Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.229
4.810
Gisteren geweest, weg richting de parking was prima te doen. 25 minuutjes lopen en we waren op het festivalterrein. De nieuwe indeling beviel me wel. Je kan binnen 5 minuten van de mainstages naar de Jupiler stage lopen wat een prima afstand is, en het stagehoppen wat makkelijk maakt. Afgetrapt met Crossfaith. De mannen hadden er duidelijk zin, gingen tof met het publiek om en muzikaal was het ook tof. Vooral de toetsenist was een baas.

Daarna begin stukje van Rival Sons gezien, maar dat vond ik niet zo heel spannend. Door gegaan naar Wayward Sons in de metal stage maar ook dat kon me helaas niet echt bekoren. Dus terug gegaan naar The Great Old Ones. Heel dikke show gaven die weg, zal het thuis niet snel opzetten. Maar de live ervaring was erg tof. Na die show op een afstand nog de laatste minuten van Evil Invaders gezien, dat klonk ook nog best geinig. Maar te kort voor een goed oordeel.

Toen zijn we even wat gaan eten bij de bankjes achter de tribunes van de twee main stages, want er stond op dat moment weinig wat we echt wilde zien. Eerste 20 minuten gezien van Alestorm, dat klonk als een goed feestje. Maar ik wilde Me And That Man zien. Ze hadden duidelijk zin in het project, en hoewel misschien niet echt een echte Graspop act was heb ik er toch wel van kunnen genieten (oja en Fuck Putin). Na de show doorgelopen naar Bury Tomorrow (toch fijn dat je daar binnen 1 minuut naar toe kan lopen), en ook dat was gewoon lekker door raggen prima set.

Laatste half uurtje Alice Cooper nog meegepakt, al vaker gezien maar klonk nog best leuk, maar muzikaal is het niet helemaal mijn ding. Daarna Sepultura gaan kijken, maar wat stond het geluid kut in die tent zeg. Daardoor vond ik de hele set maar een tegenvaller helaas, en op tijd vertrokken om toch nog lekker een stuk The Offspring mee te maken. Ook al tig keer gezien, maar hey het scoort, de hits zijn leuk, en het was gewoon vermakelijk.

Doorgegaan naar Fu Man Chu, was niet druk maar holy shit wat een toffe muziek. Eerst keer dat ik ze live zag en dat smaakte naar meer. Heerlijke groove in die platen en vergelijking met Kyuss was dan ook wel hoorbaar, toffe shit. Na die show doorgelopen om toch de legendes van Deep Purple maar eens te kijken. Ik had het eerlijk gezegd slechter verwacht, was gewoon leuk einde van de show. Beetje gedateerd, maar het klonk best prima.

Dan was het tijd voor mijn show waar ik het meest naar uitkeek. De Deftones. Maar helaas kwam ik van een koude kermis thuis. Wat een kutshow helaas. Het geluid was kut, Chino was totaal niet in vorm, het publiek was duidelijk uitgeblust. Heel erg jammer, mijn verwachtingen lagen een stuk hoger. De avond afgesloten met een 3 kwartier Sabaton. Populair bij velen, maar het gaat nooit mijn ding worden helaas.

Veel halve shows meegepakt, en op Fu Man Chu en The Great Old Ones na best veel zaken die me tegenvielen helaas. Het was te merken dat het dag 4 was van het festival, en dat de warme zaterdag er wel in heeft gehakt bij het publiek. Ook vond ik het geluid ook heel erg slecht, en dat is me vaker opgevallen bij de afgelopen jaren dat ik Graspop heb bezocht. Dat ze er nooit echt weten te slagen om een goed geluid neer te zetten, dusdanig slecht wat je in Nederland niet snel zal horen (no offence Belgen), hoe zou dat toch komen dat ze het op Graspop niet onder controle krijgen??

Verder vond ik dus de indeling bij de Metal Dome en de Jupiler Stage erg gedaan, alleen die Skihut stond gewoon op een kut locatie. Jullie weten hoe groot fan ik ben van Mart Hoogkamer, maar om dat en YMCA nu door de Metal heen te horen... nee niet echt geslaagd, past ook niet bij Graspop imo.
Maar al bij al wel een leuk dagje gehad.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.464
4.245
Hmm gek, heb dat probleem niet gehad op GMM 2019 van slecht geluid. Mss door die corona fzo en het nieuwe terrein dat het nu terug zoeken was
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.025
Hmm gek, heb dat probleem niet gehad op GMM 2019 van slecht geluid. Mss door die corona fzo en het nieuwe terrein dat het nu terug zoeken was

Heb deze editie eigenlijk ook nauwelijks iets van slecht geluid gemerkt, maar ben dan ook voornamelijk bij mainstages geweest.
Alleen af en toe dat het lijkt alsof de wind het geluid weg waait
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Wàt een fantastische editie was het weer!!! Zàlig genoten van bijna 40 acts. Heerlijk.

Op donderdag o.a. genoten van Misþyrming, dat was écht een zalige opener. Dé verrassing van de dag bleef echter Creeper. Had geen verwachtingen vermits het normaal niet zo mijn genre is, maar ik ben fan. Verder ook While She Sleeps, Dropkick Murphys, Volbeat, Death To All, Tremonti, Mastodon en Powerwolf meegemaakt. Ik vond Iron Maiden wel wat teleurstellend, in 2018 vond ik ze beter. De podiumset-up stoorde me, vermits ik altijd redelijk rechts/links aan het podium sta. Nu stonden er echter "props" voor, waardoor ik helaas minder zicht had. Jammer!

Op vrijdag geknald met Bullet For My Valentine... Wàt een jeugdsentiment! Hoewel ik al van m'n 15de naar Graspop ga, heb ik ze nog nooit live kunnen zien omdat ze meestal nét speelden op een dag dat ik niet kon. Vooral "All These Things I Hate" was écht een binnenkopper. Verder ook genoten van Gloryhammer (de nieuwe zanger deed het goed!), Black Label Society, Ghostkid, Phil Campbell & The Bastard Sons, Megadeth, Whitesnake, Heaven Shall Burn en Jinjer. Die laatstgenoemde speelde een voortreffelijke show. Het is jammer dat we Paradise Lost én Zeal & Ardor moesten missen, maar zoals iemand hier reeds zei: eigenlijk was geen enkele keuze slecht. Dé show van de avond was voor mij Amenra. Zij stellen nooit teleur. We hadden graag Heilung nog meegepikt, maar die hadden we reeds gezien op Alcatraz in 2021. Dan maar wat vroeger naar de camping om een frisse douche te nemen!

Ik keek allerminst uit naar de hitte op zaterdag. Daarom eerst wat gefeest met Kontrust (weliswaar in de schaduw) om dan door te gaan naar Dying Fetus. Ze gaven écht wel een goed optreden. Technisch zat het zeer mooi in elkaar. Hierna hebben m'n vriendin en ik Europe even meegepikt, maar de warmte werd ons te veel. Daarom moest ik de meeting helaas ook missen (sorry! :( )... Dan maar even in een benauwde tent gaan rusten om vervolgens al zittend in de schaduw Eisbrecher en Foreigner te luisteren. Hierna begon het eindelijk wat af te koelen waardoor we naar Saxon konden kijken. Hoewel het geen populaire mening is, vond ik het optreden daarna (Five Finger Death Punch) wel goed. Judas Priest vond ik dan weer zwakjes, de bas stond véél te luid, maar ook Rob leek niet tevreden met zijn prestatie. Ik onthoud een nee-knikkende Halford die naar beneden keek toen zijn zoveelste hoge schreeuw minder goed lukte. Korn maakte het feestje wel weer goed, maar ze mochten voor mij wel iets langer spelen. Jammer dat er geen lied van "The Serenity of Suffering" gespeeld werd. "Black is The Soul", "Insane" of "Rotting in Vain" waren op Alcatraz 2017 toch knallers.

Last but not least... Zondag! Deze dag vloog letterlijk voorbij. Nadat we wat later op de weide waren dan anders, hebben we Evil Invaders en Skillet meegepikt. Tevens heb ik een kameraad kennis laten maken met Graspop. Vanwege zijn zware slechtziendheid heeft hij jaren getwijfeld, maar op zondag toch de keuze gemaakt om een dagje mee te pikken. Hij werd begroet met Alestorm, die toch een zalige show gaven. Feesten! Hierna snel snel doorgerend naar Bury Tomorrow, want deze band kan er ook wel een feest van maken. Ik denk dat het merendeel van Graspoppers naar The Offspring of Sepultura ging kijken, want bij Suicide Silence was er niet veel volk te bespeuren. Toch hebben ze me écht omver geblazen. Ze begonnen wat later wegens een technische storing, maar eens ze begonnen... Dat was hevig knallen tot het eind van de set. Compleet het omgekeerde van Deep Purple, wat ik erna gevolgd heb. Helaas vond ik deze show eerder saai, maar dat komt omdat het niet zo mijn genre is. Hierna hebben we Deftones vanop een afstand gekeken, omdat we vooraan wilden staan bij Sabaton... Wat waren we blij dat we dit gedaan hebben! Hemelse setlist, met o.a. 3 liedjes die ze voor het eerst live speelden.

Het was zalig. Nu uitkijken naar volgend jaar...
Mijn top 10 van het festival:

1. Amenra
2. Bullet For My Valentine
3. Sabaton
4. Suicide Silence
5. Alestorm
6. Gloryhammer
7. Korn
8. Five Finger Death Punch
9. Creeper
10. Dying Fetus / Heaven Shall Burn (Ik kan niet kiezen, vergeef me!)
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.398
2.825
Wat was het fijn om weer bij een festival te zijn! Ik kan er heel veel over schrijven maar dat doe ik niet. Wel een verbeterpuntje voor de organisatie: controleer aub op mensen die in de tenten roken. Ik weet dat het moeilijk is, maar de bezoeker heeft niet de discipline om zich te houden aan het rookverbod. Wat nogal onaangenaam kan zijn als je slecht tegen rook kunt zoals ik.

Verder heb ik nog wat dingetjes, zoals het beter verspreiden van toiletblokken etc. maar effectief stond je overal nog steeds maar max. 5 minuutjes in de rij.

De line-up was erg goed! Mijn uiteindelijke top-10:

1. Devin Townsend (meteen maar tickets gekocht voor de show in maart 2023 in de 013)
2. Opeth (heb al tickets voor beide shows in Utrecht dit jaar)
3. Alcest (meteen maar tickets gekocht voor de show van Cradle of Filth + Alcest bij mij om de hoek in Zwolle, straks in het najaar)

Nu een duidelijke scheiding naar de rest, want deze bovenste drie komen allemaal in mijn top-10 optredens gezien.

4. Volbeat
5. Dool
6. Iron Maiden
7. Deftones
8. While She Sleeps
9. Decapitated 1e gig
10. Lalma

Ook nog wel wat tegenvallende acts zoals Within Temptation, Alice Cooper en Shinedown, maar dat mag de pret niet drukken. Heb heel erg genoten!

Weet nog niet of ik volgend jaar opnieuw een heel weekend ga pakken (ik voel me zo langzaamaan een bejaarde en 1 dag is echt meer dan genoeg voor mij fysiek) maar dat zien we dan wel weer. In elk geval heel veel zin in het speculatieseizoen.
 

Dalverian

Nieuw lid
20 jun 2022
2
0
Goedendag! Wat een feestje was het zeg.
Maar, ik struin het internet af en kom niet op mn antwoord wij willen dit toch graag weten...,
Weet iemand, de kosten van Metal Town van dit jaar? Gewoon, als referentie voor komend jaar :D

Onwijs bedankt!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.452
7.025
Goedendag! Wat een feestje was het zeg.
Maar, ik struin het internet af en kom niet op mn antwoord wij willen dit toch graag weten...,
Weet iemand, de kosten van Metal Town van dit jaar? Gewoon, als referentie voor komend jaar :D

Onwijs bedankt!

Kan het zo snel niet meer vinden, lijkt niet meer op de Graspop site te staan. Misschien dat er afgelopen editie iemand van hier daar heeft overnacht. Anders is het wachten tot in november ergens gok ik. Weet wel dat volgens mij verschillende van de (waarschijnlijk) wat luxere overnachtingsplekken een paar honderd euro kostten, maar dat is dus meer een vage herinnering van wat ik heb voorbij zien komen.
 

Dalverian

Nieuw lid
20 jun 2022
2
0
Kan het zo snel niet meer vinden, lijkt niet meer op de Graspop site te staan. Misschien dat er afgelopen editie iemand van hier daar heeft overnacht. Anders is het wachten tot in november ergens gok ik. Weet wel dat volgens mij verschillende van de (waarschijnlijk) wat luxere overnachtingsplekken een paar honderd euro kostten, maar dat is dus meer een vage herinnering van wat ik heb voorbij zien komen.
Precies, omdat het dus niet meer op de site staat dacht ik, ik zal eens een berichtje doen :D
Hopelijk weet iemand meer..
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.066
7.209
Precies, omdat het dus niet meer op de site staat dacht ik, ik zal eens een berichtje doen :D
Hopelijk weet iemand meer..
Ik probeerde het ook te vinden, mijn vriendengroep is na deze editie een beetje klaar met de boneyard/kamperen en we willen graag de andere opties bekijken voor volgend jaar maar valt niet mee om te prijzen te vinden.

Op ticketswap is een 6 persoons huisje verkocht voor rond de 800 euro, dat is alles wat ik heb kunnen vinden.
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
679
624
Te veel pluspunten om op te noemen, een slecht concert heb ik niet gezien. Toch een extra plusje voor Misthyrming (mijn vriendin meegenomen, zelfs zij was overdonderd), Creeper, Dropkick, Volbeat, STYC, Fleddy (zowel als DJ als de band), Korn, Dirty Honey, Evil Invaders en hoe gek was Alestorm.

Minpuntje was te weinig toiletten (of niet goed gespreid) op de Boneyard. De Metal Dome en Jupiler zouden net zoals de Mains wisselend moeten werken, als je wat vanachter staat, loopt het te veel dooreen.

Voor de rest was de Moose Bar te luid (of was het de bedoeling dat het kot uiteen rammelde) en mochten ze North en South beter aanduiden.

En een gek op de camping die geen 2 seconden zijn bek kon houden.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.611
3.152
Er zijn heel veel verschillende opties mogelijk bij die luxueuzere verblijven.
Van metal town (pitch met eigen tent / mobilhome), huurtentjes-en hutjes, tot groepshutten (14 personen) en dan nog de 2 vakantieparken (metal park en devil's lake). De pitch viel volgens mij wel mee. Als ik het me goed kan herinneren zei een kennis me eens dat ze daar 20 of 25 euro / persoon / nacht betalen om daar te liggen, dat is dan met douches, ontbijt, niet zeulen met al het gerief (1 auto per pitch mag op terrein) en rustige camping inbegrepen. Als ik haar nog eens zie, kan ik het zeker nog eens vragen. De hutjes zaten volgens mij inderdaad rond de 150 euro/ persoon. Van de 2 parken heb ik geen idee, maar daar zaten er wel enkelen van het forum, dus die zullen daar wel een prijs van kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
373
529
Ik overnachtte in een huurtentje op camping Inferno. Dit was 160 euro voor 2 personen, wel exclusief de 150 euro waarborg. Ik heb dit als positief ervaren. Gewoon rustig aankomen, parkeren op de parking naast de camping (een halve km van het festivalterrein af), aparte douches en toiletten en zelfs een apart ontbijtstandje. Tentje staat al op met opgepompte luchtmatrassen en een lantaarn, waardoor het sleepwerk op zich goed meevalt.
Ook leuk dat je daar alvast bonnetjes kan kopen én even kan ontbijten bij het lokale standje.
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Zo... languit in de zetel en ik kom er voor de rest van de avond niet uit. GMM heeft me kapot gemaakt en gebroken maar ook vooral opnieuw m'n hart gestolen.

Donderdag, na +2 jaar verlangen was het eindelijk zo ver om het vernieuwde terrein te ontdekken. Met de shuttlebus vanuit Metal Park naar Dessel. Eénmaal aangekomen dacht ik meteen "dit is nu al een pak anders dan vorige jaren". Na een - naar mijn gevoel - langere wandeltocht van die drop-out naar het festivalterrein, tijd voor het eerste frisse pintje van de dag. Even verkennen en al wat indrinken om uiteindelijk richting de Mainstages te trekken en die al meteen afgebroken zien en horen worden door While She Sleeps. Na Battle Beast vanop een afstand te bekijken was er voor mij/ons even een leeg gat tot aan Powerwolf. Het meezing gehalte lag hoog en dat dan maar meteen even doorgetrokken bij The Dropkick Murphys en de eerste (en tevens laatste) crowdsurf van de dag. Dat was weer even genieten! Iron Maiden dan met hoge verwachtingen ingezet. In 2019 een heerlijke set gezien. Helaas viel deze passage wat tegen, maar alsnog een leuke show. Een goed plekje voor Volbeat uitgezocht om de dag (meer dan) geslaagd af te sluiten. Wel nog wat miscommunicatie om de juiste rij terug te vinden van de bus wat zorgde voor wat lichte chaos. Gelukkig de dag nadien wel opgelost.

Vrijdag opnieuw vroeg richting de weide om Phil Campbell en z'n zonen wat MotörHits te zien en horen spelen. Fijn begin van een nieuwe festivaldag. Beyond The Black kon me niet echt bekoren of boeien. Gloryhammer dan weer wel. De nieuwe zanger kon er ook wel iets van! Dan wat dichter naar voor om Steel Panther te zien. Het is en blijft één grote gimmick maar ik ben fan.
Daarna ook wel genoten van Black Label Society met persoonlijk hoogtepunt Fire It Up. Iets vroeger vertrokken naar de Metal Dome om The Vintage Caravan te zien. We stonden net in een sauna en helaas iets te veel aan de zij/achterkant waardoor het geluid niet helemaal lekker klonk maar er alsnog van genoten. Daarna even de Market bezocht om daarna aan te sluiten voor Megadeth (erg van genoten) en Whitesnake (tja...). Within Temptation was gewoon saai. Wou toch nog even de Scorpions horen dus alsnog de volledige set uitgekeken. Een halfuurtje van de Scorpions meegekregen maar dan toch met pijnlijke voeten de tocht terug ingezet.

Zaterdag door de hitte wat later pas afgezakt. Enkel nog The Final Countdown gehoord van Europe wat toch wel net leuk is. Verrassend genoeg ook genoten van Eisbrecher. Heerlijk genoten en meegezongen met Foreigner. Vorige keer in de regen gezien, maar dit was de perfecte setting. Hete, ondergaande zon op je rug en met een frisse pint in de hand meezingen met tal van hits. Ik waande me even in Miami of ergens elders in Amerika. Shinedown was wel leuk maar 5VDP punchte dat optreden toch wel wat terug. Holy shit wat een energie. Daartussen ook wel "ça va" genoten van Saxon en Judas Priest. Een klein stukje Korn gekeken en ook dat was best een feestje. Maar de pijnlijke benen namen opnieuw de bovenhand dus opnieuw terug huiswaarts.

Zondag was voor mij de beste dag qua line up. Starten deden we vooraan bij Dirty Honey. Schrijf mij maar op als "die hard fan" van die band. De merch is reeds besteld (helaas niet te vinden op GMM zelf) :(. Daarna richting de Mainstages voor Rival Sons. Niet echt veel bijzonders. Was wel aardig om te luisteren. Evil Invaders zegt me niet zo veel dus nog maar een laatste rondje Market gedaan om toch tijdig terug te zijn voor Skillet. Wat viel dat me tegen. Slechte geluidmix. Je hoorde amper wat voor nummer ze aan 't spelen waren? Gelukkig waren de piraten van Alestorm er om die performance weg te vegen met een stevig feestje. Ook de eerste keer Alice Cooper liet me soms met open mond staan kijken naar het showgehalte. Daarna The Offspring. Holy fuck, wat was dat goed. Voor mij in principe de afsluiter van GMM want Deep Purple deed me niet zoveel en kort nadat Deftones zijn gestart, ben ik teruggekeerd. Had het intussen ook wat koud gekregen en zag 't niet meer zitten om nog zo lang te wachten tot Sabaton...

Top 10:
- Dirty Honey
- Dropkick Murphys
- Volbeat
- The Offspring
- Foreigner
- 5 Finger Death Punch
- Iron Maiden
- Alestorm
- Steel Panther
- Korn
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken