Graspop Metal Meeting 2023

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
382
542
Weet je, ik vind het eigenlijk best stom dat Avatar nu net een nieuw album moest uitbrengen. En ook nog een beetje een matige. Door de verplaatsing van hun show bestaat de setlist opeens uit 5 nummers van dit album. En nummers van het vorige album die ik erg graag eens live wilde horen zoals Child zijn verdwenen.

Had het hier toevallig vandaag ook nog over met een kameraad. Ik vind het laatste album helaas best matig. Hunter Gatherer vond ik daarentegen wel echt een goede, diverse plaat. Hun oorspronkelijke tour van vorig jaar (Hunter Gatherer Tour) is nu ook al gerebrand naar "Dance Devil Dance"- tour. Ik vrees dat sommige liedjes van Hunter Gatherer nu inderdaad zelden live gespeeld zullen worden...

Machine Head als headliner op vrijdag, daar zou ik meteen voor tekenen. Toch denk ik alsnog dat het BMTH zal worden..
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.385
5.996
Leuk bedacht, maar moet jullie helaas even herinneren aan de pijnlijke clash tussen Beast in Black en HammerFall…
Het is helaas bekend dat de Graspop organisatie niet altijd rekening houdt met overlappende fanbases. Er zitten elk jaar wel een of twee van dat soort onbegrijpelijke, pijnlijke clashes bij. Dus er is niks gegarandeerd. De Marquee headliner staat soms tijdens de MS1 headliner, soms tijdens de MS2 headliner. Ik schat de kansen best goed in dat de clash hier voorkomen wordt, maar je weet het nooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en nikita

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Mja, dat er nog hardere bands zijn, bijvoorbeeld een aantal die jij opnoemt, betekent toch niet dat Machine Head en Gojira niet hard zijn?
Nee zeker niet. Die zijn hard :) Ik doelde meer op het feit dat jij? Bedoelde dat ze net niet te hard waren om op mainstage te zetten. Ik vind dat juist metal op de ms hoort en daar horen Gojira en MH zeker bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.186
4.339
als we alleen naar de laatste 2 edities kijken zou ik zeggen dat Lamb of God de hardste headliner is geweest, of ten minste de hardste band die een mainstage hebben afgesloten. Als we iets verder kijken wellicht In Flames ofso.

Denk niet dat Graspop ooit hardere headliners zal krijgen dan bands als Lamb of God, Arch Enemy of In Flames. De meer extremere bands trekken daar gewoon niet genoeg volk voor om een weide van 50.000 man te vullen. Zelfs de 3 bands die ik nu noem doen dat nog niet op dit moment.
Lamb of God was geen headliner toch? Heb enkel naar de poster gekeken en daar staan ze op de 4e rij ( samen met oa behemoth en Amon Amarth).
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Nee zeker niet. Die zijn hard :) Ik doelde meer op het feit dat jij? Bedoelde dat ze net niet te hard waren om op mainstage te zetten. Ik vind dat juist metal op de ms hoort en daar horen Gojira en MH zeker bij.
wat op de mainstage hoort, is wat het meeste mensen op af komen. dat is niet de meest extreme metal, maar juist de hardrock en bands als volbeat, five finger death punch, ghost etc etc.
Lamb of God was geen headliner toch? Heb enkel naar de poster gekeken en daar staan ze op de 4e rij ( samen met oa behemoth en Amon Amarth).
Het is een beetje wat je definite van headliner is.
ze speelden wel in het donker, met een headline set van 1,5 uur en sloten een mainstage af. op de poster staan ze inderdaad lager.
Graspop doet dat soort dingen vaker, een wat kleinere band de kans geven om een mainstage te headlinen. in flames 2017, parkway drive 2018, lamb of god 2019. Die bands staan dan vaak wat lager op de poster. of je dat een headliner moet noemen of niet, geen idee. werden niet aangekondigd als headliner.
2 bands per dag aangekondigen als headliner doen ze pas sinds 2023
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Pukkelpop boekt ook aardig wat metalnamen, is natuurlijk meer relevant voor Alcatraz dan voor Graspop maar toch. is nu al meer dan vorig jaar geloof ik

Limp bizkit, Brutus, Turnstile, Stick to your guns, Beartooth, Dropkick murphys (al stonden de laatste 3 vorig jaar al op Graspop)
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
382
542
Gezien de hype rondom deze band ga ik voor mainstage +/- 15:00h.

Goh, geen idee.. We hebben hier jaren moeten smeken om Jinjer op Graspop te krijgen. Vorig jaar stonden ze er eindelijk, maar dan op de Jupiler Stage, terwijl zij qua populariteit ook aan het stijgen waren.
Op zondag hebben we al wat Mainstage bands met Avatar, Def Leppard, Dirkschneider, Hollywood Vampires, Kreator, Motley Crue en Three Days Grace.

Nu, mij maakt het niet uit waar ze staan, want ik ben er toch, maar ik gok eerder Marquee of Jupiler Stage (aangezien Suicide Silence hier vorig jaar stond).
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.502
Denk niet dat je de populariteit van Jinjer echt kan vergelijken met die van Lorna Shore.
Jinjer was grotendeels vanwege de oorlog, dat letterlijk iedereen besloot dat ze even naar die Oekraiense band wilde gaan kijken.
Halverwege het optreden was de helft alweer vertrokken trouwens.
Als die oorlog er niet was geweest, was deze situatie nooit ontstaan.
los daarvan had de organisatie dit wel aan moeten zien komen natuurlijk.

lorna shore lijkt me inderdaad perfect voor de marquee. lijkt me een betere plek voor ze dan om 11 uur op de mainstage
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
546
737
Weet je, ik vind het eigenlijk best stom dat Avatar nu net een nieuw album moest uitbrengen. En ook nog een beetje een matige. Door de verplaatsing van hun show bestaat de setlist opeens uit 5 nummers van dit album. En nummers van het vorige album die ik erg graag eens live wilde horen zoals Child zijn verdwenen.
Ik denk wel dat festivals een heel andere setlist zullen krijgen met vnl. grotere hits. Is toch meestal zo. Ga je naar het optreden binnenkort? Ik ben nog in twijfel te gaan, maar die verandering zou me inderdaad wel tegenhouden een ticketje te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
108
235
Denk niet dat je de populariteit van Jinjer echt kan vergelijken met die van Lorna Shore.
Jinjer was grotendeels vanwege de oorlog, dat letterlijk iedereen besloot dat ze even naar die Oekraiense band wilde gaan kijken.
Halverwege het optreden was de helft alweer vertrokken trouwens.
Als die oorlog er niet was geweest, was deze situatie nooit ontstaan.
los daarvan had de organisatie dit wel aan moeten zien komen natuurlijk.

lorna shore lijkt me inderdaad perfect voor de marquee. lijkt me een betere plek voor ze dan om 11 uur op de mainstage
Nog voor de oorlog was Jinjer toch plots groot geworden en geliefd bij een breed publiek? Heb zelfs het gevoel dat dit nu net wat gaan liggen is en Lorna Shore die vibe heeft overgenomen.

+ zeker toe te juichen mocht het MH zijn
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.197
10.580
Ik denk wel dat festivals een heel andere setlist zullen krijgen met vnl. grotere hits. Is toch meestal zo. Ga je naar het optreden binnenkort? Ik ben nog in twijfel te gaan, maar die verandering zou me inderdaad wel tegenhouden een ticketje te kopen.
Ik ga ze zien in de 013 binnenkort. Setlist lijkt wel vast te liggen, geen verrassingen afgelopen shows.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Weet je, ik vind het eigenlijk best stom dat Avatar nu net een nieuw album moest uitbrengen. En ook nog een beetje een matige. Door de verplaatsing van hun show bestaat de setlist opeens uit 5 nummers van dit album. En nummers van het vorige album die ik erg graag eens live wilde horen zoals Child zijn verdwenen.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Kaarten al lang en breed gekocht voor toen Hunter Gatherer net uit was, want dat vond ik echt een fantastisch album, en nu spelen ze eigenlijk vooral Dance Devil Dance, waarvan ik alleen The Dirt I'm Buried In echt leuk vind, en ouder materiaal. Heel erg sonde
 

festivalryo

Support act
9 feb 2019
834
1.619
Gezien de hype rondom deze band ga ik voor mainstage +/- 15:00h.
I was wondering, aren't the (approximate) stage times etc negotiated when signing the band? So, if a band like Jinjer or Sleep Token is booked a year before the festival, they might play the Jupiler Stage even though their popularity has increased significantly by that time.

I could certainly see a scenario like that for Lorna Shore and Sleep Token this year.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken