Fair enough! En dat is ook wat zo'n festival zo mooi maakt. Wij kunnen zomaar een dag een totaal ander programma hebben en toch allebei een topdag hebben, bijvoorbeeld.
Klopt, dat maakt grote festivals als GMM zo mooi, hoewel het vaak ook juist frustrerend is.
Door mijn brede muzieksmaak barst voor mij iedere dag van de clashes, met vaak 2, soms 3 en een enkele keer zelfs 4 bands die tegelijk spelen of deels overlappen, die ik best zou willen gaan bekijken.
Meestal is er dan wel een vrij duidelijke voorkeur voor een van die bands, en kan ik de andere best missen (zeker de 3e/4e).
Zo zijn er genoeg goede metalcore, hardcore, punk, stoner, sludge, black, hardrock en andere bands die ik graag wel eens zou willen zien, maar waar ik praktisch nooit aan toe kom, omdat er bijna altijd wel een hele goede power, symphonic, folk, melodic death, death/doom, prog, gothic of andere band tegenover staat.
Daarom ga ik ook graag naar middelgrote festivals als Alcatraz, waar het aantal clashes veel lager is, of naar kleine festivals als Durbuy waar er nooit 2 bands tegelijk spelen. Daar is dan de kans veel groter dat je ook bands uit andere genres kunt gaan zien, en je je horizon kunt verbreden.
Zo zag ik bv. in april op Durbuy Rock Festival de goregrind-band Brutal Sphincter, een genre waar ik eigenlijk nooit veel naar heb geluisterd of aandacht aan besteed. Toch vonden we het optreden en met name de humor en interactie met het publiek zeer vermakelijk. Daardoor zijn we in augustus ook naar Gutalax gaan kijken op Summer Breeze, wat helemaal een heerlijk gekkenhuis was. Hadden we BS niet eerder gezien op Durbuy, dan waren we wellicht ook niet naar Gutalax gaan kijken, maar hadden we een pauze genomen o.i.d.