Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Wàt een fantastische editie was het weer!!! Zàlig genoten van bijna 40 acts. Heerlijk.

Op donderdag o.a. genoten van Misþyrming, dat was écht een zalige opener. Dé verrassing van de dag bleef echter Creeper. Had geen verwachtingen vermits het normaal niet zo mijn genre is, maar ik ben fan. Verder ook While She Sleeps, Dropkick Murphys, Volbeat, Death To All, Tremonti, Mastodon en Powerwolf meegemaakt. Ik vond Iron Maiden wel wat teleurstellend, in 2018 vond ik ze beter. De podiumset-up stoorde me, vermits ik altijd redelijk rechts/links aan het podium sta. Nu stonden er echter "props" voor, waardoor ik helaas minder zicht had. Jammer!

Op vrijdag geknald met Bullet For My Valentine... Wàt een jeugdsentiment! Hoewel ik al van m'n 15de naar Graspop ga, heb ik ze nog nooit live kunnen zien omdat ze meestal nét speelden op een dag dat ik niet kon. Vooral "All These Things I Hate" was écht een binnenkopper. Verder ook genoten van Gloryhammer (de nieuwe zanger deed het goed!), Black Label Society, Ghostkid, Phil Campbell & The Bastard Sons, Megadeth, Whitesnake, Heaven Shall Burn en Jinjer. Die laatstgenoemde speelde een voortreffelijke show. Het is jammer dat we Paradise Lost én Zeal & Ardor moesten missen, maar zoals iemand hier reeds zei: eigenlijk was geen enkele keuze slecht. Dé show van de avond was voor mij Amenra. Zij stellen nooit teleur. We hadden graag Heilung nog meegepikt, maar die hadden we reeds gezien op Alcatraz in 2021. Dan maar wat vroeger naar de camping om een frisse douche te nemen!

Ik keek allerminst uit naar de hitte op zaterdag. Daarom eerst wat gefeest met Kontrust (weliswaar in de schaduw) om dan door te gaan naar Dying Fetus. Ze gaven écht wel een goed optreden. Technisch zat het zeer mooi in elkaar. Hierna hebben m'n vriendin en ik Europe even meegepikt, maar de warmte werd ons te veel. Daarom moest ik de meeting helaas ook missen (sorry! :( )... Dan maar even in een benauwde tent gaan rusten om vervolgens al zittend in de schaduw Eisbrecher en Foreigner te luisteren. Hierna begon het eindelijk wat af te koelen waardoor we naar Saxon konden kijken. Hoewel het geen populaire mening is, vond ik het optreden daarna (Five Finger Death Punch) wel goed. Judas Priest vond ik dan weer zwakjes, de bas stond véél te luid, maar ook Rob leek niet tevreden met zijn prestatie. Ik onthoud een nee-knikkende Halford die naar beneden keek toen zijn zoveelste hoge schreeuw minder goed lukte. Korn maakte het feestje wel weer goed, maar ze mochten voor mij wel iets langer spelen. Jammer dat er geen lied van "The Serenity of Suffering" gespeeld werd. "Black is The Soul", "Insane" of "Rotting in Vain" waren op Alcatraz 2017 toch knallers.

Last but not least... Zondag! Deze dag vloog letterlijk voorbij. Nadat we wat later op de weide waren dan anders, hebben we Evil Invaders en Skillet meegepikt. Tevens heb ik een kameraad kennis laten maken met Graspop. Vanwege zijn zware slechtziendheid heeft hij jaren getwijfeld, maar op zondag toch de keuze gemaakt om een dagje mee te pikken. Hij werd begroet met Alestorm, die toch een zalige show gaven. Feesten! Hierna snel snel doorgerend naar Bury Tomorrow, want deze band kan er ook wel een feest van maken. Ik denk dat het merendeel van Graspoppers naar The Offspring of Sepultura ging kijken, want bij Suicide Silence was er niet veel volk te bespeuren. Toch hebben ze me écht omver geblazen. Ze begonnen wat later wegens een technische storing, maar eens ze begonnen... Dat was hevig knallen tot het eind van de set. Compleet het omgekeerde van Deep Purple, wat ik erna gevolgd heb. Helaas vond ik deze show eerder saai, maar dat komt omdat het niet zo mijn genre is. Hierna hebben we Deftones vanop een afstand gekeken, omdat we vooraan wilden staan bij Sabaton... Wat waren we blij dat we dit gedaan hebben! Hemelse setlist, met o.a. 3 liedjes die ze voor het eerst live speelden.

Het was zalig. Nu uitkijken naar volgend jaar...
Mijn top 10 van het festival:

1. Amenra
2. Bullet For My Valentine
3. Sabaton
4. Suicide Silence
5. Alestorm
6. Gloryhammer
7. Korn
8. Five Finger Death Punch
9. Creeper
10. Dying Fetus / Heaven Shall Burn (Ik kan niet kiezen, vergeef me!)
Heeft die slechtziende persoon dan ook vanvoor meegefeest zoals ik de slechtziende persoon? haha
 

Pinwin

Nieuw lid
1 apr 2022
1
9
Donderdag

Mastodon (6,5):
Aangekomen op de wei, pintje gepakt en naar Mastodon gaan zien. Zal er nooit grote fan van worden, maar wel een fijne festivalband. Leuke start, vooral genoten van het feit dat we terug op Graspop stonden.

Death to All (8): Ik kende hun status als cultband maar dat was het dan ongeveer. Ze hebben mij zeer aangenaam verrast. Je had echt het gevoel dat je naar een legendes aan het kijken was. Heerlijk deathmetal. Eén van de ontdekking van het weekend. Hopelijk staan ze binnenkort in Biebob ofzo. Dan wil ze ik zeker nog eens gaan bekijken.

Dropkick Murphey’s (9,5): Spijtig dat door last minute Stake is gewijzigd in de timetable. Nu vielen ze plots samen met DKM ☹. Laatste keer juist voor de lockdown had ik hun optreden in Vorst eens overgeslagen en heb er 2,5 jaar spijt van gehad. Dus nu terug present in het. Dit optreden was voor mij het einde van het coronatijdperk en opnieuw de start van het normale leven (alhoewel dat deze week bleek dat corona nog niet helemaal weg was ?). Vanaf de intro, The foggy dew, was het kippenvel. Heb heel het voorvak gezien en me prima geamuseerd. Zelfs de afwezigheid van Al Barr kon de feestvreugde niet drukken. Ik kan al niet wachten tot februari.

Iron Maiden (8,5): Na DKM nog vlot kunnen wisselen en een mooi plekje kunnen bemachtigen in het voorvak. De nieuwe plaat, senjutsu, vind ik echt een topplaat. Voor de start van hun set hadden ze 3 meest toegankelijke nummers van de plaat gekozen. Dit viel echter licht tegen en je voelde dat alles moeilijk op gang kwam. Spijtig genoeg bleef het bij deze nummers uit hun laatste plaat. Ik denk dat ze beter deze nummers halverwege de set er hadden tussen genomen en dan nog een langer nummer uit het 2de deel van het album zoals Death of The Celts. Maar dat zal wel allemaal komen bij hun volgende doortocht ?.
Maar dan kwam Blood brothers en sign of the cross en besef je terug dat er niemand boven Maiden staat. Voor de rest van de set staan genieten van hun show. Vermits we het meeste 3 jaar geleden al hadden gezien was de verrassing een beetje weg. De sfeer was ook iets minder dan vorige keer. Maar mij nog steeds prima vermaakt. ‘Up The Irons’

Mercyful Faith (8): De eerste moeilijke calsh van het weekend, Marcyful Faith vs Volbeat. Ik ben een mega Volbeat fan (ik schaam mij niet hiervoor ?) en heb ze al zeer vaak gezien. Vermits we laatste keer het concert van King Diamond niet hebben uitgezien vanwege een clash, had ik besloten om mee te gaan met de groep naar Mercyful Faith.
Het optreden was muzikaal gezien meer dan prima. Je moet even wennen aan de stem van King Diamond, maar eens je erin zit dan besef je wel dat dit tot de top behoort. Het decor dat ze meehadden was indrukwekkend. King Diamond heb ik de eerste keer gezien toen ze een paar jaar terug afsloten met hun Abigail tour. Ik kende ze toen niet en was echt weggeblazen. Vooral het theatrale aan hun show vond kon ik wel smaken.
Het theater bleef deze maal echter achterwegen en dat is toch wel beetje spijtig bij zo’n band. Nu was het allemaal iets minder boeiend.



Vrijdag

Gloryhammer (7,5):
Fijne band met leuke meezing nummers. Nieuwe zanger was van stem zeker oké. Maar de vorige zanger had wel een pak meer charisma en maakte van de show grappig fantasy epos. Ik hoop dat ze komende jaren iets later op de middag mogen spelen.

Steel Panther (7,5): Weer goed gelachen, fijne band die er ons aan herinnert dat we niet alles zo serieus moeten nemen. Imitatie van Ozzy met Crazy Train was echt legendarisch. Steel Panther is ook de enigste band die daarmee wegkomt.

Angelus Apatrida (8,5): Last minute toevoeging en had er nog nooit van gehoord. Maar wat een band, echt zalig trash metal. Van heel het concert genoten. En blij dat ik nu een Spaanse metalband ken. Die waren tot hiertoe vrij beperkt.

Alcest (6,5): Eén van de optredes waar ik hardst naar uitkeek dit weekend. Maar door de zeer slechte geluidsmix was dit toch wel een teleurstelling. Wij stonden vrij dicht tegen het podium centraal maar de zang kwam er amper door. En bij Alcest is de zang echt wel cruciaal. Binnenkort krijgen ze bij Cradle of Filth een herkansing.

Jinjer (8,5): De 2de zware clash van het weekend, Megadeth, Paradise lost, Zeal & Ardor en Jinjer. Ze stonden allemaal hoog op mijn lijstje. Uiteindelijk besloten om Jinjer stuk te zien en dan naar Megadeth.
Jinjer was de eerste van de drie hardcore groepen met zangeres deze editie. In onze groep waren we benieuwd welke de beste eruit zou komen. Jinjer was alvast een zalig optreden. Wat een stem! Veel energie en dikke fun. Goed geamuseerd.

Megadeth (9): Vanaf het begin zat het er boenk op. Dave had er zin, publiek had er zin en ik had er zin in. Meer valt er niet over te zeggen. Ik hoop dat ze binnenkort eens mogen afsluiten, zoals bij de laatste tour van Slayer.

Amenra (11): Amenra overstijgt het concept muziek en concert. Dit is een beleving. Ze waren nog beter dan in het Rivierenhof eerder dit jaar. Ondanks het rumoerige publiek namen ze mij mee naar krochten van de hel om je daar te laten genieten van puur schoonheid. Waanzin.

Within Temptation (6): Niet echt mijn ding, maar de groep gaan zien vanuit het andere vak. Ik moet toegeven dat ze veel beter bezig waren dan laatste keer. Goed geamuseerd met kameraden, maar concert gaat niet de boeken in.

Scorpions (1): Hadden afgesproken met de groep om een stuk van de set te zien en dan te evalueren of we zouden blijven. Maar wat was dat? De zanger, Klaus Meine, leek op zo’n houterige pop uit de Efteling en de zijn stem was helemaal niet om over naar huis te schrijven. Uiteindelijk hebben we drie nummers uitgehouden en zijn we vertrokken. Nog 1 punt voor de muzikant die het wel nog redelijk deden.



Zaterdag

Eisbrecher (7):
Derde keer dat ik ze zie op Graspop en blijft leuke band. Maar het nieuwe is er wel wat vanaf. Ze zouden iets meer budget moeten krijgen om hun show wat uit te bouwen. Dan gaat deze groep nog ver geraken.

Walls of Jericho (9): De 2de hardcore groep met zangers van het weekend ?. Voor muzikale diepgang moest je hier niet zijn, maar kwa energie beste optreden van het weekend. Ondanks de hitte mij hellemaal laten gaan, voelde mij terug 16 jaar.

Ugly Kid Joe (7): Enkel 2de deel gezien. Fijne sfeer en hadden de Metal Dome hellemaal mee. Leuk optreden.

Saxon (6): Pintje drinken en saxon kijken. Goed bij de stem maar niet echt spannend.

Five finger death punch (7): Niet echt fan maar gaan zien met 2 kameraden. Ik vond ze beter dan hun vorige doortocht op Graspop. Veel sfeer.

Judas Priest (6): Tweede keer dat ik ze zag en voegde niks nieuws toe. Speelde wel goed en is natuurlijk een legendarische band. Wel nog lang gelachen met die opblaasbare koe die ineens op het podium stond. Wat die daar deed weet ik nog altijd niet.

KoRn (9,5): Lang geleden dat ik ze nog gezien had. Eén van mijn favoriete groep uit mijn jeugd. Hebben ze zelden zo strak zien spellen. Ze hebben mij hellemaal weggeblazen. Waardige headliner van de zaterdag.

Zondag

The great old ones (8,5): Ik kende ze enkel van naam, maar kameraad wou ze graag gaan zien. Ben ik blij dat we op tijd op de wei waren. Bangelijke groep, ga ik zeker nog bekijken. Wel halverwege door gegaan omdat we spiritbox ook zeker wouden zien.



Spiritbox (5,5): De derde hardcore band viel mij beetje tegen. Was voor mij allemaal iets te flauw. Geen slechte zangeres, maar mocht toch iets meer pit in zitten.

Destruction (8,5): Eindelijk nog eens Trash. Door zo’n bands besef je dat europa (vooral Duitsland) niet moet onderdoen van de Amerikaanse trash. Bangelijk optreden dat beter werd elk nummer. Laatste 10 minuten niet meer gezien omdat we nog bij Alestorm naar voor wilden.

Alestorm (8): Een groot feest. Meer valt er niet over te zeggen.

Alice Cooper (8,5): Het theater dat bij Mercyful Faith miste maakte Alice Cooper ruimschoots goed. Alice is een top entertainer en muzikaal ook prima in orde.

Sepultura (8): Wederom slecht geluidsmix in de Marquee. De zang van Derrick Green kwam er vaak amper door. Maar de energie die ze bij hadden maakte alles goed.

Amorphis (-): Groot stuk van gezien, maar had toen mijn dipje. Weinig geabsorbeerd. Wil ik wel nog eens bekijken als ik minder vermoeid ben, want geloof oprecht dat dit een goede band is.

Deftones (10): Dan de moeilijkste clash van het weekend Deftones vs Dimmu Borgir. Heb ze beide al meermaals gezien en van beide grote fan. Was echt lastige keuze. Een aantal van de groep hadden voor Dimmu gekozen en zeiden dat het goed was.

Met de rest van de groep naar Deftones gaan zien. Toen het begon was het voorvak maar matig gevuld. Ze begonnen oké, enkel het geluid zat niet helemaal lekker. Dit was echter na twee nummers opgelost en vanaf dan stond er ook aardig wat volk. Vanaf My own summer hadden ze mij helemaal mee. Deftones is een groep die groeit tijdens hun optreden. Ze nemen je mee op een psychedelische trip. De afwisseling tussen trage dromerige stukken en dan terug kei hard ertussen beuken is ongezien. Het vallen van de duisternis en daarna het toevoegen van de visuals maakte het geheel enkel maar magischer. Chino had er duidelijk ook veel zin in. Is echt wel cool wat die allemaal kan met zijn stem en ondertussen heer en meester is van het podium.
Spijtig dat ze maar 2 nummers hebben gespeeld van hun prima album Ohms. En dan eindigen met 7 Words om iedereen met een uppercut naar huis te sturen.
 
Laatst bewerkt:

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Heeft die slechtziende persoon dan ook vanvoor meegefeest zoals ik de slechtziende persoon? haha
Oh jawel! :D Hij is een grote Sabaton fan, dus hij heeft samen met mij vooraan gestaan. Ik keek regelmatig uit voor crowdsurfers & als iemand kwam, tikte ik hem even aan. Hij vond het werkelijk fantastisch en is er volgend jaar sowieso opnieuw bij.
 
  • On fire
Waarderingen: Pauly Robin

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Het was Ticketmaster, maar ja inderdaad heb het ook nog nooit eerder gezien.
Whoops, ja. Ben ook al uren aan het lezen. Ben eindelijk ongeveer bij. Zo emteen mijn verslag. Het begint nachtwerk te worden. Vanaf morgen, of straks voorbereiden voor werchter en dan hopen op een enthousiast publiek daar en dat ik sommige bands op werchter op de dag van metallica op de main vanaf de 30ste rij kan zien.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Ik ben dus eindelijk bij met lezen. Hier mijn verslag. Hopelijk niet te lang. We zullen zien.
Typfouten ga ik misschien niet altijd verbeteren of nakijken. Mijn excuses... Want zzzzzz.
Als ik spreek over zittend, dan bedoel ik op het rolstoelpodium. Als slechtziende / autismesyndroom is dat een plekje waar ik blijkbaar recht op heb. Ze zijn er voor verplaatsingen, duidelijkheid te scheppen en als ik even uit de massa wil. Of een gezellige babbel.

Donderdag

the curse of milhaven en missthyrming gemist omdat mijn matras kapot was. Nieuwe moeten kopen en dacht het rustig aan te doen. Leuk om mee te pikken dacht ik. Maar geen must sees.
While she sleeps: 7,5: Kon er neit meteen ingeraken omdat ik dacht... Mag het terug? Mensen aanraken... Enja, metalcore met zijn screams en clean reffreins ligt me wat minder. Maar while she sleeps is dan bij de betere.
battle beast: 8 zittend: Was aan het grappen dat ze in haar ballen geknepen werd die ze niet had. Maar wat waren die hoge noten goed en niet vervelend aan de oren!
flotsand and jetson: 7? Vage herinnering zoals thrash meestal is.

in extremo: 8 Leuk feestje en op tijd door naar
mastodon: 7,5: Tijdens in extremo dacht ik dat het plezanter zou zijn om te blijven staan feesten. Maar mastodon wou ik eens afvinken van mijn lijstje. Volgende keer blijven staan bij in extremo.
stake 9,5 en 0 tegelijk: Catatonic dreams begon: Het beste nummer van de dag. Ik dacht ik vlieg erin. Kreeg ik iemand van 120 kilo dacht ik in de tegenovergestelde richting die mijn elleboog meehad maar de rest van mijn lichaam wou door. Niemand had door dat ik eruit moest omdat dit een explosie nummer was. Na 10 seconden ofzo opas was ik eruit. Ik kon mijn linker arm amper optillen. Daarna the sea is dying. Het voelde alsof er een traantje kwam, maar het was er niet. De rest van het optrede intens genoten met dank aan de pijn. No pain no game zeker? Ik naar de ehbo (gekneusde elleboog of zoiets) Kon daardoor barones niet zien. Maar dan toch een stukje
iron maiden: 7,5: Achja, ik zat en het geluid viel mee bij de ehbo. Het geluid viel mee.
volbeat: 9,5: Ben grote fan. Hoge score dankzij het fantastische publiek. Ze hadden metten door dat ik geblesseerd was. Ze gaven duidelijk aan wanneer er crowdsurfers kwamen en ik nog mijn steentje bijdragen door met één hand te helpen.
Wou nog eventueel powernap doen en dan naar bizkit park maar mijn lichaam zei: nee

vrijdag

geen merch gevonden voor
disillusion 6: Ik weet neit of ik de grootste fan ben van dit forum. Ik hoor ze de laatste tijd zelfs liever dan devin townsend (zie later) Maar het geluid viel me in het begin tegen. Daardoor kon ik er later toen het geluid beter werd moeilijk inkomen. Ze speelden wintertide niet. En ik zei al maanden op voorhand, Het einde van dit nummer wordt het beste moment van graspop. Maar zelfs op eht einde hoorde je de zang en de elektrische gitaar amper. De rest van het geluid was later wel prima afgesteld. Iemand die ze niet zou kennen zou denken dat het zo hoort. Maar heb ze al zoveel geluisterd op spotify dat ik wist dat er veel backings en studio dingen ontbraken die ze live niet kunnen brengen. Maar mijn verwachtingen waren ook te hoog omdat ze op het klein stukje coronaconcert dat ik hoorde wel heel goed klonken. Daar verstond je wel wat ze zongen.
Dool (niet gepland), Gaahls wyrd, Alcest: Anelus apatrida 7? Zitten, moe, oogjes dicht, genieten, proberen te luisteren, repeat...
Alhoewel speciale vermelding Voor het eerste nummer van angelus (indoctrinate) toen ik daar met een uit de hand gelopen heerlijk broodje zalm en vanalles aankwam. Dat nummer was een 8,5
tussendoor nog steel panther 7,5: Tja, kwou dit keer eens iets meer vanvoor meemaken wat de sfeer was. Als slechtziende niet veel ervan gezien, maarja. Half meeknikken en weten dat het een grapje is ofzo.
Zeal & ardor 9,5: Wat gebeurde er, was het enige wat ik kon denken. En ik was op het laatste aan het timen hoelang hun applaus ging duren. Voor mij mochten ze nu nog altijd aan het applaudiseren zijn. Ik vraag me af hoe ze dat geluid van vooral de gitaren afstellen. Die wall of sound.
pertubator 8,5: Heb Eerste van de vele keren dat ik amenra skip. Ik had schrik dat ik weer wat gebabbel ging horen bij de rustige stukken van amenra. Dus dan maar wat synthwave als verrassing. Genieten tegen het hek en de show die ik een beetje kon zien. Was enkel zo goed omdat het afwisseling was.
Heilung: 9,5 Was er bij het laatste nummer vanvoor letterlijk een 5 op de schaal van richter? Enkel door de bas? Of ook omdat ze waren een't springen? Ik wist en zag niet of ik ook moest springen. Soms half gedaan. Bij de andere nummers. Oogjes dicht voor de helft van de tijd. En me laten in trance brengen.
living theory 8: Achja, nostalgie: Jammer van breaking the habit dat ze niet speelden. Eerste nummer gemist omdat ik terug naar camping moest. De rapper kon iets beter
The perfect tool 9,5: Of was dit de originele band die daar stond. Waw! En wat een publiek!

zaterdag

majestica / immenence: 7,5 Met een half oor geluisterd. Daarom die lage score. Zat met mijn gedachten al bij
kontrust 9: Feest vanvoor! Polonaise half pitje en in een kring voetjes naar voren zwaaien. haha, lachen! prrrrrrrrrrrbedebade bomba
uitrusten op camping 9: Dit moet met dit weer!
meeting: Heeft geen score nodig :D thnx iedereen!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar door jullie is het wel nachtwerk haha. ;)
fleddy melculy: 9,5 gaan in die sauna!!!!!Tijdens het optrede stond ik achteraan, later stond ik gewoon heel vooraan af en toe in de pit.
klein stukje down verrassend ongepland 7,5 Waarom zong hij op het laatst stairway to heaven?
devin townsend 10: 10+ als hij singularity 24 minuten helemaal had gespeeld met symphonisch orkest. Maar zijn setlist was subliem. Nu weet ik weer waarom ik grote fan ben. Hoe moet ik dit kort zeggen? Charisma, publiek, grappen, muziek, emotioneel, bijna traantje bij deadhead op het laatst. Stomme crowdsurfer net voor de zang in werd gezet. En dan een grouphug. Vorige keer in de trix was iets ingetogener. Maar dit keer bewees hij dat hij heavy oftewel hevy devy is.
opeth: 8: Zo laag cijfer omdat mijn benen op waren en het was een concert waar je stil blijft staan. Bij devin stond ik tegen de hekken.
korn 9,5 Classic! Gaan! Maar vorige keer op alcatraz had het mij nog meer geraakt. Alsof ik een flashback kreeg naar vroeger en een geest had gezien. (Ligt persoonlijk) Bij blind op het einde van het nummer haalde ik mijn witte stok soms uit en stak hem in de lucht. Blind, witte stok. haha snap ge? En dan maar moshen langs de zijkant.
Bad medicine: zzz 2 keer een half nummer en ik moest gaan slapen of ik viel neer.

zondag

crossfaith 8,5 één van mijn favoriete metalcores dankzij dubstep elementen. Ineen een beetje ochtendgymnastiek (ik bedoel een circlepit) gedaan (wel niet van het begin uit eigen veiligheid) en door enkele bekenden gespot geweest.
Klein stukje spiritbox 6,5: Bwa... Dan maar effe moose bar. Weet niet wanneer op't weekend maar één van de twee keer was een leuke polonaise.
alestorm 9,5: moshen, feesten, crowdsurfers helpen, roeien, polonaise, polonaise met crowdsurfers tijdens een pit en erna roeiend meezingen en... chaos. :D
Klein stukje alice cooper en bury tomorrow 7: cava
the offspring 8,5: Had gehoopt op iets meer hits, Maar mijn stem had al lang dada gezegd. Ahja had ik al gezegd dat ik keelpijn had? Nu 114 blootstellingen volgens de app en heb geen zin om me te laten testen want wil naar werchter. Gewoon een beetje een snotneus. Heb de afgelopen 6 maanden ook al covid gehad en een booster. 't Is ook al 5 dagen sinds de laatste blootstelling. Geen probleem dus... Komt wss ook deels door green day enkele dagen later.
amorphis 8,5: op groot scherm gezien langs de zijkant. Het was echte vakkunde.
deftones 9: Goochelaar met zijn stem. Van rustig naar into your face. En op de laatste nummers nog een uppercut erbij.
sabaton 8,5: Van de zijkant redelijk vanvoor geraakt. Het vuur nog kunnen zien en gevoeld en zelfs nog effe geroeid. Wel nog een man tegengekomen die precies van texas kwam en de hele tijd aan het zagen was van Well it's great the third time I'm here from all the way in the back and i was looking at the man with the hat...

Oei, is het toch een lang verslag? Feestemoticon als je het volledig hebt gelezen. Proficiat dan!
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.744
2.415
geen merch gevonden voor
disillusion

the offspring 8,5: Had gehoopt op iets meer hits, Maar mijn stem had al lang dada gezegd.
Heb ook geen merch gevonden voor Dirty Honey :( Dan maar online m'n steentje bijdragen :p

Wat betreft The Offspring, het kan aan mij liggen maar naar mijn gevoel was het hit na hit dat er werd gespeeld. Had niet gedacht dat 't zo'n feest ging worden eigenlijk.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Heb ook geen merch gevonden voor Dirty Honey :( Dan maar online m'n steentje bijdragen :p

Wat betreft The Offspring, het kan aan mij liggen maar naar mijn gevoel was het hit na hit dat er werd gespeeld. Had niet gedacht dat 't zo'n feest ging worden eigenlijk.
Ik snap je punt wel ivm the offspring. Maar ik herinner me nog dat ik hem zag met de eerste 3 albums. Daarna ben ik ze kwijt geraakt. Dus hoe eerder in de jaren hoe meer ik het een hit noem. En ja, walla walla bv noem ik dan ook een hit. Of mss had ik eerder gehoopt dat ik meer nummers van hun kende. Of het is te lang gelden. Kan ook.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Ik ben er eindelijk aan toegekomen om al jullie toffe verslagen te lezen. Ik was erg moe want ook hier helaas woensdag een positieve zelftest. Ik ben zelf niet zo’n geweldige schrijver maar ik zal wel een verslagje toevoegen van mijn top 10:

  1. KoRn: Wat een feest was dat! Ik ben rond mijn pubertijd fan van ze geweest. Ik had toen veel aan hun muziek om mijn emoties te uiten. En deze show was een feest der herkenning. Ik was bang dat ze veel nieuw werk zouden spelen en ik had niet echt tijd gehad me daarin te verdiepen maar dat viel gelukkig reuze mee. Al mijn favoriete nummers kwamen op sublieme manier gespeeld en gezongen langs. De show had wat mij betreft nog prima een uur langer mogen duren. Dit smaakte naar meer!
  2. Iron Maiden: Ik had er gigantisch naar uitgekeken Maiden weer te zien. Ik vind hun muziek erg tof en live komt het nog beter tot z’n recht vind ik. De decors en de show waren heel sfeervol en ik heb erg genoten van zowel het enthousiasme van de band als van de liefhebbers om me heen. Deze band kan ik niet vaak genoeg live zien. Ze mogen van mij zo weer terug komen volgend jaar.
  3. Sabaton: Mijn vriend is groot fan en heeft mij sinds een aantal jaar ook aangestoken. Toen ik ze voor het eerst live op Graspop zag viel bij mij het kwartje. Daarna vlak voor Corona nog samen naar 2 zaalshows van ze geweest. Ondanks dat sommige elementen van hun show daardoor nu niet meer verassend waren was er genoeg te zien en beleven. Ik heb nog één keer alles gegeven, geklapt, gesproken en meegezongen om daarna moe maar voldaan naar huis te keren. Een fantastische afsluiter van het festival voor mij.
  4. Deep Purple: Ook deze band had ik al eerder live gezien. Ik vind hun muziek erg goed. Ik vroeg me van te voren af hoe goed ze nog zouden zijn na al die jaren. Ik had mijn verwachting laag liggen en daardoor werd ik positief verrast. Ik werd helemaal meegezogen in de muziek en heb met volle teugen staan genieten. Ook mijn moeders enthousiasme over deze helden ‘uit haar tijd’ werkte aanstekelijk.
  5. Powerwolf: Deze band had ik nog nooit live gezien. Qua genre zeker mijn ding dus op het schema gezet om te gaan checken. En totaal van m’n sokken geblazen. We stonden vrij vooraan tussen mensen die alles van voor tot achter mee konden zingen dus de sfeer zat er lekker in. Daardoor ook totaal geen last gehad van de grote hoeveelheid publieksinteractie die de zanger zocht. Ik ga me zeker nog verder verdiepen in deze band en wellicht ook eens naar een zaalshow van ze.
  6. Devin Townsend: Nog zo’n band die ik niet eerder had gezien en waar ik ook niet echt thuis was in de muziek. Ik heb hier op het forum al vaak mensen erg positief over hem gelezen en de nummers die ik op voorhand had beluisterd klonken goed dus dit moest ik ook zeker eens live gaan zien. En dat was een hele belevenis. Wat een grappig apart prettig gestoord persoon is Devin en wat een fantastische meeslepende show zette hij neer. Het greep me echt bij de lurven en liet me niet meer los. Ook dit was voor herhaling vatbaar.
  7. Zeal & Ardor: Hier is al veel over geschreven. Het was magisch. Het voelt zo gaaf om je met zo veel mensen zo verbonden te voelen als geheel. Heel bijzonder!
  8. Shinedown: Ik vind dit een hele toffe band. Ze komen goed tot hun recht op een festivalweide (in de 013 viel het me toch een klein beetje tegen). De liedjes zijn goed, de muzikanten zijn goed en ze hebben een enthousiaste frontman die de massa goed mee krijgt. Tof optreden!
  9. Boston Manors: Zij braken de Jupiler Stage af! Heel fijn om overtuigd te worden door de aanstekelijke energie van deze jonge honden. Als je het voor elkaar krijgt om met 32 graden mensen helemaal van voor tot om de PA rondjes te laten rennen dan zit het met je overtuigingskracht dik in orde.
  10. Majestica: Als liefhebber van symfonische en powermetal kon ik mijn hart ophalen deze dagen. Majestica sprong er voor bovenuit. Van te voren spraken de nummers me al erg aan en ook hier werkte het enthousiasme van de band aanstekelijk. Hopelijk komen ze snel terug en mogen ze dan wat later en langer spelen.

De rest van mijn top 20 bestaat in willekeurige volgorde uit:

Alice Cooper, Gloryhammer, Alcest (als ik ze langer had gezien en de zang beter hoorbaar was waren ze zeker in de top 10 geëindigd), Creeper, Mercyful Fate, Judas Priest, Sepultura, Spiritbox (jammer dat de zangeres 5 keer in het toch al korte optreden moest benoemen dat ze baalde van haar geblesseerde enkel, dat kwam de sfeer niet ten goede)en Battle Beast, Beyond The Black


Het festival voelde voor mij echt als thuiskomen. Zo fijn om hier volledig jezelf te kunnen zijn! Heel leuk om een aantal forum leden (opnieuw) te ontmoeten. Dat was erg gezellig. De datum voor volgend jaar staan al in m’n agenda, dan ben ik vast en zeker weer van de partij. Tot dan of tot op één van de vele andere festivals waar ik dit jaar nog te vinden ben.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.362
10.190
Waarom heeft niemand hier gedeeld dat Infected Rain gisteren op Stratumseind speelde? Verdikkeme.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.552
4.837
Na enkele weken van bijkomen, uitzieken (geen corona, gewoon verkoudheid), ‘forummoeheid’, bijlezen, moed en zin verzamelen om aan een uitgebreid verslag te beginnen, over de frustratie geraken als ik halverwege dat verslag per ongeluk blijk te zijn kwijtgeraakt (aaargh!!), en opnieuw moed en zin verzamelen, waag ik alsnog een poging om een verslagje eruit te persen, tenminste, voor degenen die het überhaupt nog interesseert, en niet al volledig met het hoofd bij volgend jaar zit…

Dat ik inmiddels alweer een hoop vergeten ben, is daarbij zowel een nadeel als een voordeel, de nadruk zal nu dus meer op de hoogte- en dieptepunten komen te liggen. Daarnaast hebben ook o.a. de extreme weersomstandigheden, fysieke ongemakken (met name een wekenlang ontstoken voet, waardoor ik aan de lopende band paracetamol, ibuprofen en diclofenac als M&M’s heb lopen snacken, uiteraard naast de gebruikelijke pijnstillers in vloeibare, goudgele vorm), onmogelijke clashes, wensen van vrouw en vrienden, shuttle bus perikelen, eet-/rustmomenten, inzinkingen, slaapgebrek en momentbeslissingen ervoor gezorgd dat ik lang niet zoveel heb kunnen zien/horen dan ik vooraf wellicht had gewild en gehoopt (maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel ieder festival, niet zo gek ook als ongeveer je hele Clashfinder groen en blauw gekleurd is…).

Aangezien het voor mij 2 weken één grote blur was, met naast GMM ook nog Hellfest en enkele losse concerten (10 dagen optredens binnen 14 dagen), vat ik ze hier maar allemaal samen. Voor nu alleen het muzikale aspect. Het organisatorische en andere zaken (incl. vergelijk GMM vs. Hellfest) volgt later.


MUZIEKGIETERIJ MAASTRICHT

Twee mooie opwarmers vlak voor het festivalgeweld losbarst:

Maandag 13-6

Rotting Christ (9,5): Al enkele jaren groot fan (maar nooit gezien, en ook niet op komende festivals), dus toen dit concert nog niet zo lang geleden werd aangekondigd, nota bene op een steenworp bij mij vandaan, kon ik het vanzelfsprekend niet overslaan. En daar heb ik absoluut geen spijt van, wat een fantastisch concert, in een piepkleine, intieme zaal! Van begin tot einde was het alleen maar intens genieten!

Dinsdag 14-6

Bad Religion (9): Tickets al 2 jaar in de mailbox, favoriete punkband, puur jeugdsentiment, heerlijk feesten!


GRASPOP METAL MEETING

Woensdagavond gearriveerd bij hotelkamer in Devil’s Lake/Vossemeren in Lommel, en nog lekker wat gegeten en gedronken met een stel vrienden.

Donderdag 16-6

Battle Beast (9): Blijft een geweldige live-band, wat.. een.. stem!

Powerwolf (9): Copy-paste van Battle Beast, al vaak gezien, maar blijft aanstekelijk en vermakelijk.

Dropkick Murphys (9,5): Altijd een groot feest, en het aantal genuttigde halve liters bier nam daarmee toe (ik begon zelfs te ‘dansen’, wat doorgaans geen goed teken is)..

Iron Maiden (9,5): Geweldig genoten, hoewel ik nu niet meer weet in hoeverre dat de invloed van het bier was of niet..

Volbeat (9,5): Zie DM en IM, maar dan in het kwadraat. Ik geloof dat ik tijdens dit optreden zelfs de ‘one-man circle pit’ heb uitgevonden, door rondjes om mijn eigen as te draaien… Maar wat een fantastisch drieluik deze avond!

Geen beoordeling: Dana Dentata (uit nieuwsgierigheid, maar vreselijk zoals verwacht), While She Sleeps, Beartooth, Tremonti, In Extremo, Mastodon.

Niet gezien: The Curse Of Millhaven, Misthyrming (shuttle bus vertrok veel te laat, en binnenkomen/huren locker heeft ook nog wel wat voeten in de aarde gehad).

Vrijdag 17-6

Disillusion (9): Ondanks flinke kater en korte nachtrust (mede door chaos bij shuttle bussen) op tijd op de wei (weliswaar zonder vrouwlief, die liever uitsliep) en een mooie plek helemaal vooraan tegen het hek (wat gezien het aantal aanwezigen niet bepaald opzienbarend was). Helaas echter gelijk een dikke domper, omdat het geluid continu uit bleef vallen/haperen (0,5 tot 5 seconden), wat vanzelfsprekend zeer irritant was. Gelukkig werd dit na de eerste 2 nummers na een korte pauze verholpen, en werd het toch nog een mooie memorabele ervaring (zoals anderen al zeiden niet in de minste plaats door de trompetpartijen)!

Beyond The Black (8,5): Alleen de laatste paar nummers gehoord, maar die klonken meer dan prima (met name In The Shadows). Jammer van de clash met Disillusion, zeker aangezien de symphonic metal bands al zo dun gezaaid waren dit jaar (verder eigenlijk alleen Within Temptation).

Gloryhammer (8): Deels gemist door arriveren vrouwlief en eetmoment; nieuwe zanger klonk wel prima, voor zover ik heb gehoord.

Steel Panther (8,5): Omstreden of niet in deze ‘woke’ tijden, ik vind het nog steeds heel vermakelijk, zowel qua humor als muziek. Zolang vrouwen (of mannen) lekker vrijwillig doen waar ze zelf zin in hebben, zie ik absoluut het probleem niet (zeg ik als extreem progressieve liberaal)!

Alcest (9,5): Eerste keer live, en grote verwachtingen (week voor kerst ga ik ze in Parijs zien), waaraan volledig werd voldaan. Heerlijke kippenvelmomenten!

Paradise Lost (9,5): Van tevoren veel geluisterd (oude én nieuwe albums), lang naar uitgekeken. Maar ik had niet veel beter kunnen verwachten, van begin tot eind genoten (mijn vrouw, die ze nauwelijks kende, idem)!

Megadeth (8): Alleen laatste paar nummers gehoord, maar wel favorieten als Symphony of Destruction en Holy Wars, dus toch lekker meegenomen.

Amenra (8,5): Na enkele halfslachtige pogingen (vorig jaar nog op Alcatraz), en steeds meer aanbevelingen, toch eindelijk maar eens een volledige ervaring vooraan meegemaakt. En zeker geen spijt, heerlijk intens! Helaas echter ook teveel interferentie van andere podia tijdens de rustigere segmenten, wat bij dit soort muziek veel afbreuk doet.

Heilung (9): Hoe vaak ik het ook zie, het blijft een geweldige ervaring! Voor het eerst echter niet helemaal afgekeken, omdat we graag Scorpions wilden zien (hier slechts een kwartier overlap, terwijl ze de week erna op Hellfest volledig samenvallen).

Scorpions (9): Stond al wat jaartjes op mijn wish list, en viel zeker niet tegen (ondanks redelijk neutrale verwachtingen). Sterker nog, zowel mijn vrouw als ik hebben ons van begin tot eind uitstekend vermaakt (‘moderne’ uitvoering van Wind Of Change verdient ook een speciale vermelding)!

Geen beoordeling: Black Label Society, A Day To Remember, Within Temptation.

Niet gezien: As Everything Unfolds, Dool, Bullet For My Valentine, Jinjer, Zeal & Ardor, Heaven Shall Burn.

Zaterdag 18-6

Massive Wagons (9): Helaas maar ongeveer helft van optreden kunnen zien (shuttle bus zat weer niet mee), maar wat een heerlijk feestje, perfect begin van de dag (ook al was vrouwlief wederom niet mee)!

Dying Fetus (8): Kort gezien, maar klonk wel lekker bruut!

Eisbrecher (8,5): Helemaal vooraan aan balustrade (wel aan linkerzijde), blijft zeer vermakelijke band (in augustus headliner op Summer Breeze in thuisland, ben benieuwd)!

Foreigner (8,5): Leuke setlist, en ook uitsmijter ‘I Want to Know What Love Is’ was schitterend om te horen uit duizenden kelen!

Shinedown (9): Pas vrij recent goed gaan luisteren, maar dat heeft zich geweldig uitbetaald, toffe show!

Devin Townsend (10): Tja, wat moet je nog zeggen, alles wat deze man doet is simpelweg geniaal!

Opeth (9): Ondanks inzinking toch heerlijk van genoten (ook al vond vrouwlief het retesaai..).

Korn (8,5): Ondanks mijn ‘ideale’ leeftijd heb ik eigenlijk nooit echt veel met nu-metal gehad, die hype is een beetje aan mij voorbij gegaan. Voor mijn vrouw is het wel echt jeugdsentiment, en die heeft dan ook geweldig ervan genoten, terwijl ik mezelf ook uitstekend heb vermaakt, prima show!

Geen beoordeling: Europe, Judas Priest.

Niet gezien: Majestica, Kontrust, Tribulation, Fleddy Melculy, Saxon, Five Finger Death Punch.

Zondag 19-6

Dieter Koblenz (9): Net aangekomen om Spiritbox te zien, zie ik op het bord voor de Graspop Metal Moose Bar dat Dieter Koblenz over enkele minuten komt optreden. Als Limburger (Dieter is een typetje van Eric Jaspers uit Maastricht) kan ik dat dan niet zomaar laten lopen, dan maar geen Spiritbox helaas. En Dieter stelt natuurlijk niet teleur: binnen no-time staat die hele Moose Bar op z’n kop, en gaat de polonaise door de hele hut.. Behalve de bekende Duitse schlagernummers zijn ook vooral zijn overbruggende praatjes (in vals Duits accent) ertussen van een hilarisch niveau! Zo bleek hij onbedoeld de ideale opwarmer voor:

Alestorm (9,5): P.I.R.A.T.E. P.A.R.T.Y.! Nuff said!

The Offspring (9): Heerlijk jeugdsentiment, lekker meeblèren!

Dog Eat Dog (8,5): Idem, maar kostte nogal wat moeite om vooraan te geraken bij Jupiler Stage.

Sabaton (8,5): Begon geweldig, leuk plekje rechts, redelijk vooraan, maar niet al te druk. Helaas kon ik echter halverwege na even bier halen mijn vrouw niet meer terugvinden, ook al had ik van tevoren goed rondgekeken waar we stonden. Zelfs na een half uur rondlopen vond ik haar uiteindelijk pas na afloop van het optreden, toen mensen richting uitgang begonnen te lopen…

Geen beoordeling: Bury Tomorrow, Alice Cooper, Deep Purple, Dimmu Borgir.

Niet gezien: Crossfaith, Rival Sons, The Great Old Ones, Spiritbox, Tiamat, Amorphis, Deftones.


HELLFEST OPEN AIR

Maandag terug van GMM, dinsdagmiddag weer vertrokken richting Frankrijk. ’s Avonds hotelletje opgezocht in Reims, waar onverwacht nog een gezellig straatmuziekfestival door het hele centrum bezig was (kennelijk een nationaal ‘fête de la musique’, dat ooit eens door een minister is ingevoerd, wat ik per direct ook in Nederland zou willen zien gebeuren). Woensdagochtend de weg vervolgd naar ons appartement in Nantes, en aldaar nog wat kennis gemaakt met deze leuke stad.

Donderdag 23-6

The Ruins of Beverast (8): Eindelijk binnen na een vervelende heenreis (waarover meer in een volgende post), gelijk maar een van de tenten ingedoken voor wat lekker donkere, zware shit (op dat moment meer zin in dan The Last Internationale). Helaas alleen de laatste paar nummers meegepikt, maar desalniettemin een prima start!

Tribulation (8,5): Mooi dat de 2 tenten met extreme metal (Altar en Temple) met elkaar verbonden zijn, en eigenlijk gewoon één grote tent vormen. Je kunt dus gewoon ‘vrijelijk’ (nou ja, afgezien van de drukte, waarover ook later meer) tussen beide podia switchen, net als buiten bij de Main Stages. Ook deze ging er lekker in, fijne band!

Zeal & Ardor (9): Op GMM gemist wegens clash met Paradise Lost, dus hier moest ik uiteraard naar toe! Helaas bleek ik echter niet de enige te zijn met die gedachte, want na drank halen en een toiletbezoek van vrouwlief (met lange rijen) bleek de tent al van voor tot achter zo goed als vol te zitten, wat naast de hype rond de band zeer zeker ook te wijten zal zijn geweest aan de fikse regenbui die inmiddels overkwam. Via een zijkant hebben we ons dan toch naar binnen weten te persen, maar de gewenste plek voorin de tent zat er duidelijk niet meer in. Ondanks dat een geweldig optreden van deze unieke band, die ik ongetwijfeld nog vaker ga zien!

Helloween (8,5): Gelukkig weer wat opgedroogd buiten, dus als power metal enthousiasteling moest ik natuurlijk een kijkje gaan nemen bij Helloween, een van de legendarische grondleggers van dat genre (helaas wel dikke jammer van Solstafir en Bury Tomorrow..). Hoewel ik ze nooit zo goed heb gekend en gewaardeerd als die andere grote Duitse grondlegger van (Europese) power metal (Blind Guardian), toch een fijn optreden, zij het van een afstandje (ik was nog steeds zoekende op het festivalterrein, en had nog niet helemaal in de gaten hoe en waar ik verder vooraan geraakte).

Heilung (9,5): Op GMM laatste deel van Heilung afgekapt ten gunste van Scorpions, nu na een paar nummers Scorpions richting tent voor Heilung, en dat was (zoals langzamerhand toch wel gezegd mag worden) ‘ouderwets’ intens, zat weer in een heerlijke trance!

Therion (9): Ondanks dat we vooraf hadden bedacht om direct na Heilung richting Wardruna op Main Stage te gaan (met name vanwege de overeenkomst qua genre), toch blijven plakken bij het op het naastgelegen podium gestarte Therion, een band die ik ook zeer waardeer en al enkele jaren graag wilde zien. En dat viel allerminst tegen! Geweldige, eigenzinnige symphonic metal met mooie operale stemmen en partijen!

Wardruna (8,5): Halverwege toch maar voor het oer-Hollandse compromis gekozen en richting Wardruna gegaan (die ik net zo graag voor het eerst wilde zien). En ook dat was zeker een mooi optreden, ondanks het zelfde ‘afstand-probleempje’ als bij Helloween.

Geen beoordeling: The Last Internationale, Scorpions.

Niet gezien: Lili Refrain, Insomnium, Solstafir, Bury Tomorrow, Septicflesh, Rise Against.

Vrijdag 24-6

Dragonforce (8,5): Helaas door te laat arriveren alleen laatste paar nummers gezien, maar daar zat i.i.g. afsluiter ‘Through the fire and flames’ bij, dus toch nog wel redelijk tevreden.

Killing Joke (9): Eindelijk uitgevogeld hoe vooraan te geraken (met een aardige omweg), en geen spijt van gehad! Ondanks dat ik pre-corona net als velen eigenlijk maar één nummer van ze kende (Love like blood), hebben de luisterbeurten de afgelopen jaren zich uitstekend uitbetaald (wel jammer maar ook vreemd dat ze afgezegd hadden voor GMM, maar wel hier stonden). Heel vermakelijk, en ook verrassend lang (maar liefst 5 kwartier) optreden, zeker met nummers als I am the virus, Requiem en Pandemonium!

Ministry (8): Ondanks dat ik niet per se een grote industrial fan ben, kan mij deze band af en toe goed smaken, en het begin was dan ook aardig lekker! Helaas dacht mijn vrouw daar anders over, en ook de weergoden kregen het weer op hun heupen, dus poncho-time… Uiteindelijk halverwege toch maar weggelopen richting tenten.

Marduk (8): Eigenlijk alleen door de regen hier beland, aangezien ik van plan was om naar Alice Cooper te gaan (die ik op GMM gemist had). Hoewel ik Marduk al wat luisterbeurten had gegund, maar voor mij nog niet echt het spreekwoordelijke kwartje voor hen was gevallen, heb ik me live toch goed vermaakt ermee (i.t.t. tot mijn vrouw, die uit een soort beleefdheid wel ‘meedeed’, maar er blijkbaar niet al teveel aan vond..).

Nine Inch Nails (8,5): Hier waren de rollen min of meer omgedraaid, voor mijn vrouw is dit puur jeugdsentiment, voor mij ondanks enkele luisterbeurten nog steeds een beetje een ‘onbekende, vreemde eend’. Desondanks een mooi optreden (en voor mijn vrouw een van de toppers van het hele festival)!

Geen beoordeling: Bad Religion.

Niet gezien: Ihsahn, Moonspell, Alice Cooper, Enslaved, Megadeth.

Zaterdag 25-6

Hällas (9): Door opnieuw laat arriveren en drukte wederom maar de helft gezien (in een modderige tent), maar wel een heel fijn optreden met unieke nostalgische, psychedelische sound! Ga ik zeer zeker nog eens zien!

Eluveitie (8,5): Al vaker gezien, maar blijft toch iedere keer weer een heerlijke live band (al is het alleen al vanwege Inis Mona)!

Epica (9): Goed post gevat voor de Main Stage voor het komende prachtige drieluik. Op Alcatraz 2021 nog een schitterende headline-show, maar ook hier een heerlijk optreden! Met recht worden ze inmiddels gerekend tot de absolute top van de symphonic metal.

Airbourne (9): Eerder ooit op Bospop gezien, deze mannen weten ontzettend goed hoe ze een feestje kunnen bouwen, en ook hier was het helemaal raak! AC/DC kan gerust met pensioen gaan, want hun opvolgers staan reeds klaar!

Nightwish (9,5): Veel beter dan dit wordt het niet, simpelweg genieten!

Moonsorrow (9,5): Na een uurtje bijkomen van voorgaand drieluik (GnR maar gedegradeerd tot achtergrondmuziek) de Temple-tent ingedoken voor Moonsorrow, een band die al heel lang heel hoog op mijn wish list stond. En die stelden allesbehalve teleur, fantastisch optreden, waarbij de nekspieren het van begin tot eind hard te verduren hadden!

Blind Guardian (8,5): Ik wilde deze power metal helden graag voor het eerst zien, hoewel de vermoeidheid (en ook wel de genuttigde pitchers bier..) inmiddels aardig hun tol begonnen te eisen. Gelukkig nog 2 herkansingen dit jaar (Summer Breeze en Sittard).

Geen beoordeling: Guns N' Roses.

Niet gezien: Gloryhammer, Arcturus, Fleshgod Apocalypse, Draconian, Myrkur, Katatonia, In Extremo.

Zondag 26-6

Avatar (8,5): Laat gearriveerd (we worden oud…), maar op tijd voor een mooie plek bij Avatar. Groot fan van de band (en vrouwlief nog groter), dus naar uitgekeken, maar vanaf het begin viel het geluid, en dan met name de stem van Johannes, nogal tegen. Ik weet niet goed of het aan zijn stem zelf lag, of aan de geluidsafstelling (of beide). Jammer, want we hebben ze zeker al beter gehoord. Gelukkig leek het gaandeweg het optreden wel iets beter te gaan, en door het grenzeloze enthousiasme van de band en de emotionele speech van Johannes werd het toch nog wel een gedenkwaardig optreden!

Sabaton (9,5): Mooie plek vooraan opgezocht, voor de gelegenheid en de sfeer een keer in de ‘crowdsurf-zone’ (doorgaans blijven we iets meer aan de buitenkant staan om dit juist te vermijden). En geen spijt, de ‘misser’ van GMM ruimschoots goedgemaakt, één groot feest!

Metallica (9): Ook al luister ik er niet meer zo snel naar, het is en blijft natuurlijk Metallica (mijn tienerkamer hing er vol mee)! Het was alweer van Pinkpop 2014 (met het beruchte noodweer ervoor) geleden dat ik ze voor het laatst gezien had, dus het werd ook wel weer eens tijd. Natuurlijk onmogelijk om nog ver vooraan te geraken, dus na Sabaton maar wat van de zijkant aangeschoven bij MS2. Speelden een goeie mix van de eerste 5 albums, plus een paar nieuwere nummers (vreemd genoeg geen enkele van de gebruikelijke covers). Mooie afsluiter van 2 schitterende weken!

Geen beoordeling: Bullet For My Valentine, Bring Me The Horizon, Black Label Society.

Niet gezien: Spiritbox, Nytt Land, Alien Weaponry.


Overall Top-12:
1. Devin Townsend (GMM)
2. Nightwish (HOA)
3. Paradise Lost (GMM)
4. Moonsorrow (HOA)
5. Rotting Christ (MGM)
6. Sabaton (HOA)
7. Alestorm (GMM)
8. Heilung (HOA)
9. Dropkick Murphys (GMM)
10. Alcest (GMM)
11. Iron Maiden (GMM)
12. Volbeat (GMM)
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Moedig om terug opnieuw te starten als je de helft verliest. Merci daarvoor.
Hopelijk is je voet intussen ook weer helemaal beter.

Hier ook eentje die heel benieuwd is naar je verschil in ervaring tussen Hellfest en Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Na enkele weken van bijkomen, uitzieken (geen corona, gewoon verkoudheid), ‘forummoeheid’, bijlezen, moed en zin verzamelen om aan een uitgebreid verslag te beginnen, over de frustratie geraken als ik halverwege dat verslag per ongeluk blijk te zijn kwijtgeraakt (aaargh!!), en opnieuw moed en zin verzamelen, waag ik alsnog een poging om een verslagje eruit te persen, tenminste, voor degenen die het überhaupt nog interesseert, en niet al volledig met het hoofd bij volgend jaar zit…

Dat ik inmiddels alweer een hoop vergeten ben, is daarbij zowel een nadeel als een voordeel, de nadruk zal nu dus meer op de hoogte- en dieptepunten komen te liggen. Daarnaast hebben ook o.a. de extreme weersomstandigheden, fysieke ongemakken (met name een wekenlang ontstoken voet, waardoor ik aan de lopende band paracetamol, ibuprofen en diclofenac als M&M’s heb lopen snacken, uiteraard naast de gebruikelijke pijnstillers in vloeibare, goudgele vorm), onmogelijke clashes, wensen van vrouw en vrienden, shuttle bus perikelen, eet-/rustmomenten, inzinkingen, slaapgebrek en momentbeslissingen ervoor gezorgd dat ik lang niet zoveel heb kunnen zien/horen dan ik vooraf wellicht had gewild en gehoopt (maar dat geldt eigenlijk voor vrijwel ieder festival, niet zo gek ook als ongeveer je hele Clashfinder groen en blauw gekleurd is…).

Aangezien het voor mij 2 weken één grote blur was, met naast GMM ook nog Hellfest en enkele losse concerten (10 dagen optredens binnen 14 dagen), vat ik ze hier maar allemaal samen. Voor nu alleen het muzikale aspect. Het organisatorische en andere zaken (incl. vergelijk GMM vs. Hellfest) volgt later.


MUZIEKGIETERIJ MAASTRICHT

Twee mooie opwarmers vlak voor het festivalgeweld losbarst:

Maandag 13-6

Rotting Christ (9,5): Al enkele jaren groot fan (maar nooit gezien, en ook niet op komende festivals), dus toen dit concert nog niet zo lang geleden werd aangekondigd, nota bene op een steenworp bij mij vandaan, kon ik het vanzelfsprekend niet overslaan. En daar heb ik absoluut geen spijt van, wat een fantastisch concert, in een piepkleine, intieme zaal! Van begin tot einde was het alleen maar intens genieten!

Dinsdag 14-6

Bad Religion (9): Tickets al 2 jaar in de mailbox, favoriete punkband, puur jeugdsentiment, heerlijk feesten!


GRASPOP METAL MEETING

Woensdagavond gearriveerd bij hotelkamer in Devil’s Lake/Vossemeren in Lommel, en nog lekker wat gegeten en gedronken met een stel vrienden.

Donderdag 16-6

Battle Beast (9): Blijft een geweldige live-band, wat.. een.. stem!

Powerwolf (9): Copy-paste van Battle Beast, al vaak gezien, maar blijft aanstekelijk en vermakelijk.

Dropkick Murphys (9,5): Altijd een groot feest, en het aantal genuttigde halve liters bier nam daarmee toe (ik begon zelfs te ‘dansen’, wat doorgaans geen goed teken is)..

Iron Maiden (9,5): Geweldig genoten, hoewel ik nu niet meer weet in hoeverre dat de invloed van het bier was of niet..

Volbeat (9,5): Zie DM en IM, maar dan in het kwadraat. Ik geloof dat ik tijdens dit optreden zelfs de ‘one-man circle pit’ heb uitgevonden, door rondjes om mijn eigen as te draaien… Maar wat een fantastisch drieluik deze avond!

Geen beoordeling: Dana Dentata (uit nieuwsgierigheid, maar vreselijk zoals verwacht), While She Sleeps, Beartooth, Tremonti, In Extremo, Mastodon.

Niet gezien: The Curse Of Millhaven, Misthyrming (shuttle bus vertrok veel te laat, en binnenkomen/huren locker heeft ook nog wel wat voeten in de aarde gehad).

Vrijdag 17-6

Disillusion (9): Ondanks flinke kater en korte nachtrust (mede door chaos bij shuttle bussen) op tijd op de wei (weliswaar zonder vrouwlief, die liever uitsliep) en een mooie plek helemaal vooraan tegen het hek (wat gezien het aantal aanwezigen niet bepaald opzienbarend was). Helaas echter gelijk een dikke domper, omdat het geluid continu uit bleef vallen/haperen (0,5 tot 5 seconden), wat vanzelfsprekend zeer irritant was. Gelukkig werd dit na de eerste 2 nummers na een korte pauze verholpen, en werd het toch nog een mooie memorabele ervaring (zoals anderen al zeiden niet in de minste plaats door de trompetpartijen)!

Beyond The Black (8,5): Alleen de laatste paar nummers gehoord, maar die klonken meer dan prima (met name In The Shadows). Jammer van de clash met Disillusion, zeker aangezien de symphonic metal bands al zo dun gezaaid waren dit jaar (verder eigenlijk alleen Within Temptation).

Gloryhammer (8): Deels gemist door arriveren vrouwlief en eetmoment; nieuwe zanger klonk wel prima, voor zover ik heb gehoord.

Steel Panther (8,5): Omstreden of niet in deze ‘woke’ tijden, ik vind het nog steeds heel vermakelijk, zowel qua humor als muziek. Zolang vrouwen (of mannen) lekker vrijwillig doen waar ze zelf zin in hebben, zie ik absoluut het probleem niet (zeg ik als extreem progressieve liberaal)!

Alcest (9,5): Eerste keer live, en grote verwachtingen (week voor kerst ga ik ze in Parijs zien), waaraan volledig werd voldaan. Heerlijke kippenvelmomenten!

Paradise Lost (9,5): Van tevoren veel geluisterd (oude én nieuwe albums), lang naar uitgekeken. Maar ik had niet veel beter kunnen verwachten, van begin tot eind genoten (mijn vrouw, die ze nauwelijks kende, idem)!

Megadeth (8): Alleen laatste paar nummers gehoord, maar wel favorieten als Symphony of Destruction en Holy Wars, dus toch lekker meegenomen.

Amenra (8,5): Na enkele halfslachtige pogingen (vorig jaar nog op Alcatraz), en steeds meer aanbevelingen, toch eindelijk maar eens een volledige ervaring vooraan meegemaakt. En zeker geen spijt, heerlijk intens! Helaas echter ook teveel interferentie van andere podia tijdens de rustigere segmenten, wat bij dit soort muziek veel afbreuk doet.

Heilung (9): Hoe vaak ik het ook zie, het blijft een geweldige ervaring! Voor het eerst echter niet helemaal afgekeken, omdat we graag Scorpions wilden zien (hier slechts een kwartier overlap, terwijl ze de week erna op Hellfest volledig samenvallen).

Scorpions (9): Stond al wat jaartjes op mijn wish list, en viel zeker niet tegen (ondanks redelijk neutrale verwachtingen). Sterker nog, zowel mijn vrouw als ik hebben ons van begin tot eind uitstekend vermaakt (‘moderne’ uitvoering van Wind Of Change verdient ook een speciale vermelding)!

Geen beoordeling: Black Label Society, A Day To Remember, Within Temptation.

Niet gezien: As Everything Unfolds, Dool, Bullet For My Valentine, Jinjer, Zeal & Ardor, Heaven Shall Burn.

Zaterdag 18-6

Massive Wagons (9): Helaas maar ongeveer helft van optreden kunnen zien (shuttle bus zat weer niet mee), maar wat een heerlijk feestje, perfect begin van de dag (ook al was vrouwlief wederom niet mee)!

Dying Fetus (8): Kort gezien, maar klonk wel lekker bruut!

Eisbrecher (8,5): Helemaal vooraan aan balustrade (wel aan linkerzijde), blijft zeer vermakelijke band (in augustus headliner op Summer Breeze in thuisland, ben benieuwd)!

Foreigner (8,5): Leuke setlist, en ook uitsmijter ‘I Want to Know What Love Is’ was schitterend om te horen uit duizenden kelen!

Shinedown (9): Pas vrij recent goed gaan luisteren, maar dat heeft zich geweldig uitbetaald, toffe show!

Devin Townsend (10): Tja, wat moet je nog zeggen, alles wat deze man doet is simpelweg geniaal!

Opeth (9): Ondanks inzinking toch heerlijk van genoten (ook al vond vrouwlief het retesaai..).

Korn (8,5): Ondanks mijn ‘ideale’ leeftijd heb ik eigenlijk nooit echt veel met nu-metal gehad, die hype is een beetje aan mij voorbij gegaan. Voor mijn vrouw is het wel echt jeugdsentiment, en die heeft dan ook geweldig ervan genoten, terwijl ik mezelf ook uitstekend heb vermaakt, prima show!

Geen beoordeling: Europe, Judas Priest.

Niet gezien: Majestica, Kontrust, Tribulation, Fleddy Melculy, Saxon, Five Finger Death Punch.

Zondag 19-6

Dieter Koblenz (9): Net aangekomen om Spiritbox te zien, zie ik op het bord voor de Graspop Metal Moose Bar dat Dieter Koblenz over enkele minuten komt optreden. Als Limburger (Dieter is een typetje van Eric Jaspers uit Maastricht) kan ik dat dan niet zomaar laten lopen, dan maar geen Spiritbox helaas. En Dieter stelt natuurlijk niet teleur: binnen no-time staat die hele Moose Bar op z’n kop, en gaat de polonaise door de hele hut.. Behalve de bekende Duitse schlagernummers zijn ook vooral zijn overbruggende praatjes (in vals Duits accent) ertussen van een hilarisch niveau! Zo bleek hij onbedoeld de ideale opwarmer voor:

Alestorm (9,5): P.I.R.A.T.E. P.A.R.T.Y.! Nuff said!

The Offspring (9): Heerlijk jeugdsentiment, lekker meeblèren!

Dog Eat Dog (8,5): Idem, maar kostte nogal wat moeite om vooraan te geraken bij Jupiler Stage.

Sabaton (8,5): Begon geweldig, leuk plekje rechts, redelijk vooraan, maar niet al te druk. Helaas kon ik echter halverwege na even bier halen mijn vrouw niet meer terugvinden, ook al had ik van tevoren goed rondgekeken waar we stonden. Zelfs na een half uur rondlopen vond ik haar uiteindelijk pas na afloop van het optreden, toen mensen richting uitgang begonnen te lopen…

Geen beoordeling: Bury Tomorrow, Alice Cooper, Deep Purple, Dimmu Borgir.

Niet gezien: Crossfaith, Rival Sons, The Great Old Ones, Spiritbox, Tiamat, Amorphis, Deftones.


HELLFEST OPEN AIR

Maandag terug van GMM, dinsdagmiddag weer vertrokken richting Frankrijk. ’s Avonds hotelletje opgezocht in Reims, waar onverwacht nog een gezellig straatmuziekfestival door het hele centrum bezig was (kennelijk een nationaal ‘fête de la musique’, dat ooit eens door een minister is ingevoerd, wat ik per direct ook in Nederland zou willen zien gebeuren). Woensdagochtend de weg vervolgd naar ons appartement in Nantes, en aldaar nog wat kennis gemaakt met deze leuke stad.

Donderdag 23-6

The Ruins of Beverast (8): Eindelijk binnen na een vervelende heenreis (waarover meer in een volgende post), gelijk maar een van de tenten ingedoken voor wat lekker donkere, zware shit (op dat moment meer zin in dan The Last Internationale). Helaas alleen de laatste paar nummers meegepikt, maar desalniettemin een prima start!

Tribulation (8,5): Mooi dat de 2 tenten met extreme metal (Altar en Temple) met elkaar verbonden zijn, en eigenlijk gewoon één grote tent vormen. Je kunt dus gewoon ‘vrijelijk’ (nou ja, afgezien van de drukte, waarover ook later meer) tussen beide podia switchen, net als buiten bij de Main Stages. Ook deze ging er lekker in, fijne band!

Zeal & Ardor (9): Op GMM gemist wegens clash met Paradise Lost, dus hier moest ik uiteraard naar toe! Helaas bleek ik echter niet de enige te zijn met die gedachte, want na drank halen en een toiletbezoek van vrouwlief (met lange rijen) bleek de tent al van voor tot achter zo goed als vol te zitten, wat naast de hype rond de band zeer zeker ook te wijten zal zijn geweest aan de fikse regenbui die inmiddels overkwam. Via een zijkant hebben we ons dan toch naar binnen weten te persen, maar de gewenste plek voorin de tent zat er duidelijk niet meer in. Ondanks dat een geweldig optreden van deze unieke band, die ik ongetwijfeld nog vaker ga zien!

Helloween (8,5): Gelukkig weer wat opgedroogd buiten, dus als power metal enthousiasteling moest ik natuurlijk een kijkje gaan nemen bij Helloween, een van de legendarische grondleggers van dat genre (helaas wel dikke jammer van Solstafir en Bury Tomorrow..). Hoewel ik ze nooit zo goed heb gekend en gewaardeerd als die andere grote Duitse grondlegger van (Europese) power metal (Blind Guardian), toch een fijn optreden, zij het van een afstandje (ik was nog steeds zoekende op het festivalterrein, en had nog niet helemaal in de gaten hoe en waar ik verder vooraan geraakte).

Heilung (9,5): Op GMM laatste deel van Heilung afgekapt ten gunste van Scorpions, nu na een paar nummers Scorpions richting tent voor Heilung, en dat was (zoals langzamerhand toch wel gezegd mag worden) ‘ouderwets’ intens, zat weer in een heerlijke trance!

Therion (9): Ondanks dat we vooraf hadden bedacht om direct na Heilung richting Wardruna op Main Stage te gaan (met name vanwege de overeenkomst qua genre), toch blijven plakken bij het op het naastgelegen podium gestarte Therion, een band die ik ook zeer waardeer en al enkele jaren graag wilde zien. En dat viel allerminst tegen! Geweldige, eigenzinnige symphonic metal met mooie operale stemmen en partijen!

Wardruna (8,5): Halverwege toch maar voor het oer-Hollandse compromis gekozen en richting Wardruna gegaan (die ik net zo graag voor het eerst wilde zien). En ook dat was zeker een mooi optreden, ondanks het zelfde ‘afstand-probleempje’ als bij Helloween.

Geen beoordeling: The Last Internationale, Scorpions.

Niet gezien: Lili Refrain, Insomnium, Solstafir, Bury Tomorrow, Septicflesh, Rise Against.

Vrijdag 24-6

Dragonforce (8,5): Helaas door te laat arriveren alleen laatste paar nummers gezien, maar daar zat i.i.g. afsluiter ‘Through the fire and flames’ bij, dus toch nog wel redelijk tevreden.

Killing Joke (9): Eindelijk uitgevogeld hoe vooraan te geraken (met een aardige omweg), en geen spijt van gehad! Ondanks dat ik pre-corona net als velen eigenlijk maar één nummer van ze kende (Love like blood), hebben de luisterbeurten de afgelopen jaren zich uitstekend uitbetaald (wel jammer maar ook vreemd dat ze afgezegd hadden voor GMM, maar wel hier stonden). Heel vermakelijk, en ook verrassend lang (maar liefst 5 kwartier) optreden, zeker met nummers als I am the virus, Requiem en Pandemonium!

Ministry (8): Ondanks dat ik niet per se een grote industrial fan ben, kan mij deze band af en toe goed smaken, en het begin was dan ook aardig lekker! Helaas dacht mijn vrouw daar anders over, en ook de weergoden kregen het weer op hun heupen, dus poncho-time… Uiteindelijk halverwege toch maar weggelopen richting tenten.

Marduk (8): Eigenlijk alleen door de regen hier beland, aangezien ik van plan was om naar Alice Cooper te gaan (die ik op GMM gemist had). Hoewel ik Marduk al wat luisterbeurten had gegund, maar voor mij nog niet echt het spreekwoordelijke kwartje voor hen was gevallen, heb ik me live toch goed vermaakt ermee (i.t.t. tot mijn vrouw, die uit een soort beleefdheid wel ‘meedeed’, maar er blijkbaar niet al teveel aan vond..).

Nine Inch Nails (8,5): Hier waren de rollen min of meer omgedraaid, voor mijn vrouw is dit puur jeugdsentiment, voor mij ondanks enkele luisterbeurten nog steeds een beetje een ‘onbekende, vreemde eend’. Desondanks een mooi optreden (en voor mijn vrouw een van de toppers van het hele festival)!

Geen beoordeling: Bad Religion.

Niet gezien: Ihsahn, Moonspell, Alice Cooper, Enslaved, Megadeth.

Zaterdag 25-6

Hällas (9): Door opnieuw laat arriveren en drukte wederom maar de helft gezien (in een modderige tent), maar wel een heel fijn optreden met unieke nostalgische, psychedelische sound! Ga ik zeer zeker nog eens zien!

Eluveitie (8,5): Al vaker gezien, maar blijft toch iedere keer weer een heerlijke live band (al is het alleen al vanwege Inis Mona)!

Epica (9): Goed post gevat voor de Main Stage voor het komende prachtige drieluik. Op Alcatraz 2021 nog een schitterende headline-show, maar ook hier een heerlijk optreden! Met recht worden ze inmiddels gerekend tot de absolute top van de symphonic metal.

Airbourne (9): Eerder ooit op Bospop gezien, deze mannen weten ontzettend goed hoe ze een feestje kunnen bouwen, en ook hier was het helemaal raak! AC/DC kan gerust met pensioen gaan, want hun opvolgers staan reeds klaar!

Nightwish (9,5): Veel beter dan dit wordt het niet, simpelweg genieten!

Moonsorrow (9,5): Na een uurtje bijkomen van voorgaand drieluik (GnR maar gedegradeerd tot achtergrondmuziek) de Temple-tent ingedoken voor Moonsorrow, een band die al heel lang heel hoog op mijn wish list stond. En die stelden allesbehalve teleur, fantastisch optreden, waarbij de nekspieren het van begin tot eind hard te verduren hadden!

Blind Guardian (8,5): Ik wilde deze power metal helden graag voor het eerst zien, hoewel de vermoeidheid (en ook wel de genuttigde pitchers bier..) inmiddels aardig hun tol begonnen te eisen. Gelukkig nog 2 herkansingen dit jaar (Summer Breeze en Sittard).

Geen beoordeling: Guns N' Roses.

Niet gezien: Gloryhammer, Arcturus, Fleshgod Apocalypse, Draconian, Myrkur, Katatonia, In Extremo.

Zondag 26-6

Avatar (8,5): Laat gearriveerd (we worden oud…), maar op tijd voor een mooie plek bij Avatar. Groot fan van de band (en vrouwlief nog groter), dus naar uitgekeken, maar vanaf het begin viel het geluid, en dan met name de stem van Johannes, nogal tegen. Ik weet niet goed of het aan zijn stem zelf lag, of aan de geluidsafstelling (of beide). Jammer, want we hebben ze zeker al beter gehoord. Gelukkig leek het gaandeweg het optreden wel iets beter te gaan, en door het grenzeloze enthousiasme van de band en de emotionele speech van Johannes werd het toch nog wel een gedenkwaardig optreden!

Sabaton (9,5): Mooie plek vooraan opgezocht, voor de gelegenheid en de sfeer een keer in de ‘crowdsurf-zone’ (doorgaans blijven we iets meer aan de buitenkant staan om dit juist te vermijden). En geen spijt, de ‘misser’ van GMM ruimschoots goedgemaakt, één groot feest!

Metallica (9): Ook al luister ik er niet meer zo snel naar, het is en blijft natuurlijk Metallica (mijn tienerkamer hing er vol mee)! Het was alweer van Pinkpop 2014 (met het beruchte noodweer ervoor) geleden dat ik ze voor het laatst gezien had, dus het werd ook wel weer eens tijd. Natuurlijk onmogelijk om nog ver vooraan te geraken, dus na Sabaton maar wat van de zijkant aangeschoven bij MS2. Speelden een goeie mix van de eerste 5 albums, plus een paar nieuwere nummers (vreemd genoeg geen enkele van de gebruikelijke covers). Mooie afsluiter van 2 schitterende weken!

Geen beoordeling: Bullet For My Valentine, Bring Me The Horizon, Black Label Society.

Niet gezien: Spiritbox, Nytt Land, Alien Weaponry.


Overall Top-12:
1. Devin Townsend (GMM)
2. Nightwish (HOA)
3. Paradise Lost (GMM)
4. Moonsorrow (HOA)
5. Rotting Christ (MGM)
6. Sabaton (HOA)
7. Alestorm (GMM)
8. Heilung (HOA)
9. Dropkick Murphys (GMM)
10. Alcest (GMM)
11. Iron Maiden (GMM)
12. Volbeat (GMM)
in Sittard zal ik er ook zijn wordt een magische avond blind guardian
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken