hellfest is de laatste jaren toch gebleken van een telkens een compleet ander set aan headliners te vinden dan alle andere majors in de buurt. Ik zou eerder richting download/rock am ring/novarock kijken
Heb voor de grap eens gekeken, ben uitgegaan van hoogste band op de poster van eerste mainstage en tweede mainstage aangezien beide festivals 2 mainstages hebben en dus 2 headliners. :
2016: 2 gedeelde headliners (twisted sister en black sabbath)
2017: 1 gedeelde headliner (Deep Purple)
2018: alle 3 de Hellfest headliners stonden ook op Graspop
2019: 3/6 Hellfest headliners stonden ook op Graspop (Slayer, Kiss, Gojira en ook Sabaton na dat Manowar weg viel) Daarnaast ook nog Slipknot die de dag ervoor op Hellfest stond, en Sabaton na wegvallen Manowar, dus in principe 5/7 headliners stonden ook op Graspop (dit jaar stonden 6/6 graspop headliners op Hellfest)
2022: Als ik alleen naar het eerste weekend kijk, dan deelde hellfest oorspronkelijk 6/6 headliners met Graspop (Deftones, Volbeat, FNM, DP, A7X, JP) dit was dus voor de cancellations, die beide festivals anders ingevuld hebben uiteraard. Iedere band die een mainstage afsloot op Graspop stond ook op Hellfest, behalve Maiden.
In 2018 en 2019 en zelfs 2022 (2e weekend niet meegeteld) deelden ze dus bijna iedere headliner.
Ik denk dus dat het zeker de moeite waard zal zijn om naar Hellfest te kijken. Al zullen de line ups wel meer van elkaar gaan verschillen dan de voorgaande 3 edities omdat Hellfest 2 weekenden had en dus al veel headliners gehad heeft dit jaar. Aan de andere kant zie ik ze ook wel gewoon exact dezelfde headliners boeken. Avenged Sevenfold lijkt me op Hellfest ook een zekerheid, net als op Graspop. Slipknot heeft ook voor het laatst op Hellfest gestaan in 2015. (2019 stonden ze er de avond ervoor maar stonden dus helemaal los van het festival). Pakketje van Motley Crue lijkt me ook wel kans maken bij Hellfest.
Met Download/RaR/Novarock deelt Graspop meestal minder headliners dan met Hellfest denk ik. Al zullen dit wel de festivals zijn waar we kunnen gaan zien of Metallica nou wel of niet naar Europa komt volgend festivalseizoen!
EDIT: Voor de duidelijkheid, ik heb bij 2016-2018 alleen gekeken naar de 3 echte headliners, terwijl ik bij 2019 en 2022 heb gekeken naar de hoogste 6 bands aangezien Hellfest toen begon met mainstage 1 en 2 uit te splitsen op de poster. Had geen zin om op clashfinders uit te zoeken wie de andere mainstage afsloot.