Graspop Metal Meeting 2023

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
1657261879207.png

Geeft hierboven niet een beetje 'n beeld van de positie van de bands (verleden/toekomst)?
Met name BMTH en PD waar we "zouden kunnen" concluderen dat ze (nog) geen headliner zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
...

Geeft hierboven niet een beetje 'n beeld van de positie van de bands (verleden/toekomst)?
Met name BMTH en PD waar we "zouden kunnen" concluderen dat ze (nog) geen headliner zijn?
Zouden de Scorpions of Judas Priest een Sportpaleis uitverkopen? Denk dat ze die ook eerder in een Lotto Arena of Vorst zullen duwen.

Dat gezegd zijnde mag BMTH wel wegblijven op Graspop, laat die maar popfestivals doen.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: TNFke en duck

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.244
7.531
Bekijk bijlage 2113

Geeft hierboven niet een beetje 'n beeld van de positie van de bands (verleden/toekomst)?
Met name BMTH en PD waar we "zouden kunnen" concluderen dat ze (nog) geen headliner zijn?
Er is een redelijk groot verschil tussen de 'headliner van de dag' en de band die de andere mainstage mag afsluiten.
Het aflsuiten van een festivaldag na de headliner, moet je zeker geen sportpaleis voor kunnen uitverkopen.
Bands die dit al gedaan hebben de vorige 5 edities: Ghost, Parwkay Drive, Nightwish, In Flames, Lamb of God, Korn, A perfect Circle
Geen van deze bands zou een sportpaleis uitverkopen denk ik.

Daarnaast voor de positie 'headliner van de dag' zijn er ook veel bands die een sportpaleis niet kunnen vullen. Ik zie Scorpions, A7x, Judas Priest, Within Temptation ook niet echt een sportpaleis vullen. Ieder jaar heeft Graspop maar 1 a 2 headliners die echt zo groot zijn om de grootste zalen/arena's te vullen.

Kortom, denk dat dit niet heel veel zegt.

Is komend jaar te vroeg om Parkway Drive aan te kondigen als DE headliner van een dag? Ja waarschijnlijk wel ja.
Is Parkway Drive te klein om een mainstage af te sluiten na een grotere headliner? Nee zeker niet, dit hebben ze zelfs 2 edities geleden al succesvol gedaan.

BMTH als headliner gaat inderdaad zeker niet gebeuren, ik zou ze graag op die plek zien staan van parkway drive in 2018 maar ik acht de kans zeer klein. Zijn helaas hier niet zo groot als in de UK.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Op het forum can Rock Werchter zijn er vele van overtuigd dat ze RATM, SOAD en anderen zullen boeken. Kan toch niet dat werchter met alle hardere headliners aan de haal zou gaan. Als het zo zou zijn, dan zullen er wel wat metalfans op werchter staan neem ik aan.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Op het forum can Rock Werchter zijn er vele van overtuigd dat ze RATM, SOAD en anderen zullen boeken. Kan toch niet dat werchter met alle hardere headliners aan de haal zou gaan. Als het zo zou zijn, dan zullen er wel wat metalfans op werchter staan neem ik aan.
Er staat elk jaar wel een wat hardere band op Rock Werchter (die geweldig op de affiche van GMM zou staan - Metallica bijvoorbeeld). En op die dag zijn er inderdaad een boel metalfans te vinden die de week ervoor ook op de GMM-wei stonden.

SOAD was al bevestigd voor de 2020-editie van RW, dus het lijkt me wel dat - als ze touren volgende zomer - dat ze opnieuw op RW staan.
RATM zie ik - gezien hun mainstream populariteit - er ook staan (mits ze touren volgende zomer). Zet er nog een Volbeat (bijvoorbeeld) bij en je hebt een zeer sterke zware metalen dag op Rock Werchter.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.244
7.531
Op het forum can Rock Werchter zijn er vele van overtuigd dat ze RATM, SOAD en anderen zullen boeken. Kan toch niet dat werchter met alle hardere headliners aan de haal zou gaan. Als het zo zou zijn, dan zullen er wel wat metalfans op werchter staan neem ik aan.
Dit gebeurd ieder jaar wel met een paar bands:
2016: Rammstein
2017: SOAD (en wat mij betreft passen Linkin park en misschien zelfs Foo Fighters ook best op Graspop)
2018: Niet echt iets, Misschien Stone Sour al is het geen headliner
2019: Tool
2020: SOAD, Volbeat (ging niet door, maar toch)
2022: Metallica

Verder altijd wel een paar kleinere namen die naar Werchter gaan ipv Graspop zoals dit jaar Fever 333, Sum 41 en Airbourne.

Deze trend gaat echt nooit veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.210
10.599
Gojira stond ook voor RW geboekt toch in 2020 of 2021? Ik juich die overlap wel toe hoor, zo komt een ander publiek tenminste in aanraking met metal. En wie weet waar dat toe leidt. Steven Wilson heb ik er een paar jaar geleden ook gezien, zou ook een geweldige Graspop act zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.754
7.570
Gojira stond ook voor RW geboekt toch in 2020 of 2021? Ik juich die overlap wel toe hoor, zo komt een ander publiek tenminste in aanraking met metal. En wie weet waar dat toe leidt. Steven Wilson heb ik er een paar jaar geleden ook gezien, zou ook een geweldige Graspop act zijn.

Ik weet niet of bands die in 2020 geboekt waren door een festival, nog een contract of overeenkomst hebben voor 2023, als ze er dit jaar niet stonden. Het kan natuurlijk, maar verwacht dat het nu gewoon bands boeken is zoals het in 2019 ging
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.244
7.531
Ik verwacht zelf dat er nog wel een aantal bands zijn die in 2020/2021 waren geboekt, die hun tour in 2022 niet wilden laten doorgaan maar wel in 2023.
Voor die band zou de meest logische actie natuurlijk zijn om gewoon op de festivals te staan waar ze oorspronkelijk zouden staan tijdens de tour. is ook wel zo netjes voor de fans.

Er waren ook een aantal bands die in 2020 zouden komen, toen in 2021 weer niet, en in 2022 weer wel. Zoals Iron Maiden bijvoorbeeld.
Lijkt me dat als bijvoorbeeld Disturbed gaat touren tijdens Graspop, dat ze ten minste in gesprek gaan met Graspop en de andere festivals waar ze in 2022 zouden staan, hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar lijkt me wel een logische gedachtegang
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Gojira stond ook voor RW geboekt toch in 2020 of 2021? Ik juich die overlap wel toe hoor, zo komt een ander publiek tenminste in aanraking met metal. En wie weet waar dat toe leidt. Steven Wilson heb ik er een paar jaar geleden ook gezien, zou ook een geweldige Graspop act zijn.
Aan sich juich ik die overlap ook wel toe...alleen zit er een op het forum die RATM midden in de namiddag zou zetten 😂

Turnstile speelde dit jaar ook op werchter. Door afzeggingen van opener op kleinste podium naar de band net voor Metallica geupgrade...moet je ook maar doen. Drie jaar geleden Ieperfest, dit jaat voor een volle werchterwei
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Joslittel en Loek123

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Het blijft wachten tot het moment dat Werchter gewoon zwaardere headliners programmeert dan Graspop. Werchter komt aanzetten met RATM, SOAD en Tool en Graspop reageert met Disturbed, Ghost, Bring Me The Horizon en Within Temptation.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.638
Op het forum can Rock Werchter zijn er vele van overtuigd dat ze RATM, SOAD en anderen zullen boeken. Kan toch niet dat werchter met alle hardere headliners aan de haal zou gaan. Als het zo zou zijn, dan zullen er wel wat metalfans op werchter staan neem ik aan.
Als je met ratm bijna zeker bent dat je de dag uitverkoopt dan gaan ze geen geld meer steken in soad als dat toch niet meer nodig is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken