Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Aan de Parkway Drive fans hier. Ik zat wat beelden te bekijken van hun tour in 2023 en er is best wat verschil in hun shows tot nu toe, als het gaat om pyro. In Australië (ik weet het, hun thuisbasis) deden ze de hele mikmak, terwijl in Japan en Chili de show op dat gebied een stuk meer ingetogen was. Nu waren ze bij die laatste twee genoemden ook geen headliner. Maar ik vraag me af wat jullie inschatting voor Graspop is. Met pyro zou de show uiteraard een stuk vetter zijn dan zonder.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

SulpherSouls

Randprogramma
1 dec 2022
213
553
Aan de Parkway Drive fans hier. Ik zat wat beelden te bekijken van hun tour in 2023 en er is best wat verschil in hun shows tot nu toe, als het gaat om pyro. In Australië (ik weet het, hun thuisbasis) deden ze de hele mikmak, terwijl in Japan en Chili de show op dat gebied een stuk meer ingetogen was. Nu waren ze bij die laatste twee genoemden ook geen headliner. Maar ik vraag me af wat jullie inschatting voor Graspop is. Met pyro zou de show uiteraard een stuk vetter zijn dan zonder.
Ik heb ze mogen aanschouwen op FortaRock '18 en daar gaven ze echt een strakke show weg.
Bewegende delen op het podium, draaiend drumstel en veel, heel veel vuur.
Ik kon ze niet echt tot op dat punt, maar ik was direct onder de indruk.

Nu zijn ze enkele jaren verder en gegroeid, dus ik verheug me er ECHT op!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.741
9.117
Er werd een paar pagina’s geleden gesproken over signeer sessies. Wordt van tevoren bekend gemaakt wie er wanneer signeert?

Klopt, ergens de maandag voor het festival komt er een algemene foto met alle bands die op dat moment bekend zijn om te signeren. Maar soms komen er op de dagen zelf nog bands bij.

Op Sabaton na was alles op de dag dat ze speelden aan het signeren ook.

Het schema moet je op de dag zelf in de gaten houden, maar is een elektronisch banner-scherm waar de tijden steeds voorbij komen en vaak is er in de signingstand zelf een overzicht nog met tijden van de dag erop, richting het einde van de dag.

Afhankelijk van de band wil je soms al wel ruim van te voren aanwezig zijn. Er zijn altijd twee rijen, eentje voor de huidige band en eentje voor de volgende band.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Ik heb ze mogen aanschouwen op FortaRock '18 en daar gaven ze echt een strakke show weg.
Bewegende delen op het podium, draaiend drumstel en veel, heel veel vuur.
Ik kon ze niet echt tot op dat punt, maar ik was direct onder de indruk.

Nu zijn ze enkele jaren verder en gegroeid, dus ik verheug me er ECHT op!
Ja precies, op Graspop dat jaar hetzelfde verhaal. Al heb ik daar maar een stukje van gezien. Vandaar ook dat ik het vraag, omdat ze op dat gebied dus niet overal zo uitpakken als die shows in 2018. Hoop echt dat ze met een headlinerstatus wel gaan uitpakken op Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: SulpherSouls

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.888
8.894
Ik denk wel dat Parkway Drive zal uitpakken met hun show, aangezien ze op veel festivals een headline set zullen spelen.
Op Graspop, Hellfest bijvoorbeeld ms2 headliner en resurrection fest en jera de grote headliner van de dag bijvoorbeeld, en zo zullen er nog een paar zijn (nu even geen tijd om de hele tour lijst te analyseren)

Verder heb ik in een interview van de zanger gehoord dat ze het strijk kwartet van de vorige tour ook mee gaan nemen voor de europese festivals. dus dat klinkt ook al veelbelovend.
is toch een beetje het moment voor ze om zich te bewijzen als headliners in Europa, dus lijkt mij dat ze alles op alles zetten.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Aan de Parkway Drive fans hier. Ik zat wat beelden te bekijken van hun tour in 2023 en er is best wat verschil in hun shows tot nu toe, als het gaat om pyro. In Australië (ik weet het, hun thuisbasis) deden ze de hele mikmak, terwijl in Japan en Chili de show op dat gebied een stuk meer ingetogen was. Nu waren ze bij die laatste twee genoemden ook geen headliner. Maar ik vraag me af wat jullie inschatting voor Graspop is. Met pyro zou de show uiteraard een stuk vetter zijn dan zonder.
Zal er wellicht mee te maken hebben dat ze ook niet heel veel shows in die regio’s deden? Terwijl ze in Europa altijd wel aardig touren, wat het investeren in het meenemen van de grotere productie misschien wel waard maakt. Naast de genoemde shows in 2018 was het ook in 2019 op Werchter goed raak met de pyro, en dat was overdag in de volle zon. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat ze dat headline slot in het donker recht aan gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Verder heb ik in een interview van de zanger gehoord dat ze het strijk kwartet van de vorige tour ook mee gaan nemen voor de europese festivals. dus dat klinkt ook al veelbelovend.
Strijk kwartet? Serieus? Wat cool! Maar bij welke nummers gebruiken ze die? Of is dat iets van het laatste album ofzo? Is wat jaren terug dat ik het veel luisterde 😅
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Ik denk wel dat Parkway Drive zal uitpakken met hun show, aangezien ze op veel festivals een headline set zullen spelen.
Op Graspop, Hellfest bijvoorbeeld ms2 headliner en resurrection fest en jera de grote headliner van de dag bijvoorbeeld, en zo zullen er nog een paar zijn (nu even geen tijd om de hele tour lijst te analyseren)

Verder heb ik in een interview van de zanger gehoord dat ze het strijk kwartet van de vorige tour ook mee gaan nemen voor de europese festivals. dus dat klinkt ook al veelbelovend.
is toch een beetje het moment voor ze om zich te bewijzen als headliners in Europa, dus lijkt mij dat ze alles op alles zetten.
Kijk, naar dit antwoord was ik op zoek. Thanks! Dat belooft inderdaad veel goeds. Als ze een strijk kwartet meebrengen, dan kan wat pyro vast ook wel. Top!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.845
12.590
Bij de vorige europese tour was dat bij de nummers Shadow boxing en Darker still, weet niet of dat hetzelfde blijft maar ik zou gokken van wel
Vind dat echt twee goede nummers en lijken me fantastisch met strijkkwartet! Kijk echt enorm uit naar die show
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik kijk ook wel uit naar Parkway Drive,misschien zelfs meer dan naar Slipknot.
Al vind ik het jammer dat Wishing Wells (voorlopig) uit hun setlist is verdwenen.

Slipknot lijkt me dezelfde setlist te hebben als die op Pukkelpop vorig jaar.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
664
866
Ik dacht dat die wetten over wegwerp plastic pas in gingen in 2024 in belgie en nederland?
Of is dat dit jaar al in België?
Dit jaar geld er in Belgie nog een gedoogbeleid dat de bekers voor 90% uitgesorteerd zouden moeten worden.
En de bekers moeten uit een speciaal soort plastiek bestaan maar daar zorgen de brouwerijen zelf wel voor.
Vanaf 2024 moet de organisatie ervoor zorgen dat de bekers voor 95% gesorteerd zijn ten opzichte van het andere afval.
En allicht zullen er voor grote festivals nog wel andere regels gelden.
En zolang het goedkoper is om het afval uit te laten sorteren en op te ruimen,
in plaats van herbruikbare bekers te gaan spoelen en te gaan laten maken om te gebruiken,
zal dit zo blijven.
Dan ben ik toch voorstander van de systemen in het buitenland.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Robbr

Gouden Tip
10 jun 2021
298
335
Mede dankzij het systeem op Graspop waarmee je drankbonnetjes kunt verdienen (op sommige andere festivals krijg je slechts een sleutelhanger of een coca cola t-shirt) voor het verzamelen en inleveren van bekers, vind ik dat de Graspopweide er toch wel redelijk kraaknet uitziet elke dag. Hiernaast geldt voor de herbruikbare bekers:

- vervelend om bij te houden
- als ze op de grond vallen en breken zijn ze scherp en kunnen zorgen voor kwetsuren
- niet altijd evengoed afgewassen dus niet even hygiënisch
- door zeepresten van het afwassen in je bier kan je een stevige kater met hoofdpijn verwachten
- soms lang wachten aan de biertent owv. het wisselsysteem
- moeilijker om voor een groep bier te gaan halen
- voor het afwassen wordt water gebruikt/verspild
- bij het afwassen wordt zeep gebruikt dus vervuilend
- en wat nog?

Mits een deftig systeem van uitsorteren kies ik dan persoonlijk voor het huidige systeem. Mijn mening uiteraard. Ik ben dan ook geen expert. Dit komt gewoon rechtstreeks vanuit mijn kempens boerenverstand 😉
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Mede dankzij het systeem op Graspop waarmee je drankbonnetjes kunt verdienen (op sommige andere festivals krijg je slechts een sleutelhanger of een coca cola t-shirt) voor het verzamelen en inleveren van bekers, vind ik dat de Graspopweide er toch wel redelijk kraaknet uitziet elke dag. Hiernaast geldt voor de herbruikbare bekers:

- vervelend om bij te houden
- als ze op de grond vallen en breken zijn ze scherp en kunnen zorgen voor kwetsuren
- niet altijd evengoed afgewassen dus niet even hygiënisch
- door zeepresten van het afwassen in je bier kan je een stevige kater met hoofdpijn verwachten
- soms lang wachten aan de biertent owv. het wisselsysteem
- moeilijker om voor een groep bier te gaan halen
- voor het afwassen wordt water gebruikt/verspild
- bij het afwassen wordt zeep gebruikt dus vervuilend
- en wat nog?

Mits een deftig systeem van uitsorteren kies ik dan persoonlijk voor het huidige systeem. Mijn mening uiteraard. Ik ben dan ook geen expert. Dit komt gewoon rechtstreeks vanuit mijn kempens boerenverstand 😉
Ik denk dat wegwerp bekers goed uitsorteren (en dan ook werkelijk recyclen, heb begrepen dat het daar ook nog weleens aan schort met regulier uitgesorteerd plastic afval) best aardig opweegt tegenover harde herbruikbare bekers, ja. Toch denk ik dat die laatsten beter zijn, maar dat komt ook omdat ik het niet eens ben met een aantal van de punten die je noemt:

- mbt het afwassen, dat gebeurt machinaal van het terrein af, dus zal wel goed zitten qua hygiëne en zeep resten wegspoelen enzo. Zelf althans nooit last van gehad bij hard cup festivals. En als je die machines zuinig met water maakt en duurzame afbreekbare zeep geeft (allebei vrij makkelijk haalbaar, wellicht zelfs de standaard, geen idee) neem je die zorg ook weg. Staat tegenover dat er extra transportbewegingen gemaakt worden met pallets vol bekers tussen festival en leverancier/was locatie, maar goed, afval vervoeren en verwerken stoot ook veel CO2 uit.
- wat betreft hoe praktisch het is: ja, gebroken hard plastic bekers zijn gevaarlijker dan zacht plastic. Lijkt me zeker een nadeel. Al is het ook weer geen ramp, heb al wel gehad dat die dingen in mijn achterzak in de moshpit kapot gedrukt werden, en dat de vloer er na show met scherven bezaaid lag, maar het heeft nog niet tot noemenswaardige problemen geleid. Zoals ik al noemde bewaar ik zo’n hardcup dus in mijn achterzak bij concerten, dat gaat al prima, maar op festival is er meestal iemand met een rugtas dus dat is helemaal ideaal. En als je een rondje wilt halen, krijg je vaak een traytje, waarmee je hard cups even goed als soft cups mee kunt nemen voor je vrienden. En tot 4 stuks zijn ze ook goed in de hand mee te nemen, beter zelfs, want je kan het gewoon tegen elkaar klemmen in plaats van dat je bij het minste of geringste beetje druk van de zijkant al het bier uit het glas knijpt!

Tot zover mijn eigen ervaringen. Niet dat die van jouw niet geldig zijn hoor, zijn zat mensen die er geen voorstander zijn om oa. de redenen die jij noemt. Maar ik wilde ook even de andere kant laten horen. Deze discussie heeft volgens mij pre-corona wel eens gewoed in het BKS topic, wat afgelopen jaar ondanks verdeelde meningen toch helemaal over was gegaan op hard cups en cashless betalen, en ik heb nog nooit zo’n chill festival qua consumpties gehad. Okay, het aanbod op BKS is ook gewoon van een ander niveau, zo goed kun je simpelweg niet eten op Graspop. Maar de hard cups en cashless systemen kunnen mij niet snel genoeg overal ingevoerd worden, eerlijk gezegd.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Volgens mij gaat geen enkel festival eraan ontkomen om over te gaan op hardcups en is het dus een kwestie van tijd. Is het niet dit jaar al, dan zal het volgend jaar wel gebeuren. Mij maakt het op zich weinig uit, mits men er tijdig over communiceert. Dan kan ik nog even iets aanschaffen om de lege beker aan mijn broek vast te maken, zodat ik er niet de hele tijd mee in mijn hand loop. Hoop vooral dat ze dat systeem handhaven met de taps, dat ze 30 bekers bier tegelijk kunnen tappen. Mede daardoor sta ik bij Graspop nooit lang in de rij voor m'n drinken en dat vind ik vanzelfsprekend erg prettig.

Wat betreft de dopjes op de flesjes cola: tot mijn verbazing lieten ze die er vorig jaar al steeds op zitten. Ik vermoed dat ze dit deden vanwege het warme weer, zodat mensen hun flesjes konden navullen bij de toiletten. Dus ik neem niet aan dat ze dan dit jaar opeens die dopjes van het flesje af gaan trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Volgens mij gaat geen enkel festival eraan ontkomen om over te gaan op hardcups en is het dus een kwestie van tijd. Is het niet dit jaar al, dan zal het volgend jaar wel gebeuren. Mij maakt het op zich weinig uit, mits men er tijdig over communiceert. Dan kan ik nog even iets aanschaffen om de lege beker aan mijn broek vast te maken, zodat ik er niet de hele tijd mee in mijn hand loop. Hoop vooral dat ze dat systeem handhaven met de taps, dat ze 30 bekers bier tegelijk kunnen tappen. Mede daardoor sta ik bij Graspop nooit lang in de rij voor m'n drinken en dat vind ik vanzelfsprekend erg prettig.

Wat betreft de dopjes op de flesjes cola: tot mijn verbazing lieten ze die er vorig jaar al steeds op zitten. Ik vermoed dat ze dit deden vanwege het warme weer, zodat mensen hun flesjes konden navullen bij de toiletten. Dus ik neem niet aan dat ze dan dit jaar opeens die dopjes van het flesje af gaan trekken.
Voor die tap machines maakt het weinig uit of er hard of soft cups onder staan lijkt me. Ik denk zelfs dat ik dat soort systemen ook al wel met hard cups heb gezien, maar niet zeker van. Lijkt me sterk als het niet zou kunnen in ieder geval.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
3.024
9.039
Voor die tap machines maakt het weinig uit of er hard of soft cups onder staan lijkt me. Ik denk zelfs dat ik dat soort systemen ook al wel met hard cups heb gezien, maar niet zeker van. Lijkt me sterk als het niet zou kunnen in ieder geval.
Lijkt mij ook niet nee. Tenzij ze het hele systeem gelijk op de schop gooien. Maar dat lijkt me niet logisch.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.938
5.376
Volgens mij gaat geen enkel festival eraan ontkomen om over te gaan op hardcups en is het dus een kwestie van tijd. Is het niet dit jaar al, dan zal het volgend jaar wel gebeuren. Mij maakt het op zich weinig uit, mits men er tijdig over communiceert. Dan kan ik nog even iets aanschaffen om de lege beker aan mijn broek vast te maken, zodat ik er niet de hele tijd mee in mijn hand loop. Hoop vooral dat ze dat systeem handhaven met de taps, dat ze 30 bekers bier tegelijk kunnen tappen. Mede daardoor sta ik bij Graspop nooit lang in de rij voor m'n drinken en dat vind ik vanzelfsprekend erg prettig.

Wat betreft de dopjes op de flesjes cola: tot mijn verbazing lieten ze die er vorig jaar al steeds op zitten. Ik vermoed dat ze dit deden vanwege het warme weer, zodat mensen hun flesjes konden navullen bij de toiletten. Dus ik neem niet aan dat ze dan dit jaar opeens die dopjes van het flesje af gaan trekken.
Het is gewoon van moeten , bij Alcatraz gaat het ook zo zijn dit jaar, zonder die wegwerpbekers kregen ze geen vergunning. De regels voor duurzaamheid waar de Belgische festivals aan moeten voldoen in vergelijking met de omliggende landen is toch vele malen strenger. Zo moet al het afvalwater ook opgevangen en gefilterd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
471
673
Mag je eigenlijk die drinkhoorns van in de Metalmarket meenemen op het terrein? Dan wil ik dat wel als herbruikbare "beker"
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken