Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.174
7.413
Ja ik begrijp het, de bands zullen misschien wel een bepaalde shared fanbase hebben inderdaad. vooral bij de jonge metalheads.
mijn vrienden groep vind alle 4 die bands wel tof geloof ik, dus dat is iets.
heb zelf vrij weinig met ffdp, en vind Disturbed muzikaal een stuk sterker/spannender dan de andere 3.
volbeat en sabaton kan ik op album moeilijk naar luisteren maar vind ik live dan wel weer sterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
336
602
Ja ik begrijp het, de bands zullen misschien wel een bepaalde shared fanbase hebben inderdaad. vooral bij de jonge metalheads.
mijn vrienden groep vind alle 4 die bands wel tof geloof ik, dus dat is iets.
heb zelf vrij weinig met ffdp, en vind Disturbed muzikaal een stuk sterker/spannender dan de andere 3.
volbeat en sabaton kan ik op album moeilijk naar luisteren maar vind ik live dan wel weer sterk.

Hmm denk een kwestie van smaak, ik ga zelf wel lekker op Disturbed, vind 5FDP ook wel lekker maar Volbeat en Sabaton zou ik niet zo snel voor naar het podium rennen / kwestie van smaak. Een Sabaton nummertje af en toe is lekker maar na 2 of 3 heb ik ze wel gehoord
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en joris313

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Misschien nog iets te vroeg, maar gaat de moosebar ook aanwezig zijn volgende editie?
Ongetwijfeld na het succes van afgelopen jaar, was altijd vreselijk druk daar (waarschijnlijk ook door warmte buiten).
Wellicht zelfs een uitbreiding?
 
  • Leuk
Waarderingen: 1880

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Fair enough! En dat is ook wat zo'n festival zo mooi maakt. Wij kunnen zomaar een dag een totaal ander programma hebben en toch allebei een topdag hebben, bijvoorbeeld.
Klopt, dat maakt grote festivals als GMM zo mooi, hoewel het vaak ook juist frustrerend is.
Door mijn brede muzieksmaak barst voor mij iedere dag van de clashes, met vaak 2, soms 3 en een enkele keer zelfs 4 bands die tegelijk spelen of deels overlappen, die ik best zou willen gaan bekijken.

Meestal is er dan wel een vrij duidelijke voorkeur voor een van die bands, en kan ik de andere best missen (zeker de 3e/4e).
Zo zijn er genoeg goede metalcore, hardcore, punk, stoner, sludge, black, hardrock en andere bands die ik graag wel eens zou willen zien, maar waar ik praktisch nooit aan toe kom, omdat er bijna altijd wel een hele goede power, symphonic, folk, melodic death, death/doom, prog, gothic of andere band tegenover staat.

Daarom ga ik ook graag naar middelgrote festivals als Alcatraz, waar het aantal clashes veel lager is, of naar kleine festivals als Durbuy waar er nooit 2 bands tegelijk spelen. Daar is dan de kans veel groter dat je ook bands uit andere genres kunt gaan zien, en je je horizon kunt verbreden.
Zo zag ik bv. in april op Durbuy Rock Festival de goregrind-band Brutal Sphincter, een genre waar ik eigenlijk nooit veel naar heb geluisterd of aandacht aan besteed. Toch vonden we het optreden en met name de humor en interactie met het publiek zeer vermakelijk. Daardoor zijn we in augustus ook naar Gutalax gaan kijken op Summer Breeze, wat helemaal een heerlijk gekkenhuis was. Hadden we BS niet eerder gezien op Durbuy, dan waren we wellicht ook niet naar Gutalax gaan kijken, maar hadden we een pauze genomen o.i.d.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: duck en Jamel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Ik heb goede hoop dat ze naar Graspop komen. Bepaalde shows van hun tour, zoals in NL, zijn naar 2023 verplaatst, maar de show in België niet. Misschien dat shows in landen waar ze volgend jaar festivals aandoen nog wel doorgaan dit jaar en dat de rest naar volgend jaar wordt verplaatst
Daar hoop ik ook heel hard op, geweldige band, de nieuwe AC/DC wat mij betreft! :cool: 🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: joris313

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.647
7.397
Twee voorprogramma's bij Nightwish. Naast Beast in Black ook Turmion Katilot. Die tweede zegt me verder niks.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Geweldig dat eerste stukje van de quote. Ik ben heel benieuwd hoe de Graspop-facebook los gaat als er "te weinig" oude bands staan. Ten opzichte van de voorgaande jaren altijd de standaard comments van bejaardenrock en al dat soort dingen. Men heeft altijd wel wat te zeuren in die comments...

Ik heb me verder niet verdiept in wat er nog tourt. Maar misschien dat we geluk hebben met Journey. Queensrÿche had ik een tiental pagina's terug wel iets over gezegd, weet niet meer wat, maar waarschijnlijk een festival in de buurt, dus die verwacht ik wel.
Altijd wel lachen, die reacties. Over letterlijk elke naam wordt wel gezeikt. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
En natuurlijk is een aankondiging als Ghost extra controversieel:

1668450662472.png

1668451010096.png
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Hollywood Vampires is blijkbaar
exclusief geboekt door een Duits festival op 23/06
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Oei dat is een Zwitsers festival inderdaad sorry. Summer Side. Ik zag het op de facebook van het festival. Maar mogelijk bedoelen ze een exclusieve Zwitserse show of iets in die aard.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221114-205307.png
    Screenshot_20221114-205307.png
    868,5 KB · Weergaven: 32

won666

Support act
17 mei 2019
1.174
1.237
Zelfde festival heeft ook een exclusieve show van Within Temptation. Maar of ze nu exclusief Zwitserland of exclusieve festival show bedoelen weet ik niet. Maar was al geen groot gerucht voor Graspop in mijn ogen. Maar had wel een mooie band geweest voor Alcatraz denk ik. Dus als Summerside bedoelt exclusieve festival show ... Zie ik ze niet spelen op Alcatraz (of LF of iets dergelijks)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221114-205928.png
    Screenshot_20221114-205928.png
    479,7 KB · Weergaven: 7

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.647
7.397
Zelfde festival heeft ook een exclusieve show van Within Temptation. Maar of ze nu exclusief Zwitserland of exclusieve festival show bedoelen weet ik niet. Maar was al geen groot gerucht voor Graspop in mijn ogen. Maar had wel een mooie band geweest voor Alcatraz denk ik. Dus als Summerside bedoelt exclusieve festival show ... Zie ik ze niet spelen op Alcatraz (of LF of iets dergelijks)

Lijkt me dan exclusief Zwitserland, want Within Temptation was ook aangekondigd voor Download, tenzij ze daar dus onderscheid maken tussen UK en EU voor exclusive.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Zelfde festival heeft ook een exclusieve show van Within Temptation. Maar of ze nu exclusief Zwitserland of exclusieve festival show bedoelen weet ik niet. Maar was al geen groot gerucht voor Graspop in mijn ogen. Maar had wel een mooie band geweest voor Alcatraz denk ik. Dus als Summerside bedoelt exclusieve festival show ... Zie ik ze niet spelen op Alcatraz (of LF of iets dergelijks)
Is ongetwijfeld gewoon exclusief voor Zwitserland.
Veel festivals beginnen daar nu echt in door te slaan, met dat 'exclusive'.
Volgens mij heb ik bv. ook als eens iets gezien als 'exclusief voor Wallonië' ofzo..

Zelfde met al die albumjubilea van bands, dat is de laatste jaren ook een trend.
Album X bestaat 15 jaar, album Y bestaat 20 jaar, zo kun je alles wel 'speciaal' maken..
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Dat was toch echt al een hele tijd bekend? Turmion Katilöt is in ieder geval beter dan Beast in Black.
Die stonden inderdaad al in het voorprogramma toen Amorphis nog mee zou komen i.p.v. Beast In Black.
Paar keer beluisterd, wel leuk industrial bandje.

 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.623
5.060
Oh, die heb ik dan over het hoofd gezien. Maar dat is inderdaad wel heel erg lang geleden, dus laat maar doorkomen!

Een andere suggestie uit min of meer hetzelfde genre (power/folk), die er weliswaar in 2012 en 2015 al stonden, is Ensiferum. Heb ze toen gemist omdat ik er nog niet echt naar luisterde. Maar hun meer recente werk spreekt me erg aan. Staan op 2 juni op Metalfest in Tsjechië en 2 augustus op Wacken. Dus Graspop past er mooi tussen!
Voor mij zijn dat ook vaak de pareltjes in een festival line-up (power/symphonic/folk).
Afgelopen jaar helaas niet bepaald ruim vertegenwoordigd:
  • power: Sabaton, Alestorm, Powerwolf, Battle Beast, Gloryhammer, Majestica
  • symphonic: Within Temptation, Beyond The Black
  • folk: Heilung, In Extremo
En dan klagen mensen over een gebrek aan extreme metal op GMM.. ;)
Wat mij betreft mogen er volgend jaar dan ook wel iets meer bands uit deze categorieën op de poster verschijnen.
Meer dan genoeg mooie keuzes i.i.g.:
  • power: Avantasia, Stratovarius, Sonata Arctica, Gamma Ray, Helloween, Kamelot, Orden Ogan, Unleash the Archers, HammerFall, DragonForce, Rhapsody of Fire, Wind Rose, Brotherhood Of Metal, Bloodbound, Beast In Black, Amaranthe
  • symphonic: Nightwish (obviously), Epica, Evanescence, Delain, Therion, Leaves' Eyes, Visions Of Atlantis, Sirenia, Xandria, Tristania
  • folk/pagan/viking: Moonsorrow (🤘), Wintersun, Ensiferum, Equilibrium, Månegarm, Wardruna, Skáld, Korpiklaani, Eluveitie, Týr, Finntroll, Aktarum, Dalriada, Arkona, Heidevolk
En dan zijn er ook nog van die afgeleide genres, zoals oriental metal (Orphaned Land, Myrath, Melechesh).
Heel veel van deze namen hebben ook nog nooit of al heel lang niet meer op GMM gestaan, dus wordt hoog tijd!
Misschien maar zelfs een nieuw, dedicated podium/tentje neerzetten (alsof ik niet al genoeg clashes heb, maar toch..)? :)
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken