Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.394
7.893
Conclusie is denk ik op basis van de poster:
Volbeat was sub voor Iron Maiden
Scorpions en Within Temptation waren co-headliners (maar die dag is zo vaak veranderd dat iedereen de weg kwijt was denk ik)
JP, Korn, FFDP waren co-headliners
Deftones en Deep Purple waren sub voor Sabaton (ik denk puur en alleen omdat Aerosmith die hoge spot hadden geclaimd en Sabaton de vervanger was)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.394
7.893
Jammer dat Motley waarschijnlijk het festival zal afsluiten, had daar liever iets van Slipknot gezien ofzo maar we moeten het er maar mee doen.
Hoop wel dat er nog een spannende jonge band als ms2 afsluiter na/tussen mag spelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.766
2.469
Jammer dat Motley waarschijnlijk het festival zal afsluiten, had daar liever iets van Slipknot gezien ofzo maar we moeten het er maar mee doen.
Hoop wel dat er nog een spannende jonge band als ms2 afsluiter na/tussen mag spelen
Zoiezo ertussen. Productiegewijs zal alles op dezelfde stage moeten gebeuren.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.781
5.399
GMM benoemt inderdaad zelf altijd (krampachtig?) 4 uitgesproken headliners, die ieder een aparte aankondiging krijgen (althans de laatste jaren toch, kan altijd dat ze dat in de toekomst anders gaan doen), en ook altijd de Main Stage 1 (nu South Stage, het podium dat het dichtst bij de VIP-tribune ligt) afsluit (maar niet altijd de dag).
Afgelopen jaar waren dat dus Iron Maiden, Scorpions (als vervanger Avenged Sevenfold), Judas Priest en Sabaton (als vervanger Aerosmith).
Bands die eronder of rechts ernaast op de affiche staan zijn dus officieel geen headliner.
De plek (eronder of ernaast) geeft wel min of meer aan hoe groot het verschil in status (en wellicht ook prijskaartje) is tussen headliner en subheadliner(s).
Het verschil in status tussen bv. Iron Maiden en Volbeat is dus groter dan tussen Scorpions en Within Temptation.
Op de zaterdag had je zelfs drie bands die qua status dicht bijelkaar lagen.

Evanescence was echt een uitzondering, volgens mij.
Die waren aangekondigd als headliner, maar zijn later 'gedegradeerd' door de toevoeging van Scorpions, waarschijnlijk als gevolg van tegenvallende kaartverkoop voor die dag. De status van Sabaton als subheadliner van die dag veranderde daarmee echter niet.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken