaal en maakte in de verste verte geen zo'n grote indruk. Dan gaat mijn geld liever naar de live-beleving, ook al kost dit de organisatie een stuk minder.
Klopt, het gaat om het totaalplaatje. Sommige bands nemen echter wel een veel groter percentage van het budget voor hun rekening.
Dit was o.a. te zien bij Rammstein, toen Deep Purple en Evanescene als headliners werden gepromoveerd (en uiteindelijk Evanescene werd gedegradeerd). Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Komt er een grote headliner, dan gaat dat vaak ten kosten van iets anders (midden of onderste namen).
Rammstein, Guns n Roses Reunie en Iron Maiden zijn gewoonweg duurder dan anderen...die prijzen blijven overigens hoog omdat andere bands weinig plek krijgen om te headlinen...dus nieuwe headliners zijn over het algemeen wel iets positiefs. (maar Gojira...) Hahaha nu stop ik hoor ;)
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
1 van de beste optredens die ik ooit heb gezien op Graspop, was er eentje van Gojira.

Toegegeven, dat was in de Marquee.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken